Reklamera mus efter garanti

Permalänk

Reklamera mus efter garanti

Hej!

Jag köpte en Logitech G603 på Elgiganten sommaren 2018. Nu har scrollhjulet på musen börjat krångla, och ibland när man scrollar så hoppar den till i motsatt riktning. Efter en snabb googling så visade det sig vara ett utbrett fel på musen vilket tyder på att det helt enkelt rör sig om ett designfel som resulterade i att problemet uppstod efter en viss tids normal användning.

Nu har ju den vanliga garantin gått ut på musen, så att åka till Elgiganten med kvittot i näven lär väl inte hjälpa så mycket, men eftersom detta är ett väldigt utbrett problem hos den här modellen, vore det inte då möjligt att använda sig av konsumentköplagen? Är det någon som har erfarenhet av det här och vet om det är lönt att ens försöka, eller är det bara att bita i det sura äpplet och hosta upp 6-700kr för en ny mus?

Permalänk
Medlem

Testat att höra av dig till Logitech?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocternity:

Hej!

Jag köpte en Logitech G603 på Elgiganten sommaren 2018. Nu har scrollhjulet på musen börjat krångla, och ibland när man scrollar så hoppar den till i motsatt riktning. Efter en snabb googling så visade det sig vara ett utbrett fel på musen vilket tyder på att det helt enkelt rör sig om ett designfel som resulterade i att problemet uppstod efter en viss tids normal användning.

Nu har ju den vanliga garantin gått ut på musen, så att åka till Elgiganten med kvittot i näven lär väl inte hjälpa så mycket, men eftersom detta är ett väldigt utbrett problem hos den här modellen, vore det inte då möjligt att använda sig av konsumentköplagen? Är det någon som har erfarenhet av det här och vet om det är lönt att ens försöka, eller är det bara att bita i det sura äpplet och hosta upp 6-700kr för en ny mus?

Reklamera kan man göra i tre år

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av Toke:

Testat att höra av dig till Logitech?

Nej det var först idag det slog mig att vi har 3 års reklamationsrätt, så har inte hunnit kontakta någon ännu

Permalänk
Skrivet av Birkus:

Reklamera kan man göra i tre år

Vet du om man gör det direkt till butiken eller ska man göra det till Logitech?

Permalänk
Moderator
Moderator

Det kommer inte vara några problem att reklamera. På sin höjd kommer personalen i butiken vilja testa musen lite snabbt innan du får en ny eller pengarna tillbaka.

Skrivet av Nocternity:

Vet du om man gör det direkt till butiken eller ska man göra det till Logitech?

Reklamerar gör man alltid till återförsäljaren.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Som ovanstående redan sagt, kontakta återförsäljaren. Kontaktade själv logitech direkt pga. samma problem fast på en G403 (dom brukar vara bra att ha o göra med så tänkte det kunde gå smidigt) men fick till svar att eftersom den inte var köpt direkt från dom skulle jag kontakta återförsäljaren direkt istället. Ungefär där gav jag upp och kasta den i bra-o-ha lådan istället.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är Logitech helt grymma på sådana här saker. Har hart några MX Master möss som krånglat. Ett ganska vanligt problem att scrollen blev "slapp" och scrollade för lätt.
Skickade en ny båda gångerna. Likaså med mitt G35 headset som började flå från örommuffarna, dom behövde inte hjälpa mig men gjorde det ändå.

Edit: Gick alltid via Logitech direkt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd

Har också fått nya produkter direkt via Logitech när saker strulat.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Enligt mig så är Logitech helt grymma på sådana här saker. Har hart några MX Master möss som krånglat. Ett ganska vanligt problem att scrollen blev "slapp" och scrollade för lätt.
Skickade en ny båda gångerna. Likaså med mitt G35 headset som började flå från örommuffarna, dom behövde inte hjälpa mig men gjorde det ändå.

Edit: Gick alltid via Logitech direkt.

Skrivet av Lagerlöf:

Har också fått nya produkter direkt via Logitech när saker strulat.

Tyvärr har de lagt ner sin svenska support typ (tagit bort telefon tjänsten iallafall) och den person jag pratade med på engelska för ca 1 månad sedan sa att hon inte kunde göra något, detta var utanför garanti, men innanför reklamation med 1 vecka.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ta det direkt med Logitech, de har ersatt tre av mina möss de senaste 7 åren. Enda anledningen till varför jag fortsätter köpa Logitech är att deras support är riktigt bra!

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Elgiganten brukar vara rätt hjälpsamma och ha bra service, om inte reklamation så kanske de kan erbjuda dig ett nedsatt pris på en ny mus iaf.

Jag köpte ett visningsex utav ett headset som pajjade efter 1 år, och även om jag inte kunde reklamera denna så fick jag halva priset på ett nytt headset i goodwill. (Elgiganten i barkarby)

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Ta det direkt med Logitech, de har ersatt tre av mina möss de senaste 7 åren. Enda anledningen till varför jag fortsätter köpa Logitech är att deras support är riktigt bra!

Önska man kunde säga samma om produkternas support för linux :(((
Inte en enda logitech mjukvara funkar där..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tagit direktkontakt med Logitech, mycket smidigare tycker jag och håller med @thebodylotion

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE