Bäst allround TV under 20 000:- Qled / Oled / Förvirrad själ

Permalänk
Medlem

Bäst allround TV under 20 000:- Qled / Oled / Förvirrad själ

Hej! Ännu en TV-tråd. Men jag måste säga, det är inte lätt att välja en ny TV år 2020 (first world problem).

Om man kollar på alternativen i 65", ca 20 000:- klassen och något neråt så har vi följande:

Samsung QLED
2019 hade valet enkelt gått till 65" Q90T
2020 års 65" Q90T ligger dock på 25 000:-
Fördelar/nackdelar:
Perfekt i rum med stora fönster där det är svårare att få helt mörkt. Men något sämre svärta, men kan jag fortfarande se Interstellar och dregla som man gör med en Oled?

LG OLED
2019 enkelt val. LG OLED 65" C9
2020 ? 65" CX ligger på 25 000:- och B8:ans långsiktiga kvalitet är kanske oklar? (inga motiv för mina antaganden)
Fördelar/nackdelar
Perfekt svärta och en otrolig upplevelse i mörka rum. Men hur bra fungerar det i ett modernt hus med stora fönster?

Övriga
Sony "QLED":
Fantastisk bild kontra pris med deras 65" X950H (antar att det är den som heter KD-65XH9505 i Sverige). Men samma problematik som med Samsung. Svärtan?

Andra OLED?

Beklagar min oklara / osammanhängande tråd. Men den är väl ungefär lika oklar som 2020 års TV-utbud!

Frågan?
Vad ska man välja? @Sweclockers, vi behöver en uppdatering av er fantastiska guide för 2019 TV-modeller

Permalänk
Bildexpert 📺

@MrTowle: Den kompletta guiden för 2020-modellerna kommer senare i höst när priserna börjar sjunka. Just nu under sensommar och höst betalar man sannolikt ett rejält premium för 2020-modellerna. Samtidigt är 2019-modellerna redan pressade mot botten i pris och säljer även slut. För det är så produkt- och priscykeln för TV-apparater fungerat i många år.

Vill du maximera pengarna, titta på 2019-modellerna idag. Eller vänta till Black Friday i slutet av november och välj bland 2020-utbudet.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för ditt svar! Jag anade nästan det. Det blir att ha lite is i magen till Black-Friday.

Det jag dock inte blir riktigt klok på är valet, OLED eller QLED! Det finns otroligt många artiklar och Youtube videos som beskriver för och nackdelar med de olika valen, och desto mer man undersöker det desto svårare blir valet.

Just nu lutar det mot en QLED med riktigt bra FALD för att få svärtan. Jag vill kunna se nästa Interstellar eller liknande och få liknande upplevelse som OLED. Fast att den passar i mitt vardagsrum med stora fönster.

Tror du 2020 Q90T klarar det eller är Sony modellen jag skrev ett bättre alternativ? Eller kommer jag bli besviken? Har kollat en del på en väns LG Oled 65" C9 som är fantastiskt bra, men han kan få det helt mörkt vilket jag inte kan!

Permalänk
Bildexpert 📺

@MrTowle: Med 20.000 kronor i budget har du en möjlighet att välja bland det bästa. Där är alla TV ungefär lika kapabla så vad som är "bäst" är mer en fråga om tankesättet hos dig som användare. Ofta är det tycke och smak runt enstaka detalj som avgör. Oftast runt det man ogillar.

Som exempel finns det de som inte gillar det blanka reflexfiltret hos OLED-paneler och föredrar de halvmatta reflexfiltren hos Sony:s och Samsungs ljusstarka LCD:er. Dessa filter dämpar mer av reflexen och är just inte lika speglande. Men istället dras de filtren med andra fenomen likt regnbågsfärgade refraktionsmönster. Istället för OLED:ns mörka spegel får man på en High-end-LCD en diffus spegling med regnbågsmönster och överstrålningseffekter.

Vad som är värst och mest störande där är uppenbarligen en smaksak. Går inte riktigt att peka ut det ena eller det andra som det "rätta". Var och en måste bilda sin egen uppfattning.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Stort tack! Det du nämner gällande filterna kände jag inte till. Jag ska försöka se om jag kan få en bättre uppfattning om dessa egenheter i en butik.

Permalänk
Medlem

Är det bara film/serie tittande du tänkt göra på tvn, eller även spelande?
För då kommer ju frågor som adaptiv sync, och delay in i frågan också.
Dom nyaste Oled panelerna från LG ska vara väldigt bra på den fronten iaf.

Jag har själv en LG Oled som har 2 år på nacken nu, men jag tycker absolut inte att den blir för ljussvag med stora fönster.
Givetvis så upplevs filmer osv bäst med persiennerna nere, men det samma stämmer för alla tv apparater.
Den absoluta svärtan i Oled tillsammans med bra HDR filmer är helt sinnes vad bra bilden blir.

I slutändan är det mycket tycke och smak, men jag skulle helt klart väntat till Blackfriday och tiden efter det om jag vore du. Att köpa just nu är inte jätte ekonomiskt som Laxpudding nämner.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

LG OLED
2019 enkelt val. LG OLED 65" C9
2020 ? 65" CX ligger på 25 000:- och B8:ans långsiktiga kvalitet är kanske oklar? (inga motiv för mina antaganden)
Fördelar/nackdelar
Perfekt svärta och en otrolig upplevelse i mörka rum. Men hur bra fungerar det i ett modernt hus med stora fönster?

Mörka serier/filmer bör undvikas tills det mörknat men annars går det dugligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."