Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Elbrist kortsluter Sverige

"Lisa Lindqvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, menar att det grundläggande problemet är att stamnätets överföringskapacitet av el in till Stockholmsregionen inte byggts ut i samma takt som elförbrukningen ökat, samtidigt som elsystemet genomgår stora förändringar med ökad volatilitet i elproduktionen som följd."

https://www.chamber.se/nyheter/elbrist-kortsluter-sverige.htm

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Offroading in the Mercedes 4x4² EQC. EV G-Wagen next?

https://youtu.be/AwStZpTvr5E

Kul att EV även kommer för terrängfordon (riktiga SUV:ar, till skillnad från stads-SUV:ar/hantverkar-SUV:ar)!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Kul att EV även kommer för terrängfordon (riktiga SUV:ar, till skillnad från stads-SUV:ar/hantverkar-SUV:ar)!

G-wagen på el hade ju varit riktigt kul.

Permalänk
Medlem

Which is the best electric car on sale today? Tesla Model 3? Polestar 2? Rory Reid reviews both, back to back to see which offers the best performance, interior, range, tech and more.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Watch Tesla CEO Elon Musk test drive VW ID.3
https://electrek.co/2020/09/07/tesla-ceo-elon-musk-test-drive...

Alla är dock inte riktig lika positiva 100% rakt igenom (men blir säkert bättre med tiden)
https://www.autoblog.com/2020/09/09/vw-id3-electric-car-panne...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Funderar lite på att skaffa en ny andra-bil som elbil. Har idag en Skoda Fabia som börjar bli dags att byta in. Har tagit offert på Skoda Enyaq iV och det gick att få en del rabatt på extrautrustningen. Alternativet är ju ID.3, men den är i princip lika dyr? och mindre. Finns det något anledning till att man hellre vill ha ID.3 än en Enyaq?

En Enyag med keyless, en del basic paket, metalliclack, dragförberdd, 360 kamera, värmepump landade på 505tkr och efter rabatt 475tkr. Tänkte ringa nu till veckan och få offert på ID.3 också men gissar på att dessa inte går att få någon nämnvärt rabatt då de är väldigt fasta i sina konfigurationer? En sak jag stör mig på både Enyaq och ID.3 är ju att man måste lägga till en hel del utrustning för att få en enkel backkamera? Känns ruskigt B att köpa en ny bil årsmodell 2021 för över 400tkr utan backkamera och bara för att få den funktionen så kostar ju ganska mycket extra på både ID.3 och Enyaq då man måste lägga till flera olika andra utrustningspaket.

Jag är inte säker på varför du har ID3 som alternativ? Systerbilen är ju ID4.
Jag tittade också på Enyaq men eftersom den levererades senare än ID4 och verkar bli dyrare än 1st edition så valde jag ID4.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Kia Sorento plug-in hybrid? Tycker nya modellen är riktigt snygg och den känns välutrustad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Vad tror ni om Kia Sorento plug-in hybrid? Tycker nya modellen är riktigt snygg och den känns välutrustad.

Min gissning är att den ligger för högt i pris för de flesta tjänstebilsköparna. Den känns heller inte attraktiv för privatköp med medioker kvalitetskänsla etc.
Den har för mycket konkurrens av andra i mitt tycke bättre val, både hybrider och dieslar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Snyug och välutrustad ja men sjuk fail att den inte kom som elbil. Kia har blivit helt omsprungna på sin egna hemplan, plug-in är förlegat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Min gissning är att den ligger för högt i pris för de flesta tjänstebilsköparna. Den känns heller inte attraktiv för privatköp med medioker kvalitetskänsla etc.
Den har för mycket konkurrens av andra i mitt tycke bättre val, både hybrider och dieslar.

Kvalitetskänslan kanske är lite plastig men förhoppningsvis känns nya modellen mer premium än tidigare, tycker jag fått det intrycket av bilder iaf. Men Kia är väl kända för bra kvalité på motor etc. Dom har ju sin kända 7-års garanti och ligger bra till i statistiken när det kommer till service. Och om saker pajjar så verkar det inte kosta skjortan heller.

Skrivet av Def_Dog:

Snyug och välutrustad ja men sjuk fail att den inte kom som elbil. Kia har blivit helt omsprungna på sin egna hemplan, plug-in är förlegat.

Bor i lägenhet idag utan möjlighet att ladda så en hybrid är i dagsläget det bästa alternativet, planerar dock på att flytta till hus inom 2-3 år och då blir det laddstolpe hemma. Kanske helt enkelt avvaktar och kör vidare med min gamla opel insignia diesel tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Kvalitetskänslan kanske är lite plastig men förhoppningsvis känns nya modellen mer premium än tidigare, tycker jag fått det intrycket av bilder iaf. Men Kia är väl kända för bra kvalité på motor etc. Dom har ju sin kända 7-års garanti och ligger bra till i statistiken när det kommer till service. Och om saker pajjar så verkar det inte kosta skjortan heller.

Bor i lägenhet idag utan möjlighet att ladda så en hybrid är i dagsläget det bästa alternativet, planerar dock på att flytta till hus inom 2-3 år och då blir det laddstolpe hemma. Kanske helt enkelt avvaktar och kör vidare med min gamla opel insignia diesel tills dess.

Jag skulle nog släppa trygghetssargen och kika på elbil jag, man sitter ju inte med bensinstationer runt hörnet och el finns tillgängligt i stort sett överallt. Man kör ju inte på ångorna när man kör fossilt, lär inte hända att du får slut på el heller. Det kommer ju laddare på fler ställen än på arbetsplatser, nu även på parkeringsplatser i stan, i köpcentrum osv osv. Och både Skoda och VW släpper ju SUV-modeller med vettiga räckvidder, om det är specifikt den typen av storlek på bil som du är ute efter? Tesla rekommenderas av många pga räckvidd och snabba laddare, de ska tydligen inte vara så sjukt dyra sen när man räknar på det hela.

En plug-in är tyvärr en skitnödig lösning, kör man den enbart på el större del av tiden så går saker sönder pga inaktivitet och den dras med tvång på dyr service trots att man kört 100% på el. Konstigt koncept helt enkelt.

Väldigt konstigt helt enkelt att Kia som varit så långt fram med plug-in att de inte släppte en helt ny bil som elbil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Ja? Och jämför du med en Lamborghini så blir den dyrare. Sådana här jämförelser är lika menlösa som när folk säger "Audi A4 är svindyra i ägandekostnader. Jag skulle aldrig köpa en sån, Min 30 år gamla Volvo 850 kostar bara 12 SEK / mil. Självklart måste man jämföra likvärdiga fordon för att det ska bli en intressant jämförelse.

Vidare undrar jag vad fasen du kör när du kommer ner i 25:- milen och påstår att garage är medräknat då t.om. Suzuki Swift och Volkswagen Polo ligger runt 30:-/mil och det är de billigaste som Teknikens värd testat.

"Billigast av testbilarna under 2018 blev Volkswagen Polo med en milkostnad på 29,16 kronor. Med i ekonomitoppen hänger de andra småbilarna vi har testat – Nissan Micra, Seat Ibiza, Suzuki Swift och Citroën C3. Låg bensinförbrukning och värdeminskning trycker ned bilkostnaderna till omkring 30 kronor.Feb 7, 2019"

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostar-bilen-milkostnad-v....

Inte dumt att visa obefintliga referenser. Visar sidan 404. De har säkert kört som dårar i sina tester bara för att det är kul.
Har du numret på tidningen kan jag säkert plocka upp testen.

Om bilen är dyrare och bilen körs mindre så brukar milkostnaden för värdeminskningen öka. Inget konstigt med det.

Men om man vill ta fram vad bilen kostar per mil så är värdeminskningen en stor post i början om man köper en ny bil. Köper man en gammal krymper värdeminskningen men då ökar reparationer och kostnader för att ta annat färdmedel ibland. Sen får man köra med något som inte heller är lika bra.

Det är en småbil jag har valt men har 3 års garanti(vagnskada) och 8 års nybilsgaranti + 12 års rostskydd. Sen man valt modell så ska man se till att få rabatt. Det man ska göra är att förhandla om priset på den bil man vill ha. Så för min del så fick jag en som jag fick ca 30 kkr i rabatt. Generalagenten stod för 20 kkr och återförsäljaren 10 kkk. Sen är det en småbil, den har idag ett nypris på en komplett bil om ca 170 - 180 kkr men har haft den i 6 år. Marknadsvärdet idag är ca 60 - 65 kkr. Det blir naturligtvis fritt från bilskatt också. Det får inte vara någon bensinslukare som man väljer så den drar ca 0.43 / mil i blandad körning. Sen tror jag att du kan räkna ut lite vad det kan bli per mil själv.

Men en gammal Volvo drar säkert en dryg liter / mil att köra eller kanske närmare 2. Du fuskar säkert med servicen också och det får man betala för sen. Bilskatten kan man drömma om vad de kan kosta idag men det är säkert billigare att byta bil än att fortsätta. Eller har den blivit skattebefriad ?
För att inte tala om all den tid man lägger ner på att hitta olika fel och reparera själv bara för att slippa verkstaden. Om du vill ha en anständig lön så kostar det mer än man tror. Är bilen 30 år så kostar det en del att hitta delar eller kanske göra egna ibland. Man får inte köra för mycket för då rasar den ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En plug-in är tyvärr en skitnödig lösning, kör man den enbart på el större del av tiden så går saker sönder pga inaktivitet och den dras med tvång på dyr service trots att man kört 100% på el. Konstigt koncept helt enkelt.

Ja det är en intressant tanke, att bilen rullar men motorn är avstängd. Slitaget blir kanske skevt. Samtidigt säger man ju att det är de korta resorna som inte är bra för bilen och det är ju då elmotorn räcker.

Det är fortfarande nytt med bilar där man kommer rätt långt på batteriet. Så jag har inte hört någon mekaniker uttala sig heller. Det kanske tar ut varandra och att det bara blir andra delar man får byta före andra.

Jag tror på plug-in. Även elbilar är osäkra köp när marknaden rör sig fort. Om andrahandsvärdet blir lågt för att nya bilar är så mycket bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Tanken med plugin-modellerna är att man ska ha en extra drivkälla som backup. Men tycker det verkar ganska idiotiskt då bensin/dieselmotor med dess kringutrustning väger ganska mycket, vilket betyder att den extra vikten belastar elmotorn/batteriet onödigt mycket.

En hybridbil är ännu sämre tycker jag. Där bensin/dieselmotorn hoppar igång ett litet tag ibland. Det är absolut inte optimalt med tanke på hållbarheten på den fossilt drivna motorn.

Nej bäst är en renodlad elbil eller fossilbil.

Permalänk

Alla ni som köper o funderar på att köpa elbil hur bor ni (hus eller lägenhet) o hur är era möjligheter till att ladda era bilar?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Alla ni som köper o funderar på att köpa elbil hur bor ni (hus eller lägenhet) o hur är era möjligheter till att ladda era bilar?

Vi har bytt en av våra tidigare två ICE till elbil, och vi bor i hus. Har två laddare; en Tesla och Easee från Tibber (bägge på 11 kW som räcker fint för vår Tesla M3).

Fungerar enormt smidigt och enkelt att ladda!

Tycker faktiskt bättre om att ladda hemma än att behöva åka till mack och tanka (som vi behöver göra med vår stora dieselbil som vi har kvar).

På extremt långa resor, så har dock diesel fortfarande en tidsfördel i många fall.

Men till vardags så fungerar det jättefint att köra elbil och att ladda hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet, det lär finnas laddmöjlighet i BRF:ens garage men det är vanliga eluttag. Vi har ingen bil i dagsläget, men det har nu under corona-pandemin visat sig praktiskt och vi har hyrt bil rätt mycket ffa i somras. Tittar på Tesla model 3, Polestar 2, VW ID.3 men det blir nog inget köp på ett ganska långt tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag är inte säker på varför du har ID3 som alternativ? Systerbilen är ju ID4.
Jag tittade också på Enyaq men eftersom den levererades senare än ID4 och verkar bli dyrare än 1st edition så valde jag ID4.

Har haft dåligt med tid denna vecka och kolla runt mer på elbilar, men visst har jag sett denna också. Men Enyaqen är ju billigare med 60kWh batteriet. Ska ha den som andra-bil och har inte sådär jättemycket nytta av större batteri. Blev lite överraskad att säljaren rabatterade ganska mycket på offerten på tillvalen.

1.st Edition så är det bara ett pris som gäller gissar jag? Ska ta en sväng och diskutera denna också.

Permalänk
Medlem

Jag funderade pga att min förening planerat att bygga laddstolpar, slutade dock med en begagnad lite billigare diesel nu. Känns ganska skönt att ta mig över 100 mil på en tankning på mina resor.
Intresset för en elbil kvarstår dock men infrastrukturen i inlandet är lite för underutvecklad ännu.

Permalänk
Avstängd

Bor i hyreslägenhet så inga laddmöjligheter hemma. Däremot finns det offentlig långsam laddning kanske 500 meter bort som jag tänker mig använda. Klarar bilen 30 mil på riktigt med värme/AC och så, så borde det räcka att ladda den var tionde dag eller varannan vecka typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vi har bytt en av våra tidigare två ICE till elbil, och vi bor i hus. Har två laddare; en Tesla och Easee från Tibber (bägge på 11 kW som räcker fint för vår Tesla M3).

Redundans eller förberett för en andra elbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

En hybridbil är ännu sämre tycker jag. Där bensin/dieselmotorn hoppar igång ett litet tag ibland. Det är absolut inte optimalt med tanke på hållbarheten på den fossilt drivna motorn.

Har du någon erfarenhet av att motorn i hybridbilar skulle slitas fort eller gissar du bara? Toyota ger ju 10år/20 000 mil garanti på hybrid systemet i deras hybrider.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Redundans eller förberett för en andra elbil?

Mest för att jag ville ha en ny laddbox som har mycket smartare funktioner (Teslas egna, som jag hade först, och många andra är rätt "dumma").

Easee har grymt smarta funktioner för att anpassa laddeffekt i förhållande till hur mycket "ledig" effekt som finns kvar i huset (inkommande effektmöjlighet/avsäkring - (minus) momentan effekt som används). Då kan bilen laddas automatiskt på max möjlig effekt, men ändå inte riskera att blåsa säkringarna (som hände några gånger tidigare).

Dels så ville jag byta till Tibber som elbolag, och betala inköpspriser (spotpriser och timpriser) för elen. Med Easee-boxen så kan jag mycket enkelt sätta upp att den automatiskt laddar elbilen de timmar på dygnet (oftast natten) när den är hemma som det är billigast med el (gratis/lågpris) i min del av landet på Nordpool (elbörsen i Sverige). Tibber lägger inte på någon säljmarginal om man handlar timpriser direkt på Nordpool via dom.

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborse...

Sedan så kanske behöver några av våra grannar hjälp, eller så att gäster på besök kan ladda sina elbilar eller pluginhybrider, så finns möjligheten (även om vi laddar själva på en av de). Så en liten bonus att man även kan hjälpa grannar och vänner med en temporär laddlösning för de.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du någon erfarenhet av att motorn i hybridbilar skulle slitas fort eller gissar du bara? Toyota ger ju 10år/20 000 mil garanti på hybrid systemet i deras hybrider.

Vart hittar du den informationen?

Detta hittade jag på deras hemsida, under "Garantier". https://www.toyota.se/service-och-tillbehor/garantier.json
5 års hybridgaranti
För Toyotas hybridbilar gäller dessutom 5 års alt 100 000 kilometers garanti på följande fyra hybridkomponenter, högvoltsbatteri, högvoltsbatteri-ECU, hybrid-ECU och spänningsomvandlare/likriktare (PCU/Power Control Unit).

Vilket betyder att den "vanliga" motorn inte har någon längre garantitid jämfört med andra bilar.

Nej jag har ingen personlig erfarenhet när det gäller slitaget på just hybridbilars vanliga fossilt drivna motor. Däremot så har jag kört flertalet hybridbilar under många år.

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet i stan, laddar på fruns jobb eller på stolparna på gatan runt hörnet från porten. Det blir enklare om man har laddning i hyfsad anslutning till jobb eller hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vart hittar du den informationen?

Detta hittade jag på deras hemsida, under "Garantier". https://www.toyota.se/service-och-tillbehor/garantier.json
5 års hybridgaranti
För Toyotas hybridbilar gäller dessutom 5 års alt 100 000 kilometers garanti på följande fyra hybridkomponenter, högvoltsbatteri, högvoltsbatteri-ECU, hybrid-ECU och spänningsomvandlare/likriktare (PCU/Power Control Unit).

Vilket betyder att den "vanliga" motorn inte har någon längre garantitid jämfört med andra bilar.

https://toyotagoteborg.se/bilar/forsakringar-och-garantier/to... Det är en garanti som gäller om bilen köps hos toyota försäljare och servas av dom.

Citat:

Nej jag har ingen personlig erfarenhet när det gäller slitaget på just hybridbilars vanliga fossilt drivna motor. Däremot så har jag kört flertalet hybridbilar under många år.

Okej misstänkte det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

https://toyotagoteborg.se/bilar/forsakringar-och-garantier/to... Det är en garanti som gäller om bilen köps hos toyota försäljare och servas av dom.

Intressant att de erbjuder längre garantitid på de begagnade modellerna än en fabriksny bil.

Känner en säljare på Askling Bil här i stan, så måste passa på att fråga honom om detta nästa gång jag träffar honom. Det låter onekligen lite konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Intressant att de erbjuder längre garantitid på de begagnade modellerna än en fabriksny bil.

Känner en säljare på Askling Bil här i stan, så måste passa på att fråga honom om detta nästa gång jag träffar honom. Det låter onekligen lite konstigt.

Okej gör det.
Och att motorn skulle slitas onödigt mycket tror jag inte på. Vet flera i bekantskapskretsen/släkten som har toyotahybrider som gått över 30 000 mil. Kanske är annorlunda med plugin där man i teorin kan köra flera år utan att starta bensin/dieselmotorn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej gör det.
Och att motorn skulle slitas onödigt mycket tror jag inte på. Vet flera i bekantskapskretsen/släkten som har toyotahybrider som gått över 30 000 mil. Kanske är annorlunda med plugin där man i teorin kan köra flera år utan att starta bensin/dieselmotorn.

Kan ju även vara tvärt om; det är normalt korta sträckor som sliter på ICE-motorer (har fått detta från konstruktörer på Volvo cars drivlinor), men går bäst på långa sträckor där motorn kan gå i jämn temperatur.

Kan ju faktiskt vara så att elmotorn i hybrider, som klarar många med korta sträckor, ökar livslängden på ICE-motorn, med färre problem och mindre krångel som följd.

(Däremot så håller jag med om problematiken med kraftigt utökad vikt, och mycket mer värdefullt utrymme som krävs för dubbla drivlinor som hybrider. Det är nog inte alltid helt optimal för alla.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan ju även vara tvärt om; det är normalt korta sträckor som sliter på ICE-motorer (har fått detta från konstruktörer på Volvo cars drivlinor), men går bäst på långa sträckor där motorn kan gå i jämn temperatur.

Kan ju faktiskt vara så att elmotorn i hybrider, som klarar många med korta sträckor, ökar livslängden på ICE-motorn, med färre problem och mindre krångel som följd.

(Däremot så håller jag med om problematiken med kraftigt utökad vikt, och mycket mer värdefullt utrymme som krävs för dubbla drivlinor som hybrider. Det är nog inte alltid helt optimal för alla.)

På min hybrid (auris 2015) så har jag vad jag vet samma utrymmen som vanliga bilen. Batteriet är under baksätet. Men vet att det finns hybrider där man får sämre bagageutrymme.
Antar att biltillverkarna ser till att göra så att motorn arbetar på ett sätt som inte gör att den går sönder vid normalt bruk.
Den kraftigt ökade vikten till trots så är ju min bil 1-2dl snålare/milen än motsvarande fast utan extravikten. Enda egentliga nackdelen är ett lite högre pris och att man knappt får dra något bakom bilen.
Ingen bil går göra optimal för alla, alla är kompromisser på något sett.
Tyckte mest det var ett konstigt påstående att förbränningsmotorn i en hybrid skulle ta stryk eftersom jag som sagt har haft rätt mycket kontakt med hybrider i "bekantskapskretsen" och aldrig hört något om att bensinmotorn slitits ut. Vet en som fick byta bensintank på sin prius för att det rostat hål efter 17 år (Så den förlorade rätt mycket i effektivitet där Det kan ju inte ske på en elbil)

Men skitsamma tråden ska handla om elbilar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb