RTX 2070 Super 2020 - Värt Pengarna?

Permalänk
Medlem

RTX 2070 Super 2020 - Värt Pengarna?

Hej,

Har nyligen köpte lite nya datorkomponenter då jag kände att det var dags att uppgradera min dator från en I5-2500k och en GTX 970.
Införskaffade mig en Ryzen 7 3700x med ett MSI B450 Mortar moderkort, 16 gb ram och 1 TB m2 disk och en 650 W PSU.
Det jag i nuläget saknar är dock ett lite vassare grafikkort. Jag sitter på en äldre monitor som enbart klarar 1080p 60 Hz. Det är inte aktuellt att byta monitor i dagsläget. Men kan komma att bli det inom 6 månader eller liknande.

Jag behöver med andra ord inte det dyraste och bästa grafikkortet, men som ändå är tillräckligt bra när jag väl byter monitor.
Enligt rykten kommer 3070 vara ett bra grafikkort, men lite för dyrt. Vidare kan det vara svårt att få tag på.

Jag har lite smått kollat på RTX 2070 super och tycker det verkar vara ett intressant kort som man kanske kan komma över lite billigare (Black friday/fyndvara eller begangnad).

Är ett RTX 2070 Super värt pengarna under följande förutsättning:

Inga problem med 1080p på maxgrafik (Tänker exempelvis Cyberpunk, red dead redemption 2 och kommande krävande spel)
Kan användas för framtida 1440p spelande med fortsatt höga grafikinställningar (high).

Man kan även formulera det så här:

Vid vilken prislapp är det inte värt att köpa ett RTX 2070 Super?

Permalänk
Medlem

Jag hade själv köpt ett beggat 1060 för typ en tusenlapp (funkar fint för det mesta 1080p60fps på ok settings) och sedan köpt 3060 eller något som AMD släpper nu i slutet på oktober, eventuellt väntat tills uppgradering av skärm.

Andrahandsvärdet på 1060 kommer stå sig, max att du tappar någon enstaka hundring och sedan kan du köpa ett kort som pallar 1440p galant till ett mer attraktivt pris än 2070S finns tillgängligt för.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att RTX 2070 Super är särskilt prisvärt idag. Det är iofs ett bra kort, men pris/prestanda är inte så bra jämfört med alternativen.

2070 Super är bara lite snabbare än Radeon 5700XT, men kostar i snitt en tusenlapp mer.
RTX 3070 väntas bli betydligt snabbare än 2070 Super, men med en prislapp som bara ligger något högre.

Hittar du ett 2070Super med bra kyllösning (dvs tysta fläktar som ändå lyckas hålla temperaturen under kontroll) för under 5000:- så kan det vara intressant, men annars så känns det inte riktigt värt pengarna.

Permalänk
Medlem

2080Ti, 2080 (Super) måste ju säljas ut billigt, vilket kommer trycka ner priset på 2070 Super också. Priserna har ju justerats lite för tillfället, men tror det kommer smälla till vid 11/11 Singles Day och vid BF.

Annars kan du ju få ett begagnat 2070S runt 3500:- har jag sett.

3060 som nämnt ovan lär nog inte komma förens tidigt 2021, det var då 2060 kom.

Permalänk
Medlem

Oerhört subjektivt svar såklart. Hade inte heller lagt mer än 5000kr för ett 2070 Super idag. Smärtgränsen går och har redan passerat vid 4500kr. Vill du ha prestanda i spel för 1920x1080 så kan ju även kika på ett 1080ti, de går för allt mellan 3000 till 4000kr och prestandaskillnaden är inte gigantisk upp till 5700xt eller 2070 super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Jag hade själv köpt ett beggat 1060 för typ en tusenlapp (funkar fint för det mesta 1080p60fps på ok settings) och sedan köpt 3060 eller något som AMD släpper nu i slutet på oktober, eventuellt väntat tills uppgradering av skärm.

Andrahandsvärdet på 1060 kommer stå sig, max att du tappar någon enstaka hundring och sedan kan du köpa ett kort som pallar 1440p galant till ett mer attraktivt pris än 2070S finns tillgängligt för.

Tanken har även slagit mig. Är det så att 3060 kommer inom en snar framtid kan jag lika bra vänta. Jag har ingen direkt panik. Jag spelar mycket dota 2 och klarar mig ganska bra på ett GTX 970 till det. Dock kunde jag lite gärna bra väntat med att köpa CPU, moderkort och minnen och kanske fyndat något trevlig på Black friday. Dock tycker jag ändå att jag fick min CPU för ett bra pris.

Skrivet av Erik_T:

Jag tycker inte att RTX 2070 Super är särskilt prisvärt idag. Det är iofs ett bra kort, men pris/prestanda är inte så bra jämfört med alternativen.

2070 Super är bara lite snabbare än Radeon 5700XT, men kostar i snitt en tusenlapp mer.
RTX 3070 väntas bli betydligt snabbare än 2070 Super, men med en prislapp som bara ligger något högre.

Hittar du ett 2070Super med bra kyllösning (dvs tysta fläktar som ändå lyckas hålla temperaturen under kontroll) för under 5000:- så kan det vara intressant, men annars så känns det inte riktigt värt pengarna.

Jag har kollat runt lite på RX 5700 och RX 5700XT också. De är väl inte helt kassa. Elgiganten har ju ett RX 5700 för 3300 kr vilket låter ganska trevligt.

Ett 5700XT kostar dock 4500 kr - 5000 kr. Jämför man det med ett RTX 2070 Super (om man kan få det för cirka 5000 kr, eller lite mindre) så låter det ju mer lovande.

Samtidigt så vet man väl inte riktigt hur bra ett RTX 3060 kommer vara eller riktigt vilken prislapp det kommer hamna på när det väl kommer.

Permalänk
Medlem

Jag hittade detta idag som känns helt klart värt det, ska själv hämta upp ett imorgon.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Jag hittade detta idag som känns helt klart värt det, ska själv hämta upp ett imorgon.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Köpte ett för 6k i maj, mycket nöjd med prestanda och kylning.

Däremot kanske 5k är i överkant nu när 3070 är på gång på den prisnivån.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Köpte ett för 6k i maj, mycket nöjd med prestanda och kylning.

Däremot kanske 5k är i överkant nu när 3070 är på gång på den prisnivån.

Är inte väldigt insatt men: Med tanke på hur det ser ut med lagerhållningför 3080 så är det ju inte ens säkert att det kommer finnas några 3070 på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Är inte väldigt insatt men: Med tanke på hur det ser ut med lagerhållningför 3080 så är det ju inte ens säkert att det kommer finnas några 3070 på ett bra tag.

Dom har sagt att det kommer vara bättre med 3070, och dom senarelade ju launchen. Förhoppningsvis finns det liiiiite bättre tillgång än 3080

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt ett nytt 2070 super idag, trots att jag har ett i burken.

Det har samma prestanda som ett 1080ti som ligger runt 3000kr på begmarknaden. Risken är att du förlorar väldigt mycket på att köpa ett NYTT sådant idag när marknaden ser ut som den gör.

För samma pengar får du ett 2080ti begagnat och där behöver du inte fundera på om 1440p skärmen kommer kunna driva det i flera år framåt. Jag förstår att man inte vill handla begagnad elektronik men jag skulle säga att det är ett synnerligen dåligt val om man bara tänker på prestanda per krona med tanke på 3070 och vad AMD nu har att visa om en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Jag hade inte köpt ett nytt 2070 super idag, trots att jag har ett i burken.

Det har samma prestanda som ett 1080ti som ligger runt 3000kr på begmarknaden. Risken är att du förlorar väldigt mycket på att köpa ett NYTT sådant idag när marknaden ser ut som den gör.

För samma pengar får du ett 2080ti begagnat och där behöver du inte fundera på om 1440p skärmen kommer kunna driva det i flera år framåt. Jag förstår att man inte vill handla begagnad elektronik men jag skulle säga att det är ett synnerligen dåligt val om man bara tänker på prestanda per krona med tanke på 3070 och vad AMD nu har att visa om en vecka.

Det är därför jag exempelvis kollar på fyndvaror eller exempelvis hoppas på att ett kort kommer finnas på Black Friday.
Jag hade nog inte köpt ett helt nytt för 5000 kr +. Men skulle man kunna få ett för 4000 kr så är det säkert något jag skulle kunna överväga.

Begangnat kan ju vara ett alternativ. Men det känns betydligt mer "osäkert" speciellt om kortet har några år på nacken och man inte har någon aning om hur kortet blivit behandlat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Jag hade inte köpt ett nytt 2070 super idag, trots att jag har ett i burken.

Det har samma prestanda som ett 1080ti som ligger runt 3000kr på begmarknaden. Risken är att du förlorar väldigt mycket på att köpa ett NYTT sådant idag när marknaden ser ut som den gör.

För samma pengar får du ett 2080ti begagnat och där behöver du inte fundera på om 1440p skärmen kommer kunna driva det i flera år framåt. Jag förstår att man inte vill handla begagnad elektronik men jag skulle säga att det är ett synnerligen dåligt val om man bara tänker på prestanda per krona med tanke på 3070 och vad AMD nu har att visa om en vecka.

Så du menar jag kan få tag i ett 2080Ti för 5000:-?

Skulle gärna vilja be dig hitta ett sådant erbjudande åt mig isåfall för jag hittar inget..

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag vet att många av er inte var helt sålda på ett RTX 2070 kort.
Men om man skulle komma över för strax under 4000 kr. Hade det då varit ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Hej igen!

Jag vet att många av er inte var helt sålda på ett RTX 2070 kort.
Men om man skulle komma över för strax under 4000 kr. Hade det då varit ett alternativ?

absolut! DLSS-stödda spel ger automatiskt (nästan alltid) 4k 60fps. Det är SO worth it, sen har du RTX IO, RTX Broadcast + Riktigt bra drivrutiner. Hade 5700 xt och det krashade till höger och vänster på en drös olika spel. bara pga drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Hej igen!

Jag vet att många av er inte var helt sålda på ett RTX 2070 kort.
Men om man skulle komma över för strax under 4000 kr. Hade det då varit ett alternativ?

Ja, hittar du det så pass billigt (från butik, med garanti) så är det ett klart vettigt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

absolut! DLSS-stödda spel ger automatiskt (nästan alltid) 4k 60fps. Det är SO worth it, sen har du RTX IO, RTX Broadcast + Riktigt bra drivrutiner. Hade 5700 xt och det krashade till höger och vänster på en drös olika spel. bara pga drivrutinerna.

Skrivet av Erik_T:

Ja, hittar du det så pass billigt (från butik, med garanti) så är det ett klart vettigt alternativ.

Hittade ett sådant kort från affär för cirka 3800 kr. (Då har jag 5% rabatt från jobbet). Så det blev ett MSI RTX 2070 Super X Gaming.

Det kan ju inte vara sämre än ett GTX 970 som jag köpte för 2700 en gång i tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Så du menar jag kan få tag i ett 2080Ti för 5000:-?

Skulle gärna vilja be dig hitta ett sådant erbjudande åt mig isåfall för jag hittar inget..

Du skulle varit på hugget när 3080 släpptes för det var många som rök för det priset.

Hur som helst så är 2070S inte värt 5000kr nytt.

Permalänk
Skrivet av Quikster:

Hittade ett sådant kort från affär för cirka 3800 kr. (Då har jag 5% rabatt från jobbet). Så det blev ett MSI RTX 2070 Super X Gaming.

Det kan ju inte vara sämre än ett GTX 970 som jag köpte för 2700 en gång i tiden

Där har du nog en god deal. Njut av det nya kortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Där har du nog en god deal. Njut av det nya kortet!

Jag hoppas det. Med min nuvarande skärm har jag ingen större nytta av något vassare kort i dagsläget. Skulle kanske klarat mig på något lite sämre och billigare.. men men, det lät som en bra deal.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Har inte vågat sätta in RTX 2070 super än. Detta då jag insett att jag garanterat behöver en ny monitor också. Jag har insett att det finns ett relativt komplicerat samband mellan GPU och monitor.

Köper man en 1440p (144 hz) monitor så blir det svårt för något grafikkort idag att fullt ut utnyttja monitorn (1440p och 140 + FPS på högsta grafik). Hur det exempelvis ser ut på high settings för grafikkorten som finns ute nu vet jag inte. Sen vet jag inte om 1440p på exempelvis medium med hög FPS och en 144 hz 1440p monitor är betydligt trevligare än 1080p monitor på ultra.

Att köpa en monitor som är 1440p och 60 hz eller 75 hz kanske inte heller är så framtidssäkert, men man lyckas i alla fall utnyttja den till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Hej igen,

Har inte vågat sätta in RTX 2070 super än. Detta då jag insett att jag garanterat behöver en ny monitor också. Jag har insett att det finns ett relativt komplicerat samband mellan GPU och monitor.

Köper man en 1440p (144 hz) monitor så blir det svårt för något grafikkort idag att fullt ut utnyttja monitorn (1440p och 140 + FPS på högsta grafik). Hur det exempelvis ser ut på high settings för grafikkorten som finns ute nu vet jag inte. Sen vet jag inte om 1440p på exempelvis medium med hög FPS och en 144 hz 1440p monitor är betydligt trevligare än 1080p monitor på ultra.

Att köpa en monitor som är 1440p och 60 hz eller 75 hz kanske inte heller är så framtidssäkert, men man lyckas i alla fall utnyttja den till 100%.

Är det så viktigt att kunna utnyttja monitorn fullt ut då? Köper du en bra monitor så kommer du säkert att ha den flera år, och troligen hinna byta grafikkort en eller två gånger under den tiden.

Du vinner absolut ingenting (utom då möjligen ett lägre pris) på att köpa en 1440p 60Hz monitor jämfört med en 1440p 144Hz monitor. Oavsett vilket grafikkort du har. Ett 2070 Super borde duga rätt bra för att spela i 1440p, så länge du inte drar upp alla grafikinställningar till max - och för lite äldre spel även när du drar upp grafiken till max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Hej igen,

Har inte vågat sätta in RTX 2070 super än. Detta då jag insett att jag garanterat behöver en ny monitor också. Jag har insett att det finns ett relativt komplicerat samband mellan GPU och monitor.

Köper man en 1440p (144 hz) monitor så blir det svårt för något grafikkort idag att fullt ut utnyttja monitorn (1440p och 140 + FPS på högsta grafik). Hur det exempelvis ser ut på high settings för grafikkorten som finns ute nu vet jag inte. Sen vet jag inte om 1440p på exempelvis medium med hög FPS och en 144 hz 1440p monitor är betydligt trevligare än 1080p monitor på ultra.

Att köpa en monitor som är 1440p och 60 hz eller 75 hz kanske inte heller är så framtidssäkert, men man lyckas i alla fall utnyttja den till 100%.

Beror helt på vilket spel det är.
Alla spel kommer inte gå att köra i 144fps@1440p/ultra, men det behövs inte för att ha glädje av skärmen.
Välj en skärm med g-sync så är det ännu mindre ett problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Är det så viktigt att kunna utnyttja monitorn fullt ut då? Köper du en bra monitor så kommer du säkert att ha den flera år, och troligen hinna byta grafikkort en eller två gånger under den tiden.

Du vinner absolut ingenting (utom då möjligen ett lägre pris) på att köpa en 1440p 60Hz monitor jämfört med en 1440p 144Hz monitor. Oavsett vilket grafikkort du har. Ett 2070 Super borde duga rätt bra för att spela i 1440p, så länge du inte drar upp alla grafikinställningar till max - och för lite äldre spel även när du drar upp grafiken till max.

Egentligen inte. De brukar ju hålla ett bra tag. Insåg att det blir betydligt dyrare att gå från 1080p 60 hz till 1440p 144 hz...
Har aldrig kört på en 1440p skärm eller 144 hz. Så jag är "lyckligt" ovetande om hur det är.

Blir bara väldigt osäker på val av GPU. Många tycker man bör vänta på 3070 eller AMD:s nya GPUer då dessa är bättre, och det kan jag ju förstå. Men samtidigt är ju dessa dyrare. En 3070 är ju lite bättre än 2080ti enligt rykten. En 2070 S är ju ungefär i klass med 2080.
En 3070 kostar dock 2500-3000 kr mer än 2070S.

Har man klarat sig på en processor från 2011 än så länge och en GPU från 2016 så kanske man inte har så höga krav och behöver ha det bästa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Beror helt på vilket spel det är.
Alla spel kommer inte gå att köra i 144fps@1440p/ultra, men det behövs inte för att ha glädje av skärmen.
Välj en skärm med g-sync så är det ännu mindre ett problem.

Visserligen sant.

Hade en ungefärlig budget på cirka 13 000 för en ny dator. Har nu spenderat 5500 kr på en ny CPU, Moderkort, Ram och en M2 disk. Jag återanvände mitt chassi och min PSU på 650 W.

Jag har alltså cirka 8000 kr kvar att spendera på en monitor samt en GPU. Det kanske inte gör jättemycket om det blir 9000 för bägge. Då jag inte längre är en student, men det gäller att sätta lite gränser då det är väldigt lätt att kostnaderna bara springer iväg. Tror en G-sync monitor är lite väl dyrt för att rymmas i budgeten, tyvärr.

Jag var exempelvis dumsnål som valde att köra på nuvarande generation CPU istället för att vänta och köpa de nya, för att jag inte ville lägga 800 kr extra på ett moderkort som klarar 5000-serien (samt då betala mer för själva CPU:n också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Så du menar jag kan få tag i ett 2080Ti för 5000:-?

Skulle gärna vilja be dig hitta ett sådant erbjudande åt mig isåfall för jag hittar inget..

Här kan du köpa ett om du finns i Stockholm: https://www.sweclockers.com/marknad/189935-msi-geforce-rtx-20...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_W:

Jag såg det tidigare idag. Det är givetvis intressant beroende på vad det hamnar på. Börjar det närma sig 6000 kr så får man ju nästan ett 3070 för de pengarna, vilket enligt rykten är bättre än 2080ti.

Är generellt rädd för att köpa delar begangnade dock. Skulle något vara trasigt eller gå sönder så är man väl mer eller mindre körd.
Skulle man köpa ett nytt(eller fyndvara) och eventuella problem återstår så har man ju garanti i minst 1 år.

Men det känns ju överlag tryggare att köpa något här via Sweclockers än exempelvis Blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Jag såg det tidigare idag. Det är givetvis intressant beroende på vad det hamnar på. Börjar det närma sig 6000 kr så får man ju nästan ett 3070 för de pengarna, vilket enligt rykten är bättre än 2080ti.

Är generellt rädd för att köpa delar begangnade dock. Skulle något vara trasigt eller gå sönder så är man väl mer eller mindre körd.
Skulle man köpa ett nytt(eller fyndvara) och eventuella problem återstår så har man ju garanti i minst 1 år.

Men det känns ju överlag tryggare att köpa något här via Sweclockers än exempelvis Blocket.

Ja allt det du säger stämmer men det visar på vart priset är på väg och då har 3070 inte släppts än. Om prestandan stämmer och att 3070 blir bättre än 2080 ti lär de dyka ytterligare i pris. Det i sig blir också stökigt för "sämre" kort såsom 1660, 10xx, 2060/70 kommer få en rejäl utmaning begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_W:

Ja allt det du säger stämmer men det visar på vart priset är på väg och då har 3070 inte släppts än. Om prestandan stämmer och att 3070 blir bättre än 2080 ti lär de dyka ytterligare i pris. Det i sig blir också stökigt för "sämre" kort såsom 1660, 10xx, 2060/70 kommer få en rejäl utmaning begagnatmarknaden.

Jo, visst är det så. Sen kanske affärerna inte vill sitta på äldre generationens GPU som tar upp lagerplats. Kanske det blir en utförsäljning även där. Tyckte dock att det RTX 2070 Super var nedsänkt ganska mycket (cirka 1700 kr) från 5700 till runt 4000 kr.

Vid beställningen tänkte jag dock inte på att kortet inte är värt i närheten av dess ursprungspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Visserligen sant.

Hade en ungefärlig budget på cirka 13 000 för en ny dator. Har nu spenderat 5500 kr på en ny CPU, Moderkort, Ram och en M2 disk. Jag återanvände mitt chassi och min PSU på 650 W.

Jag har alltså cirka 8000 kr kvar att spendera på en monitor samt en GPU. Det kanske inte gör jättemycket om det blir 9000 för bägge. Då jag inte längre är en student, men det gäller att sätta lite gränser då det är väldigt lätt att kostnaderna bara springer iväg. Tror en G-sync monitor är lite väl dyrt för att rymmas i budgeten, tyvärr.

Jag var exempelvis dumsnål som valde att köra på nuvarande generation CPU istället för att vänta och köpa de nya, för att jag inte ville lägga 800 kr extra på ett moderkort som klarar 5000-serien (samt då betala mer för själva CPU:n också).

Tycker du gott kan låta kostnaden springa lite (eller använd din gamla tills du har råd) för en bra skärm.
Det är trots allt den man tittar på hela tiden och man har i regel kvar den länge.
Tvekade en hel del på att lägga 7k på en Acer XB270hu när de kom, men utöver SSD och Voodoo2 är det nog bästa uppgraderingen jag gjort genom åren.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."