Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Börjat spela Subnautica genom Virtual Desktop på Questen men har en del problem. Spelar med XB1 gamepad om det har någon betydelse.

1. Väldigt ofta så simmar jag upp eller ner av mig själv vilket inte går att stoppa genom att styra manuellt. Väldigt jobbigt då man kan dö av att vara under vattnet. Slutar efter ett par sekunder. Har stängt av hand tracking men spökar ändå. Någon annan som haft detta problem?

2. Datorn där man kollar inventory m m är så jäkla nära ögonen så det är väldigt svårt att läsa. Testat justera med IPD slidern men det hjälper ej. Kan man justera detta på något vis?

https://www.nexusmods.com/subnautica/mods/173

Ett måste enligt mig. Fixar bla pad-avståndet. Med den modden så är subnautica det spelet jag lägger mest timmar på. Spelar ingen roll att man spelar med gamepad, inlevelsen när man är under vatten är total.

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

https://www.nexusmods.com/subnautica/mods/173

Ett måste enligt mig. Fixar bla pad-avståndet. Med den modden så är subnautica det spelet jag lägger mest timmar på. Spelar ingen roll att man spelar med gamepad, inlevelsen när man är under vatten är total.

Tack! Moden löste avståndet för datorn. Nu måste jag bara lösa att förflyttning sker av sig självt. Även i menyerna lever kontrollerna sitt eget liv...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det är underbart att köra trådlöst
Trodde inte det var sån skillnad efter att ha kört utan kabel så länge.

Spelade idag första gången en längre stund Boneworks och arena läget Zombie Warehouse.
Boneworks blir bara bättre och bättre spel med varje uppdatering och Zombie Warehouse är inget undandag.
Man känner sig som en "killing machine" när fienderna kommer mot en i horder och man slinker undan och bara köttar som en väloljad maskin.
Man känner sig "cool" som en action-hjälte men jag antar att det ser otroligt lustigt ut om nån kommer och tittar på en

Iaf spelade så länge att batteriet började ta slut.
Tänkte, äh bara koppla in Link-kabel då (inte kört med kabel på flera månader)
Snacka om att alla smidighet försvann, kändes som man satt fastkopplad, man kan inte vända sig fritt, man trasslar in sig och det känns som en extra tyngd.

Man kan verkligen inte köra med sladd när man väl vant sig vid trådlöst.
Jag skulle nog inte ens byta min Quest mot ett Index rakt av ens efter denna upplevelse.

Jag avslutade och laddar nu headsetet, kanske borde köpa en Powerbank

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är underbart att köra trådlöst
Trodde inte det var sån skillnad efter att ha kört utan kabel så länge.

Spelade idag första gången en längre stund Boneworks och arena läget Zombie Warehouse.
Boneworks blir bara bättre och bättre spel med varje uppdatering och Zombie Warehouse är inget undandag.
Man känner sig som en "killing machine" när fienderna kommer mot en i horder och man slinker undan och bara köttar som en väloljad maskin.
Man känner sig "cool" som en action-hjälte men jag antar att det ser otroligt lustigt ut om nån kommer och tittar på en

Iaf spelade så länge att batteriet började ta slut.
Tänkte, äh bara koppla in Link-kabel då (inte kört med kabel på flera månader)
Snacka om att alla smidighet försvann, kändes som man satt fastkopplad, man kan inte vända sig fritt, man trasslar in sig och det känns som en extra tyngd.

Man kan verkligen inte köra med sladd när man väl vant sig vid trådlöst.
Jag skulle nog inte ens byta min Quest mot ett Index rakt av ens efter denna upplevelse.

Jag avslutade och laddar nu headsetet, kanske borde köpa en Powerbank

Powerbank är definitivt en bra investering också för gångerna då man glömt att ladda, och den sitter på 20% och man vill spela en timme eller två!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Powerbank är definitivt en bra investering också för gångerna då man glömt att ladda, och den sitter på 20% och man vill spela en timme eller två!

Hur stor powerbank behöver man?
var på lågprisbutiken Dollarstore och såg några billiga powerbanks, vet inte om det är rent skit kanske men vilken storlek bör man gå på så man kan spela 1-2 timmar extra?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur stor powerbank behöver man?
var på lågprisbutiken Dollarstore och såg några billiga powerbanks, vet inte om det är rent skit kanske men vilken storlek bör man gå på så man kan spela 1-2 timmar extra?

Typ 10000-20000 mAh bör räcka, som motvikt tycker jag runt 300g är lagom men 200g hjälper väl en del det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur stor powerbank behöver man?
var på lågprisbutiken Dollarstore och såg några billiga powerbanks, vet inte om det är rent skit kanske men vilken storlek bör man gå på så man kan spela 1-2 timmar extra?

Mindre än man tror. Min är 10 000 mAh, vilket nästan laddar questen tre gånger om då den är 3648mAh. Själv valde jag min mest enligt form och vikt, eftersom jag använder den som motvikt.

Det viktigaste är att ta en som laddar tillräckligt. Se till att den är 5V 2.4A, annars funkar den antagligen inte.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Powerbank fastsatt bak hjälper också till att balansera vikten lite, mindre tryck på pannan, sonen ser ju ut som om han snorklat en timme efter han lirat, nu mycket bättre med nya huvudbandet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Påminnelse: Oculus Summer Sale slutar imorgon kl 09.00.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Mindre än man tror. Min är 10 000 mAh, vilket nästan laddar questen tre gånger om då den är 3648mAh. Själv valde jag min mest enligt form och vikt, eftersom jag använder den som motvikt.

Det viktigaste är att ta en som laddar tillräckligt. Se till att den är 5V 2.4A, annars funkar den antagligen inte.

Tack.
Får se till att skaffa en

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Testade demot till Vertigo 2 som finns på Steam.
Fungerade bra med Virtual desktop lite stutter ibland men tror det inte beror på VD utan på demot i sig, annars bra demo som fick mig sugen på spelet (Inte släppts än)
Så jag köpte 1an som tydligen är "Remastrad" och vilket spel, har spelat nån timma och måste säga att det känns old school på ett bra sätt, tänk Half life 1.
Fungerar hur fint som helt med Virtual desktop.

Vertigo anses vara en "hidden gem" och spelet släpptes 2016(?) men blev tidigare här i sommar "Remastrad" bla med smooth locomotion och spelet blev mer likt hur Vertigo 2 kommer se ut.

Kan verkligen rekommendera Vertigo Remastered. Men framför allt testa Demot av 2an före om ni är osäker.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov Det såg lite intressant ut, har inte sett det tidigare vad jag kan minnas. Jag var inte så förtjust i Boneworks, men om det är mer Alyx än Boneworks kan jag nog tänka mig att slå till. Får väl testa demot någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

@Molotov Det såg lite intressant ut, har inte sett det tidigare vad jag kan minnas. Jag var inte så förtjust i Boneworks, men om det är mer Alyx än Boneworks kan jag nog tänka mig att slå till. Får väl testa demot någon gång.

Av det jag spelat av Remaster 1an och demot av 2an så är det definitivt inte "fysikbaserat" som Boneworks.
Det är väll mer likt alyx hur man hanterar inventory och skjutandet.
Men jag vill nog ändå hålla vid att det känns mer old school.

Prova demot av 2an bör du helt klart göra så får du en bra uppfattning.
Jag hade ingen koll på detta spel tidigare. Originalet har "flygit förbi" många verkar det som.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan reda ut hur skiten fungerar?

Har köpt SuperHot VR i Oculus Store mha Oculus-programmet på datorn. I min enfald trodde jag att "appen" då skulle laddas ner i headsetet alternativt syncas över när man anslöt med kabel till datorn men så är inte fallet. Kikar jag i Oculus Store i headsetet verkar jag kunna köpa samma spel igen fast till ett högre (icke rabatterat) pris.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Är det någon som kan reda ut hur skiten fungerar?

Har köpt SuperHot VR i Oculus Store mha Oculus-programmet på datorn. I min enfald trodde jag att "appen" då skulle laddas ner i headsetet alternativt syncas över när man anslöt med kabel till datorn men så är inte fallet. Kikar jag i Oculus Store i headsetet verkar jag kunna köpa samma spel igen fast till ett högre (icke rabatterat) pris.

Datorprogrammet är Rift store, det står på varje individuellt spel om crossbuy med Quest store stöds eller ej. Superhot VR gör inte det, så har du köpt det för Rift funkar det inte för Quest (annat än via Link).

Här kan du sortera på crossbuy: https://vrdb.app/quest/index_eu.html

Vill du köpa i Quest store på PC:n snarare än via telefonappen så får du gå hit: https://www.oculus.com/experiences/quest/?locale=en_US

Edit: Har du spelat mindre än 2 timmar och ägt det under 2 veckor kan du göra en refund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Datorprogrammet är Rift store, det står på varje individuellt spel om crossbuy med Quest store stöds eller ej. Superhot VR gör inte det, så har du köpt det för Rift funkar det inte för Quest (annat än via Link).

Här kan du sortera på crossbuy: https://vrdb.app/quest/index_eu.html

Vill du köpa i Quest store på PC:n snarare än via telefonappen så får du gå hit: https://www.oculus.com/experiences/quest/?locale=en_US

Edit: Har du spelat mindre än 2 timmar och ägt det under 2 veckor kan du göra en refund.

Tack. Lutar åt att sälja headsetet istället...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Tack. Lutar åt att sälja headsetet istället...

Varför? Vill du köra PC-spel så funkar både Steam och Oculus store, antingen via USB-kabel eller trådlöst via Virtual Desktop. Standalone så är det Quest store som gäller, antingen direkt inuti headsetet eller via telefonappen.

Har du precis skaffat headsetet kan du ju köpa Superhot VR i Quest store och testa det i <2h för att se hur det är, tycker du inte om det gör du en refund och får pengarna åter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Varför? Vill du köra PC-spel så funkar både Steam och Oculus store, antingen via USB-kabel eller trådlöst via Virtual Desktop. Standalone så är det Quest store som gäller, antingen direkt inuti headsetet eller via telefonappen.

Har du precis skaffat headsetet kan du ju köpa Superhot VR i Quest store och testa det i <2h för att se hur det är, tycker du inte om det gör du en refund och får pengarna åter.

Funkar skitdåligt att koppla till datorn. Tungt, obekvämt, måste sitta EXAKT rätt på huvudet för bra bild. Provade Assetto Corsa och Euro Truck Simulator 2 och förstnämnda upplevdes ha låg upplösning och sistnämnda fick jag inte att fungera öht. Förstnämnda fungerade dessutom bara första gången, inte andra. Det känns låååångt ifrån färdigt helt enkelt, headsetet måste sitta på och då rakt fram när man startar spel osv osv. Youtube VR har halvrisig upplösning (sannolikt är inte panelerna bättre än så) t ex. Spelen är relativt dyra. Ser helt enkelt varken att kostnader eller allt meck väger upp upplevelsen.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Funkar skitdåligt att koppla till datorn. Tungt, obekvämt, måste sitta EXAKT rätt på huvudet för bra bild. Provade Assetto Corsa och Euro Truck Simulator 2 och förstnämnda upplevdes ha låg upplösning och sistnämnda fick jag inte att fungera öht. Förstnämnda fungerade dessutom bara första gången, inte andra. Det känns låååångt ifrån färdigt helt enkelt, headsetet måste sitta på och då rakt fram när man startar spel osv osv. Youtube VR har halvrisig upplösning (sannolikt är inte panelerna bättre än så) t ex. Spelen är relativt dyra. Ser helt enkelt varken att kostnader eller allt meck väger upp upplevelsen.

Quest, Rift S och Go har den antagligen största sweet spoten (området med skärpa) av alla headsets, så det låter som att du kan ha satt på den fel om du upplever det så. Ett vanligt misstag är att den sitter för högt på huvudet, enligt första bilden i den här tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1580241-guide-komfortm...

Att den är tung och obekväm i sitt standardutförande är dock sant för de flesta, så vissa donar med motvikter och dylikt för att balansera upp den. Förhoppningsvis blir uppföljaren bättre på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest, Rift S och Go har den antagligen största sweet spoten (området med skärpa) av alla headsets, så det låter som att du kan ha satt på den fel om du upplever det så. Ett vanligt misstag är att den sitter för högt på huvudet, enligt första bilden i den här tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1580241-guide-komfortm...

Att den är tung och obekväm i sitt standardutförande är dock sant för de flesta, så vissa donar med motvikter och dylikt för att balansera upp den. Förhoppningsvis blir uppföljaren bättre på den fronten.

Svårt att få på sig på annat sätt.

Att den är "minst dålig" jämfört med flera betyder inte att den är bra

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Svårt att få på sig på annat sätt.

Att den är "minst dålig" jämfört med flera betyder inte att den är bra

Att sätta på sig den fel är inga större svårigheter eftersom själva headsetet kan vinklas. Har du strapsen (topp och sida) för hårt spända och sen vinklar den lite neråt kommer den sitta för högt på skallen. Helst ska man släppa upp strapsen helt, se till att baksidan sitter långt ner (längre ner än de flesta tror) under knölen bak på huvudet varpå man kan hålla tag i headsetet och spänna top strapen, följt av sido strapsen så att den inte wobblar. De sista finjusteringarna görs genom att vinkla den.

Gällande sweet spoten så var min poäng att man inte måste ha headsetet exakt rätt som du skrev eftersom sweet spot är relativt stor. Hittar du bara ett snävt område så sitter den helt klart fel på något vis.

Edit: Kan tillägga att om den hade behövt sitta exakt rätt, så hade Rift S och Go inte varit gångbara att sälja. Dessa har samma linser men ingen mekanisk IPD-justering och har ett idealt användningsområde som diffar på nästan en halv centimeter i IPD, men funkar lite utanför det ideala området också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Funkar skitdåligt att koppla till datorn. Tungt, obekvämt, måste sitta EXAKT rätt på huvudet för bra bild. Provade Assetto Corsa och Euro Truck Simulator 2 och förstnämnda upplevdes ha låg upplösning och sistnämnda fick jag inte att fungera öht. Förstnämnda fungerade dessutom bara första gången, inte andra. Det känns låååångt ifrån färdigt helt enkelt, headsetet måste sitta på och då rakt fram när man startar spel osv osv. Youtube VR har halvrisig upplösning (sannolikt är inte panelerna bättre än så) t ex. Spelen är relativt dyra. Ser helt enkelt varken att kostnader eller allt meck väger upp upplevelsen.

Känner inte igen mig i det du säger.
Funkar du bra som helst till dator både med kabel och trådlöst.
Att det måste sitta rakt när man startar spel vet jag inte riktigt vad du menar men om du menar att du själv inte är centrerad så finns ju centreringsknappen. Håll in höger menyknapp så centreras du.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Känner inte igen mig i det du säger.
Funkar du bra som helst till dator både med kabel och trådlöst.
Att det måste sitta rakt när man startar spel vet jag inte riktigt vad du menar men om du menar att du själv inte är centrerad så finns ju centreringsknappen. Håll in höger menyknapp så centreras du.

Vad roligt för dig

Köpa?

Centreringen var från guiden hur man får igång det med Assetto Corsa.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Vad roligt för dig

Köpa?

Centreringen var från guiden hur man får igång det med Assetto Corsa.

Ok har inga erfarenheter av Assetto Corsa justmen att centrera med Meny-knappen brukar funka i dom flesta spel, både Quest och PC.
Annars brukar spelen ha som du säger ett eget sätt att centrera och det brukar fungera men om man vill stå/sitta åt ett speciellt håll och inte får till det så bör man först köra centreringen med kontrollen och sen efter det spelets centrerings inställning.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Vad roligt för dig

Köpa?

Centreringen var från guiden hur man får igång det med Assetto Corsa.

Om du inte är nöjd med Quest'en är det väl bara och ta den på öppet köp :)?
Jag var själv väldigt tveksam till en början, men efter att jag testade mig fram med små justeringar och sedan några moddar så blev det en väldigt trevlig upplevelse för mig i varje fall. Sedan har jag full förståelse för att det verka helt galet att behöva köpa ytterligare mods för att göra den till en "dräglig" upplevelse.

Kan bara säga själv att jag inte ångra mitt val av att behålla headsetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Funkar skitdåligt att koppla till datorn. Tungt, obekvämt, måste sitta EXAKT rätt på huvudet för bra bild. Provade Assetto Corsa och Euro Truck Simulator 2 och förstnämnda upplevdes ha låg upplösning och sistnämnda fick jag inte att fungera öht. Förstnämnda fungerade dessutom bara första gången, inte andra. Det känns låååångt ifrån färdigt helt enkelt, headsetet måste sitta på och då rakt fram när man startar spel osv osv. Youtube VR har halvrisig upplösning (sannolikt är inte panelerna bättre än så) t ex. Spelen är relativt dyra. Ser helt enkelt varken att kostnader eller allt meck väger upp upplevelsen.

Kör du PCVR med tråd eller utan? Överlag är det ju mycket bekvämare att starta spelen i headsetet än att göra det separat på datorn.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Kör du PCVR med tråd eller utan? Överlag är det ju mycket bekvämare att starta spelen i headsetet än att göra det separat på datorn.

Med tråd.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Watch: Return To Castle Wolfenstein Oculus Quest Mod Releases This Week, New Gameplay Here

https://uploadvr.com/return-to-castle-wolfenstein-oculus-ques...

Permalänk
Medlem

Väntat.

You’ll need a Facebook account to use future Oculus headsets

Citat:

Oculus will soon require all of its virtual reality headset users to sign up with a Facebook account. The Facebook-owned company says it will start removing support for separate Oculus accounts in October, although users can maintain an existing account until January 1st, 2023. All users can maintain a distinct “VR profile” with a separate friends list.

Starting later this year, you’ll only be able to sign up for an Oculus account through Facebook. If you already have an account, you’ll be prompted to permanently merge your account. If you don’t, you’ll be able to use the headset normally until 2023, at which point official support will end. Old headsets using non-linked accounts will still work, but some games and apps may no longer function. Developers can keep using an unlinked developer account without social functionality, and the Oculus for Business platform uses a separate login process that will remain unchanged.