Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux MINT (då jag officielt är för gammal att kompilera drivrutiner o dyl) och det har fungerat utmärkt dom senaste två åren, knappas något med Windows jag saknar (fast Win 10 har kommit mycket långt det senaste året, kudos för det MS!).

Har kört Linux sen 1998, startade då med Mandrake Linux, sen blev det 10-12 år med Slackware, lite ARC Linux och några år med SuSE.

Men Linux MINT har vunnit mitt hjärta då det kör klockrent, allt bara funkar på det, uppdateras flera gånger i veckan utan att man behöver att starta om etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag kör Linux MINT (då jag officielt är för gammal att kompilera drivrutiner o dyl) och det har fungerat utmärkt dom senaste två åren, knappas något med Windows jag saknar (fast Win 10 har kommit mycket långt det senaste året, kudos för det MS!).

Har kört Linux sen 1998, startade då med Mandrake Linux, sen blev det 10-12 år med Slackware, lite ARC Linux och några år med SuSE.

Men Linux MINT har vunnit mitt hjärta då det kör klockrent, allt bara funkar på det, uppdateras flera gånger i veckan utan att man behöver att starta om etc.

Linux Mint är också en goding. Jag brukar rekommendera den om man vill prova på Linux. Jag hade den installerad för en kort tid sen, men det var något som gjorde att jag bytte som jag inte exakt minns, men det kan ha varit skrivaren jag har. Det är en HP ColorLaserJet Pro MFP 277dw. Den installeras utan en suck i Mint vilket är helt suveränt. När allt är klart finns den där. Men jag tror att det möjligen kan ha varit open-source drivrutinerna som är sega som klister vid utskrift. Att skriva ut några sidor med text gick fortare genom att kopiera filen till usb-minne, koppla in i skrivaren och skriva ut. Och då tänker jag inte på att det tar 30 sekunder eller så. Efter 10 minuter så hade kanske bara en sida kommit ut. Och då rann tålamodet ut. För det har fungerat utmärkt tidigare. Men jag klagar inte på Mint i detta fallet. Jag gissar att boven är drivrutiner eller något liknande.

HP har även drivrutiner till Linux i form av ett program som heter HP-lip men jag och den kommer inte alltid överens. Jag tycker den buggar ur och den håller en medioker kvalité för installationen. Skrivaren har fungerat utmärkt - det fungerar till och med att scanna som ibland kan vara en pina att få igång.

Din kommentar om att vara officiellt "för gammal" var bra 😂. Den knycker jag. Själv har jag också hållit på med Linux sen sent 90-tal och då med Suse i olika omgångar. Jag köpte alltid deras boxar där man fick med en hel drös med cd-skivor och rejäla manualer. Fick oftast hjälp av andra med installation och så, och försökte en del själv men det fastnade aldrig riktigt då. På den tiden när jag hade uppkoppling mot internet hade jag Telia och dom envisades med att man skulle koppla upp sig via en hemsida varje gång.

Till slut tröttnade jag och frågade en vän. Han hjälpte till och smälla ihop en debian burk som fick agera router med ett egengjort script som "automatiskt" höll mig uppkopplad utan att behöva logga in varje gång. Det var nästan som att se en hackerfilm idag när han tog reda på och snickrade ihop scriptet.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Rätt jobbigt, Får flytta runt fingrarna ännu mer. Går det ändra (för jag kör alltid ctrl-v och ctrl-c på vana, varit för lat så jag kört med högerklick och klistrat in den vägen)?

Jag gissar på att det går genom att lägga till det som ett alias. Kolla denna länk och denna urgamla länk för lite tips. Det kan vara värt ett försök.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Rätt jobbigt, Får flytta runt fingrarna ännu mer. Går det ändra (för jag kör alltid ctrl-v och ctrl-c på vana, varit för lat så jag kört med högerklick och klistrat in den vägen)?

Vet inte hur standardiserat det är, men i termninalen i Gnome funkar också att trycka Shift med ctrl-kombinationer, vilket åtminstone jag uppfattar som lättare att slå med min normala fingersättning än ctrl+alt+knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Japp rätt udda. Troligen var den på full eller extrem Kollar då och då så loggarna inte blir för stora nu, Vissa vill bli över 1GB och för text är det rätt mycket.

Hm. Går säkert att ändra beroende på vilken terminal du använder, frågan är om du verkligen vill ändra ctrl-c?
ctrl-c används för att avbryta dom flesta program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

I de allra flesta fall så kopieras text samtidigt som du markera den. Därefter kan man använda musens mittenknapp till att klistra in. Jag är osäker, men jag tror att detta är universellt för Linux.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Till slut tröttnade jag och frågade en vän. Han hjälpte till och smälla ihop en debian burk som fick agera router med ett egengjort script som "automatiskt" höll mig uppkopplad utan att behöva logga in varje gång. Det var nästan som att se en hackerfilm idag när han tog reda på och snickrade ihop scriptet.

Låter lite som jag var den "vän" åt mina kompisar, hjälp en "trött på windows" vän med familje som inte hade tid at meka med scripts o dyl, fixade så han kunne spela sina DVD'er och "DivX" backups hans kompisar alltid kom hem med (det var hans krav dengång för att använda Linux), och bara för att se honom ge upp Linux 2-3 veckor senare. Men hans fru's princessekakor var underbara, det var liksom belöningen varje gång jag kom över för att "fixa" Linux issues... XD

Sen så gick det så upp för mig att Herr och Fru Svensson vill aldrig riktig använda Linux som desktop alternativ, och det håller än idag, 14 år senare - även nu när Linux närmast är bättre än Windows (och enklare att installera) på så många sätt.

Orkar inte med dom långa samtaler för att övertyga, det får vara för 20 åringarna som "brinner" för detta.
Jag brukar sluta argumentationen med att "du kör Linux utan att veta det, Android.... din bil som har Linux under skärm menuerna, ditt TV apparat...etc." Det fattar dom inte riktigt.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Eller så använder man standardkommando för "klistra in", dvs shift+insert

Även mittenmusknappen är standard för paste (dvs klicka på scrollhjulet på del allra flesta möss).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Låter lite som jag var den "vän" åt mina kompisar, hjälp en "trött på windows" vän med familje som inte hade tid at meka med scripts o dyl, fixade så han kunne spela sina DVD'er och "DivX" backups hans kompisar alltid kom hem med (det var hans krav dengång för att använda Linux), och bara för att se honom ge upp Linux 2-3 veckor senare. Men hans fru's princessekakor var underbara, det var liksom belöningen varje gång jag kom över för att "fixa" Linux issues... XD

Sen så gick det så upp för mig att Herr och Fru Svensson vill aldrig riktig använda Linux som desktop alternativ, och det håller än idag, 14 år senare - även nu när Linux närmast är bättre än Windows (och enklare att installera) på så många sätt.

Orkar inte med dom långa samtaler för att övertyga, det får vara för 20 åringarna som "brinner" för detta.
Jag brukar sluta argumentationen med att "du kör Linux utan att veta det, Android.... din bil som har Linux under skärm menuerna, ditt TV apparat...etc." Det fattar dom inte riktigt.

Mmm...princessekakor Vattnas redan i munnen. Ja, i enkla drag så gäller det att personen ifråga har ett intresse att vilja, annars känns det som bortkastad tid. Kan tänka mig att den som alltid använt en typ av OS och är van med det är svårflörtad, även om frustrationen emellanåt slår i taket. Vanans makt är stor. Sen bryr sig inte alla om vad som finns under "huven" så länge det fungerar.

Själv överväger jag noga om personen jag hjälper är mogen för en förändring och brukar inte försöka övertyga dom. Det som förvånande mig var en äldre dam, säkerligen 60+ som hade Windows XP och skulle byta till Windows 8 (på den tiden). Tänkte i mitt stilla sinne på vad jag gett mig in på och vad denna resa skulle sluta.

Jag hade sedan tidigare hjälpt henne och gissningsvis hade jag ett innestående förtroendekapital att ta av.
När jag visade henne det nya OS:et så blev chocken ganska påtaglig. Men det gick att övertyga henne att ta en bit i taget och så fort hon tröttnade skulle hon fortsätta senare. Tiden gick och hon tog sig igenom över tröskeln efter ett par veckor. Hon sa själv att det var omvälvande i början, sakta men säkert så fick hon ordning på det. Hos henne fanns säkert viljan och inte envisheten.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stingray454:

Även mittenmusknappen är standard för paste (dvs klicka på scrollhjulet på del allra flesta möss).

Provade i Windows XP och fungerade inte, var ju länge ganska ovanligt med möss med 3-knappar så hur standarliserat det är vettefan, men kör man ett OS där scrollhjulet är paste och man tycker det är lättare så är det ju ett bra tips.

Har vad jag minns inte stött på nånstans där shift+insert inte fungerar, så aldrig sett nån anledning att använda windows-specifika ctrl+v.

Varför har man annars en "insert"-knapp på tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Provade i Windows XP och fungerade inte, var ju länge ganska ovanligt med möss med 3-knappar så hur standarliserat det är vettefan, men kör man ett OS där scrollhjulet är paste och man tycker det är lättare så är det ju ett bra tips.

Har vad jag minns inte stött på nånstans där shift+insert inte fungerar, så aldrig sett nån anledning att använda windows-specifika ctrl+v.

Varför har man annars en "insert"-knapp på tangentbordet

Då tvåknapparsmöss var vanliga hade man mittknappsemulering i X, man tryckte helt enkelt ned båda knapparna samtidigt för att få till ett mittenklick.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen Linux! Sjukt Stabilitet & medför sällan problem.

Jag har aldrig riktigt kört ett "vanligt" linux, dvs med GUI osv.

Har nästan enbart hållt på med Ubuntu Server då det är det vi kör överallt på mitt jobb.

Men jag diggar det enormt! Det bara fungerar!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Kanske skulle tillägga att det är för alla linux/unix-baserade OS (inkl MacOS), men windows har aldrig lagt till det. Så kanske inte helt universal standard

Permalänk
Avstängd

Jag kunde inte se film i webbläsaren på Ubuntu utan att filmen var typ hackig. Eftersom jag ser en hel del film i webbläsaren så blev det inget Linux (Ubuntu). Fast nu så kanske det har kommit ut ny drivrutin till mitt grafikkort. Då kanske det skulle fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polishwarrior:

Jag kunde inte se film i webbläsaren på Ubuntu utan att filmen var typ hackig. Eftersom jag ser en hel del film i webbläsaren så blev det inget Linux (Ubuntu). Fast nu så kanske det har kommit ut ny drivrutin till mitt grafikkort. Då kanske det skulle fungera.

Vart ifrån försökte du se på film och vad har du för grafikkort? Lite mer detaljer vore bra

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Farsan Baloo:

Vart ifrån försökte du se på film och vad har du för grafikkort? Lite mer detaljer vore bra

YouTube och Svtplay. Har ett AMD 5500XT 4gb.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan någon vecka lämnat windows bakom mig och är nu en glad linux (pop OS) användare.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

https://kontakt.svt.se/guide/varfor-fungerar-inte-svt-play-me...

Om du inte sett redan, beskriver inte specifikt hackighet men lite info finns iallafall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

https://wiki.archlinux.org/index.php/Hardware_video_accelerat...
https://wiki.archlinux.org/index.php/Chromium#Hardware_video_...
https://wiki.archlinux.org/index.php/Firefox#Hardware_video_a...
https://wiki.archlinux.org/index.php/Hardware_video_accelerat...

Verkar som att VA-API ger stöd i firefox och chromium. Var något tillfälle jag löste det genom att ladda ner videon med youtube-dl för att få bättre flyt i uppspelning av 4K. Har precis köpt mig ett 5700XT så ska testa om jag får flyt i firefox och chromium. Funkade dåligt med mitt gamla nvidia GTX 1060 vilket jag förstår nu då jag ser att webbläsarna inte fick hjälp av grafikkortet.

Edit: Chromium är nog ett säkrare val med tanke på att Firefox fick stödet ganska nyligen.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Firefox-8...
(Det var just med Firefox jag hade problem med nvidia och jag hade antagligen heller inte installerat va-api för nvidia)

Permalänk
Medlem

Ser att du fått en del tips redan och hoppas dom kan leda någonvart.

Bara lite udda då jag har förstått det som att AMD-drivarna ligger inbakade i kernel 5.x ~ish nånting. Fast mitt RX 570 går ju inte att jämföra med ditt riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade nu med mitt gamla RX 460 efter att ställt in videoacceleration i firefox och 4K 60 fps flyter på hur fint som helst på youtube på min 4K skärm. Även SVT Play flyter på fint. Så det borde fungera ännu bättre med 5500 XT. Men det var ju en del inställningar att justera.

Edit: Japp det funkar bra även på 5700 XT. Bytte från RX 460 till 5700 XT.

Permalänk
Medlem

Nån som har erfarenheter av Nvidias egna drivrutiner anno 2020? Stabila?
Ska ev köpa en QHD skärm och har redan beställt en GT 1030.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newtoninja:

Inte haft några störe problem när jag använt nvidia drivisar från repos (apt / pacman)
Däremot att själv tanka hem deras linuxdriver från nvidia.com har varit allt annat än problemfritt, så undvik det så är det nog lungt

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Snabb notis- gissar att det är irrelevant för dig MEN de flesta 1030 har inte "riktig" DVI-D.
Jag har en 2560*1600 30" med enbart DVI-D inputs som jag använder till min server- jag köpte ett 1030 till den och antog att det skulle fungera då specs definerade DVI-D, det var dock bara kontakten och om man kollar tillverkarens hemsida direkt så finns det en liten finstilt text som noterar att den enbart klarar högre upplösningar över HDMI.

Då skärmen är lite kinkig med upplösningar så betyder detta att 1030 enbart kan mata 1280*800 till den :/

Så se till att köra DP eller HDMI

Samt om du inte redan visste det: https://askubuntu.com/questions/747314/is-nomodeset-still-req...

Så sent för någon månad sedan när jag skulle köra ubuntu så gällde detta fortfarande- samma för debian sist jag körde det så skulle gissa att det gäller de flesta Debian-baserade. Det är dock inte så coolt med debian-baserade längre så du kör säkert något mer intressant

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Spännande tråd, låt mig berätta om min initiala Linuxanvändandes.
Körde Linux (Ubuntu) för första gången för lite mer en 15 år sedan och tja det gick ju inte så bra, troligen för att jag var för liten då för att förstå hur saker och ting fungerar så gav upp efter bara några dagar. Men nu i mitten av juni bestämde jag mig för att prova Linux igen med tanken på att Microsoft slutar att ge stöd till W7 1 januari 2020 och jag vill ha något annat då jag inte riktigt gillar W10. I samma veva slängde min GPU in handduken i min stationära dator så jag hade stora problem att få Linux (Ubuntu) att fungera (skärmen var bara svart efter installation) och där höll jag på att ge upp med Linux igen men gav mig inte då det visade sig att jag hade exakt samma problem i W7. Så jag tog min bärbara och försökte få in Linux på samma disk som W10 men Windows tillåter mig inte att partionera disken mer en 7 GB. Hur jag en gjorde så jag fick jag inte mer varpå jag valde det näst bästa för att kunna köra Linux på ett vettigt sett, körd in det på den mekaniska disken (Har en SSD och en HDD). Den Linux distro jag valde var Ubuntu 20.04 just för att det verkade som att den har flest användare och då räknade jag med att många av de problemen som uppstår har någon annan haft och då borde det finnas förklaringar och lösning på det hela och det har det till stor del gjort också. Så de 2 första månaderna var de svåraste men tog mig igenom det. Än så länge är jag ganska nöjd med Ubuntu, lite långsamt men det är troligen för att kör den från en mekanisk disk och är en några små saker som inte fungerar som jag vill men inget som hindrar användningen. Stort plus är att mycket fungerar direkt, mina blåtandslurar fungerar bättre en i Windows, kan styra youtube med kontrollen på lurarna osv. Någon dag ska jag försöka få in Linux på min SSD i min bärbara, vill behålla en windows partition ett tag till ifall det är något som absolut kräver windows.
Nu väntar jag på att AMD ska släppa sina nya processorer samt grafikkort då jag tänkte köpa en helt ny stationär dator, sitter på en gammal Intel Core 2 Duo Q9400 så det känns som att det är dags att uppgradera även med tanken på att min GPU har gjort sitt. Tänkte ta AMD då, som jag förstår det, är AMD bättre lämpade för Linux då de har haft drivrutiner med mera länge. På den maskinen tror jag att det blir Linux Mint till att börja med för att jag gillar utseendet bättre en Ubuntu.

Det var de hela, blev lite mer en jag tänkte.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Snabb notis- gissar att det är irrelevant för dig MEN de flesta 1030 har inte "riktig" DVI-D.
Jag har en 2560*1600 30" med enbart DVI-D inputs som jag använder till min server- jag köpte ett 1030 till den och antog att det skulle fungera då specs definerade DVI-D, det var dock bara kontakten och om man kollar tillverkarens hemsida direkt så finns det en liten finstilt text som noterar att den enbart klarar högre upplösningar över HDMI.

Då skärmen är lite kinkig med upplösningar så betyder detta att 1030 enbart kan mata 1280*800 till den :/

Så se till att köra DP eller HDMI

Samt om du inte redan visste det: https://askubuntu.com/questions/747314/is-nomodeset-still-req...

Så sent för någon månad sedan när jag skulle köra ubuntu så gällde detta fortfarande- samma för debian sist jag körde det så skulle gissa att det gäller de flesta Debian-baserade. Det är dock inte så coolt med debian-baserade längre så du kör säkert något mer intressant

Det där är ju lite småfusk från tillverkaren tycker jag.
Den jag har beställt har turligt nog D/P så den ska t om klara 4k.

Nomodeset - kollade opensuse wiki men där nämns bara problem med ev MOK som måste godkänna osignerade drivrutiner i kärnan. Ska kolla nomodeset noggrannare innan. Nu kör jag ju en AMD 6450 så nouveau kommer väl att aktiveras automatiskt när nvidia-kortet sätts in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

D:et i DVI-D står för Digital, vilket alla 1030 har. Vad du behövde var DVI-DL, där DL står för Dual Link (till skillnad mot Single Link, DVI-SL). DVI-DL är alltid DVI-D, men DVI-D är inte alltid DVI-DL. Ja, det är lite virrigt att liknande förkortningar används till helt olika egenskaper, och dessutom med olika betydelse på D

Sen kan man fråga sig vad poängen ens är med att sätta en DVI-SL-utgång på ett modernt grafikkort eftersom både HDMI och DP kan skicka ut en DVI-SL-signal, men det handlar väl som vanligt om att det ibland är enklare att bara ge kunderna vad de frågar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

D:et i DVI-D står för Digital, vilket alla 1030 har. Vad du behövde var DVI-DL, där DL står för Dual Link (till skillnad mot Single Link, DVI-SL). DVI-DL är alltid DVI-D, men DVI-D är inte alltid DVI-DL. Ja, det är lite virrigt att liknande förkortningar används till helt olika egenskaper, och dessutom med olika betydelse på D

Sen kan man fråga sig vad poängen ens är med att sätta en DVI-SL-utgång på ett modernt grafikkort eftersom både HDMI och DP kan skicka ut en DVI-SL-signal, men det handlar väl som vanligt om att det ibland är enklare att bara ge kunderna vad de frågar efter.

Så du menar att en bättre kabel hade löst problemet eller kanske t om monitorn måste bytas ut då jag sett att en del monitorer tycks ha single DVI istället för DL.

Permalänk
Medlem

Skrev för ett par dagar sen i tråden att jag såg fram emot 5.9 i manjaro för med den kärnan har stöd för mitt moderkorts ethernet kommit.

Använder Darktable för raw-behandling och har just nu uppsatt med openCL-stöd för mitt rx2060, funkar fint.

Så ser man https://forum.manjaro.org/t/nvidia-opencl-not-working-with-ke... .. det kanske är nåt som hinner ändra sig innan stabil Manjaro 5.9.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Har kört ett GT1030 med Nvidias proprietära drivrutiner i ett par år nu.
Var meck att installera KDE Neon, som då baserades på Ubuntu 16.04.
Fick inte nomodeset att lira, så jag monterade i ett AMD HD5450 och installerade allt. Installerade Nvidas drivrutiner ifrån Ubuntus repo och stängde av datorn. Satte i GT1030 och datorn bootade utan problem.
Sen har den rullat utan problem, tills ljudet började strula med HDMI till TV:n för nån månad sen.
Fick aldrig riktig klarhet i vad som var boven, men installation hade uppgraderas ifrån Ubuntu 16.04 - 18.04 - 20.04.

Installerade Manjaro KDE för ett par veckor sedan och det var inga problem alls.
Ljudet har "peppar peppar" inte strulat nån gång nu...

Vill minnas att jag provade boota senaste KDE neon ifrån USB och fick bild.

Så nomodeset kanske har gått i graven nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)