Permalänk
Medlem

Snabbare start

Har ett Asus WS X570-ACE
3900x
64gb minne
Force mp600 1tb

Har stängt av allt som är onödigt för snabbare start i bios, satt doch profil, processorn går nu i 4,2ghz och minne i 3200mhz, tror jag läst man kan stänga av memory training, ngn som vet var jag gör det?
Andra knep för snabbare uppstart? har senaste bios
Är det lönt att klocka minnena för snabbare start?

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför det är så viktigt med snabb cold boot? Det är inte ett alternativ att köra viloläge istället för power off? Överklockning m.m. kommer troligtvis ha minimal effekt. Testa att aktivera Fast Boot i UEFI om du inte redan gjort det. Kan dock ha en del kompatibilitetsproblem med Windows 10 har jag hört, vet inte om det är löst idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Får man fråga varför det är så viktigt med snabb cold boot? Det är inte ett alternativ att köra viloläge istället för power off? Överklockning m.m. kommer troligtvis ha minimal effekt. Testa att aktivera Fast Boot i UEFI om du inte redan gjort det. Kan dock ha en del kompatibilitetsproblem med Windows 10 har jag hört, vet inte om det är löst idag.

Fast boot är aktiverat
Nej, datorn startar snabbt men det har gått mig på huvet, har annat gammalt skrot med xp som startar dubbelt så snabbt, förstår ju utvecklingen med nyare saker men hur kan en 15 år gammal skitdator starta snabbare fast rubb och stubb är avstängt i bios? vid detta laget borde en dator starta som en glödlampa

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Fast boot är aktiverat
Nej, datorn startar snabbt men det har gått mig på huvet, har annat gammalt skrot med xp som startar dubbelt så snabbt, förstår ju utvecklingen med nyare saker men hur kan en 15 år gammal skitdator starta snabbare fast rubb och stubb är avstängt i bios? vid detta laget borde en dator starta som en glödlampa

Backar du till 80 talet så startar datorer direkt men idag så använder många X86 och MS baserade system och då tar det längre tid. Backar du till 60 talet så kan du ibland stänga av strömmen och datorn fortsätter där den "pausades" när strömmen slås på igen som om inget har hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Fast boot är aktiverat

Installerade du Windows när fler diskar än din primära SSD var inkopplade? T.ex. en vanlig hårddisk? I så fall kan vissa boot-filer hamnat på din HDD som såklart är mycket långsammare än en SSD.

Annars låter det mycket märkligt om en så pass gammal dator är så mycket snabbare - hur lång tid tar det egentligen för din dator att starta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Installerade du Windows när fler diskar än din primära SSD var inkopplade? T.ex. en vanlig hårddisk? I så fall kan vissa boot-filer hamnat på din HDD som såklart är mycket långsammare än en SSD.

Annars låter det mycket märkligt om en så pass gammal dator är så mycket snabbare - hur lång tid tar det egentligen för din dator att starta?

Har inte klockat, har en disk, m2 force mp600

Permalänk
Medlem

Vad är långsam start för dig?

Med NVME bör du väl i princip bara se bios-skärmen i några sekunder, och sedan komma till inloggningssidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Fast boot är aktiverat

Kör samma OS på den 15 år gamla datorn så får du se om det är datorn eller faktiska mjukvaran som gör skillnaden.

Har svårt att tro att det tar alltför lång tid att boota, och hur mycket påverkar det dig i verkligheten?

Sitter du och startar om datorn 30 gånger per dag? Antagligen inte.

Precis som med telefoner, nytt OS bootar långsammare på gammal telefon, men antagligen var gammalt OS snabbare på gamla telefonen än nya OS på nya telefonen då nya OS innehåller ungefär 500 miljoner förbättringar och nyheter som kräver mer helt enkelt.

Det finns säkert massa saker man kan stänga av för att komma till samma nivå som XP som i princip inte starta någonting, men det är inte värt tiden och det har ingen påverkan egentligen då man normalt sätt inte behöver boota om så ofta och behöver man det så är det 10-30 sekunder bort från livet istället för 5-10 sekunder.

Permalänk
Medlem