C++ böcker, vilka tycker ni är nyttiga att läsa?

Permalänk
Medlem

C++ böcker, vilka tycker ni är nyttiga att läsa?

Tja på er!

Jag har ett litet bekymmer som jag skulle vilja ta med er, jag skulle uppskatta enormt om ni kunde tillägga era synpunkter och kanske hjälpa mig.

Det är nämligen så att jag bestämde mig för att lära mig programmera och språket jag valde var C++. Anledningen till varför jag valde C++ är just för att jag är intresserad i hur folk kan köra bottar/fusk till spel med tunga Anti-Cheats. Jag förstår om ni har delade meningar kring detta men låt mig förklara - Jag är i huvudsak intresserad av säkerhet och eftersom spel är ett stort intresse för mig så fångade Anti-Cheats min uppmärksamhet. Och det är väll lite 50/50 om jag kan skriva så. För att kunna göra ett fusk till ett spel så måste du veta hur ett Anti-Cheat är uppbyggt för att kunna göra en bypass och för att bygga AC's så måste du veta hur fusk och bypasses är uppbyggda.

Jag beställde hem en bok som verkade populär, boken var C++ Primer Fifth Edition med Lippman och company. Men jag märkte fort att jag som inte har några programmeringskunskaper överhuvudtaget uppfattar boken som väldigt tung. Det började direkt några sidor in och jag förstod inte den första övningen. Det tog mig någon dag att uppfatta uppgiften men som sagt, det känns som att ska jag plugga med denna bok så kommer jag vara gråhåring när jag har kommit igen halva. Jag kämpar gärna, det gör jag men boken för mig är jäkligt tuff faktiskt. Sen har jag lite svårt att förstå dom engelska orden i boken eftersom det inte är några ord man lär sig i skolan på engelska lektionerna.

Så det jag undrar är vilken svensk C++ bok ni rekommenderar? Läste en tråd innan där någon frågade om tips men fick direkt ett svar till en annan tråd där dom mest satt och diskuterade annat istället för att ge ordentliga tips. Såg även en länk till stackoverflow 's hemsida men där finns det tyvärr inga svenska böcker! Har kikat runt lite och har hittat en bok som heter C++ På Riktigt men det var lite delade meningar om den boken. Inget emot författaren men det fanns tydligen en hel del stavfel samt exempel koden i boken var lite huller om buller.

Så min fråga till er efter min bibel, kan ni snälla länka en bok med MÅNGA och BRA övningsuppgifter efter varje kapitel. Boken får väldigt gärna vara på svenska då det kommer bli lättare att förstå men om ni väljer att länka en Engelskbok så ber jag snällt att ha i åtanke att det kan bli svårt för mig då jag både måste lära mig C++ på engelska samt C++'s engelska ord och sitta & googla vad alla ord betyder.

Ta hand om er allihopa, jag hoppas ni får en fin fredagskväll.
Tja!

Permalänk
Hedersmedlem

Har inget tips på en bok för just C++ tyvärr, men jag tror att en väldigt bra grund till att lära sig C++ är att lära sig C först, särskilt om du är ny som programmerare. C++ är ju "staplat ovanpå" C, så det är lättare att lära sig C++ med något att stå på.

Ska du ha en enkel lättfattad bok för att programmera C, med minimalt "fluff" i texten kan jag rekommendera andra utgåvan av The C Programming Language av Dennis Ritchie och Brian Kernighan. Det måste specifikt vara andra utgåvan, eftersom första täcker en äldre variant av C som inte är i bruk idag, även om det så klart också går att hanka sig fram på det.

Den finns översatt till svenska. Finns inte att köpa ny, men finns på bibliotek, men om jag minns rätt är det bara första utgåvan som blev översatt till svenska. Jag kan dock ha fel.

Permalänk
Medlem

här är en lista med böcker

https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=...

Att lära sig vanlig c++ syntax är inte supersvårt. Utmaningen är att kunna ta till sig alla mysko API:er och klassbibliotek som du behöver kunna för att kunna förstå säkerhet/cheats/Anitcheats - samt en massa olika tekniska begrepp.

Engelska måste du lära dig, annars kommer du inte komma framåt

Lycka till!

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har inget tips på en bok för just C++ tyvärr, men jag tror att en väldigt bra grund till att lära sig C++ är att lära sig C först, särskilt om du är ny som programmerare. C++ är ju "staplat ovanpå" C, så det är lättare att lära sig C++ med något att stå på.

Ska du ha en enkel lättfattad bok för att programmera C, med minimalt "fluff" i texten kan jag rekommendera andra utgåvan av The C Programming Language av Dennis Ritchie och Brian Kernighan. Det måste specifikt vara andra utgåvan, eftersom första täcker en äldre variant av C som inte är i bruk idag, även om det så klart också går att hanka sig fram på det.

Den finns översatt till svenska. Finns inte att köpa ny, men finns på bibliotek, men om jag minns rätt är det bara första utgåvan som blev översatt till svenska. Jag kan dock ha fel.

Jag vet inte, jag började med C, men tänket i C++ är helt annorlunda. Slutar ofta med att jag "råkar" göra massa C-grejer som egentligen är lite aja baja i C++. Men visst, det är aldrig fel att kunna grundprlarna med att allokera minne, pointers, etc. Men mycket av det ska man aldrig behöva använda i modern C++.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nioreh83:

Jag vet inte, jag började med C, men tänket i C++ är helt annorlunda. Slutar ofta med att jag "råkar" göra massa C-grejer som egentligen är lite aja baja i C++. Men visst, det är aldrig fel att kunna grundprlarna med att allokera minne, pointers, etc. Men mycket av det ska man aldrig behöva använda i modern C++.

Helt rätt. "Gamla" C++ var verkligen ett försök till ett "bättre C", så där fanns det någon eventuell poäng med att först lära sig C.

"Modern C++", d.v.s. C++11 och senare är ett separat språk från C och en av de absolut värsta "modern C++ programmerarna" lär vara de som behandlar "modern C++" som en extension till C. Faktum är att sedan C99 och framförallt i C11 så är inte längre C++ ett superset av C, de har divergerat.

En specifik ajabaja sak i "modern C++" är just att explicit hantera minne, gör man det på "rätt" sätt idag hanteras det helt via RAII (så varje explicit anrop till delete eller free() är en stark indikation på att du gör något rejält fel).

Angående TS fråga: då du är ute efter något rätt specifikt här gissar jag att det kanske är någon rätt grundläggande bok om programmering du behöver + att sedan läsa på nätet om det du mer specifikt vill göra.

Backar jag bandet ett gäng år (rätt många...) så föredrog jag själv absolut att läsa böcker för att lära mig nya tekniker och programspråk. Nu för tiden använder jag uteslutande nätet i form av guider, artiklar och liknande (har bl.a. lärt mig språken Rust, Go, JavaScript och TypeScript på det sättet). Möjligen är det fortfarande vettigt att just lära sig lite mer grunderna runt programmering från böcker, så kanske mer kring detta du ska hitta en aktuell och bra bok. Kan tyvärr inte ge något bra råd här, ett par decennium sedan jag började programmera och den litteraturen är nog inte längre aktuell...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Man översätter inte programmeringsböcker till Svenska längre, varför får du ta med utgivarna
Jag har en gammal bok som skrevs av Stephen Prata och som har översatts till Svenska och som är rätt lätt att följa. Översättning är sin egen konstform och jag tycker att de har lyckats rätt bra här.

Problemet med Svenska böcker är att de i regel är lite äldre, och därför inte har det allra senaste och flashigaste.
Med detta sagt så är det i princip en icke-fråga rent praktiskt eftersom det bara är mindre ändringar som görs mellan revisionerna, så du kan utan problem lära dig själva grundstomen (som inte ändras) från en äldre bok. C++ 11 bör du dock minst ha (i mitt tycke).

Här är en Svensk bok:
https://www.bokus.com/bok/9789144076034/c-direkt/

Och här är en lista på böcker som kanske passar, sorterat efter utgivningsdatum:
https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=...

Lite böcker av Prata, med dina krav så är det begagnatmarknaden som gäller. Här är ett urval:
https://www.bokborsen.se/view/Stephen-Prata/C-Programmering/8... (denna började jag med, rätt gammal nu)
https://www.bokborsen.se/view/Stephen-Prata/C-Programmering/1...
https://www.bokborsen.se/view/Stephen-Prata/C-Programmering/9... femte upplagan på Svenska är den nyaste jag kan hitta, bra pris dessutom Tror nog att denna är den bästa för dig.
Lycka till!

Kan också passa på att rekommendera denna sida som jag tror att du kan ha nytta av:
http://www.cplusplus.com/reference/ctime/time/?kw=time
Informationen är rätt bra organiserad och presenterad på den sidan.

Sedan så tycker jag inte att du ska be om ursäkt för att du vill lära dig något nytt, kör på bara

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag vet inte, jag började med C, men tänket i C++ är helt annorlunda. Slutar ofta med att jag "råkar" göra massa C-grejer som egentligen är lite aja baja i C++. Men visst, det är aldrig fel att kunna grundprlarna med att allokera minne, pointers, etc. Men mycket av det ska man aldrig behöva använda i modern C++.

Absolut, men syftet med TS fråga är att han vill lära sig hur anticheatsystem och spelsäkerhet fungerar. Då är det bra att ha koll på grundprinciperna om hur pekare fungerar och hur minnesallokering funkar etc. Han kommer också behöva lära sig assembler.

Vill man bara generellt lära sig C++ för att utveckla program i C++ så är det ju kanske bättre att börja med högre nivå C++, och behandla det som om det vore typ C# eller Java fast med fler skarpa kanter, men det var ju inte det som caset här var.

I det här caset är det bättre att lära sig C. Han kommer behöva röra sig både nedåt till assembler och uppåt till C++, så att börja i mitten med det som är "enklast" mellan de två är alltså rätt klokt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Kolla guider på YouTube om grundläggande programmering? Känns som det kommer ta väldigt lång tid innan du förstår både anti cheats och hur man bygger fusk, krävs nog en ganska stabil grund för det.

Jag läser själv Datavetenskap på Universitetet, börjar andra året nu med bra betyg och jag personligen skulle fortfarande inte ha någon som helst aning.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Kolla guider på YouTube om grundläggande programmering? Känns som det kommer ta väldigt lång tid innan du förstår både anti cheats och hur man bygger fusk, krävs nog en ganska stabil grund för det.

Jag läser själv Datavetenskap på Universitetet, börjar andra året nu med bra betyg och jag personligen skulle fortfarande inte ha någon som helst aning.

Youtube är en bra idé! Kan absolut tipsa om kanalen LiveOverflow, specifikt playlistorna om binary exploitation och även om Pwnie Island (som är en slags CTF som utspelade sig inom att hacka ett spel.) Tror TS skulle finna desssa väldigt intressanta.

LiveOverflows Youtube-kanal
LiveOverflow: Pwn Adventure 3: Pwnie Island
LiveOverflow: Binary Exploitation / Memory Corruption

Men för att få någon större behållning av dessa så behövs absolut en programmeringsbas att stå på, föreslagsvis inom C.

Permalänk
Medlem

Wow, vilken respons utav er!
Just det som Yoshman nämnde, jag är ju ute efter något väldigt specifikt. Borde jag tugga igenom dom tuffa stunderna med min bok C++ Primer, låta det ta lite tid men sedan verkligen kunna det eller borde jag kanske googla mig runt lite om vad för vägar man ska gå för att lära sig just om uppbyggnander utav fusk t.ex? Om ni vet något om detta eller någon ny som kommer in och har erfarenhet av det jag är intresserad så får ni väldigt gärna lämna en kommentar eller om ni vill skicka iväg ett PM till mig (om det går) kanske inte är så kul att yttra sig om man sitter och utvecklar fusk produkter, även om det är ett jäkla jobb det med!

Vill även tillägga att boken C++ Primer är så himla tjock. Över 1000 sidor, det ger i alla fall mig en tanke om att det är långt kvar tills jag kan sätta mina mål.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iT95Q:

Wow, vilken respons utav er!
Just det som Yoshman nämnde, jag är ju ute efter något väldigt specifikt. Borde jag tugga igenom dom tuffa stunderna med min bok C++ Primer, låta det ta lite tid men sedan verkligen kunna det eller borde jag kanske googla mig runt lite om vad för vägar man ska gå för att lära sig just om uppbyggnander utav fusk t.ex? Om ni vet något om detta eller någon ny som kommer in och har erfarenhet av det jag är intresserad så får ni väldigt gärna lämna en kommentar eller om ni vill skicka iväg ett PM till mig (om det går) kanske inte är så kul att yttra sig om man sitter och utvecklar fusk produkter, även om det är ett jäkla jobb det med!

Vill även tillägga att boken C++ Primer är så himla tjock. Över 1000 sidor, det ger i alla fall mig en tanke om att det är långt kvar tills jag kan sätta mina mål.

Nej, jag tycker faktiskt inte att tugga igenom C++ är var du ska börja för att snabbast nå ditt mål. Det är absolut ett område du bör utforska och lära dig om över sikt, men du behöver inte kunna alla möjliga obskyra språkfunktioner och programmeringsparadigmer för att börja med det du faktiskt är ute efter.

Sen är kunskap aldrig farligt. Det är samma sorts kunskap man behöver för att utveckla fusk som det är för att förebygga fusk i dataspel, eller mer generellt, samma kunskap som krävs om hur man begår dataintrång för att skydda mot dataintrång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej, jag tycker faktiskt inte att tugga igenom C++ är var du ska börja för att snabbast nå ditt mål. Det är absolut ett område du bör utforska och lära dig om över sikt, men du behöver inte kunna alla möjliga obskyra språkfunktioner och programmeringsparadigmer för att börja med det du faktiskt är ute efter.

Sen är kunskap aldrig farligt. Det är samma sorts kunskap man behöver för att utveckla fusk som det är för att förebygga fusk i dataspel, eller mer generellt, samma kunskap som krävs om hur man begår dataintrång för att skydda mot dataintrång.

Kan du ge något tips på hur jag skulle kunna börja? Om vi lägger Assembly och allt som har med fusk att göra åt sidan för ett tag. Låt säga att jag ska börja med att verkligen förstå grunderna i C++ programmering. Vart ska jag börja då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iT95Q:

Kan du ge något tips på hur jag skulle kunna börja? Om vi lägger Assembly och allt som har med fusk att göra åt sidan för ett tag. Låt säga att jag ska börja med att verkligen förstå grunderna i C++ programmering. Vart ska jag börja då?

Det är inte jag rätt person att svara på. Det var länge sedan jag lärde mig C++, och jag kan fortfarande inte C++ särskilt bra, och det jag kan är gammalt och utdaterat. Du har ju dock fått andra tips om böcker av andra som jag hoppas du får behållning av om du vill gå den vägen istället! Det jag var ute efter dock är att C++ kanske inte riktigt är rätt ställe att börja på med dina uttalade mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har inget tips på en bok för just C++ tyvärr, men jag tror att en väldigt bra grund till att lära sig C++ är att lära sig C först, särskilt om du är ny som programmerare. C++ är ju "staplat ovanpå" C, så det är lättare att lära sig C++ med något att stå på.

Ska du ha en enkel lättfattad bok för att programmera C, med minimalt "fluff" i texten kan jag rekommendera andra utgåvan av The C Programming Language av Dennis Ritchie och Brian Kernighan. Det måste specifikt vara andra utgåvan, eftersom första täcker en äldre variant av C som inte är i bruk idag, även om det så klart också går att hanka sig fram på det.

Den finns översatt till svenska. Finns inte att köpa ny, men finns på bibliotek, men om jag minns rätt är det bara första utgåvan som blev översatt till svenska. Jag kan dock ha fel.

Det du säger stämmer väl i grund och botten - det finns ju en stark koppling, men den är som allra mest relevant historiskt.
Modern C++ har dock tagit stora steg från sina rötter där det var något i stil med "C med klasser".

Jag tror att det oavsett hur man ger sig på att lära sig C++ är viktigt att vara medveten om att det verkligen hänt mycket med C++ genom åren och att man bör vara medveten om att det som gammal/ouppdaterad litteratur om C++ visar upp, eller att själv anta att man gör saker som i C, visserligen kan fungera men samtidigt kanske inte alls är ett tillvägagångssätt som anses vara bra C++ idag.

OM man går på spåret "C till C++" så tycker jag att https://berthub.eu/articles/posts/cpp-intro/ har en rätt bra introduktion för en sådan övergång (dock på engelska).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag förstår, uppskattar din hjälp även om C++ inte är ditt prio ett. Jag har kommit upp med en idé genom att bläddra i C++ Primer boken. Det absolut första kapitlet heter ”preface” och efter det som kommer kapitlet ”The Basics” som är på 7 delar. Jag ska nog börja med att lära mig det. Efter det så kommer några chapters angående Librarys men det får jag ta då. Tror ni detta kan funka?

Permalänk

Behöver du specifict C++ kunskaper tycker jag learncpp är nice. Täcker det mesta om grundläggande funktionallitet och är framförallt uppdaterad. Också gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iT95Q:

Kan du ge något tips på hur jag skulle kunna börja? Om vi lägger Assembly och allt som har med fusk att göra åt sidan för ett tag. Låt säga att jag ska börja med att verkligen förstå grunderna i C++ programmering. Vart ska jag börja då?

Problemet är att det är två saker du vill lära dig.
Det ena är att lära dig programmera.
Det andra är att lära dig C++.

Att försöka lära sig ett programmeringsspråk samtidigt som man försöker lära sig programmera gör allting krångligare, men det är tyvärr svårt att komma undan.
Vilket programmeringsspråk du använder när du lär dig programmera är egentligen oviktigt. När du väl lärt dig programmera så går det mycket lättare att lära sig ytterligare programmeringsspråk.

Permalänk

Om du är helt nybörjare på programmering kan det kanske vara värt att välja ett annat språk till att börja med och senare gå över till C++ när du blivit mer bekväm med själva programmeringstänket. Utan att gå in på för mycket detaljer så är det lätt att skjuta sig själv i foten med c++. Det kan fort kan bli tröttsamt att se "segmentation fault (core dumped)" eller sidor med oläsliga template errors i kommandotolken, särskilt för en nybörjare. Många av principerna i C++ kan du lära dig i t.ex. C# eller Java. Mitt tips är att börja där. När du blivit något bekväm kan du byta till c++ och lägga fokusen på att inte skjuta dig i foten.

För övrigt är C++ primer en bra bok. Anledningen till att boken är tung är att språket är tungt

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem

Om du vill lära dig modern c++ *ska* du läsa bjarnes böcker. börja med A tour of c++
Om du vill lärra dig programmering med c++ skulle jag tipsa dig om en presentation från c++con
https://www.youtube.com/watch?v=YnWhqhNdYyk

Presentationen går igeneom de fel universitet och böcker gör för att lära dig just c++. Dom lär dig C vilket är ett extremt effektivt och kraftullt språk precis som C++. Men året är 2020 och C och C++ är inte samma sak längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortelsson:

Om du är helt nybörjare på programmering kan det kanske vara värt att välja ett annat språk till att börja med och senare gå över till C++ när du blivit mer bekväm med själva programmeringstänket. Utan att gå in på för mycket detaljer så är det lätt att skjuta sig själv i foten med c++. Det kan fort kan bli tröttsamt att se "segmentation fault (core dumped)" eller sidor med oläsliga template errors i kommandotolken, särskilt för en nybörjare. Många av principerna i C++ kan du lära dig i t.ex. C# eller Java. Mitt tips är att börja där. När du blivit något bekväm kan du byta till c++ och lägga fokusen på att inte skjuta dig i foten.

För övrigt är C++ primer en bra bok. Anledningen till att boken är tung är att språket är tungt

Okej! Så C++ kan alltså ge en tung början då språket är komplicerat? Att börja med C# är enligt dig bättre för att det är enklare än C++? Hur mycket enklare är C# och vad är det som gör det enklare?

Permalänk
Skrivet av iT95Q:

Okej! Så C++ kan alltså ge en tung början då språket är komplicerat? Att börja med C# är enligt dig bättre för att det är enklare än C++? Hur mycket enklare är C# och vad är det som gör det enklare?

Framförallt handlar det om att du inte behöver hantera allokering och deallokering av minne själv. I C# sköts deallokering av en s.k. garbage collector som körs parallellt med ditt program. Men det finns såklart en rad andra fördelar. Till exempel:

Du slipper skapa header-filer: Inte bara är det trevligt att slippa skriva extra kod, du slipper också problem som circular dependencies.

Du får generellt sätt mycket bättre felmeddelanden: Nu har jag inte skrivit mycket C#-kod själv, men jag har svårt att föreställa mig att det skulle vara sämre i nåt annat modernt språk

Du slipper (oftast) tänka på hur du skickar objekt som argument till funktioner: För en nybörjare, eller folk som helt enkelt inte programmerar c++ kan det vara svårt att se varför det här inte gör det man kan förvänta sig:

void do_stuff(Person p) { p.name = "Mortelsson"; return; }

Du kan inte använda dig av multiple inheritance: Multiple inheritence är en i min mening helt onödig feature i c++. Jag är helt övertygad av att Bjarne bara la till det för att folk ska få ytterligare ett sätt att skjuta sig i foten. Se "the diamond problem".

Du slipper tänka på "the rule of three", numera "the rule of five": Vill du skapa en klass som har hand om något slags dynamiskt allokerat minne i c++? Grattis, du måste implementera en destructor, copy-constructor, copy-assignment-operator (och förmodligen en konstruktor).

o.s.v.

Jag menar inte klanka ner på C++. Det är ett otroligt kraftfullt språk och det är inte en slump att det nästan exklusivt används när prestanda är av yttersta vikt. Det finns bara väldigt mycket att tänka på som man i 95% av fallen inte egentligen ska behöva tänka på. Det vill säga, om man inte är intresserad av att pressa ut all möjlig prestanda ur processorn.

edit: Jag kan tipsa om att försöka implementera en länkad lista i båda språken. Först i C# eller Java, och sen i C++. Det kan vara en rätt nyttig uppgift inte bara för att lära sig programmera, men också för att demonstrera skillnaderna mellan språken. Särskillt minneshanteringsaspekten.

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem

På 90 talet läste jag en c++ for dummies påsvenska.

Det kommer ta lång tid att nå ditt mål genom programmering, lyssna på lite föreläsningar om det direkta ämnet idtället. Den här är rolig

https://m.youtube.com/watch?v=hABj_mrP-no

Permalänk
Medlem

Okej! Tack så mycket.

Permalänk

Som vanligt är jag lite sen på bollen här, men om du vill lära dig C++ rekommenderar jag codewars.com. Du får små uppgifter att lösa och när du gjort det (genom att passera ett antal tester) får du se hur andra löst samma uppgift. Här har de som löst uppgiften fått rösta på "Best practice" och speciellt kluriga lösningar och du får direkt se de lösningar som fått mest röster och kan jämföra med din lösning. Jag tycker det är väldigt lärorikt. "Aha, finns det en funktion i standardbiblioteket som gör det här jag spenderade 25 rader på."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Som vanligt är jag lite sen på bollen här, men om du vill lära dig C++ rekommenderar jag codewars.com. Du får små uppgifter att lösa och när du gjort det (genom att passera ett antal tester) får du se hur andra löst samma uppgift. Här har de som löst uppgiften fått rösta på "Best practice" och speciellt kluriga lösningar och du får direkt se de lösningar som fått mest röster och kan jämföra med din lösning. Jag tycker det är väldigt lärorikt. "Aha, finns det en funktion i standardbiblioteket som gör det här jag spenderade 25 rader på."

Uppskattar ditt svar!
Har länge letat efter någon bok eller sida som ger en övningsuppgifter och sedan kan man läsa andras för att förbättra sig!

Grymt tacksam, tack för att du delade med dig och tack till alla som har lämnat sin sida av det hela!