Permalänk
Medlem

Internet problem efter hårdvarubyte

Hej bytte ut moderkort processor samt nätagg i min dator och lät ett lokalt data företag montera alltihop. Mitt problem nu är att datorn inte sparar drivrutinerna nätverkskortet vid start/omstart dvs så måste jag köra drivrutinerna varje gång jag startar datan för att få internet,efter att ha startat programmet så hoppas internet igång och fungerar som vanligt.Vad kan det vara som spökar?
Jag har installerat om windows och laddat ner alla uppdateringar som behövts och funnits men problemet består.
Sorry om inlägget är rörigt.
Mvh: Dennox

Visa signatur

Processor i7 10700k Rog strix z490f gaming
Nätagg: corsair 850 modulärt gold
16 gb ddr4 ram
windows 10 senaste uppdateringen.
kylare: Noctua NH-D15 chromax.black msi geforce rtx 2070

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Börja med att lista vilke komponenter du hade innan och vilka du böt till.
Måste köra drivrutinerna varje gång datorn startar? Startat programmet?

Permalänk
Medlem

Låter som ett drivrutins-relaterat problem. Ange vilket moderkort det rör sig om, som tcntad skriver här ovan.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Börja med att lista vilke komponenter du hade innan och vilka du böt till.
Måste köra drivrutinerna varje gång datorn startar? Startat programmet?

Från msi gaming 5 z97 till rog strix z490f.När jag fick det installerat o tog hem den installerade jag om windows uppdaterade allt och installerade drivrutinerna till det nya moderkortet inkl lan drivrutinerna.När jag startade om datan så funkade inte internet igen så jag startade om drivrutinsprogrammet tillhörande nätverket och så hoppar det igång igen.

Visa signatur

16 gb ddr4 ram

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Märkligt. Har du verkligen laddat ned drivrutiner från Asus hemsida och ominstallerat Windows?
Det kan luta åt en korrupt installation, antingen av Windows eller drivrutiner. Se till att faktiskt få bort de gamla drivrutinerna innan du installera nya,

pröva gärna packa upp drivrutiner till en mapp och kopiera sökväg till den mappen. Gör sedan;
Gå till enhetshantaren, leta uppnätverkskortet, uppdatera drivrutner, välj mapp på datorn (??), klistra in sökväg till mapp och OK

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Märkligt. Har du verkligen laddat ned drivrutiner från Asus hemsida och ominstallerat Windows?
Det kan luta åt en korrupt installation, antingen av Windows eller drivrutiner. Se till att faktiskt få bort de gamla drivrutinerna innan du installera nya,

pröva gärna packa upp drivrutiner till en mapp och kopiera sökväg till den mappen. Gör sedan;
Gå till enhetshantaren, leta uppnätverkskortet, uppdatera drivrutner, välj mapp på datorn (??), klistra in sökväg till mapp och OK

Ska testa det när jag kommit hem från jobbet

Visa signatur

16 gb ddr4 ram

Permalänk
Medlem

Kör du VPN?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Kör du VPN?

Ja dock inte för.tillfället

Visa signatur

16 gb ddr4 ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennox:

Ska testa det när jag kommit hem från jobbet

Har testat ditt förslag och det gjorde ingen skillnad,det är som att den deaktiverar nätverkskortet vid omstart,har nu kört igång en ny ominstallation av windows samt raderat alla filer osv.Vid senaste omstarten så kollade jag drivrutinerna på nätverkskortet och det var up to date.ska jag testa och inaktivera kortet eller har du något annat förslag?

Visa signatur

16 gb ddr4 ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

jag testade ditt tips och det gjorde ingen skillnad, drivrutinerna var up to date när jag testade det.Gjorde en ny ominstallation av windows och och blåste rent datorn samt startade om på nytt samma sak direkt saknar internet men så fort jag startar det nedladdade lan programmet från asus så hoppar internet igång o funkar prima,då drivrutinerna är fullt uppdaterade så är det ju som att datorn tappar nätverkskortet vid varje uppstart.

Visa signatur

16 gb ddr4 ram

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vilken windowsversion kör du? V2004 verkar ha en del problem. Leta upp och pröva 1909 istället