3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Inget hysteriskt intresse på detta 3090 verkar det som då det var i lager över en halvtimme.

Intressant att se hur snabbt marknaden svänger. Tack till AMD som för lite rimlighet i prissättning/prestanda.

Permalänk
Medlem

En dag försent

Permalänk
Skrivet av dwd:

Du tar för givet att alla direkt avbokar övriga kort när ett kommit hem, eller ännu bättre, så fort ett är på väg.

Rimligtvis blir det problem med leveranstiderna ut mot butikernas kunder om vissa kunder får hem flera kort varav ett eller flera sedan ska returneras. Kunden ska då orka ta sig till ombudet/butiken inom 14 dagar, eller längre. Där ska sedan kortet processas av butiken för att läggas ut på nytt, antingen som fyndvara (vilket bevisligen inte går på samma kö som ny vara) eller om vi har tur, bland ordinarie varor som levereras enligt kö.

Eller ännu värre, om flera exemplar går till samma kund varav ett behålls och resten inte returneras alls utan istället säljs vidare i andra hand.

Dubbel-, trippel-, kvadrupel- och kvintupelbokningarna är mer än bara luft.

Det är sannolikt en försumbar andel som levereras samtidigt. Då är scalping rimligtvis ett betydligt större problem.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Då får väl nvidia bygga fler fabriker så är proppen löst.

Allvarligt talat så är detta katastrof.

Haha, HEJ Marie Antoinette!

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på postnord men Webhallen mailade redan mina koder för 1Y GeforceNow och Watch Dogs Legion!

Permalänk
Medlem

@webhallen , Tjenare Kung Patrik
Hur funkar det med fyndvarorna, jag slog till på det 3090 som dök upp där igår.
Allt såg frid o fröjd ut till i morse när jag fick ett email att den utgått.
Är det så att någon gick in och köpte det på berörda butik fast jag hade redan fått igenom allt via webben ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Skrivet av CloakedAlien:

@blackwizard Enligt tabellen på produktsidan är 15:06 till 15:21 köplats 0-100 så spontant känns det osannolikt om det inte betats av en del redan.

Sant. Men hoppet är de sista som dör.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Godmorgon webhallen!

Igår morse såg jag detta på min beställning: https://imgur.com/a/zfcWa0t

Blev jäkligt glad o fixade semester på fredag. Men nu är det tillbaka till "Din order är inte redo för upphämtning då följande produkter saknas i lager: 327275 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum."

Var det bara nåt temporärt misstag igår?

mvh

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Cequence:

@webhallen , Tjenare Kung Patrik
Hur funkar det med fyndvarorna, jag slog till på det 3090 som dök upp där igår.
Allt såg frid o fröjd ut till i morse när jag fick ett email att den utgått.
Är det så att någon gick in och köpte det på berörda butik fast jag hade redan fått igenom allt via webben ?

Tja!

Tyvärr är det en liten fördröjning i vårt system och såg på båda MSI kort (trio och ventus) som åkte upp i fyndhörnan igår så var det dubbelbok på båda, när man har lagt en order så tar det ett litet tag innan systemet skapar flytten från den butiken till den butiken man valt att köpa den i, och oftast så är det alltid en stackare som blir klämd i det gapet, fick själv hoppa in igår och skapa flytt på en av korten då det tog för lång tid för systemet att göra flytten när jag såg att den länkades här. PM ordernummer så tittar jag!

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Fick just detta mail från Nvidia:

“GEFORCE RTX 3070 KOMMER SNART

GeForce RTX 3090 går att beställa från och med den 29 september kl. 14.00 CEST

Vi förväntar oss stor efterfrågan och har ett begränsat antal i lager. Det finns många NVIDIA-partner som säljer GeForce RTX 3070, så se efter hos din favoritåterförsäljare. Om du inte lyckas beställa en direkt så kommer fler snart.”

Finn fem fel? De verkar vara osäkra på vilket kort det är, vilken månad och vilken tidszon vi befinner oss i

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Henry Rollins II:

Godmorgon webhallen!

Igår morse såg jag detta på min beställning: https://imgur.com/a/zfcWa0t

Blev jäkligt glad o fixade semester på fredag. Men nu är det tillbaka till "Din order är inte redo för upphämtning då följande produkter saknas i lager: 327275 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum."

Var det bara nåt temporärt misstag igår?

mvh

God morgon!

Börjar nu inse hur buggigt vårt system är *send help*

Nej du ska vara lugn, kortet är fortfarande i "transit" så när den leveransen levereras in så ska den åka in. Har du tid att avvara så hade jag själv tippat på att den ligger i butiken nu och den bör gå att rota fram om inte annat.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Fick just detta mail från Nvidia:

“GEFORCE RTX 3070 KOMMER SNART

GeForce RTX 3090 går att beställa från och med den 29 september kl. 14.00 CEST

Vi förväntar oss stor efterfrågan och har ett begränsat antal i lager. Det finns många NVIDIA-partner som säljer GeForce RTX 3070, så se efter hos din favoritåterförsäljare. Om du inte lyckas beställa en direkt så kommer fler snart.”

Finn fem fel? De verkar vara osäkra på vilket kort det är, vilken månad och vilken tidszon vi befinner oss i

Ja, den kommer 29 september 2021. Inget fel där. 3090 är däremot fel...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

God morgon!

Börjar nu inse hur buggigt vårt system är *send help*

Nej du ska vara lugn, kortet är fortfarande i "transit" så när den leveransen levereras in så ska den åka in. Har du tid att avvara så hade jag själv tippat på att den ligger i butiken nu och den bör gå att rota fram om inte annat.

/Patrik

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Undrar när det är dags att börja spamma f5 för att @webhallen har lagt upp en ny 3080 SKU. Finns ju ett par som andra ÅF har som ännu inte är uppe på webhallen.

Permalänk
Medlem

@Webhallen

Är det nån mer beställning på gång på artikelnummer 327275 (Palit 3080 Gamerock OC)?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

God morgon!

Börjar nu inse hur buggigt vårt system är *send help*

Nej du ska vara lugn, kortet är fortfarande i "transit" så när den leveransen levereras in så ska den åka in. Har du tid att avvara så hade jag själv tippat på att den ligger i butiken nu och den bör gå att rota fram om inte annat.

/Patrik

Kontaktade Kundsupport för att kika om min kö position hade blivit ändrad pga. jag ändrade leveranssätt från Hemleverans till Postombud.
Hade bibehållit min kö plats som tur var så ingen bugg där inte, så ännu finns det hopp för erat system

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Min 15:59 (som egentligen lades runt 15:05~15:08 men blev delayed av Kompletts överlastade system) order av 3080 TUF OC flyttades precis från 1 nov till 31 okt. Spännande!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jorgen69:

Vad beror det på att ni inte kan leverera den mängden som marknaden efterfrågar?
Fler fabriker kan vara lösningen.

Vi har material så det räcker men vi tillverkare inte själva GPU delen, så vi måste vänta på GPU leveranser från nVidia. Det är där flaskhalsen här.

Permalänk
Medlem

Varför tar Komplett så förbannat lång tid på sig att skicka iväg mitt paket? Alla produkter finns i lager. Kommer bli så ledsen om det inte kommer innan helgen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arabfis:

Varför tar Komplett så förbannat lång tid på sig att skicka iväg mitt paket? Alla produkter finns i lager. Kommer bli så ledsen om det inte kommer innan helgen

De har nog fullt upp, tog 24h från reserverad till skickad, tog 24h från skickad till att postnord hade hämtat det. Får mitt paket imorgon som "skickades" i tisdags.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Mitt 3080 TUF på komplett flyttades från 7:e november till 1:a november nyss men beror nog bara på att många avbokat kort eller nåt så det flyttades till ett tidigare datum. Det står förväntas fortfarande och tveksamt att de får leverans på en söndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Vi har material så det räcker men vi tillverkare inte själva GPU delen, så vi måste vänta på GPU leveranser från nVidia. Det är där flaskhalsen här.

Antar att det är Samsung då. Undra hur glada Nvidia är på Samsung just nu

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Haha, HEJ Marie Antoinette!

Okay...
HEJ kung Erik XIV.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Jag beställde Gigabyte Gaming OC 3080 (https://www.webhallen.com/se/product/324086-Gigabyte-GeForce-...) på releasedagen, men har fortfarande inte fått det. Jag valde att hämta i butik i Göteborg. Det har stått två gånger på orderstatus att kortet är på väg till butik, men det har ändrats tillbaka till att det saknas i lager båda gångerna.

Nu den andra gången det stod att kortet var på väg till butik var beräknade leveransdagen imorgon 30/10.
Har ju tyvärr sett att flera personer rapporterar att de har fått just den modellen när de har beställt korten så sent som i mitten av oktober.

Jag mailade Webhallen och frågade om det kan stämma, och fick svaret att det inte alls stämmer. Däremot står det ju tvärtom på hemsidan: "I enstaka fall kan det bli så att kort i butikens lager går till nästa person i butikens köordning och inte till den som är på den "globala" kön.". https://www.webhallen.com/se/campaign/8555-Nvidia-GeForce-RTX...

Jag lägger så klart ingen skuld på kundtjänstmedarbetaren. Tycker bara att det är synd att kundtjänstens riktlinjer säger en sak medan informationen på hemsidan säger en annan.

Visa signatur

CPU: Core i7 9700K | Grafikkort: Gigabyte Gaming OC 3080 | RAM 32GB HyperX 3200MHz | Moderkort: Asus ROG STRIX Z390-F Gaming | Skärmar: ASUS ROG PG248Q (1080p 180Hz) & ASUS 27" ROG PG278QR (1440p 165Hz) | Mus: Logitech G Pro Wireless | Tangentbord: Ducky Shine 4 (Cherry MX Brown)

Permalänk
Medlem

@webhallen Dom där Zotac 3090 ser ju lovande ut, har du någon ny info där, är leveransen redan fullbokad eller hur ser det ut? Är det värt att lägga en order tro? (Oavsett, tack för sjukt bra kundservice).

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Får hoppas att WH får in en stor batch Strix 3080 OC nästa vecka så jag får mitt kort.

WH har klart den bästa infon och kundtjänsten är suverän jämfört med andra butiker.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

@webhallen Dom där Zotac 3090 ser ju lovande ut, har du någon ny info där, är leveransen redan fullbokad eller hur ser det ut? Är det värt att lägga en order tro? (Oavsett, tack för sjukt bra kundservice).

Komplett kommer få tillbaka en imorgon

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Antar att det är Samsung då. Undra hur glada Nvidia är på Samsung just nu

Ja, det pågår nog heta diskussioner dem emellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

De har nog fullt upp, tog 24h från reserverad till skickad, tog 24h från skickad till att postnord hade hämtat det. Får mitt paket imorgon som "skickades" i tisdags.

Tack för info. Inet fick iväg mitt 3080 på några minuter men Komplett verkar inte riktigt ha samma flöde i leveranserna

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Okay...
HEJ kung Erik XIV.

Syftade till att du verkar tro att det är ett alternativ att bygga en helt ny fabrik för att möta efterfrågan på en produkt. Ungefär lika världsfrånvänt som Marie Antoinettes svar på att folket inte hade bröd med ”men varför äter de då inte kakor?”

Det tar tid att bygga fabriken och det är inte säkert att det är en sund investering. Vad ska man göra med fabriken efter att man betat av grafikkortsköerna, tycker du? Hur vet du ens att det är just fabriker som saknas och inte råmaterial eller kompetent personal? Eller att det helt enkelt bara rör sig om att resurserna går till något annat just nu. För att inte tala om logistikdelen.

Edit: Ps. Uppskattar din referens!