Permalänk

Q60R 75tum eller Q70R 65tum?

Tjena som rubriken låter skulle jag vilja ha lite input på om man ska köpa en q60 75tum eller den lite bättre q70?
Har koll på skillnaderna när det gäller panelerna. har koll på allt vad det gäller full array, peak brightness osv.
Undrar helt enkelt bara för er som har tv i 2019 Q-serie om 70-serien är en markant skillnad i kvallite över 60-serien.
mycket spelande på tv:n såklart och där vekar båda klara sig bra verkar det som.
skulle säga att jag inte är super kräsen då jag har en philips pus 7-serie i sovrummer som duger fint till serie och film i sdr.(inte gaming) för dålig motion handling för det på den tven.
sitter på en nu8000 55tum idag och är riktigt nöjd med tven när det gäller HDR osv men vill upp lite i size.
Så vilken hade ni kört på om ni fick välja?

Permalänk
Medlem

Jag var i exakt samma sits som dig i somras när jag skulle köpa ny tv. Stod mellan Q60r 82” och Q70r 75”. Efter att ha läst på diverse forum och gamla trådar så landade jag i Q70r. Mest tack vare att laxpudding skrev i black friday tråden förra året att Q70r är markant bättre än Q60r i bildkvalité. Storlek är viktigt men jag tycker att köper man en ny tv så vill man ha bra bildkvalité. Hade jag varit du så hade jag valt Q70r. Jag kan inte säga något om skillnaden eftersom jag inte sett sida vid sida. Men jag är väldigt nöjd med min Q70r

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600X - Gigabyte Aorus X570 PRO - Zotac 1080 - Corsair 32GB DDR4 3200mhz - Corsair Force MP600 1TB - Corsair RM750X 750W - Steelseries Arctis Pro Wireless Steelseries 650 Wireless
Monitor: Samsung CRG9 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffmann90:

Tjena som rubriken låter skulle jag vilja ha lite input på om man ska köpa en q60 75tum eller den lite bättre q70?
Har koll på skillnaderna när det gäller panelerna. har koll på allt vad det gäller full array, peak brightness osv.
Undrar helt enkelt bara för er som har tv i 2019 Q-serie om 70-serien är en markant skillnad i kvallite över 60-serien.
mycket spelande på tv:n såklart och där vekar båda klara sig bra verkar det som.
skulle säga att jag inte är super kräsen då jag har en philips pus 7-serie i sovrummer som duger fint till serie och film i sdr.(inte gaming) för dålig motion handling för det på den tven.
sitter på en nu8000 55tum idag och är riktigt nöjd med tven när det gäller HDR osv men vill upp lite i size.
Så vilken hade ni kört på om ni fick välja?

Vet inte om det här är utanför din budget men vill ändå tipsa om hifiklubben.se De har en kampanj på Samsung TV. Koden är "40YEARS".

Säljs flaggskeppsmodell av 65" för 15k. bland annat.

Permalänk
Bildexpert 📺

@hoffmann90: Gått igenom Q70R mot Q60R många gånger. Q70R är bättre på allting i fråga om bildkvalitet och kontrastförhållande. Identiska spelfunktioner, men i fråga om allt annat finns det ingen anledning att välja Q60R om man för en snarlik summa och utan att bita i bältet kan köpa Q70R istället.

Permalänk
Medlem

Mellan q60r 75" och q80r 65", båda för 13990kr så köpte jag q80r. Nöjd med köpet, grym bild.

Fördelarna med q80r över q70r verkar vara mindre reflektioner på skärmen, något bättre ljus och bildkvalité, något bättre inbyggda högtalare.

Visa signatur

AMD 7800X3D | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+/FE

Permalänk
Medlem

Samsung 85 "Q70T 4K UHD Smart-TV QE85Q70TAT

T = nyare än R va? är den nåt att ha då man vill byta min gammla 75' sony till en större med 4K

Permalänk
Skrivet av Ztrobe:

Samsung 85 "Q70T 4K UHD Smart-TV QE85Q70TAT

T = nyare än R va? är den nåt att ha då man vill byta min gammla 75' sony till en större med 4K

Stemmer. R är 2019 och T är 2020. Värd att nämna att dom har flyttat upp siffrorna i år, så man ska köpa en modell högre för att få "samma".

60R = 70T
70R= 80T
80R = 90T
90R = 95T Edit: Se info några inlägg under.

Permalänk
Medlem

jo men va skiljer då på årets modeller? ska man ha 80T i stället för den ja skrev ovan så är det dubbla priset...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ztrobe:

jo men va skiljer då på årets modeller? ska man ha 80T i stället för den ja skrev ovan så är det dubbla priset...

Och kanske nästa samma pris redan lagom till reaperioden om 3 månader. Hösten är alltid sämsta tiden för att köpa årets modeller – ur prissynpunkt. Medan förra årets modeller är maximalt prispressade, säljer slut och alla vill bli av med de gamla modellerna

Permalänk
Medlem

annars har ja tittat på https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153451/sony-85-x...

men ja vet inte om man ska köpa LED ? @Laxpudding

Permalänk
Medlem

Q70R före Q7T eller Sonys 8-serie.

Jag har Q70R som minimikrav och är nöjd med den.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Q70R före Q7T eller Sonys 8-serie.

Jag har Q70R som minimikrav och är nöjd med den.

Q70t finns inte ens i diskutionen dock.

Permalänk
Medlem

Vill bara upplysa att detta inte stämmer för Q90R = Q95T som du beskriver. Viktigt då detta är vilseledande. Q90T och Q95T är exakt samma identiska TV apparater och paneler. Det enda som skiljer panelerna är att Q95T har connectivity-box där Q90T inte har.

Skrivet av RunRookieRun:

Stemmer. R är 2019 och T är 2020. Värd att nämna att dom har flyttat upp siffrorna i år, så man ska köpa en modell högre för att få "samma".

60R = 70T
70R= 80T
80R = 90T
90R = 95T

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk

@ml9l: Takk för uppklaringen. Tar det bort från innlegget.

Permalänk
Medlem

@hoffmann90: Hejsan! Min pappa införskaffade kantbelysta Q60R. Den är riktigt riktigt bra. Man tror nästan att det är en full array panel eftersom det inte är någon lightbleed alls eller ghosting. Jag blev lite chockad över det eftersom det trots allt är en kantbelyst LED-TV.

Q70R har dock dubbelt så mkt watt i sina inbyggda högtalare; spelar kanske mindre roll om du ska ha soundbar.

I denna videon jämförs q60r med q70r.

https://www.youtube.com/watch?v=AxklubxjHnk

Mvh/ Kristian

Permalänk
Medlem

Jag jämförde q60 och q70 i butik och tycker bilden på q70 var mycket bättre. Jag valde en q70r 82”, och är överlag nöjd. Det jag inte gillar är avsaknad av Dolby Vision och att Samsung visar annonser i gränssnittet. Finns en bra jämförelse mellan modellerna på whathifi.com