Fractal Design släpper universellt fäste för vertikal grafikkortsmontering

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design släpper universellt fäste för vertikal grafikkortsmontering

Med produkten Flex B-20 vill företaget möjliggöra stående montering av grafikkort i chassin där det annars inte är möjligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant produkt, synd bara att det inte är PCI-E 4.0. Känns inte så framtidssäkert.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

För den som är i marknaden efter lösningar likt denna har även EKWB nyligen lanserat en mycket liknande produkt. https://www.ekwb.com/news/vertical-gpu-brackets/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Är det något man vinner på att ha kortet "vertikalt"? Eller är det bara estetisk och visuell sak?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Är det något man vinner på att ha kortet "vertikalt"? Eller är det bara estetisk och visuell sak?

Enligt artikeln kan det hjälpa luftflödet. Gäller väl tightare chassin antar jag.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Inaktiv

Var nära köp men PCIe 3.0 och att jag skulle behöva gå loss med dremeln i min R5 gör att jag skippar köp. Kul att de lanserade den men skaplig miss med PCIe 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Är det något man vinner på att ha kortet "vertikalt"? Eller är det bara estetisk och visuell sak?

Bara estetiskt. Förlorar i princip alla andra expansionsplatser samt om kortet hamnar nära glaset så stryps det en aning.

grammatik
Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Är det något man vinner på att ha kortet "vertikalt"? Eller är det bara estetisk och visuell sak?

Helt och hållet estetiskt, skulle jag säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Är det något man vinner på att ha kortet "vertikalt"? Eller är det bara estetisk och visuell sak?

Skrivet av Trombley:

Enligt artikeln kan det hjälpa luftflödet. Gäller väl tightare chassin antar jag.

Frågan var ju vertikalt vs horisontellt, inte vertikalt vs vertikalt med B-20 adapter. Enligt artikeln kan alltså denna adapter hjälpa vs vanligt vertikalt montage av GPU men standard vs vertikalt så är vertikalt alltid sämre rent tekniskt.

Permalänk
Medlem

Det känns ju helt fel att släppa en bracket med plats för 2-slots GPU'er när referenskorten precis gått upp till 3-slots.
Eftersom det finns gått om plats bakom kortet så borde det i alla fall ha varit lite justerbart.
,
Men det kanske är meningslöst att klaga på något som är tänkt för full-ATX chassin,
vill man ha något sånt här kan man köpa NR200P direkt eller en sandwich ITX-låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Var nära köp men PCIe 3.0 och att jag skulle behöva gå loss med dremeln i min R5 gör att jag skippar köp. Kul att de lanserade den men skaplig miss med PCIe 3.0.

Du "behöver" 4.0 för gpu eller? Känns verkligen inte som en dealbreaker att den inte kör 4.0 även om jag inte har något intresse för vertikalt montage överlag. Sen kan man ju undra varför de inte bara körde på 4.0 men det kanske finns någon bra anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det känns ju helt fel att släppa en bracket med plats för 2-slots GPU'er när referenskorten precis gått upp till 3-slots.
Eftersom det finns gått om plats bakom kortet så borde det i alla fall ha varit lite justerbart.
,
Men det kanske är meningslöst att klaga på något som är tänkt för full-ATX chassin,
vill man ha något sånt här kan man köpa NR200P direkt eller en sandwich ITX-låda.

Det är väl bara io-panelen som är för 2platser så denna lär kunna ta 3platsers kort så länge de bara använder 2st platser i io-plåten. Dvs nästan alla kort med några få undantag. Hade de flyttat kortet närmare moderkortet så hade kylningen möjligtvis försämrats.

Permalänk
Skrivet av Schiznit:

Du "behöver" 4.0 för gpu eller? Känns verkligen inte som en dealbreaker att den inte kör 4.0 även om jag inte har något intresse för vertikalt montage överlag. Sen kan man ju undra varför de inte bara körde på 4.0 men det kanske finns någon bra anledning.

Kanske inte behövs idag, men chassin är ju sånt som många behåller när de uppgraderar resten. Och visst om 4 år eller när nu behovet av 4,0 till gpu uppstår kan man antagligen köpa en ny för 600kr men det är ju onödigt både för miljön och plånboken (fast den kanske hade kostat 1500kr om den klarat 4,0 har inte koll på vad det medför för kostnader)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande artikel måste jag säga, kanske köper en och testar lite

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske inte behövs idag, men chassin är ju sånt som många behåller när de uppgraderar resten. Och visst om 4 år eller när nu behovet av 4,0 till gpu uppstår kan man antagligen köpa en ny för 600kr men det är ju onödigt både för miljön och plånboken (fast den kanske hade kostat 1500kr om den klarat 4,0 har inte koll på vad det medför för kostnader)

Fast om det är något historien lärt oss är det att PCI-e har massor med bandbredd. Inte ens om vi går ner till PCI Express v1 uppstår nämnvärda flaskhalsar.

https://youtu.be/SvBovtT4Vf4

Permalänk

Holy fuck 590kr

Det känns som att alla datorprodukter som är estetiskt tilltalande eller gör datorn snyggare alltid är extremt dyra, antagligen för att tillverkarna vet att de kan ta ut så höga kostnader. Vill man ha sin gpu vinklad så kommer man också betala för det.

Permalänk
Medlem

Finns det ens 4.0 risers på marknaden än?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Har inte CableMod en version som även passar lådor där det inte finns "Brygglösa" expansionsplatser? Har för mig man får med en vinklad HDMI/Dp kabel att tränga igenom.

Hursomhelst så gillar jag vertikalt monterade grafikkort. Mitt 2080 Ti sitter vertikalt i ett Evolv X chassi. Maxtemp är 70°C vilket känns bra.
I mitt förra chassi Lian Li PC-O11 Dynamic hade jag samma temps fast då satt grafikkortet mycket längre ifrån chassits glassida. Så jag tror det inte stryps allt för mycket sålänge det finns 1cm öppning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DEADushka:

Är det något man vinner på att ha kortet "vertikalt"? Eller är det bara estetisk och visuell sak?

Skrivet av Teddis:

Bara estetiskt. Förlorar i princip alla andra expansionsplatser samt om kortet hamnar kortet nära glaset så stryps det en aning.

Skrivet av Quenya:

Helt och hållet estetiskt, skulle jag säga.

Det kan finnas fördelar för kylningen. Men det ska understrykas att det här mer är ett teoretiskt resonemang. Möjligt att det i praktiken inte gör någon reell skillnad.

De flesta grafikkort knuffar ut varmluften längs långsidorna nu för tiden. Sidan som vätter ut mot chassidörren är fine. Fritt blås där. Den andra sidan har emellertid inte lika bra upplägg för luftflödet när luften lämnar grafikkortet.
För var tar den luften vägen som blåser ner mot moderkortet? Moderkort, grafikkort och chassi blockerar nästan alla vägar för luften att ta sig vidare i chassit. Den enda riktigt öppna vägen är att den luften tar sig vidare till fläktområdet där grafikkortet suger in luft.

Så ena halvan av den uppvärmda luften riskerar att skickas in i grafikkortet en vända till. Det är väl inte direkt ett teoretiskt optimalt val för var man ska göra av den varma luften från den sidan grafikkortet.

Det den här lösningen erbjuder är väl i så fall lite mer utrymme kring grafikkortet så att luften kan få fler vägar från den annars mer trängda sidan att röra sig vidare i chassit.

Men ja. Återigen. Det här är mer av ett teoretiskt resonemang. Det kan vara så att det här inte är ett problem alls i nuläget och att ändrad placering inte åstadkommer någon mätbar skillnad i temperaturer/frekvenser också.

Det är säkerligen som ni säger främst till för estetiken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Snyggt! Sugen på att prova

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schiznit:

Du "behöver" 4.0 för gpu eller? Känns verkligen inte som en dealbreaker att den inte kör 4.0 även om jag inte har något intresse för vertikalt montage överlag. Sen kan man ju undra varför de inte bara körde på 4.0 men det kanske finns någon bra anledning.

Suttit på PCIe 4.0 plattform i över ett år, mitt nästa grafikkort kommer också köra detta. Känns inte aktuellt att betala 590kr för att få in en flaskhals i mitt system.

Gillar produkten i övrigt, efter att ha kapat bort lite plåt med dremeln hade den nog varit riktigt fin i min R5a men när jag kostar på min dator vill jag inte införa nya flaskhalsar eller på andra vis införa försämringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Var nära köp men PCIe 3.0 och att jag skulle behöva gå loss med dremeln i min R5 gör att jag skippar köp. Kul att de lanserade den men skaplig miss med PCIe 3.0.

Ser inte att de finns någon "intelligens" på brädan, är det inte bara en förlängning av PCIe? Är det någon skillnad på PCIe 3.0 och 4.0 kablar, båda är ju 16x.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Fast om det är något historien lärt oss är det att PCI-e har massor med bandbredd. Inte ens om vi går ner till PCI Express v1 uppstår nämnvärda flaskhalsar.

https://youtu.be/SvBovtT4Vf4

Men tekniker som RTX io och kraftfullare kort än RX 5700xt lär behöva mer bandbredd svårt att säga om 3.0 klarar det därför det är synd att begränsa sig.

I sweclockers test av 3080 korten jämför de ju 3.0 mot 4.0 och även om skillnaderna är små så är det alltid samma eller bättre prestanda när de kör 4.0 om man kikar på AMD systemet. Samtidigt som intel systemet ger överlag mer FPS trots 3.0 så är väl något i AMD processorn som gör att den jobbar lite bättre mot 4.0
1080
1440
2160

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Är det något man vinner på att ha kortet "vertikalt"? Eller är det bara estetisk och visuell sak?

Skrivet av Teddis:

Bara estetiskt. Förlorar i princip alla andra expansionsplatser samt om kortet hamnar nära glaset så stryps det en aning.

Skrivet av Quenya:

Helt och hållet estetiskt, skulle jag säga.

Fast man slipper ju GPU-sag så skulle nog säga att det finns fördelar utöver det rent estetiska.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dbxxx:

Ser inte att de finns någon "intelligens" på brädan, är det inte bara en förlängning av PCIe? Är det någon skillnad på PCIe 3.0 och 4.0 kablar, båda är ju 16x.

Något Fractal gärna får bekräfta, dock nämner de just 3.0 på produktsidan och att man behöver ställa in 3.0 på 4.0 system för ökad kompatibilitet.

Permalänk
Medlem

Synd man inte har ett chassi som stödjer detta... tänka på det till nästa chassibyte

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

Ser inte att de finns någon "intelligens" på brädan, är det inte bara en förlängning av PCIe? Är det någon skillnad på PCIe 3.0 och 4.0 kablar, båda är ju 16x.

Ja, man behöver ha betydligt högre kvalitet på kablarna för att klara den högre hastigheten som PCIe 4.0 kan ge. Skulle de ha designat den för att klara PCI-E 4.0 hade det troligen blivit klart dyrare.

Ungefär som att jämföra Cat5 och Cat6a nätverkskablar. Bägge fungerar fint för 100Mbit ethernet, men vill du köra 10Gbit ethernet så duger inte Cat5 utan då vill du Cat6a kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men tekniker som RTX io och kraftfullare kort än RX 5700xt lär behöva mer bandbredd svårt att säga om 3.0 klarar det därför det är synd att begränsa sig.

Klara sig är ju en definitionsfråga. PCI Express 3.0 ger 16 GB/s över en X16-anslutning. Säg att RTX I/O kräver 2 GB/s vilket är vad vi kan vänta oss av en snabb SSD. Då är vi nere på 14 GB/s för övrig kommunikation. Och som videon jag länkade till visade finns det knappt någon skillnad mellan v2 och v3, och då ligger v2 på endast 8 GB/s.

Givetvis är det så att v4 är bättre än v3. Frågan är istället om v3 innebär en meningsfull begränsning för den som vill använda en riser nu och kommande 4-5 åren. Och här hävdar jag att svaret är nej. Det går inte att bygga något som är optimalt i alla hänseenden, istället handlar det om kompromisser. Vissa är dumma, som att försöka kyla en 95 watt CPU passivt, andra ger variationer på någon procent hit eller dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Bara estetiskt. Förlorar i princip alla andra expansionsplatser samt om kortet hamnar nära glaset så stryps det en aning.

Glas!? Här kör vi hederlig plåtsida med ljudisolering.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Hehe, kan skaffa en sån och montera ett horisontellt i mitt raven-chassi

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar