Köp inte dyra 1080Ti & 2080Ti

Permalänk
Medlem

Det lär gå att norpa ett 3070/3080 för de priserna om man är lite snabb. Dessutom har Founders Edition inte referensdesign den här gången, utan Nvidias egna kretskort och kylare. Risken är väl att de tar slut och man sedan får vänta ett tag. Men 2080 ti lär inte bli dyrare med tiden, snarare tvärtom när folk köper på sig 3070/3080. Dessutom så kommer Amazons etablering, black friday och nya konsoler.

Det har varnats en del i köpråden just att det var väldigt dyr pris/prestanda på 2000-serien, särskilt på de dyrare korten. Jag tycker inte det är orimligt att värdera ett begagnat 2080 ti till ~4000 kr. Efter lansering kanske det kan gå upp till ~5000 kr om det blir ogynnsam tillgång, pris och prestanda på 3070. Annars kan de säkert gå ner mot 3000 kr om det kommer ytterligare nya kort.

Permalänk
Skrivet av prpx:

Det lär gå att norpa ett 3070/3080 för de priserna om man är lite snabb. Dessutom har Founders Edition inte referensdesign den här gången, utan Nvidias egna kretskort och kylare. Risken är väl att de tar slut och man sedan får vänta ett tag. Men 2080 ti lär inte bli dyrare med tiden, snarare tvärtom när folk köper på sig 3070/3080. Dessutom så kommer Amazons etablering, black friday och nya konsoler.

Det har varnats en del i köpråden just att det var väldigt dyr pris/prestanda på 2000-serien, särskilt på de dyrare korten. Jag tycker inte det är orimligt att värdera ett begagnat 2080 ti till ~4000 kr. Efter lansering kanske det kan gå upp till ~5000 kr om det blir ogynnsam tillgång, pris och prestanda på 3070. Annars kan de säkert gå ner mot 3000 kr om det kommer ytterligare nya kort.

Förlåt en okunnig men vilka tillverkar Founders Edition om inte Nvidia ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

Va? 'avsaknad att föra teknologi framåt?'

nVidia har ju ray tracing nu, vilket man trodde va många år borta. Visst det är inte sinnessjukt bra ännu men det kommer vara riktigt häftigt om några år (2-5) med nya spel till PC/nya konsol generationen.

Priserna vi har nu är ju för att folk betalar, och för att det är högre utvecklingskostnader mot tidigare. +Intel ska ju snart börja konkurrera med AMD och nVidia!

Vad jag menar är de tänker mer på att sälja för så mycket som möjligt utan att tänja på gränser. De har inte någon som till exempel Elon Musk. De hade absolut kunnat välja att släppa deras bästa möjliga grafikkort till ett pris som många kan ha råd med, då hade vi haft spel som är lika snygg som först om några år annars. Det är företag konkurrens de är rädda för och därför ligger så lågt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag håller med dig Siimuliize! Galna priser på begagnade grafikkort nu. Hade man kunnat få ett 2080ti för 3000kr hade jag nog köpt ett. Kanske tom 4000kr om kortet är två veckor gammalt och felfritt.

Att sälja ett 2080ti för under 6000kr när man inte vet prestandan i 30** serien känns som att ge bort ett mycket kompetent kort. 2080ti har inte blivit dåligt bara för att det finns snabbare kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Sitter på ett 1080 funkar riktigt bra, men lite sugen på ett 3080. Men blir först efter tredjepartskorten har kommit ut och man sett diverse tester i så fall. Sen kommer 1080 kortet sparas till en annan burk. Så ingen stress här inte 😁

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

TS ger ett exempel på ett problem som alltid finns på fria marknader, dåligt pålästa köpare. Dvs, det är ett problem för de köpare som är väl pålästa, för den första gruppen driver upp priserna så att det inte står i proportion till värdet i förhållande till tex nya produkter. Det spelar ingen roll om det handlar om begagnade grafikkort eller bostadsrätter. Men jag skulle inte gå så långt att säga att folk blir lurade, så länge säljaren ger korrekt information om produkten. Vi har en fri marknad, tillgång och efterfrågan styr priset.

Permalänk
Medlem

En hel del verkar veta hur 3070 kommer prestera.
Det vore trevligt att få en länk om var de läser den informationen så att man får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

En hel del verkar veta hur 3700 kommer prestera.
Det vore trevligt att få en länk om var de läser den informationen så att man får se.

Vem påstår det menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Vem påstår det menar du?

Jag kan inte rabbla upp alla.
Men bland flera verkar det avgjort att 3070 kommer prestera bättre och 2080Ti begagnat pris är för högt.
Därför vore det bra om de som vet delar med sig av informationen.

Ps: Testa att läsa trådstarten är en början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Jag kan inte rabbla upp alla.
Men bland flera verkar det avgjort att 3070 kommer prestera bättre och 2080Ti begagnat pris är för högt.
Därför vore det bra om de som vet delar med sig av informationen.

Jaha ok missförstod dig då för du skrev 3700 hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Förlåt en okunnig men vilka tillverkar Founders Edition om inte Nvidia ?

Det är fortfarande Nvidia, eller i alla fall lika mycket som innan. Skillnaden som jag förstår det är att tidigare var kretskortet för Founders Edition också väldigt likt den referensdesign som skickades ut till tredjepartstillverkarna (ASUS, MSI o.s.v.). Hur precis det här gått till är jag inte helt klar på, men när man ser två grafikkort där kretskorten ser snarlika ut så har det varit för att Nvidia har designat kretskortet som sedan använts eller modifierats av tredjepartstillverkarna.

Nu sägs det att Nvidia dels gjort en referensdesign, som används av tredjepartstillverkarna, och ett helt separat kretskort för Founders Edition. Nvidia har i princip alltså gjort sitt eget tredjepartskort. Detta innebär att kylningen potentiellt kommer vara bättre än vi är vana vid hos Founders Edition kort. Men det kan också leda till problem då kylningen inte är traditionell utan blåser "igenom" kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Jaha ok missförstod dig då för du skrev 3700 hehe.

Jaha felskrivning. Jag tror att de flesta förstod vad jag menade.

Skittråd förövrigt, ursäkta.

Permalänk
Medlem

Satan! Köpte ett rx 590 för aplänge sedan! Jag kommer aldrig betala mer än vad jag gjorde för det om jag uppgraderar. Detta krot har klart allt jag slängt på det hitills!

Vad spelar ni i egentligen 4k med krav på 400 fps? Tacka vet jag 1080p samt 144 hz. Duger gott och väl.

"blabla alla tycker olika". köper det inte.
Finns bättre saker att slösa pengar på!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Jag kan inte rabbla upp alla.
Men bland flera verkar det avgjort att 3070 kommer prestera bättre och 2080Ti begagnat pris är för högt.
Därför vore det bra om de som vet delar med sig av informationen.

Ps: Testa att läsa trådstarten är en början.

Det är från presentationen där Nvidia sa "faster than 2080ti" om 3070 på grafen om pris/prestanda. Ingen vet såklart ännu hur väl stämmer, men det är det man får utgå från.

Längst ner här t.ex.

Permalänk
Skrivet av medbor:

6700K går ofta för 1500-2000kr fortfarande

😨

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Sitta gör jag inte utan jobbar. Jag är gift och har barn samt räkningar att betala. Grafikkort är inte min mitt punkt i vardagen eller spela spel hela dagen. Varför skulle jag vara arg? Alltid köpt mina kort från butik till mina byggen. Frugan är en annan femma då hon gillar leta efter beg. Nu ville ju hon att jag hjälper henne då jag är mer kunnig när det kommer till datorer. Gråta över vad grafikkort? Väx upp hur gammal är du egentligen?

Du är så himla härlig du. Men vet du vad du behöver inte förklara hela din livssituation. Ingen har påstått att grafikkort är din mittpunkt annat än att du är högst löjlig som försöker få medhåll bland andra gamar på sweclockers som försökt skambuda till sig RTX 2080 Ti sedan 3000 serien fick ett release datum. Det krävs inte att man är ett geni för att se vad du försöker åstakomma med tråden. Du kan ju alltid fortsätta försöka intala mig och andra på detta forum att du bara vill hjälpa andra mindre kunniga på det MEST kunniga forumet i Sverige att inte betala för mycket för ett andrahandskort.

För att klargöra, alla som skambudar är inte gamar. men ni som fått för er att vissa saker har blivit värdelösa över ett par nätter utan ens fått se oberoende tester och använder det som argument för att få andra att göra en dålig affär borde skämmas. Och innan någon annan invänder med att "7000tK kR äR OcKeRpriS, BorDe VarA BeDrÄgErI" så är det ingen jag sett hittils i denna tråd som tyckt att det är ett bra pris, Dock är det precis som många andra påpekat att det kan vara ett ganska bra tag bort innan man kan lägga händerna på nya 3000 serien. speciellt om det nu skulle visa sig bli problem vilket inte är något nytt under solen. Så att få Betala 4500-5000kr för ett RTX 2080Ti är knappast värre än de som betalar 80% av nypris på Ryzen 3000 serien och där är det ingen som klagar så vitt jag vet?

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

30-serien finns inte än. Vi har knappt sett ett enda oberoende test. Och det första du gör är att skapa en tråd om att folk inte ska köpa 2080ti för mer än 3k? Lägg ner förfan.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

TS ger ett exempel på ett problem som alltid finns på fria marknader, dåligt pålästa köpare. Dvs, det är ett problem för de köpare som är väl pålästa, för den första gruppen driver upp priserna så att det inte står i proportion till värdet i förhållande till tex nya produkter. Det spelar ingen roll om det handlar om begagnade grafikkort eller bostadsrätter. Men jag skulle inte gå så långt att säga att folk blir lurade, så länge säljaren ger korrekt information om produkten. Vi har en fri marknad, tillgång och efterfrågan styr priset.

Tror definitivt att det hänger ihop med ett "litet" Sverige. De okunniga hinner liksom aldrig köpa slut lagret. Och det kommer alltid fler. Har riktigt teknikkunniga vänner. (Även om jag har svårt att erkänna det), som bettade fel och köpte 2080ti i juni-juli, "för det kommer ju inte hända så mycket ändå". Men då är problemen fel. Då "har man råd" att inte vänta in releasen i september. Själv tycker det mest är dumt att inte vänta in det mest framemotsedda avslöjandet av nya graffekort på länge. Att slentrianköpa ett kort för 12k, två månader innan det ska avslöjas en ny arkitektur, ibland, som i det här fallet när det egentligen kokat sedan 5700xt, är ju inte något jag hade rekommenderat någon annan att göra. Om AMD failar kapitalt så verkar 3060 kanske kunna bli något. Men att betala 10k eller ens fem tar emot rent principiellt om man ser till historiken. Marknaden är full av människor som har för mycket pengar att kasta på saker som gpuer. Det leder till priserna Nvidia OCH AMD visat på senare tid. OCH det verkar som att det speglar av sig på begagnat sidan med. Det finns tillräckligt många som har för mycket pengar och för lite analytiskt tänkande, eller helt enkelt inte bryr sig. Marknadsekonomi när den är som sämst helt enkelt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Har man ett 2080ti så har man ju vart fall ett kort som är värt något, 5700xt är la värt 1500:- på sin höjd utan dx 12.2 stöd och prestanda i mellan klassen, Turing kommer ju ta del av de uppgraderingar som kommer med Ampere och de med Pascal kort har ju fått ut sitt värde av sina kort.
Så de största förlorarna är väl folk som köpte dyra Turing kort iår och 5700 xt. De som köpte Turing 2019 och bakåt har väl haft glädje av sina kort och kommer säkert fortsatt ha de framöver även om de finns snabbare kort på marknaden.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

5700xt är la värt 1500:-

Lycka till att hitta ett annat bättre för det priset.

Permalänk
Skrivet av Vash:

Har man ett 2080ti så har man ju vart fall ett kort som är värt något, 5700xt är la värt 1000:- på sin höjd utan dx 12.2 stöd och prestanda i mellan klassen, Turing kommer ju ta del av de uppgraderingar som kommer med Ampere och de med Pascal kort har ju fått ut sitt värde av sina kort.
Så de största förlorarna är väl folk som köpte dyra Turing kort iår och 5700 xt. De som köpte Turing 2019 och bakåt har väl haft glädje av sina kort och kommer säkert fortsatt ha de framöver även om de finns snabbare kort på marknaden.

Det finns de som resonerar som du, sedan finns det sådana som jag som inte skulle köpa ett begagnat kort för mer än 1000 sek oavsett vad det står på det. Det är BEGAGNAT. Men folk verkar ha glömt bort den detaljen och får fyndvibbar och ser röda realappar framför ögonen så fort de ser ett begagnat kort strax under nypris. Till var människa att kapitalförstöra såklart. Men jag tycker detsamma om folk som gärna vill skjuta sig i foten med en pistol. Gör det.
De nya korten kommer nog bli trevliga, om inte folk trossar upp priset igen.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Att sälja ett 2080ti för under 6000kr när man inte vet prestandan i 30** serien känns som att ge bort ett mycket kompetent kort. 2080ti har inte blivit dåligt bara för att det finns snabbare kort.

Ja, som potentiell säljare tänker man så men som köpare så är det ju helt galet att betala 6000kr för ett 2080ti. Men vissa är tydligen villiga att betala det.
Endast prestanda är inte intressant här heller för mig. Garanti, slippa risker som dolda fel eller att bli lurad är också värt en del.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

nuff said

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Att sälja ett 2080ti för under 6000kr när man inte vet prestandan i 30** serien känns som att ge bort ett mycket kompetent kort. 2080ti har inte blivit dåligt bara för att det finns snabbare kort.

Att säga att vi inte vet prestandan i 3070 är ju sanning med modifikation. Allt som släppts om 3080 har stämt och verifierats utanför nvidia. Att nvidia skulle ljuga så det visslar om det och att 3070 skulle floppa i prestanda tycker jag låter helt osannolikt. Enda jag kan tänka mig spela större roll är VRAM.

Så att köpa ett begagnat kort för mer än ett som utlovats vara liknande eller bättre, då litar man verkligen inte på det som Nvidia sagt och den information som kommit. Inte en vadslagning jag skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Du är så himla härlig du. Men vet du vad du behöver inte förklara hela din livssituation. Ingen har påstått att grafikkort är din mittpunkt annat än att du är högst löjlig som försöker få medhåll bland andra gamar på sweclockers som försökt skambuda till sig RTX 2080 Ti sedan 3000 serien fick ett release datum. Det krävs inte att man är ett geni för att se vad du försöker åstakomma med tråden. Du kan ju alltid fortsätta försöka intala mig och andra på detta forum att du bara vill hjälpa andra mindre kunniga på det MEST kunniga forumet i Sverige att inte betala för mycket för ett andrahandskort.

För att klargöra, alla som skambudar är inte gamar. men ni som fått för er att vissa saker har blivit värdelösa över ett par nätter utan ens fått se oberoende tester och använder det som argument för att få andra att göra en dålig affär borde skämmas. Och innan någon annan invänder med att "7000tK kR äR OcKeRpriS, BorDe VarA BeDrÄgErI" så är det ingen jag sett hittils i denna tråd som tyckt att det är ett bra pris, Dock är det precis som många andra påpekat att det kan vara ett ganska bra tag bort innan man kan lägga händerna på nya 3000 serien. speciellt om det nu skulle visa sig bli problem vilket inte är något nytt under solen. Så att få Betala 4500-5000kr för ett RTX 2080Ti är knappast värre än de som betalar 80% av nypris på Ryzen 3000 serien och där är det ingen som klagar så vitt jag vet?

Jag svarar ju på dina frågor till skillnad från dig. Du skriver ju om mig som om du har en kristall kula och vet allt om mig. Om du skriver om vad jag gör när jag vaknar, är det väll inget konstigt att jag skriver och svarar dig. Undrar fortfarande varför du tagit illa upp utav min skapade tråd. Du äger ju verken ett 1080ti eller ett 2080ti och inget du säljer just nu. Men du försvarar säljare och priserna med blod och svett. Går inte ihop liksom.

Önskar dig all lycka i livet men dina kommentarer får någon annan svara på hedan efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Att sälja ett 2080ti för under 6000kr när man inte vet prestandan i 30** serien känns som att ge bort ett mycket kompetent kort. 2080ti har inte blivit dåligt bara för att det finns snabbare kort.

Ingen hävdar att det har blivit dåligt, men pris/prestanda ser ut att ta en ordentlig smäll pga nvidias nya släpp.

Och gällande priser.

Det är bättre att få 5500kr idag än att få 4500kr om två veckor.
Å andra sidan så är det sämre att få 5500kr idag än 6500kr om två veckor.

Och det är ju den verkligheten som ägare av 2080Ti kort som planerade att sälja måste fundera över. Har nvidia presenterat glädjesiffror eller inte?

Men bäst hade ju varit om de hade sålt kortet för runt en månad sedan och fått 8000-8500kr för det, men den tiden är ju förbi, och det är lätt att vara efterklok.

Och tillhör man de 2080Ti ägare som inte planerar att uppgradera så spelar allt det här ingen roll just nu, kortet har som sagt inte blivit dåligt.

Permalänk
Medlem

Säljer mitt 1080ti på aktion, 300€ är budet på nu.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

@kettu92: Intressant, vilken auktionssida? Antar att det inte är tradera i och med euro.

Permalänk

Meningslös tråd!
Där tråd startaren lägger upp sina egna värderingar angående köp av diverse kort pga av att han tydligen inte själv vill betala
Det som säljarna vill ha/eller vad det är värt och pga av detta vill han mana andra att inte betala för mycket och påverka priserna så han själv har råd med det han vill köpa till sin dam!
Vill jag tex köpa ett 2080 Ti för vi säger 6000 så ska jag få göra det utan sån här meningslösa tråd. Man väljer väl själv???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@kettu92: Intressant, vilken auktionssida? Antar att det inte är tradera i och med euro.

Huuto.net, bor i finland. Hade startpris på 260€. Tippar jag ser toppbudet som bäst.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2