Iphone 12-serien bjuder på mindre format och premiär för 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Totala priset om man räknar med kemikalieskatt (19,44kr) samt avgift till Copyswede (60kr) och moms blir ändå bara 8900kr. Apple tar alltså ut en "Sverigeskatt" på cirka en tusenlapp.

Verkar bara vara en leverantör i USA som har $699, det normala är $729

Permalänk
Medlem

Åskstorm

Skrivet av SuperSverker:

Glöm inte att lägga till 500kr för en ny laddare, då du antagligen måste byta ut dina gamla USB-A laddare till USB-C...(duvet, som resten av världen använder 😉)

Eller så köp en "Åskstorm" på Ikea för 199:- så har du usb-c laddare på 40W https://www.ikea.com/se/sv/p/askstorm-40w-usb-laddare-moerkgr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rich710:

Eller så köp en "Åskstorm" på Ikea för 199:- så har du usb-c laddare på 40W https://www.ikea.com/se/sv/p/askstorm-40w-usb-laddare-moerkgr...

Stödjer den PD?

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Kollade tillbaka nu på videon. Är inte sensorn större på Max med? Eller just att det är olika specs.
https://i.imgur.com/kdTvEPo.jpg

87% vs 27% more light, så nej tyvärr inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Stödjer den PD?

Enligt länken som postades ja.

”USB-C outlet compatible with Power Delivery 3.0 standard.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av rich710:

Eller så köp en "Åskstorm" på Ikea för 199:- så har du usb-c laddare på 40W https://www.ikea.com/se/sv/p/askstorm-40w-usb-laddare-moerkgr...

Är i och för sig 30W på USB-C-porten och 5W vardera på USB-A-portarna, men eftersom det räcker med 20W för att snabbladda dessa iPhones borde den göra sitt jobb!

Dock, Apple borde ha skickat med sin 20W USB-C-laddare, som de ju trots allt gör med sin iPad 8 som de just släppte.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av rich710:

Eller så köp en "Åskstorm" på Ikea för 199:- så har du usb-c laddare på 40W https://www.ikea.com/se/sv/p/askstorm-40w-usb-laddare-moerkgr...

30W om man läser spec

Permalänk
Medlem

Otroliga hastigheter som påstås för 5G. Länge sedan jag blev så här taggad på något inom teknik. Jag kommer tappa hakan rakt ner i bordet om jag ens får 1/4 av den påstådda 4 Gbit/s hastigheten när jag vandrar runt i stan under riktiga förhållanden.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

87% vs 27% more light, så nej tyvärr inte

Hittade detta nu när jag letade, så en del skillnad är det.

The two Pro models are not equal when it comes to the camera. The larger iPhone 12 Pro Max starts off with a larger 1/1.7” sensor (1.7 µm pixels) that is 47% larger than the 12 Pro and the older 11 Pro Max. Combined with the f/1.6 aperture, this allows 87% more light to reach the sensor. Also, Apple changed the image stabilization to use sensor shift instead of moving the optics lens to counteract movements. This allows it to react faster, making 5,000 adjustments per second.

The Pro Max also features a longer focal length on its zoom camera, allowing for 2.5x magnification. The OIS on this cam sticks with the usual lens-based approach.

The iPhone 12 Pro gets the brighter lens, f/1.6, but keeps the old sensor with lens rather than sensor stabilization. That sensor still gets 27% more light. The vanilla Pro also gets the old telephoto camera, with an f/2.0 lens with 52 mm focal length (meaning 2x magnification over the main cam) and, again, classic OIS.
https://www.gsmarena.com/iphone_12_pro_and_pro_max_unveiled_w....

Permalänk
Medlem

Jag hittar inget om batteri spec?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Faktiskt lite sugen på att krypa över till iOS och köpa en 12 mini. Får se om det finns med någon bra deal när det är dags att förnya abonnemanget till våren.

Hahaha! Bra deal, på iphone?!?! De två senaste gångerna jag köpt ny telefon kollade jag vad månadskostnaden skulle bli på ett 24-månaders abbonemang, slutade med att man betalade cirkus dubbelt så mycket för luren i slutändan som om man köpt samma telefon kontant i butik eller från Apple. Rena rånet, typ.

Skrivet av Marlowe:

Var det någon större skillnad mellan Pro och Pro Max?

Någon annan nämnde högre zoom-faktor på tele-linsen. Du har även större sensor på vidvinkel-kameran och in-body optical image stabilization på densamma, eller vaddenuhette. Alltså, att kameramodulen flyttar på sensorn för att kompensera vibrationer istället för att flytta lins-systemet. Detta skulle enligt uppgift innebära mindre massa att flytta, vilket innebär snabbare reaktioner och effektivare bildstabilisering (enligt uppgift ett F-stopp förbättring? Något sånt iallafall vill jag minnas.)

förbättring...
Permalänk

Skillnad på 12Pro & 12Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Någon annan nämnde högre zoom-faktor på tele-linsen. Du har även större sensor på vidvinkel-kameran och in-body optical image stabilization, eller vaddenuhette. Alltså, att kameramodulen flyttar på sensorn för att kompensera vibrationer istället för att flytta lins-systemet. Detta skulle enligt uppgift innebära mindre massa att flytta, vilket innebär snabbare reaktioner och effektivare bildstabilisering (enligt uppgift ett F-stopp förbättring? Något sånt iallafall vill jag minnas.)

Tackar!

Permalänk

Design som iPhone 4, samma stora notch som iPhone X och fortfarande inte USB-C.

Permalänk
Skrivet av kotz:

Jag hittar inget om batteri spec?

Batteriet säljs separat, allt för att spara på miljön

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Ultrawide två bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av jumbobundonu:

Länka gärna en Android motsvarighet med samma prestanda och kvalitets skärm som 12 mini så köper jag direkt för det priset. I Sverige blir det skevt, men för 699$

Kan jag inte göra då telefonen inte är släppt och jag har inte koll på den prisnivån.
Rätt så dumt att jämföra opartiska siffror och test från verkligheten med de ett företag berättar om i % på en konferens utan något test.

Men om vi kollar på Poco F2 för 339€:
6.67" Amoled
Qualcomm Snapdragon 865 - 568.976 (Antutu v8) - Iphone 11 Pro max: 518.980
6/8gb Ram.
Audio Jack
Battery: 4700mAh

Visst du får bättre IP med en Iphone men är det värt mer än dubbla priset egentligen?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Hahaha! Bra deal, på iphone?!?! De två senaste gångerna jag köpt ny telefon kollade jag vad månadskostnaden skulle bli på ett 24-månaders abbonemang, slutade med att man betalade cirkus dubbelt så mycket för luren i slutändan som om man köpt samma telefon kontant i butik eller från Apple. Rena rånet, typ.

Räknade du med annat abonnemang med då? Jag fick faktiskt en riktigt bra deal för ett par år sedan där man fick med airpods samt obegränsat abonnemang. Slog man ut totalpriset över 24mån och jämförde det med vad det kostar att köpa telefonen kontant + abonnemang så tjänade jag ett par tusen. Det obegränsade abonnemanget skulle kosta mig en hundring i månaden eller liknande om man jämförde med t.ex. vimla/fello där ett abonnemang kanske kostade 150-200kr/mån för säg 15GB eller liknande.
Då hade jag nog ändå inte räknat med att jag skulle sälja airpodsen och få tillbaka en slant.

Så jag hoppas på någon liknande deal framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Hahaha! Bra deal, på iphone?!?! De två senaste gångerna jag köpt ny telefon kollade jag vad månadskostnaden skulle bli på ett 24-månaders abbonemang, slutade med att man betalade cirkus dubbelt så mycket för luren i slutändan som om man köpt samma telefon kontant i butik eller från Apple. Rena rånet, typ.

Någon annan nämnde högre zoom-faktor på tele-linsen. Du har även större sensor på vidvinkel-kameran och in-body optical image stabilization på densamma, eller vaddenuhette. Alltså, att kameramodulen flyttar på sensorn för att kompensera vibrationer istället för att flytta lins-systemet. Detta skulle enligt uppgift innebära mindre massa att flytta, vilket innebär snabbare reaktioner och effektivare bildstabilisering (enligt uppgift ett F-stopp förbättring? Något sånt iallafall vill jag minnas.)

Har inte kollat in priset på iPhone sen min senaste iPhone som var en 3g. Men okej dåtrodde det var som övriga att man hamnade 2-3k under i slutändan efter 24 månader men då får det nog vara. Hoppas Sony börjar med QI så är valet givet för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Batteriet säljs separat, allt för att spara på miljön

Men ok.
Stod det inte någonstans att de inte satsar på 120hz för att de istället vill satsa på 5G och batteri?

Eller har jag läst fel?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har inte kollat in priset på iPhone sen min senaste iPhone som var en 3g.

Det har hänt lite med priset på 12 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Men ok.
Stod det inte någonstans att de inte satsar på 120hz för att de istället vill satsa på 5G och batteri?

Eller har jag läst fel?

Inte att de satsar på batteriet direkt, utan snarare så att de ville kunna skriva samma batteritid som förra modellerna, med en massa nytt under huven. Med 90-120Hz hade det nog varit väldigt svårt.

Men ja, jag hade verkligen hoppats på något bättre än 60Hz.

De hade nog fått väldiga klagomål på markant försämrad batteritid, känns inte som att apple är sådanna som skulle ha en inställning gömd någonstans heller där du kan byta mellan 60/120Hz.
Utan de siktar nog snarare på att nästa gång kunna skriva samma batteritid på pappret igen, men den gången med högre uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Kan jag inte göra då telefonen inte är släppt och jag har inte koll på den prisnivån.
Rätt så dumt att jämföra opartiska siffror och test från verkligheten med de ett företag berättar om i % på en konferens utan något test.

Men om vi kollar på Poco F2 för 339€:
6.67" Amoled
Qualcomm Snapdragon 865 - 568.976 (Antutu v8) - Iphone 11 Pro max: 518.980
6/8gb Ram.
Audio Jack
Battery: 4700mAh

Visst du får bättre IP med en Iphone men är det värt mer än dubbla priset egentligen?

Största problemet med alla "billigare" alternativ är att de är lika stora som surfplattor.
Skulle gärna slagit till på en billig Android telefon, men det finns ju inget vettigt överhuvudtaget under 6".
Så om det är värt dubbla priset eller inte går nog inte att svara på då det inte ens finns ett alternativ att välja.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Skrivet av kotz:

Men ok.
Stod det inte någonstans att de inte satsar på 120hz för att de istället vill satsa på 5G och batteri?

Eller har jag läst fel?

Verkar som det stod mellan 5G och 120hz men blev det förstnämnda eftersom 120hz ska vara ohyggligt påfrestande för batteritiden.
Av de tester jag sett på existerande telefoner som har 90/120hz har batteritiden på 60 vs högre hz bara handlat om några fåtal minuter efter en hel dags användning.
Jag kan inte heller påstå att jag märkt någon skillnad i batteritid på min oneplus 8pro när jag växlar mellan 60 och 120hz, dock efter att ha använt 120hz en tid väljer jag alla dagar i veckan att ha märkbart sämre batteritid i förmån till hz )

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Största problemet med alla "billigare" alternativ är att de är lika stora som surfplattor.
Skulle gärna slagit till på en billig Android telefon, men det finns ju inget vettigt överhuvudtaget under 6".
Så om det är värt dubbla priset eller inte går nog inte att svara på då det inte ens finns ett alternativ att välja.

Ah, missade att det gällde mindre telefoner. Märkligt att det inte finns något vettigt alternativ i mindre storlek bland alla Android telefoner.
Det ändras kanske snart.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Ingen 120hz så blir en iPhone 12 Product red istället, sparar några kronor! Dem kan jag köpa homepod minis för istället!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Nej, lägg på moms, kopieringsavgift, kemikalieskatt osv sen måste du ju runda av så att det blir ett "snyggt pris" så får du de priserna.

Så mycket las det inte på min OP8pro

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Kan jag inte göra då telefonen inte är släppt och jag har inte koll på den prisnivån.
Rätt så dumt att jämföra opartiska siffror och test från verkligheten med de ett företag berättar om i % på en konferens utan något test.

Men om vi kollar på Poco F2 för 339€:
6.67" Amoled
Qualcomm Snapdragon 865 - 568.976 (Antutu v8) - Iphone 11 Pro max: 518.980
6/8gb Ram.
Audio Jack
Battery: 4700mAh

Visst du får bättre IP med en Iphone men är det värt mer än dubbla priset egentligen?

Nu jämföra du äpplen och päron. Apple är helt ensam på marknaden med en liten premium telefon. Man betalar för det 5 år av systemuppdatering bättre personlig integritet och tyvärr så betalar man en Apple skatt ut över det. Poco phone f2 har sin målgrupp medan iPhone 12 mini har sin målgrupp av konsumenter.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Ingen 120 Hz-skärm.
Ingen 120 FPS-inspelning i 4K.
Inga EarPods.
Inga tekniska specifikationer om batteriet (hmm).

Det blir nog en annan telefon för min del.

Permalänk
Medlem

Spännande men inget för mig. Lyckades slå mig fri från apple och det bästa jag gjort. Men kan priserna stämma?

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner