Mozilla: "Internet är f*ckat, tillsammans kan vi av-f*cka det"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallee:

FB är definitivt inte "ofiltrerat" deras upplägg är veta allt om dig och mata dig med det du gillar och/eller vad deras annonsörer tycker du behöver veta/behöva. Ut ifrån det skulle jag säga att det låter som Mozilla är helt rätt ute.

Vet inte riktigt vad Facebook har med detta att göra? Jag pratar om att surfa på webben, skapar du ett konto på en social plattform får du såklart förhålla dig till deras regler och räkna med riktad reklam och att de sparar all information om dig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Bra post, det som jag såg var riktigt intressant är den här biten "Even if that is true, however, it managed to dupe the BBC, which is pretty scary."

Många ser traditionell media som statsägd television som garanter för trovärdig rapportering men faktum är att den i många fall är värre än sociala medier och slaskmedia just för att så många tror på deras rapportering för att det hela tiden matas in att de är oberoende och sanningssägare, samtidigt gör dom många fel och det blir en sanning för att det är just dom som rapporterar.

Jag postade tidigare DNs artikel om invandringens positiva effekter på ekonomin i Sandviken. SVT spann vidare på det och då blev det en sanning för många trots att den debunkades hårt efteråt och idag låter det mycket riktigt helt annorlunda från Sandviken.

Frågan är varför media låter sig duperas. Men oavsett så måste man se på nyhetsförmedling med mycket kritiska ögon alldeles oavsett var den finns, vare sig sociala medier, slaskmedia eller statsmedia är ofelbara och det förekommer för mycket fel även i SVT för att det skall vara acceptabelt och med tanke på deras genomslag i antal tittare så finns det större nytta i att stoppa deras spridning av fake news.

SVT sprider desinformation

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Är fullt kapabel till att själv kritiskt granska vad jag läser snarare än att låta någon blåhårig Tumblr-feminist på Mozilla bestämma vad som är "vilseledande".

Är helt med dig. Du, jag och kanske alla här på forumet löser detta.
Men med tanke på hur stor till exempel Qanon rörelsen blivit så finns det ju tydligen ett enormt problem med att folk inte kan kritiskt granska information. Sedan om det är upp till Mozilla att lösa det lämnar jag utanför.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om att moderera utifrån vad man själv tycker. Det handlar om att ta sig tillbaka till en värld där sanning och fakta skall betyda mer än känslor och vad individer "tror". Jag tycker det borde ställas högre krav på plattformar och annonsörer kring fakta i annonser. Likt traditionell media har etiska regler att följa, ansvariga utgivare och måste komma med rättelser om de av misstag eller pga otillräcklig initial information printat något fel så måste liknande saker gälla andra aktörer på nätet. Speciellt i en tid då bloggar, Youtube och ens sociala flöde ersatt nyheter och granskad media för många. Sprider man falska påståenden osv eller låter falska eller rent av redan idag brottsliga kommentarer ligga fritt på sin plattform så bör man göra sig skyldig till brott. Man bör kunna krävas stå till svars med både ekonomisk ersättning för drabbade av medvetna lögner man väljer sprida och potentiellt fängelsestraff samt att man bör kunna stängas av som både företag och individ från plattformar och internet (likt en del individer idag är pga tidigare kriminell IT verksamhet tex). Man skall helt enkelt avkrävas ett ansvar för vad man skriver online, precis på samma sätt som man gör i verkliga livet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thunderbolt:

Har använt firefox sen början typ, 2005? Men känns som jag får leta upp mig en ny webbläsare.
Gillar aldrig när ett teknikföretag ska börja bestämma vad som är bra eller dåligt för mig att se.

Jag tror att det kan vara läge att läsa nyheten en vända till.
Mozilla bestämmer inte vad du ser. Det är inte några ändringar i webläsaren.
De har samlat ett gäng förslag på verktyg på en hemsida.
Ett förslag är att ha ett instick där man kan rapportera in reklam för granskning till Online Political Transparency Project of New York University.
Ett annat förslag är att använda en container för facebook så att de samlar mindre data.
De tipsar om pocket - sin egen tjänst för nyhetsflöden om man så önskar.
Andra förslag handlar väl inte om webläsaren alls.

Så nej, mozilla dikterar eller styr inte över vad du läser eller ser. De ger förslag kring ett reellt problem inför en turbulent valkampanj.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Då är tråden uppe igen var god och respektera varandra!

§1.1 "Var trevlig och respektera andra."

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vet inte riktigt vad Facebook har med detta att göra? Jag pratar om att surfa på webben, skapar du ett konto på en social plattform får du såklart förhålla dig till deras regler och räkna med riktad reklam och att de sparar all information om dig.

Jag tror du missade poängen med mitt svar.
Du kan inte längre vara anonym på webben om du använder sociala plattformar betaltjänster mm..
Givetvis så finns det bättre och sämre aktörer inom den branschen men kort sagt -
” Pick your poison and stick to it or hmm?”

Personligen skulle jag vilja ha tillbaka tiden före FB, internet kändes lite "snällare" då.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Helt sjukt hur typ 90% eller mer av nyhetsmedia (amerikanskt såväl som svensk) väldigt uppenbart, trots att de ibland påstår sig vara neutrala, stödjer vänstern.

Enligt studier är media generellt påverkade av konservativa och rika företagsintressen. Att media överlag skulle gynna vänstern stämmer inte.

Här är Orwells essä som nämndes.

Citat:

The sinister fact about literary censorship in England is that it is largely voluntary.

Unpopular ideas can be silenced, and inconvenient facts kept dark, without the need for any official ban. Anyone who has lived long in a foreign country will know of instances of sensational items of news—things which on their own merits would get the big headlines—being kept right out of the British press, not because the Government intervened but because of a general tacit agreement that ‘it wouldn’t do’ to mention that particular fact. So far as the daily newspapers go, this is easy to understand. The British press is extremely centralised, and most of it is owned by wealthy men who have every motive to be dishonest on certain important topics. But the same kind of veiled censorship also operates in books and periodicals, as well as in plays, films and radio. At any given moment there is an orthodoxy, a body of ideas which it is assumed that all right-thinking people will accept without question. It is not exactly forbidden to say this, that or the other, but it is ‘not done’ to say it, just as in mid-Victorian times it was ‘not done’ to mention trousers in the presence of a lady.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Nej, tycket inte om att någon ska säga vad jag får eller inte får se.

Går åt samma håll som att Twitter och Facebook raderar/gömmer Hunter Biden skandalen för att det visar att Joe Biden ljög och är korrupt.

Så någon tycker att de ska bara visa bra saker för sin politik, medan de raderar allt dåligt. Och bara visar dåliga saker om sina motståndare. Så jag vill kunna tänka och göra mina egna slutsatser, ingen annan ska ge de åt mig.

Denna kommentar är klockrent bevis varför man behöver källkritik.

Om vi säger så här. Det är mycket i "Biden-skandalen" som inte stämmer. Till att börja med så är den person som driver den datorreperation som Biden JR påstås ha lämnat in datorn till synskadad. Så att han skulle känt igen någon alls som lämnade i en laptop är ganska tvivelaktigt. Dessutom varför skulle Hunter Biden bara lämna den där om den var fylld med dessa dokument?

Som sagt. Källkritisk etik borde göra sig gällande här och det är mycket som skapar röda flaggor kring hela historian kring Hunter Biden och Whataboutismen från Trumplägret flödar.

Angående vad Twitter och Facebook gör är att de följer sina egna regler.

Skrivet av Goedendag:

Enligt studier är media generellt påverkade av konservativa och rika företagsintressen. Att media överlag skulle gynna vänstern stämmer inte.

Här är Orwells essä som nämndes.

Det är lite av en skröna att journalister och akademiker skulle vara vänsterideologer hela bunten eller iallafall en klar majoritet. Den nyanserade bilden brukar dock peka på att sagda grupper är en salig blandning av ideologiska övertygelser och personliga preferenser. Men samtidigt är det ju väldigt enkelt att sprida osäkerhet i samhället genom att grövt generalisera och peka ut media som X och Y. Se bara hur Trump fått vissa att börja ifrågasätta forskare och media bara för att det gagnar honom att de gör det. Vilket, ironiskt nog, även sker i denna tråd och därför bevisar de vikten av källkritik.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

"Internet är f*ckat, tillsammans kan vi av-f*cka det"

Första påståendet är rätt i alla fall...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Denna kommentar är klockrent bevis varför man behöver källkritik.

Om vi säger så här. Det är mycket i "Biden-skandalen" som inte stämmer. Till att börja med så är den person som driver den datorreperation som Biden JR påstås ha lämnat in datorn till synskadad. Så att han skulle känt igen någon alls som lämnade i en laptop är ganska tvivelaktigt. Dessutom varför skulle Hunter Biden bara lämna den där om den var fylld med dessa dokument?

Ja källkritik gäller åt båda hållen. Kan det finnas anledningar till varför "vänstermedia" försöker med blinda reparatörer och rysk valpåverkan?

Det finns ju vissa frågor som måste besvaras om man vill ha klarhet i detta:
* Bidens har ju inte förnekat detta om laptopen. Det finns kvittobevis (Biden Jr. har ju också haft drogrelaterade problem - kanske kan ha påverkat?).
* En fd. affärspartner har kommit ut och verifierat delar av NY post story / mail som hittats på datorn.
* Biden vägrar svara på frågor om detta.

Twitter och FB får ju såklart göra som de vill, de följer säkert sina regler, men gör de det konsekvent t.ex när det gäller negativa saker om trump?

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Enligt studier är media generellt påverkade av konservativa och rika företagsintressen. Att media överlag skulle gynna vänstern stämmer inte.

Här är Orwells essä som nämndes.

Those aren't studies. Those were a couple of twitter posts including some excerpts from interviews.

I agree, the media has bias. However it is often left wing bias now. Big ones including CNN, MSNBC, CBS, NBC and Bloomberg support the left and the Democrat party. (The bias tends to be rather blatant. eg. Watch a debate in it's entirety and then watch the reporting of it.) By the way, Michael Bloomberg himself ran as a Democrat candidate for the 2020 presidential election. Being rich and powerful does not mean being a conservative.

Here are some media bias charts. Interestingly, there is a greater density on the left.
https://www.adfontesmedia.com/
https://www.allsides.com/media-bias/media-bias-chart

Choose your (biased media) poison.

Permalänk

Ogillar generellt när företag ska gå in och reglera åsikter eller verka "woke", även om det är "mina" åsikter som premieras. Detta känns lite för mycket åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Det blir alltid en konstig diskussion när "censurera Facebook" kommer på tal. Facebooks själva affärsidé bygger redan på en slags censur (i den bemärkelse som diskuteras här i tråden*): information som riskerar utmana användarens världsbild undertrycks i flödet.

  • Syftet: göra scrollandet mer beroendeframkallande så att Facebook tjänar mer pengar

  • Mekanismen: du får främst se innehåll som liknar sådant du interagerat med tidigare (gillat eller kommenterat)

Det Facebook skapar åt dig och mig är därför sinnebilden av ett "tryggt rum", där man slipper utsättas för alltför avvikande åsikter**. Exakt det som yttrandefrihet skulle motverka.

En konsekvens av detta är att alla, oavsett om man är politiskt/kulturellt mainstream eller extrem, kommer att matas med uppfattningen att ens egen världsbild är mer utbredd än vad den är - just eftersom algoritmerna är designade för att ge oss mer av vad vi gillar. Det slår likadant åt höger som åt vänster. Det är detta "meta-vilseledandet" som är problemet, men eftersom det skulle förstöra Facebooks affärsmodel att göra något åt det, så ser vi istället flaggningar av enskilda poster som bedömts som vilseledande av en expertpanel. Men om man kunde spräcka bubblan så hade enskilda vilseledande poster inte fått någon större effekt i alla fall.

En underhållande historia är den några år gamla rapporten från han som gillade allt på facebook.

Mozillas förslag om att Facebook borde pausa grupprekommendationer kan bidra till att minska effekten av Facebooks inbyggda styrning av vad vi får se, på så vis är det bra. Men det blir lite av en åtgärd i fel ände, för den kommer inte att göra att vi får se mer av sådant som utmanar vår världsbild. Bättre om man kunde göra så att facebooks kurering var mindre vinklad från första början. Men det kan såklart inte Mozilla foundation åstadkomma.

Idén med plugin som på olika sätt efterprocessar flödet i webläsaren är däremot intressant, särskilt när de (som i fallet Mozilla) bygger på öppen källkod. Kod som man har lokalt på sin dator och är fri att manipulera är det enda man i slutändan har någon makt över. Jag förutser en intressant utveckling på det området, som på sikt kan hjälpa användare att återta lite mer av makten över sina flöden!

* Sen är det ju tekniskt sett inte censur när ett privat företag kurerar innehåll, inte heller om ett annat företag ber dem göra det (så länge det inte rör sig om förtäckta hot). Men i dagens värld av plattformar som strävar efter monopol så kommer vi ändå ganska nära.

**Enda undantaget är dåliga argument från "andra sidan" - de poster från meningsmotståndare som du mest troligt kommenterar kommer att vara dem där du har lätt att argumentera emot, dvs. poster som inte hade potential att lära dig något nytt oavsett. Men konsekvensen blir såklart att du får se fler och fler liknande poster, så att det med tiden ser ut som att dina meningsmotståndare har sämre argument än de har.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluon:

Ja källkritik gäller åt båda hållen. Kan det finnas anledningar till varför "vänstermedia" försöker med blinda reparatörer och rysk valpåverkan?

Det finns ju vissa frågor som måste besvaras om man vill ha klarhet i detta:
* Bidens har ju inte förnekat detta om laptopen. Det finns kvittobevis (Biden Jr. har ju också haft drogrelaterade problem - kanske kan ha påverkat?).
* En fd. affärspartner har kommit ut och verifierat delar av NY post story / mail som hittats på datorn.
* Biden vägrar svara på frågor om detta.

Twitter och FB får ju såklart göra som de vill, de följer säkert sina regler, men gör de det konsekvent t.ex när det gäller negativa saker om trump?

Som sagt. Det är allt för lägligt.

https://www.businessinsider.com/biden-laptop-real-fake-russia...

Skrivet av Super Älg:

Those aren't studies. Those were a couple of twitter posts including some excerpts from interviews.

I agree, the media has bias. However it is often left wing bias now. Big ones including CNN, MSNBC, CBS, NBC and Bloomberg support the left and the Democrat party. (The bias tends to be rather blatant. eg. Watch a debate in it's entirety and then watch the reporting of it.) By the way, Michael Bloomberg himself ran as a Democrat candidate for the 2020 presidential election. Being rich and powerful does not mean being a conservative.

Here are some media bias charts. Interestingly, there is a greater density on the left.
https://www.adfontesmedia.com/
https://www.allsides.com/media-bias/media-bias-chart

Choose your (biased media) poison.

Så klart de är biased. Alla människor utan undantag har något form av bias som baseras på åsikter och upplevelser. Denna fixering att det finns någon form av "100% opartiskhet" är ren och skär cancer för ett debattklimat och borde därför ignoreras helt. DÄREMOT ska man försöka vara så opartisk man kan och därigenom behandla källor efter källkritisk etik.

Att kalla demokraterna däremot för vänster och att påstå att de oftast är vänsterbias inom de källor du nämner går dock inte. De är inte vänster i dess rätta bemärkelse utan de är bara mer vänster än republikanerna.. vilket.. i ett land som fullständigt saknar en stark vänsterpolitik inte säger mycket. Allsides.com är dessutom inte kanske den bästa källan eftersom den bygger enkom på vad andra personer tror att media publicerar. Vilket.. som man redan nämnt.. bygger på den amerikanska definitionen av "Vänster".

Med det sagt så är det inte heller direkt källkritisk etik att förkasta källor bara för att de är "vänster" som vissa gör.

Skrivet av Whitepilledoomer:

Ogillar generellt när företag ska gå in och reglera åsikter eller verka "woke", även om det är "mina" åsikter som premieras. Detta känns lite för mycket åt det hållet.

Hur vill de reglera åsikter? Denna artikel behandlar Mozilla och deras syn på källor.. inte på folks kommentarer eller åsikter generellt. Detta görs genom att spridningen minskas genom att Facebook inte rekommenderar grupper för en.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Intressant att syna lögner har blivit en politisk åsikt nu. Världen vi lever i😁.
Håller med själva headlinern: unfck the internet skulle göra världen en bättre plats. Men kommer inte hända, snarare bli än värre med algoritm fuckande och politiska meme fabriker undangömda i fjärran länder

Problemet är väl inte att lögner synas men, som jag uppfattar det, att man bara synar ena sidans lögner medan man glatt blundar åt den andra sidans lögner. Det är applicerbart både på högern och vänstern men hur Mozilla kommer agera återstår att se.

Permalänk
Medlem

Det är bra att det finns organisationer i alla fall som vill göra något åt problemet, till skillnad från tex Google som är en del av problemet. En oundviklig konsekvens av sociala medier, så som de är byggda idag, är att det sprids mycket falska nyheter "fake news", eftersom dessa nyheter oftast skapar mer engagemang bland användarna, och således mer annonsintäkter. Jag rekommenderar er att se dokumentären The Social Dilemma på Netflix som går in på djupet med detta och förklarar varför vår värld blir polariserad av social media.

Det kan bli riktigt svårt att driva igenom en sån här grej som Mozilla vill dock eftersom det sällan är helt svart på vitt, sanningen är ju ofta godtycklig. Problemet idag är att många organiserar fakta på ett lögnaktigt sätt snarare än på ett sanningsenligt sätt. Det paradoxala är att den mest farliga typen av "fake news" är en lögn som baseras på sann fakta. Grejen med just "fake news" är oftast inte att man använder felaktig fakta, utan problemet är att man kan handplocka vissa fakta, bortse från andra viktiga fakta, vilket kan göra hela din "rapport", som enbart består av sanningar, en lögn. Se denna videon för en djupare förklaring: https://www.youtube.com/watch?v=nI8z8EL1M-s

Jag vill tro det bästa mänskligheten, men i dagens värld har det börjat bli svårare och svårare för gemene man att avgöra vad som faktiskt är sant idag. Jag är väldigt källkritiskt och ställer mig själv frågan dagligen hur mycket sanning som finns i alla nyheter som jag tar in, och jag känner mig inte längre helt säker på sanningshalten i många av de saker jag läser tyvärr, och jag tror att det är många som känner igen sig i detta. Men jag tror också att det finns många fler där ute som inte är så källkritiska varför social media lett till så kraftig polarisering i så många delar av världen. Tyvärr tror jag att denna polarisering kommer fortgå så länge som sociala medier fungerar som de gör.

Permalänk
Medlem

OT: Minst lika farligt och störande kan jag tycka det är med en hel del politiker nu för tiden som hela tiden gömmer sig bakom "Fake news!" kortet, det har börjat bli en trend som börjat sprida sig allt mer.

Börjar bli enkelt att bli politiker. När man känner att man är trängd så börjar man skrika "Fake news!", detta imponerar inte på mig för fem jäkla öre, tvärtom.

I längden är detta extremt farligt för demokratin eftersom folk på allvar börjar få för sig att de inte kan lita på någon information över huvud taget. Man misstror allt och alla vilket tyvärr kan få allvarliga konsekvenser i framtiden tror jag, det är helt enkelt ett hot mot demokratin. Vi människor behöver kunna få information för att fatta beslut, litar vi inte längre på informationen och misstror nästan allting blir det problem.

Permalänk
Medlem

Detta är OffTopic som bara den, men som relativt oinsatt i detta forum (även om jag läst länge) så undrar jag bara; Finns det något sätt att se varför ens meddelande tagits bort? Personligen ansåg jag mig hålla mig till denna topic och jag hade absolut inga påhopp, så jag är lite nyfiken. Tråkigt om man skriver ett långt meddelande och det tas bort för att man brutit mot någon regel man inte kände till, utan att få reda på det så att man kan bättra sig inför nästa gång.

PS. Jag förstår att man inte gör såhär iaf, men jag kan inte se att jag hittar det någonstans, så om en moderator tar bort detta för off topic får den gärna skicka ett meddelande och informera mig vart jag hittar sådan info

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Mera censur, precis vad vi behöver... Jaja här är det valfritt åtminstone. För det går att stänga av filtret?

Det kan nog vara läge att läsa nyheten en gång till här.
Mozilla censurerar ingenting i webläsaren.

De har därmeot en kampanj på en hemsida där de föreslår olika tillägg - som man själv kan välja att lägga till.
Och inget av dem censurerar internet heller.

Det närmsta du kommer filtrering av innehåll för kampanjens föreslagna webläsartillägg är en container som gör att facebook får lite svårare att kartlägga dina surfvanor. Men det är väl inte rimligt att dra censurkortet för? Ellerhur?

Ta dig en funderare om det verkligen är läge att raljera över ämnen man inte satt sig in i alls.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Archibald:

Borde rimligtvis bero på vad Mozilla anser är ”sanning”.

Det vill jag nog inte påstå riktigt.

Det är rimligen insticket Ad observer du tänker på här?

Det insticket samlar helt enkelt reklam från webläsaren för att sammanställa vilken reklam som visas - för ett större antal användare. Eftersom reklam skräddasys per användare utifrån deras profilering som social media utformar.
Och vem är det som samlar in underlaget om vilken reklam som visas är:
the Online Political Transparency Project at New York University’s Tandon School of Engineering.

Här kan du läsa mer:
https://adobserver.org/
https://onlinepoliticaltransparencyproject.org/

Det är alltså ett verktyg för att samla in underlag för granskning av reklam. Och det sköts inte av mozilla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det kan nog vara läge att läsa nyheten en gång till här.
Mozilla censurerar ingenting i webläsaren.

De har därmeot en kampanj på en hemsida där de föreslår olika tillägg - som man själv kan välja att lägga till.
Och inget av dem censurerar internet heller.

Det närmsta du kommer filtrering av innehåll för kampanjens föreslagna webläsartillägg är en container som gör att facebook får lite svårare att kartlägga dina surfvanor. Men det är väl inte rimligt att dra censurkortet för? Ellerhur?

Ta dig en funderare om det verkligen är läge att raljera över ämnen man inte satt sig in i alls.

Kanske blev jag vilseledd av artikeln då

"syftet är att allmänheten ska kunna få en översikt över politisk reklam och därigenom kunna avgöra om politiker sprider falsk eller missledande information."

"vad tycker du om att webbläsaren kurerar innehåll åt dig"

Ja det verkar som att tilläggen är valfria än så länge så det är ingen censur som default. Så att webbläsaren kurerar innehållet var alltså falsk information. Det är de valfria webbläsartilläggen som kan filtrera innehållet. Men samtidigt så ställdes frågan vad jag tycker om att webbläsaren kurerar innehållet. Så mitt svar kom utifrån den frågan.

Det jag reagerar mot är om någon annan ska bedöma vad som är falsk information eller inte och via en databas tala om vad de tycker är sanning och falskt. Men jag kanske har missförstått syftet. Känns lite som någon sorts åsiktspolis. Hur kan jag lita på deras bedömning och att den inte missbrukas?

Om tilläggen filtrerar internet så förvrängs internet. Vill man filtrera bort saker man inte gillar så är det OK, men påtvingas filtren så känns det inte OK. Nu är det en massa algoritmer som förvränger allting ändå långt innan det kommer till webbläsaren men två fel blir liksom inte alltid rätt tänker jag. Om det nu hade varit så att det inte var valfritt med dessa filter och det inte fanns några sätt att kringgå filtren så hade det varit censur. Kan man lita på att det förblir så?

Jag använder facebook container men har själv installerat det tillägget för att minska risken att facebook spårar mig. Jag har dessutom privacy badger vilket har sidoeffekten att mesta reklamen försvinner. Mitt syfte är att hindra att andra spårar mig och om de måste spåra mig för att kunna visa reklam då kan jag leva utan den reklamen. Egna valda filter som jag kan stänga av. Jag är helt för att man själv ska få välja filter. Jag är helt mot att någon annan ska bestämma detta åt mig och alla andra.

Jag tycker firefox är bästa webbläsaren och gillar att man själv kan installera tillägg efter behov. Tror risken är större jag blir spårad av andra webbläsare. Chrome är en av de värsta webbläsarna i det avseendet. Skulle de lägga in obligatoriska filter kommer säkert någon fork utan dessa så är inte jätteorolig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Kanske blev jag vilseledd av artikeln då

"syftet är att allmänheten ska kunna få en översikt över politisk reklam och därigenom kunna avgöra om politiker sprider falsk eller missledande information."

"vad tycker du om att webbläsaren kurerar innehåll åt dig"

Ja det verkar som att tilläggen är valfria än så länge så det är ingen censur som default. Så att webbläsaren kurerar innehållet var alltså falsk information. Det är de valfria webbläsartilläggen som kan filtrera innehållet. Men samtidigt så ställdes frågan vad jag tycker om att webbläsaren kurerar innehållet. Så mitt svar kom utifrån den frågan.

Ja det låter rimligt. Jag är med dig.
Eller ja, att de skulle vara valfria "än så länge" tycker jag nog är en lite vilseledande anspelning på ett upplevt hot som inte riktigt finns där i nuläget.
Aja.

De webläsartilläggen som föreslås filtrerar ju inte bort innehåll för användaren.

Det ena försvårar för facebook att spåra vad du gör på nätet. Det kan knappast räknast som att innehåll filtrerars bort - för användaren iaf.
Det andra insticket - ad observer som samlar innehåll om vilka annonser som visas för olika användare filtrerar inte heller bort något innehåll. Insticket samlar in underlag till ett gäng forskare som tittar närmre på vilka annonser som faktiskt visas för användarna.
Det tredje insticket - pockets är inte heller något filter. Du kan här samla innehåll från lite olika bloggar, nyheter och liknande. Jag förstår inte riktigt mervärdet i det - men det är alltså inte heller ett filter för hela webläsaren.

Skrivet av ronnylov:

Det jag reagerar mot är om någon annan ska bedöma vad som är falsk information eller inte och via en databas tala om vad de tycker är sanning och falskt. Men jag kanske har missförstått syftet. Känns lite som någon sorts åsiktspolis. Hur kan jag lita på deras bedömning och att den inte missbrukas?

Tänker du på ad observer nu?

Ja första steget är väl att gå till deras hemsida och läsa på vad det handlar om:
https://adobserver.org/
https://onlinepoliticaltransparencyproject.org/

Skrivet av ronnylov:

Om tilläggen filtrerar internet så förvrängs internet. Vill man filtrera bort saker man inte gillar så är det OK, men påtvingas filtren så känns det inte OK. Nu är det en massa algoritmer som förvränger allting ändå långt innan det kommer till webbläsaren men två fel blir liksom inte alltid rätt tänker jag. Om det nu hade varit så att det inte var valfritt med dessa filter och det inte fanns några sätt att kringgå filtren så hade det varit censur. Kan man lita på att det förblir så?

Jag tycker nog att vi kan släppa den delen. Det handlar alltså inte om filtrering av innehåll.
Det är väl inte orimligt att oroa sig för världens överbefolkning heller. Men det handlar alltså inte nyheten om riktigt så det kan vi nog spara till nå annat tillfälle.

Skrivet av ronnylov:

Jag använder facebook container men har själv installerat det tillägget för att minska risken att facebook spårar mig. Jag har dessutom privacy badger vilket har sidoeffekten att mesta reklamen försvinner. Mitt syfte är att hindra att andra spårar mig och om de måste spåra mig för att kunna visa reklam då kan jag leva utan den reklamen. Egna valda filter som jag kan stänga av. Jag är helt för att man själv ska få välja filter. Jag är helt mot att någon annan ska bestämma detta åt mig och alla andra.

Jag tycker firefox är bästa webbläsaren och gillar att man själv kan installera tillägg efter behov. Tror risken är större jag blir spårad av andra webbläsare. Chrome är en av de värsta webbläsarna i det avseendet. Skulle de lägga in obligatoriska filter kommer säkert någon fork utan dessa så är inte jätteorolig.

Det låter som att du kanske är för mozillas kampanj här egentligen ;). Flera delar är av ringa intresse, och någon del har du redan. Kanske filmen the social dilemma som de tipsar om också är något för dig? Jag tycker helt klart den är sevärd.

Japp. Jag kör också firefox sedan... det hette phoenix hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Super Älg:

Those aren't studies. Those were a couple of twitter posts including some excerpts from interviews.

I agree, the media has bias. However it is often left wing bias now. Big ones including CNN, MSNBC, CBS, NBC and Bloomberg support the left and the Democrat party. (The bias tends to be rather blatant. eg. Watch a debate in it's entirety and then watch the reporting of it.) By the way, Michael Bloomberg himself ran as a Democrat candidate for the 2020 presidential election. Being rich and powerful does not mean being a conservative.

Here are some media bias charts. Interestingly, there is a greater density on the left.
https://www.adfontesmedia.com/
https://www.allsides.com/media-bias/media-bias-chart

Choose your (biased media) poison.

Media has mainly one interest, which is to make money. This is why you could hear pretty much constantly about Clinton's BJ, Hillary's missing emails and Benghazi. Why would media report on these things to damage their own idealogy? Because they don't have it.
The Democratic party is also owned by Wall Street (opensecrets.org; check who is buying their support) and is to the right of every party in the Swedish parliament.

For anything to the actual left in USA you will have to check into much smaller media productions like Democracy Now, and this is not consumed by the average public.

For instance SNL makes fun of Trump, but they are not completely against him or what he stands for, which is neoliberal policies. If they actually were against him then they wouldn't invite him to the show:

And if Trump truly considered them hostile to himself he wouldn't show up.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

@Kaleid

Vänta lite nu, vad skrev du precis?

"The Democratic party is also owned by Wall Street"

Tror du verkligen på den dyngan själv? Tragiskt i så fall.

Alla jäkla konspirationsteorier nu för tiden alltså, herregud, wtf. Det mest skrämmande/tragiska är att så många verkar tro på de här vansinniga teorierna och inte ser det som just fantasifulla teorier.

Vilka som sponsrar de olika partierna varierar väl, ja, inte lika mycket statsbidrag till partierna som i Sverige, USA är ett kapitalistiskt land men det är ändå politiska partier vi snackar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@Kaleid

Vänta lite nu, vad skrev du precis?

"The Democratic party is also owned by Wall Street"

Tror du verkligen på den dyngan själv? Tragiskt i så fall.

Alla jäkla konspirationsteorier nu för tiden alltså, herregud, wtf. Det mest skrämmande/tragiska är att så många verkar tro på de här vansinniga teorierna och inte ser det som just fantasifulla teorier.

Vilka som sponsrar de olika partierna varierar väl, ja, inte lika mycket statsbidrag till partierna som i Sverige, USA är ett kapitalistiskt land men det är ändå politiska partier vi snackar om.

Apropå sponsring så har jag för mig att det var Aaron Swartz som gjorde en riktigt cool grej till webbläsaren där du fick upp data/information om t ex en senator propagerade för fracking då kunde du se vart hen fick sina pengar ifrån och om det möjligtvis fanns någon koppling.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aaron_Swartz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ah, om det ändå vore så enkelt.
Mycket är väl egentligen nominalism snarare än objektiv sanning, och observationer innehåller mycket som i praktiken blir omöjligt att objektivt tillämpa. (Sen brukar det gå att kunna bena ur observationer tillräckligt för att ha en någorlunda god vetenskaplig grund, men om vi pratar bredare än bara rena vetenskapliga undersökningar.)
Se även Ockhams rakkniv.

Bra input! Jag tänker dock mer på "sanning" som en händelse. Antingen hände det eller inte...att folk kan ha olika uppfattningar om händelsen handlar då mer om upplevelser och åsikter. Ibland går de såklart hand i hand. Utövade Trump påtryckningar mot Ukraina? Som det ser ut, ja, utan tvivel. Såg Trump det som påtryckning, eller gjorde hans anhängare det? Tveksammare.
Enligt lagens tolkning gjorde han det, men det kanske inte var avsikten (eller han kanske inte upplevde det som att det var vad han gjorde)...ur Trumps perspektiv.
Där blir begreppet "sanning" mer subjektivt, och man kan tala om "upplevd sanning".

Idag sker det extremt mycket disinformation, smutskastning, propaganda, vilseledning och rena lögner, och jag hade mer än gärna sett spridande av falsk information på nätet.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

@Kaleid

Vänta lite nu, vad skrev du precis?

"The Democratic party is also owned by Wall Street"

Tror du verkligen på den dyngan själv? Tragiskt i så fall.

Alla jäkla konspirationsteorier nu för tiden alltså, herregud, wtf. Det mest skrämmande/tragiska är att så många verkar tro på de här vansinniga teorierna och inte ser det som just fantasifulla teorier.

Vilka som sponsrar de olika partierna varierar väl, ja, inte lika mycket statsbidrag till partierna som i Sverige, USA är ett kapitalistiskt land men det är ändå politiska partier vi snackar om.

Det är inte vansinnigt. Det är bara att kolla vart pengarna kommer ifrån som finansierar deras val. Varför spenderar Amerikanska politiker så mycket tid på att få in pengar?

Det är inte en konspirationsteori, det är fakta. Vilka är det som har pengar att lobba för sin politik året ut. Det finns massvis med nyheter att läsa om detta, och böcker för den delen också. I Washington DC så finns det fler lobbyister än politiker, varför är det så?
Vem är det som har fått mest statligt stöd i korona tider, är det de som har hjälpt t.ex. Trump eller är det jämnt utdelat?

Det är egentligen så illa att USA kan kallas för ett sken-demokrati:

"The analysts found that when controlling for the power of economic elites and organized interest groups, the influence of ordinary Americans registers at a "non-significant, near-zero level." The analysts further discovered that rich individuals and business-dominated interest groups dominate the policymaking process. The mass-based interest groups had minimal influence compared to the business-based interest groups"
http://truth-out.org/buzzflash/commentary/most-non-rich-us-vo...

Whatever slice you look at, business interests dominate, with an overall advantage over organized labor of about 15-to-1.
http://www.opensecrets.org/overview/blio.php
Edit: Det är nu 16-to-1, dvs det har blivit värre sedan jag läste källan förra gången.

Även våra svenska politiker faller på knäna när t.ex. Amazon och liknande ska in. De ska ha skatterabatter, billigare el osv.
Mycket av vår politik skapas i privat sponsrade tankesmedjor som lägger mycket energi på att köpa upp våra politiker. SD ska signera på allt och kallas för nyttiga idioter:
https://aktuelltfokus.se/naringslivets-lobbyister-sd-ar-vara-...

Så fort det blir t.ex. en ny president så kan det vara bra att ha koll på vem som får plats i administrationerna. Det är inte folk från allmänheten, de kommer från den rikaste eliten och det är det politiken representerar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Helt sjukt hur typ 90% eller mer av nyhetsmedia (amerikanskt såväl som svensk) väldigt uppenbart, trots att de ibland påstår sig vara neutrala, stödjer vänstern. Väldigt tydligt nu inför amerikanska valet. Det gynnar ju inte direkt demokratin när företag som [url="https://www.youtube.com/watch?v=w9uT8zve9wk"]Google, YouTube, Twitter osv alla ligger i bakgrunden och gynnar vänstern
...

En personlig observation bara: Kan det måhända vara så att etablerade och seriösa medier som huvudsakligen rapporterar fakta från forskning och trovärdiga källor, som går stick i stäv med din egen åsikt och uppfattning, är de du samlar under begreppet "vänster"?
Exempelvis: "jag håller inte med, den som säger så" blir per definition "vänster".

Tror man t ex inte egentligen på jämställdhet så blir alla som förespråkar den automatiskt "rabiata feminister", för en del. De som värnar om klimatet eller tar miljöfrågan på så pass stort allvar att deras engagemang kan påverka ens bensinkostnad blir naturligtvis "jävla trädkramare"...där "jävla" ofta byts ut mot "feminist, vänster, kommunist, godhetsknarkare", eller något annat man inte gillar.

I just USA verkar de ju vara extra sköna då samtliga av våra politiska partier utom SD och möjligen Kd skulle falla in i kategorin "vänster". Perspektiv är så intressant.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Trump i sitt esse, är det någon som har sett Svensk media rapportera om vad Trump har gjort för freden i mellanöstern? eller att han blev nominerad för Nobels Fredspris?

Förmodligen inte, Sverige behöver absolut en TV kanal samt papperstidning som åtminstånde är neutral, tills dess så måste vi ha ett fritt internet där kontent inte bestäms av ett venster drev av människor som tycks ha helt tappat greppet.

Som jag sagt tidigare, att bo i Sverige så är känslan att vi bor i en liberal/demokratisk delstat till USA, såsom om vi här i Sverige kommer att gå till val om två veckor, jag förstår inte det Svenska drevet mot en Amerikansk president, när media till exempel kunde rikta sin kritik och fokus mot Aleksandr Lukasjenko i vitryssland.

Eller vår inhemska politik, och politiker.

Wtf?

Det är tydligt att gammelmedia dvs TV och Tidningar är väldigt hårt styrt, och nu försöker de kontrollera internet på samma sätt, det är inte bra imo.