AMD förhandsvisar spelprestanda med "Big Navi" och Zen 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ELF:

Detta kan inte vara deras bästa kort. Vore dumristigt. Nu förväntar man sig ju att det ska komma ett bättre kort på main gpu eventet eller minst att de berättar om ett ännu bättre kort som ska komma inom en snart framtid.

Om deras näst bästa kort presterar klart under 3080 så kommer de inte att smygvisa sådana siffror, det skulle se antiklimaktiskt ut och ge direkt negativa reaktioner på nätet. I det scenariot blir de alltså tvungna att visa det bästa kortet istället. Dock kan de ju mörka prestanda lite genom att använda en äldre, sämre optimerad drivrutin till exempel... *axelryck*

Så vi får se helt enkelt vad som är sant. Mindre än 20 dagar kvar nu! lol

Permalänk
Medlem

Det luktar Bulldozer här :D.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
9800x3d - MSI B850 - 5090 Suprim - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

På vilket sätt då? Strikt bättre än föregångaren på samtliga punkter vad jag kan se... inte något mysko hopkok med delvis delade resurser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

På vilket sätt då? Strikt bättre än föregångaren på samtliga punkter vad jag kan se... inte något mysko hopkok med delvis delade resurser...

Nja, ok, kanske lite överdrivet då Bulldozer presterade bitvis sämre än föregående generation. Men givet hypen och att jag tror att Big Navi kommer vara en stor besvikelse när den ställs mot Nvidias motsvarande GPU. Det hela blir nog en Vega-situation. En helt ok GPU med för- och nackdelar men i huvusak sämre än Nvidias lansering.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
9800x3d - MSI B850 - 5090 Suprim - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Nja, ok, kanske lite överdrivet då Bulldozer presterade bitvis sämre än föregående generation. Men givet hypen och att jag tror att Big Navi kommer vara en stor besvikelse när den ställs mot Nvidias motsvarande GPU. Det hela blir nog en Vega-situation. En helt ok GPU med för- och nackdelar men i huvusak sämre än Nvidias lansering.

Om man jämför med vart Intel borde varit om man räknar med deras planer för 5+ år sedan hade ju inte AMD varit ens nära relevant med denna release, och sett till att AMD ligger en nod före i tillverkning borde de prestera ganska långt över intel idag (gäller så klart även zen2)

Men givet dagens situation och vart marknaden är så tycker jag Zen3 verkar förvånansvärt mycket bättre än Zen2. Jag hade gissat på en Zen2+ med knappa förbättringar och krympt tillverkning. Detta är ju ändå en hyfsad bump på flera plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

LOL. Du har helt klart glömt hur jävla misslyckad Bulldozer var.

Visa signatur

RYZEN 9700X | RX 9070XT | B850 ASUS TUF GAMING PRO

I ett tidigare liv:
RYZEN 5600 | RYZEN 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av NaaR:

Fast denna gången har de bevisligen prestandan, de lär inte ljuga rätt ut.

Även om det är deras bästa kort och de spelen som kortet presterar bäst i så är det ljusår bättre än vad AMD har varit sedan Hawaii arkitekturen (anno 2013).

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Från texten går det bara att jämföra:

Där Amd kortet får 73 mot 3090(86) och 3080(77) i ultra samt 4k.

Det ser ju lovande ut.

Känns som att Amd lagt sig på ungefär samma nivå mot 3080 kortet som vad 5700xt låg mot 2070 super.
Då skilde det 1500kr ish. och 6ish% fps om jag inte mins fel. Och prestanda per krona var då också bra i Amd favör.

Nu har priserna mellan 5700xt och 2070super ändrats såklart. Skiljer ca 20%.

Vad tror ni?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Från texten går det bara att jämföra:

Där Amd kortet får 73 mot 3090(86) och 3080(77) i ultra samt 4k.

Det ser ju lovande ut.

Känns som att Amd lagt sig på ungefär samma nivå mot 3080 kortet som vad 5700xt låg mot 2070 super.
Då skilde det 1500kr ish. och 6ish% fps om jag inte mins fel. Och prestanda per krona var då också bra i Amd favör.

Nu har priserna mellan 5700xt och 2070super ändrats såklart. Skiljer ca 20%.

Vad tror ni?

Och 5700XT har mognat betydligt:
https://www.youtube.com/watch?v=CIxCRbtYd5k
https://www.youtube.com/watch?v=IK_Ue4d9CpE

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)