Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Iphone 12-serien bjuder på mindre format och premiär för 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Förbokade 20 min efter förbokningen öppnade men fick ingen idag, var det så hårt tryck?

Dels var trycket högt och vissa färger var mer eftertraktade än andra.
Vad står på din orderstatus då?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Dels var trycket högt och vissa färger var mer eftertraktade än andra.
Vad står på din orderstatus då?

Det är webhallen, står bara din order inväntar följande osv. Kanske inte ska köpa apple-grejer där, borde satsat på elgiganten, de har 512gb som jag beställt i lager för leverans på typ 2 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Det är webhallen, står bara din order inväntar följande osv. Kanske inte ska köpa apple-grejer där, borde satsat på elgiganten, de har 512gb som jag beställt i lager för leverans på typ 2 dagar.

Ja, nä, vill man ha det först så är det direkt från apple som gäller och vad jag sett så började leveranstiderna glida in i november redan efter en kvart för de mest populära färgerna.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Förbokade 20 min efter förbokningen öppnade men fick ingen idag, var det så hårt tryck?

Förbokade min 3 min efter och har leverans v44-45.
12 Pro 128 GB grå

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Närmar sig 12 Pro Max förbokning. Antar att det är direkt från Apple som gäller för snabbast lev?

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Närmar sig 12 Pro Max förbokning. Antar att det är direkt från Apple som gäller för snabbast lev?

Det brukar alltid vara snabbast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det brukar alltid vara snabbast.

Operatörer får väl in en del också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Närmar sig 12 Pro Max förbokning. Antar att det är direkt från Apple som gäller för snabbast lev?

Skrivet av joakim99:

Det brukar alltid vara snabbast.

Tror att jag aldrig mer kommer beställa från Apple Store så länge de använder DHL Express som leverantör. Beställde laddare och Magsafe och laddaren skickades med DHL Express (flyg). Det skickades meddelande ibland med sms och ibland med e-post så blev lite rörigt för mig. Och med spårningslänken från DHL stod det på nätet att den kunde hämtas på närmaste Service Point. Alltså inte vilken av de fyra som jag bodde mellan. Fick sedan sms om att varan skulle hämtas på närmaste Service point annars skulle den gå i retur tillbaka. Fortfarande inte vilken Service Point. Ringde DHL men de kunde inte hjälpa till för DHL Express var en underleverantör. Fick ett nummer men det gick bara till knappval och robotröst. Ringde till slut till Apple Store trevliga kundtjänst och efter ett tag fick de tag i info om vart varan levererades. Var den Service point som låg längs bort från mig (2 mil).

Tur att det bara var en laddare och ingen mobil. Köpte faktiskt en 12:a hos Elgigantens affär och det blir ingen mini. Är lite orolig att skärmen -flärpen kanske är för liten och iPhone 12 är i alla fall mindre och behändigare i formatet än min OnePlus 6 var.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Tror att jag aldrig mer kommer beställa från Apple Store så länge de använder DHL Express som leverantör.

Har beställt ett par gånger från Apple nu där jag fått besked om att varan ska köras ut till mig och att jag kommer att kontaktas när leveransen anlänt, men istället kommer bara ett SMS om att paketet körts ut till ett utlämningsställe - inget försök alls görs från föraren att nå mig, och sist detta hände så fick jag SMS först dagen efter paketet anlänt om att jag kunde hämta det på utlämningsstället...

Rätt så jäkla lojt får man ju ändå säga!

Inväntar dock fredagen med intensiv längtan, så jag kan beställa min Max...

Permalänk
Medlem

Ni som vill ha en iPhone 12 Mini eller Pro Max snabbt rekommenderas att klicka på beställningsknappen på Apple Store senast 14:00:30 typ.

Permalänk
Medlem

Blev en PRO Max 128 GB Grafit!

Permalänk
Medlem

En blå mini för mig

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Vit mini till hustrun beställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Blev en PRO Max 128 GB Grafit!

Same! Typ 30 sek efter release😂

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Same! Typ 30 sek efter release😂

43 sek för mig! men mailet kom 14:02. Köpte du löst eller via operatör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

43 sek för mig! men mailet kom 14:02. Köpte du löst eller via operatör?

Köpte den kontant direkt från Apple, du?

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Köpte den kontant direkt från Apple, du?

Via operatör då jag har tillgodokvitto.

Byter från en iPhone X. Hade 12:an kommit flärpfri hade de vart 10/10, men lite hatkärlek där

Permalänk
Inaktiv

Var ute till ca 14:30, och då hade jag fortfarande inte fått någon påminnelse från Äppel om att förhandsbokningarna var igång. Men jag beställde ändå (128GB, grafit, Pro Max), och fick beskedet leverans fredag nästa vecka. Så mission completed!

Trist att de tog bort rymdgrå i år och ersatte med en fjompigare nyans. Tjaja, ivärldsproblem, typ... Aluminium Äpple watch har iallafall kvar rymdgrå, ser bussnygg ut på handleden. Ska bli så fräckt med en mobil med OLED-skärm för första gången någonsin för mig också. Ser fram emot det massor.

Permalänk
Medlem

Väntar tålmodigt...

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem

Hoppas du inte är vidskeplig 😉
Nej men allvarligt, hoppas du får din telefon.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Någon som har föreställt från Elgiganten och fått någon leverans bekräftelse?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Rent prestandamässigt verkar det inte vara någon enorm skillnad jämfört med en tre år gammal iPhone X. Skärmen är också ungefär lika bra. Batteritiden är dock bättre. Och inte minst kameran, speciellt den i iPhone 12 Pro. Men frågan är om det är värt en uppgradering. För min del känns det inte så.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Rent prestandamässigt verkar det inte vara någon enorm skillnad jämfört med en tre år gammal iPhone X. Skärmen är också ungefär lika bra. Batteritiden är dock bättre. Och inte minst kameran, speciellt den i iPhone 12 Pro. Men frågan är om det är värt en uppgradering. För min del känns det inte så.

Bytte från XS till 12Pro och som du säger, det är ju inte någon WOW uppgradering, men som du säger:
Kameran
Skärmen är ju rätt mycket hållbarare, så kanske räddar en någon olycklig dag...
5G (när de kommer igång med utbyggnaden) kommer ju ge en prestandaskjuts för att ladda ner material
Formfaktorn (om man som jag gillar den lite mer kantiga estetiken från iPhone 4 )
Pro-varianten har LiDAR scannern också (saknas på vanliga), kommer nog appar som nyttjar den (just nu kan man mäta hur långa folk är med mätverktyget! )

...så nej, jag skulle inte rusa ut och köpa den, men är det dags att byta, så varför inte?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Rent prestandamässigt verkar det inte vara någon enorm skillnad jämfört med en tre år gammal iPhone X. Skärmen är också ungefär lika bra. Batteritiden är dock bättre. Och inte minst kameran, speciellt den i iPhone 12 Pro. Men frågan är om det är värt en uppgradering. För min del känns det inte så.

12 Pro är lite svår att motivera, tycker jag.

12 mini är den starkast lysande stjärnan - om man tycker att XR var för stor så är det här den första vettiga uppgraderingen sen iPhone 8 eller t.o.m ännu tidigare (SE 2020 är nästan enbart en snabbare SOC). Tycker man (som jag) att iPhone 5 var den perfekta storleken så är det här den största som hänt med iPhone sen 2013.

Vanliga 12 är också ett rejält steg uppåt, om man gillar den storleken, eftersom skärmen är så mycket bättre. 12 Pro Max är en solid uppdatering för de som föredrar det största i och med att kameran är så mycket bättre. Återstår då 12 Pro, som får...nya MagSafe, ett hack bättre prestanda och lite mer lagring i basvarianten? Ärligt talat tveksam till prisskillnaden mellan den och den vanliga 12, eftersom de är så lika.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det är högt tryck på iPhone 12 Pro Max?
Går den att beställa i butik hos Elgiganten?

Tänkte beställa en i morgon, men får intrycket av att det kanske inte går utan att man kanske kommer hänvisas till hemsidan istället och att man inte kommer kunna välja att hämta ut den i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vanliga 12 är också ett rejält steg uppåt, om man gillar den storleken, eftersom skärmen är så mycket bättre. 12 Pro Max är en solid uppdatering för de som föredrar det största i och med att kameran är så mycket bättre. Återstår då 12 Pro, som får...nya MagSafe, ett hack bättre prestanda och lite mer lagring i basvarianten? Ärligt talat tveksam till prisskillnaden mellan den och den vanliga 12, eftersom de är så lika.

Drar du upp vanliga 12:an till 128GB så är mellanskillnaden inte särskilt stor prismässigt för kameran och lidar-scannern, men med det sagt så behöver man inte 128GB blir det ju svårare att motivera.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Drar du upp vanliga 12:an till 128GB så är mellanskillnaden inte särskilt stor prismässigt för kameran och lidar-scannern, men med det sagt så behöver man inte 128GB blir det ju svårare att motivera.

Jag tycker den rostfria ramen känns mer gedigen. Snyggare om inte annat. Oavsett så tycker jag att iPhone 12 och iPhone 12 Pro är för stora. iPhone X är precis lagom i storlek.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Jag tycker den rostfria ramen känns mer gedigen. Snyggare om inte annat. Oavsett så tycker jag att iPhone 12 och iPhone 12 Pro är för stora. iPhone X är precis lagom i storlek.

Du har extremt specifika krav i så fall. IPhone X är 143.6 x 70.9 x 7.7 mm. IPhone 12 Pro är 146.7 x 71.5 x 7.4 mm - dvs, 3.4mm längre, 0.6mm bredare och 0.3mm tunnare. De är väldigt väldigt lika till storleken. Längden är det måttet som normalt sett betyder minst och tjockleken har gått ner, så - faller det verkligen på 0.6mm?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Du har extremt specifika krav i så fall. IPhone X är 143.6 x 70.9 x 7.7 mm. IPhone 12 Pro är 146.7 x 71.5 x 7.4 mm - dvs, 3.4mm längre, 0.6mm bredare och 0.3mm tunnare. De är väldigt väldigt lika till storleken. Längden är det måttet som normalt sett betyder minst och tjockleken har gått ner, så - faller det verkligen på 0.6mm?

När jag ligger ner i sängen eller soffan så brukar jag ofta hålla min iPhone med långfingret på ovansidan och tummen på undersidan och det är precis att det går. Faktum är att min iPhone X kändes lite på gränsen till för stor när jag uppgraderade från iPhone 6s men det går. Dock inte större än så.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

När jag ligger ner i sängen eller soffan så brukar jag ofta hålla min iPhone med långfingret på ovansidan och tummen på undersidan och det är precis att det går. Faktum är att min iPhone X kändes lite på gränsen till för stor när jag uppgraderade från iPhone 6s men det går. Dock inte större än så.

0.6mm...

Visa signatur

Dator: Mac