Iphone 12-serien bjuder på mindre format och premiär för 5G

Permalänk
Medlem

Lanseringen känns inte färdigbakad.
Displayteknologi (matris, 1200 nits i HDR) och Cornings nya glas är bra. A14 verkar bra. ProRAW och Dolby Vision är toppen. 5G är väl bra framåt antar jag.
Men 5G mmWave där det stora steget händer stöds bara i USA.
Bara 12 Pro Max har sensorstabilisering, och tekniken används bara till stabilisering.
Bara en av de tre kamerorna har fått större sensor, och den större sensorn sitter inte på alla telefonmodellerna.
Bara Pro-modellerna har LIDAR, men fortfarande lyser applikationerna med sin frånvaro, och exemplen är samma inredningsdemos som alltid.

Det kändes inte särskilt engagerande. Kanske om 5G hade varit i ett annat läge i Sverige.

Permalänk
Inaktiv

Whineclockers 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelaron:

Gå in på valfri mobiltelefontillverkares hemsida (utöver Apple), klicka på en valfri telefon, välj specifications, och vips så hittar du batteriets kapacitet angedd i milliamperetimmar. Du tycker inte det är märkligt att Apple är i princip den enda avvikaren i världen från denna "ohjälpsamma" industristandard?

Enligt PhoneArena har iPhone 11 Pro Max en batterikapacitet på 3969 mAh, medan iPhone 12 Pro Max-batteriet uppskattas ha en kapacitet på 3687 mAh. Möjligtvis kan den mer energisnåla hårdvaran i den nyare modellen kompensera för detta, men å andra sidan skulle samma argument kunna missbrukas av alla andra mobiltelefontillverkare i världen som vill dölja hur de har snålat med batteriet så snart de har optimerat någon annan del av telefonen.

Det säger fortfarande absolut ingenting om batteritiden. Är du intresserad av ett batteri som räcker länge eller är det flest milliamperetimmar som spelar roll?

Skrivet av Gender Bender:

De tidigare adaptrarna, som jag gissar på att majoriteten Iphone-ägare har, har standard USB (typ A), men sen Iphone 11 så har de gått över till USB-C, vilket är kabeln de skickar med Iphone 12. Målet med detta var, enligt de själva, att bidra till en minskad miljöpåverkan, men att skicka med en kabel som aldrig kommer till användning måste ju vara höjden av onödig miljöpåverkan? Jag tycker att de åtminstone kunde ha räknat av priset för en adapter och hörlurar, men att skala av och behålla samma pris gynnar bara Apple, och ingen verkar motsätta sig bara för att Apple spelade klimatkortet.

Fast det är ju inte samma sak som att vanlig USB-C till Lightning adaptrar inte fungerar. Kabeln de skickar med är inte heller någon som aldrig kommer till användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Whineclockers 2020

😀 I just det här fallet tror jag flera av oss gnyr för att vi faktiskt är intresserade av att köpa, men inte hittar rätt modell.
Kameran jag vill ha finns bara på iPhone 12 ProMax, men jag tycker telefonen jag har haft i fem år är för stor, och 12PM är tyngre.

Att Sverige inte kommit till skott med 5G är ju inte Apples fel naturligtvis, men gör ju hela lanseringen mindre intressant här.
Finns ingenting på marknaden jag hellre skulle köpa, men förutom sensor-shift på en av Pro Max kamerorna, finns det heller inget som engagerar. Mobiltelefoner är mogna produkter i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

😀 I just det här fallet tror jag flera av oss gnyr för att vi faktiskt är intresserade av att köpa, men inte hittar rätt modell.
Kameran jag vill ha finns bara på iPhone 12 ProMax, men jag tycker telefonen jag har haft i fem år är för stor, och 12PM är tyngre.

Att Sverige inte kommit till skott med 5G är ju inte Apples fel naturligtvis, men gör ju hela lanseringen mindre intressant här.
Finns ingenting på marknaden jag hellre skulle köpa, men förutom sensor-shift på en av Pro Max kamerorna, finns det heller inget som engagerar. Mobiltelefoner är mogna produkter i dag.

Detta är precis så jag känner också, men det går inte att göra saker markant bättre. Jag skulle vilja ha mer batteri utan en extern powerbank, men gärna sensor-shift och troligen mini i övrigt. Men som du säger är det inte någon annan telefon som tilltalar mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Nu tar du i så du spricker. Det duger utmärkt med en Ikea-laddare Åskstorm för 129 kr

https://www.ikea.com/se/sv/p/askstorm-23w-usb-laddare-vit-504...

Syftet med inlägget var såklart att påvisa priset på original-laddare, eftersom om du saknar en kommer du sannolikt att köpa den samtidigt som du köper din nya telefon (där en 30W ligger på 595, och "klassiska" på 225:-)

Det känns så skumt att man försöker försvara beslutet att inte skicka med laddare.
Om det nu är på grund av miljön (och absolut inte för att tjäna lite extra på tillbehör...), låt då kunden själv bestämma.
Självklart har majoriteten egna laddare nu för tiden, eller gamla, men dem som inte har det får snällt köpa en ny...tänk om Volvo valde att skita i att skicka med torkarblad när du köper ny bil.
Självklart är det ingen större kostnad, för det har du ju en massa hemma, men är det inte rätt rimligt att det skall ingå när man betalar det priset...?

Men detta är inte rätt sätt att som Apple-kund själv få välja, då man uppenbarligen tycker om att bli tillsagd vad man vill, och inte vill ha. Det är uppenbarligen en ganska briljant och framförallt fungerande strategi

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Syftet med inlägget var såklart att påvisa priset på original-laddare, eftersom om du saknar en kommer du sannolikt att köpa den samtidigt som du köper din nya telefon (där en 30W ligger på 595, och "klassiska" på 225:-)

Det känns så skumt att man försöker försvara beslutet att inte skicka med laddare.
Om det nu är på grund av miljön (och absolut inte för att tjäna lite extra på tillbehör...), låt då kunden själv bestämma.
Självklart har majoriteten egna laddare nu för tiden, eller gamla, men dem som inte har det får snällt köpa en ny...tänk om Volvo valde att skita i att skicka med torkarblad när du köper ny bil.
Självklart är det ingen större kostnad, för det har du ju en massa hemma, men är det inte rätt rimligt att det skall ingå när man betalar det priset...?

Men detta är inte rätt sätt att som Apple-kund själv få välja, då man uppenbarligen tycker om att bli tillsagd vad man vill, och inte vill ha. Det är uppenbarligen en ganska briljant och framförallt fungerande strategi

Man kan se det som att du istället för att bli tvingad till sladdladdare kan välja qi istället? Flera alternativer med en produkt? Jag håller dock med att en produkt med ca 1000kr per timmes användning är ganska konstigt att sälja (om vi antar att den är fulladdad), men å andra sidan så säljer ju de flesta verktygstillverkare sina saker utan batteri och laddare nu för tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Att Sverige inte kommit till skott med 5G är ju inte Apples fel naturligtvis, men gör ju hela lanseringen mindre intressant här.

Telia har väl täckning i centrala stockholm och 3 verkar ha igång på lite fler ställen:
https://www.tre.se/privat/ovrigt/5g/

...så det är absolut på G

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

😀 I just det här fallet tror jag flera av oss gnyr för att vi faktiskt är intresserade av att köpa, men inte hittar rätt modell.
Kameran jag vill ha finns bara på iPhone 12 ProMax, men jag tycker telefonen jag har haft i fem år är för stor, och 12PM är tyngre.

Att Sverige inte kommit till skott med 5G är ju inte Apples fel naturligtvis, men gör ju hela lanseringen mindre intressant här.
Finns ingenting på marknaden jag hellre skulle köpa, men förutom sensor-shift på en av Pro Max kamerorna, finns det heller inget som engagerar. Mobiltelefoner är mogna produkter i dag.

Tja, de kommer inte stödja banden Europa använder/kommer använda för mmWave, känns mer som det var detta du talade om i föregående inlägg. Kommer säkert nästa år dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Självklart har majoriteten egna laddare nu för tiden, eller gamla, men dem som inte har det får snällt köpa en ny...

Värst vad ni hänger upp er på laddare hit och laddare dit hela tiden då. Räcker med ett USB-uttag ju. Ladda mobilen från datorn eller spelkonsollen, TVn, UPSen... Fasen, mina aktiva PC-högtalare har USB strömanslutningar på baksidan för laddning. Åkte elbuss igår, satt en grabb och laddade mobilen från USB-uttagen där.

Och så vidare. Man skulle kunna tro att skyn faller så som vissa håller på, inte trodde då jag i min vildaste fantasi att den där 5W skruttladdaren som Apple tillverkat miljarder ex av var så otroligt älskad och oumbärlig... Nä nu får ni allt ta och lugna ner er typ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Värst vad ni hänger upp er på laddare hit och laddare dit hela tiden då. Räcker med ett USB-uttag ju. Ladda mobilen från datorn eller spelkonsollen, TVn, UPSen... Fasen, mina aktiva PC-högtalare har USB strömanslutningar på baksidan för laddning. Åkte elbuss igår, satt en grabb och laddade mobilen från USB-uttagen där.

Och så vidare. Man skulle kunna tro att skyn faller så som vissa håller på, inte trodde då jag i min vildaste fantasi att den där 5W skruttladdaren som Apple tillverkat miljarder ex av var så otroligt älskad och oumbärlig... Nä nu får ni allt ta och lugna ner er typ!

...och är någon ledsen för att de sitter fast med enbart USB-A och man inte har någon USB-A till Lightning sladd, så köper man något sådant här: https://www.webhallen.com/se/product/295766-Satechi-USB-A-til...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Kommer faktiskt inte ihåg när jag använde ett usb minne sist, airdrop eller molnet löser detta utmärkt.

Knapplurar, skönt vill inte ha fler i skräplådan då jag är nöjd med mina trådlösa.

Laddare, skönt vill inte ha fler i skräplådan då jag har tillräckligt med laddare.
Hoppas IKEA tar efter. Köpt deras rullgardiner sisådär 20st. Har alltså 19 laddare som åkte till tippen. Helt vansinnigt.

Man skulle vilja ha valet att köpa till en laddare för en billig peng samtidigt som man köper mobilen.
Eller vad det nu kan vara... Istället för att bara alltid skicka med en eller aldrig skicka med en. Livet är inte svart eller vitt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Apple har sänkt priset på 20W usb-c laddaren så den kostar bara 225 kr på Apples hemsida, jämför det med 250 kr för den gamla 5W usb-a laddaren.

https://www.apple.com/se/shop/product/MHJE3ZM/A/20-w-usb-c-st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Man skulle vilja ha valet att köpa till en laddare för en billig peng samtidigt som man köper mobilen.
Eller vad det nu kan vara... Istället för att bara alltid skicka med en eller aldrig skicka med en. Livet är inte svart eller vitt.

Dom sänkte priset på laddare och hörlurar, borde väl räcka.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Jo, och iPhone är tillverkad, vart exakt?

Skillnad på vart de produceras och vem som gör de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Skillnad på vart de produceras och vem som gör de.

Enda skillnaden är att alla dina privata uppgifter är ägda av privata företag/intressen som gladeligen säljer dom vidare för rätt summa pengar, inte en stat. Noll och ingen skillnad i övrigt för dig och mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Värst vad ni hänger upp er på laddare hit och laddare dit hela tiden då. Räcker med ett USB-uttag ju. Ladda mobilen från datorn eller spelkonsollen, TVn, UPSen... Fasen, mina aktiva PC-högtalare har USB strömanslutningar på baksidan för laddning. Åkte elbuss igår, satt en grabb och laddade mobilen från USB-uttagen där.

Och så vidare. Man skulle kunna tro att skyn faller så som vissa håller på, inte trodde då jag i min vildaste fantasi att den där 5W skruttladdaren som Apple tillverkat miljarder ex av var så otroligt älskad och oumbärlig... Nä nu får ni allt ta och lugna ner er typ!

Som du förhoppningsvis skulle förstå så handlar det inte om laddare.
Det har faktiskt ingenting alls att göra med laddare.

Det har att göra med att en del av befolkningen (Folk med Android / linux etc) vet att man skall få välja vilken väg man vill gå. Det borde vara upp till dig som konsument att välja vad du vill, och inte vill ha.

Det som gör folk så upprörda (mig inkluderad) är att ett av världens högst värderade företag (dem är väl högst?) helt enkelt bestämmer sig för att skita totalt i dig som kund eller konsument, och du som konsument tycker om det...

Grundproblemet är att ett företag som Apple säger "Du behöver ingen laddare med din telefon, och behöver du en så kan du köpa en av oss (Utan att vi drar av något på priset såklart)", och denna kunden svarar glatt "Självklart, det är ju rimligt. Vilket fantastiskt initiativ, och ni tänker ju såklart på miljön när ni skiter i laddare, inte att strömlinje forma leveransprocessen med mindre kartonger och på sätt tjäna _ännu_ mer per levererad låda.

Det är alltså inställningen som jag personligen stör mig mest på. Ett av världens rikaste företag säger till kunden att du kan glatt få köpa din egna laddare, och kunden älskar att bli *****

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Som du förhoppningsvis skulle förstå så handlar det inte om laddare.
Det har faktiskt ingenting alls att göra med laddare.

Det har att göra med att en del av befolkningen (Folk med Android / linux etc) vet att man skall få välja vilken väg man vill gå. Det borde vara upp till dig som konsument att välja vad du vill, och inte vill ha.

Det som gör folk så upprörda (mig inkluderad) är att ett av världens högst värderade företag (dem är väl högst?) helt enkelt bestämmer sig för att skita totalt i dig som kund eller konsument, och du som konsument tycker om det...

Grundproblemet är att ett företag som Apple säger "Du behöver ingen laddare med din telefon, och behöver du en så kan du köpa en av oss (Utan att vi drar av något på priset såklart)", och denna kunden svarar glatt "Självklart, det är ju rimligt. Vilket fantastiskt initiativ, och ni tänker ju såklart på miljön när ni skiter i laddare, inte att strömlinje forma leveransprocessen med mindre kartonger och på sätt tjäna _ännu_ mer per levererad låda.

Det är alltså inställningen som jag personligen stör mig mest på. Ett av världens rikaste företag säger till kunden att du kan glatt få köpa din egna laddare, och kunden älskar att bli *****

Fast i USA så har de sänkt priset på laddaren... (och hörlurarna)

https://www.techspot.com/news/87115-apple-reduces-earpods-cha...

Permalänk
Medlem

12 Pro max från apple UK: 1099gbp ~ knappt 12600kr
12 Pro max apple.se: 13 790kr

Varför skiljer det så mycket? kemikalie+privatkopiering är väl knappast så mycket.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Moms i UK är på 20% jämfört med 25% i Sverige. Det ger ~13125 med motsvarande svensk moms. Lägg till 75kr för lagringsavgift. Sen har jag inte koll på hur mycket kemikalieskatten adderar på det.. Kemikalieskatt på 160 kr/kg ger ytterligare 36 kr.
Moms på de avgifterna ytterligare 28 kr.
Totalt 13264 kr. Så en dryg femhunka dyrare i Sverige.
Jag skulle säga att det beror på att det säljs fler iPhone i Storbrittanien än i Sverige. Alltså vill man öka marginalerna här.

1: Lade till kopieringsavgiften. 2: Letade upp kemikalieskatten. 3 Gissade på anledningen till högre pris efter avgifter 4. Moms på avgifterna
Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

12 Pro max från apple UK: 1099gbp ~ knappt 12600kr
12 Pro max apple.se: 13 790kr

Varför skiljer det så mycket? kemikalie+privatkopiering är väl knappast så mycket.

Vi har även högre moms

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Fast i USA så har de sänkt priset på laddaren... (och hörlurarna)

https://www.techspot.com/news/87115-apple-reduces-earpods-cha...

Jaså, du köper din elektronik i USA?

Som jag skrev så är poängen inte att man måste köpa en egen laddare, poängen är att man blir *fult ord* av ett miljard-bolag, och man tycker det är jättebra och fantastiskt innovativt, bra för miljön är det ju också

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Som du förhoppningsvis skulle förstå så handlar det inte om laddare.
Det har faktiskt ingenting alls att göra med laddare.

Det har att göra med att en del av befolkningen (Folk med Android / linux etc) vet att man skall få välja vilken väg man vill gå. Det borde vara upp till dig som konsument att välja vad du vill, och inte vill ha.

Det som gör folk så upprörda (mig inkluderad) är att ett av världens högst värderade företag (dem är väl högst?) helt enkelt bestämmer sig för att skita totalt i dig som kund eller konsument, och du som konsument tycker om det...

Grundproblemet är att ett företag som Apple säger "Du behöver ingen laddare med din telefon, och behöver du en så kan du köpa en av oss (Utan att vi drar av något på priset såklart)", och denna kunden svarar glatt "Självklart, det är ju rimligt. Vilket fantastiskt initiativ, och ni tänker ju såklart på miljön när ni skiter i laddare, inte att strömlinje forma leveransprocessen med mindre kartonger och på sätt tjäna _ännu_ mer per levererad låda.

Det är alltså inställningen som jag personligen stör mig mest på. Ett av världens rikaste företag säger till kunden att du kan glatt få köpa din egna laddare, och kunden älskar att bli *****

Kan du försöka ta i lite mer? Som du säkert förstår så baserar dom flesta av Apples kunder inte sin mobil på om laddaren följer med eller inte. Att den inte följer med tycker jag, och många andra, är skitdåligt MEN det finns andra saker som väger upp beslutet. Det betyder inte att jag tänka gorma om hur dumma Apple är och gå och köpa en Android, för i min värld är det ett större nedköp än att köpa en USB-C laddare för 200kr. Betyder det att jag älskar att bli *****?

Förstår jag dig rätt att alla som kör Android/Linux är bäst i världen för att dem vet att man ska få välja precis allt? Skulle nog säga att det resonemanget är mer en åsikt än fakta. Visst finns det saker jag gärna hade sett funnits på iPhone 12, visst finns det saker jag inte tycker Apple gör bra, men vad jag erfarit så fungerar Apples produkter mycket bättre. Jag kan ta upp telefonen ur lådan och börja använda den direkt, jag behöver inte hålla på å krångla med olika inställningar, konfigurera det ena eller andra för att få precis som jag vill ha det och spendera timmar med att välja rätt skin. Det gäller även Windows...

Om du tycker om att dona å greja och alltid ändra olika saker och ting, super, då passar Android/Linux dig. Men du måste också inse att Windows/MacOS/iOS passar andra precis lika bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jaså, du köper din elektronik i USA?

Som jag skrev så är poängen inte att man måste köpa en egen laddare, poängen är att man blir *fult ord* av ett miljard-bolag, och man tycker det är jättebra och fantastiskt innovativt, bra för miljön är det ju också

Jag har inte tagit ut laddaren ur kartongen de senaste 5-6 åren, så jag är bara glad att det inte kommer någon laddare vilket medför att kartongen är mindre. Dvs varför skulle jag inte tycka det är bra när jag får en fördel (om än liten) av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag har inte tagit ut laddaren ur kartongen de senaste 5-6 åren, så jag är bara glad att det inte kommer någon laddare vilket medför att kartongen är mindre. Dvs varför skulle jag inte tycka det är bra när jag får en fördel (om än liten) av det?

En fördel hade varit om du fick en extra laddare för att nyttja med dina andra enheter, då du sannolikt har fler än en.

En fördel är när du som företag kan övertyga dina kunder att genom att ta bort funktioner, så tjänar kunderna på det.
En fördel är att du kan stömlinjeforma din leveransprocess (Mindre låda -> Mer lådor i stor låda), och dina kunder tycker det är bra (Mindre fraktkostnader -> Högre vinst, knappast mindre frakter då du säljer fler separata lådor med endast laddare)
En fördel är att du, när du får nya kunder som inte har sagda laddare eller trådlösa hörlurar, kan få dem att köpa dessa i din egna butik
En fördel är att du kan ta bort funktioner eller materiell, och behålla samma pris, och dina kunder tycker det faktiskt är bra att dem får mindre för sina pengar, för vad man betalar är inte det viktiga, det viktiga är vad som står på baksidan

Som sagt, jag förstår absolut, jag har klart mig på originalladdare hela mina enheters livstid, men då jag har flera enheter, vill jag ofta kunna ladda alla samtidigt, vilket jag kan. För jag får alltid en laddare när jag köper en ny enhet.
Vad som inte är bra, är miljöpåverkan. Inte miljöpåverkan för laddaren, för det är nära noll. Miljöpåverkan som sker när jag byter ut mina enheter varje år, för att det ovan sagda företaget vill att jag ska göra det, och dessutom medvetet gör mina redan köpta enheter långsammare och _dessutom_ gör det omöjligt för externa aktörer att reparera mina enheter.

Inte alls menat att på något sätt skapa en ytterligare diskussion, men verkar som att jag var tvungen att förtydliga vad jag personligen har för ståndpunkt till det hela

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

En fördel hade varit om du fick en extra laddare för att nyttja med dina andra enheter, då du sannolikt har fler än en.

En fördel är när du som företag kan övertyga dina kunder att genom att ta bort funktioner, så tjänar kunderna på det.
En fördel är att du kan stömlinjeforma din leveransprocess (Mindre låda -> Mer lådor i stor låda), och dina kunder tycker det är bra (Mindre fraktkostnader -> Högre vinst, knappast mindre frakter då du säljer fler separata lådor med endast laddare)
En fördel är att du, när du får nya kunder som inte har sagda laddare eller trådlösa hörlurar, kan få dem att köpa dessa i din egna butik
En fördel är att du kan ta bort funktioner eller materiell, och behålla samma pris, och dina kunder tycker det faktiskt är bra att dem får mindre för sina pengar, för vad man betalar är inte det viktiga, det viktiga är vad som står på baksidan

Som sagt, jag förstår absolut, jag har klart mig på originalladdare hela mina enheters livstid, men då jag har flera enheter, vill jag ofta kunna ladda alla samtidigt, vilket jag kan. För jag får alltid en laddare när jag köper en ny enhet.
Vad som inte är bra, är miljöpåverkan. Inte miljöpåverkan för laddaren, för det är nära noll. Miljöpåverkan som sker när jag byter ut mina enheter varje år, för att det ovan sagda företaget vill att jag ska göra det, och dessutom medvetet gör mina redan köpta enheter långsammare och _dessutom_ gör det omöjligt för externa aktörer att reparera mina enheter.

Inte alls menat att på något sätt skapa en ytterligare diskussion, men verkar som att jag var tvungen att förtydliga vad jag personligen har för ståndpunkt till det hela

Jag har redan ”laddstationer” i all rum jag vill ha, har till och med extraladdare som ligger och skräpar så varför skulle jag vilja ha ännu fler? Det är lite som att de inte skickar med hörlurar, bra säger jag för de har jag aldrig använt då jag har andra som är bättre.

Så för mig är det som sagt inga fördelar alls med att få med en laddare. Tycker helt enkelt det då är rimligt att inte spendera naturresurser på att tillverka laddare som inte kommer användas.

Permalänk
Medlem

Jag har förståelse att de skippar laddare mig persoligen gör det inget, idag har så gott som alla en smart phone och har köpt på sig massa tillbehör därbland x antal laddare förmodligen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Nu tar du i så du spricker. Det duger utmärkt med en Ikea-laddare Åskstorm för 129 kr

https://www.ikea.com/se/sv/p/askstorm-23w-usb-laddare-vit-504...

Kommer inte iphone klaga på att det inte är original laddare och sedan ladda långsamt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Enda skillnaden är att alla dina privata uppgifter är ägda av privata företag/intressen som gladeligen säljer dom vidare för rätt summa pengar, inte en stat. Noll och ingen skillnad i övrigt för dig och mig.

Nej, Apple låser ut företag om att samla in uppgifter.
Myndigheter som FBI har inte ens lyckats få Apple att låsa upp telefoner. Så nej, Apples integritetsprinciper är bland de bästa på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Kommer inte iphone klaga på att det inte är original laddare och sedan ladda långsamt?

Jag har inte märkt av detta på mina enheter.