Mark Zuckerberg: "Apples App Store förtjänar att hårdgranskas"

Permalänk
Melding Plague

Mark Zuckerberg: "Apples App Store förtjänar att hårdgranskas"

Facebooks VD delar med sig av ståndpunkten runt Apples kritiserade regler och förhållningssätt runt mjukvarubutiken App Store.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om Facebook och Mark så är det ju bra att han säger det högt. Det skapar media och kritik om problemet. Sedan om det hjälper eller stjälper han i längden återstår att se.
30% är inte skäligt enligt mig. 10-15% är mer rimligt, samt att tillåta alternativa appstore men att då voida all mjukvarugaranti.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

"Facebook förtjänar att hårdgranskas."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Oavsett vad man tycker om Facebook och Mark så är det ju bra att han säger det högt. Det skapar media och kritik om problemet. Sedan om det hjälper eller stjälper han i längden återstår att se.
30% är inte skäligt enligt mig. 10-15% är mer rimligt, samt att tillåta alternativa appstore men att då voida all mjukvarugaranti.

Alternativa App Stores leder inte till mer konkurrens, utan möjliggör bara för andra storbolag att tvinga på oss deras egna stores/launchers. Se bara hur det är på Windows, som användare har man inget val utan man får förhålla sig till det Epic/Steam/Blizzard/UPlay/GOG/MS Store väljer och erbjuda. Känner inte att jag sparar in några 30%, utan dem pengarna går in i någon annans ficka och kvar blir jag med femtioelva launchers...

Permalänk
Medlem

Och detta uttalande har inget med att göra med de nya integritetsfunktioner som kommer i iOS14? Som påverkar hur Facebook kan spåra sina användare?
https://arstechnica.com/tech-policy/2020/08/ios-14-privacy-se...

Permalänk
Medlem

Såklart det förtjänar att granskas. Dock tycker jag detta är en ickefråga som kommer diskuteras i år innan något händer eller inte händer. Monopol på mjukvara är tack och lov mycket mindre läskigt i mina ögon än monopol på livsmedel osv.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv

Alla & allt tål att granskas, men av Apple & Facebook så är jag tämligen övertygad om att bl.a. min personliga integritet behandlas väldigt mycket bättre av Apple än av Facebook.
Facebook är bara sura för att Apple i detta fallet faktiskt skyddar användarnas personliga integritet, vilket försvårar facebooks annonsering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Oavsett vad man tycker om Facebook och Mark så är det ju bra att han säger det högt. Det skapar media och kritik om problemet. Sedan om det hjälper eller stjälper han i längden återstår att se.
30% är inte skäligt enligt mig. 10-15% är mer rimligt, samt att tillåta alternativa appstore men att då voida all mjukvarugaranti.

Varför är 10-15% skäligt? Hur kan du avgöra hur mycket som är skäligt? Hur mycket marginal får Apple ha som mest, efter alla kostnader?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Alternativa App Stores leder inte till mer konkurrens, utan möjliggör bara för andra storbolag att tvinga på oss deras egna stores/launchers. Se bara hur det är på Windows, som användare har man inget val utan man får förhålla sig till det Epic/Steam/Blizzard/UPlay/GOG/MS Store väljer och erbjuda. Känner inte att jag sparar in några 30%, utan dem pengarna går in i någon annans ficka och kvar blir jag med femtioelva launchers...

Jag upplever då i alla fall att priserna har gått ner generellt sen steam fick lite konkurrens. Sen så ser jag personligen det som nått positivt om utvecklarna får en större del av kakan som gör att de kan lägga mer pengar på att utveckla mer kontent för spelet, alternativt utveckla nya spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Feeku:

Alternativa App Stores leder inte till mer konkurrens, utan möjliggör bara för andra storbolag att tvinga på oss deras egna stores/launchers. Se bara hur det är på Windows, som användare har man inget val utan man får förhålla sig till det Epic/Steam/Blizzard/UPlay/GOG/MS Store väljer och erbjuda. Känner inte att jag sparar in några 30%, utan dem pengarna går in i någon annans ficka och kvar blir jag med femtioelva launchers...

Det är exakt vad konkurrens är. Tror du att Steam skulle ha så mycket sales om de var ända plattformen? Eller att EGS skulle ge bort massa spel om de var ända? Är du en sån som tycker att allt ska vara på Steam sen får det vara bra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

"Facebook förtjänar att hårdgranskas."

Utan tvekan, och både i USA och EU så hårdgranskas ju alla teknikjättarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varför är 10-15% skäligt? Hur kan du avgöra hur mycket som är skäligt? Hur mycket marginal får Apple ha som mest, efter alla kostnader?

Undrar precis samma sak som du. Många som påstår att 30% är för mycket. Så fort man frågar dem varför så blir det tyst eller så kommer de fram att det är en åsikt tagen ur tomma intet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Alla & allt tål att granskas, men av Apple & Facebook så är jag tämligen övertygad om att bl.a. min personliga integritet behandlas väldigt mycket bättre av Apple än av Facebook.
Facebook är bara sura för att Apple i detta fallet faktiskt skyddar användarnas personliga integritet, vilket försvårar facebooks annonsering.

Och du tror inte att Apple använder din data till att tjäna pengar på? Även om det är i mindre utsträckning än facebook just nu så kommer det att öka allt eftersom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Jag upplever då i alla fall att priserna har gått ner generellt sen steam fick lite konkurrens. Sen så ser jag personligen det som nått positivt om utvecklarna får en större del av kakan som gör att de kan lägga mer pengar på att utveckla mer kontent för spelet, alternativt utveckla nya spel.

Beror förvisso på vilka spel man spelar, majoriteten av de spelen jag spelar är exklusives. Att utvecklarna får mer pengar är positivt, men verkligen det fallet? Steam/Epic/MS etc utvecklar inte majoriteten av spelen, de är bara andra mellanhänder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varför är 10-15% skäligt? Hur kan du avgöra hur mycket som är skäligt? Hur mycket marginal får Apple ha som mest, efter alla kostnader?

Det stämmer. Det är inte upp till mig. Men jag som konsument kan tycka att 30% är för högt. Om deras kostnader för allt är exempelvis 27% och de tar 3% vinst så är det såklart rimligt men det har jag svårt att tro.
Jag tror inte Apple är så pass transparenta att de vill ge ut de siffrorna för om deras kostnad är exempelvis 4% och de tar 30% så blir det ju andra bullar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Undrar precis samma sak som du. Många som påstår att 30% är för mycket. Så fort man frågar dem varför så blir det tyst eller så kommer de fram att det är en åsikt tagen ur tomma intet.

Stor chans att apple kommer att behöva redovisa sina omkostnader, när det gäller stämningen från Epic, Ryssland, det som sker i amerikanska kongressen, etc. Sen så kan ju man ju utifrån det diskutera hur skäligt den procenten är.

Dock, om nu apple skulle tvingas att öppna upp ios för andra app stores, sideloading, etc, så spelar ju procenten de tar ut mindre roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Att utvecklarna får mer pengar är positivt, men verkligen det fallet? Steam/Epic/MS etc utvecklar inte majoriteten av spelen, de är bara andra mellanhänder.

Har för mig att Steam tar/tog 30% och att Epic tar 12% så i det här fallet får utvecklarna mer pengar.

Permalänk
Avstängd

Jag älskar alla "stora" företag och personer som går ut och är kritiska mot Apple, allt de ser är en situation där de kan spara massvis med pengar och samtidigt få det att låta som de ställer upp för den lilla människan Sen säljer han din information vidare.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Spontant hoppas jag på att vi kan behålla en platform där Facebook, Google och andra AdTech företag inte kan leka rövare. Kosta vad det kosta vill. Lyckligtvis är det enkelt att undvika Apples produkter om man nu känner för det, detsamma kan man tyvärr inte säga om Facebook och Googles trackers som är inbäddade överallt oavsett om man är kund eller inte...

Permalänk
Medlem

De nya "funktionerna" som handlar om att kontrollera personlig integritet handlar säkert bara om att tjäna mer pengar. Hädanefter kommer Facebook behöva pröjsa för informationen ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Facebooks profilering av användare och data behöver hårdgranskas först!

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd:
Varför har någon annan rättighet att tjäna pengar på appförsäljning på en enhet och plattform som de har skapat själva?

Om jag bygger en rutchbana ska väl ingen annan få bygga ett biljettstånd brevid mitt och sälja biljetter till mitt bygge... bygg en egen jävla rutchkana!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Har för mig att Steam tar/tog 30% och att Epic tar 12% så i det här fallet får utvecklarna mer pengar.

Men å andra sidan har väl Epic inte en så stor marknadsandel när det kommer till digital försäljning, så din slutsats är lite förenklad?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

"I think it's probably about 50% of Americans who have smart phones, and a lot more people around the world"
Roligt ändå hur felaktig uppfattning han har om hur många amerikaner som har smartphone. 81% hade det år 2019. Runt 50% var vid årsskiftet 2012/2013.
https://www.pewresearch.org/internet/fact-sheet/mobile/

Permalänk
Medlem

Kasta sten i glashus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Sh4d0wfi3nd:
Varför har någon annan rättighet att tjäna pengar på appförsäljning på en enhet och plattform som de har skapat själva?

Om jag bygger en rutchbana ska väl ingen annan få bygga ett biljettstånd brevid mitt och sälja biljetter till mitt bygge... bygg en egen jävla rutchkana!

Så, medden logiken sborde inte steam få ta betalt för spel på Windows? Och Microsoft borde inte få ta betalt för operativsystem till intel-CPUer..? Eller hur långt vill du dra det?

Tycker självklart andra utvecklare ska få sälja mjukvara till vilken plattform som helst. Det gäller även i form av appbutiker. På samma vis kan plattformsutvecklaren ta betalt för.. plattformen.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja vad är en rimlig avgift för återförsäljare egentligen?

För tjänster som är unika har jag svårt att säga vad som är rätt/fel här. Epic har fortnite och de kan sälja detta på sin egen plattform (och den är bärkraftig som den är), eller sälja det på andras plattformar och de andra plattformarna kommer ta betalt för att vara återförsäljare. Huruvida nuvarande nivå är rätt eller ej tycker jag är svårt att avgöra här.

För mig blir frågan viktigare när det rör sig om olika tjänster som har "samma" utbud - och där plattformsleverantören också konkurrerar med en egen tjänst för samma innehåll.
Spotify är ett sådant exempel. Det är för spotify högst relevant att få vara närvarande på både android och ios. Utan dessa hade spotify rimligen haft det rätt så svårt idag.
Apple erbjuder en musiktjänst med samma/liknande innehåll. Give or take givetvis. Men här är det en jäkla uppförsbacke att konkurrera mot apple när spotify utöver att ha liknande utgifter dessutom ska lägga 30% utgifter till apple för att få vara med i butiken. Detta saftiga påslag är inget apple behöver kunna finansiera för sin musiktjänst utan för dem blir det gratis att vara på appstore.

Här kan man resonera så att det är ju apples frukt att skörda eftersom att de byggt en eftertraktad mobilplattform. Vill spotify ha samma fördel så får de väl bygga egna telefoner.

Problemet här är att tjänsterna inte konkurrerar med bäst tjänst/utbud. De som byggt mobilplattformar har det mycket lättare att lansera exempelvis en musiktjänst. Det här hämmar helt klart konkurrensmöjligheten att tävla om kundernas intresse genom bra pris och bra tjänst. Jag tycker inte det blir så bra att ägande av mobilplattform ska bli en stark konkurrensfördel för att släppa musiktjänster helt enkelt. Häri ligger en konkurrensproblematik som knappast gynnar oss kunder.

Men hur skulle man kunna lösa den här problematiken då?
Ja det är en bra fråga.
Utan att ha tänkt närmre på det så funderar jag ändå på om det hade varit rimligt att ta betalt för varje uppdatering av appen. Apple ska trots allt granska kod varje gång. Plus en betalning per uppladdad mängd data som apple får stå för när alla användare hämtar appen från appstore. Plus någon form av lägre marginal då - apple får såklart tjäna pengar även på appstore ;).
Det tillåter möjligheten att ta betalt från spotify för arbetet man utför med kodgranskning, samt distribution av appen till användarna.
Och den här modellen borde väl rimligen kunna passa alla appar tänker jag.

Men ja, det skulle rimligen innebära intäktsbortfall för apple. Det är rimligen något apple inte är så intresserade av. Så gissningsvis kommer det inte bli någon förändring om apptillverkare/kunder/lagstiftning inte ställer krav på apple att ändra upplägg.

Nu har jag bara skrivit apple här konstant. Men problemet gäller väl rimligen även för googels android.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Sh4d0wfi3nd:
Varför har någon annan rättighet att tjäna pengar på appförsäljning på en enhet och plattform som de har skapat själva?

Om jag bygger en rutchbana ska väl ingen annan få bygga ett biljettstånd brevid mitt och sälja biljetter till mitt bygge... bygg en egen jävla rutchkana!

Vi kan jämföra med windows. Om Microsoft imorgon skulle stänga ner alla andra butiker och tvinga alla till windows store skulle det vara helt ok för dig? Det är ju Microsoft som har byggt plattformen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johan.ka:

Och du tror inte att Apple använder din data till att tjäna pengar på? Även om det är i mindre utsträckning än facebook just nu så kommer det att öka allt eftersom.

Självklart använder de min data. Alla företag använder sina kunders data. Frågan är bara på vilket sätt.
Följdfråga: Varför skulle ett av världens lönsammaste bolag börja använda sina kunders data på ett mer invasivt sätt när en stor del av deras säljargument är personlig integritet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Men å andra sidan har väl Epic inte en så stor marknadsandel när det kommer till digital försäljning, så din slutsats är lite förenklad?

Inte riktigt, utvecklarna har ju att välja på en butik som tar 30% men har fler användare eller en som tar 12% men mindre användare. De kan ju tillochmed sälja på bägge eller ännu fler butiker. Oavsett borde de kunna få ut mer pengar än om det bara fanns en butik som tog 30%.