Nybyggd dator startar ej, moderkort får ström.

Permalänk

Nybyggd dator startar ej, moderkort får ström.

Hej!

Har precis byggt om min dator lite med ett nyköpt moderkort och nu vill den inte starta. Nätagget fungerar vet jag. Moderkortet antar jag får ström eftersom en fancy RGB-LED lyser för fullt när jag slår igång nätaggregatet. Men när jag trycker på on-knappen på mitt chassi (som även den fungerade innan) så händer ingenting. Inga fläktar, inga debug LEDs börjar lysa, ingenting.

Specs:
EVGA 750w G2
Asus ROG Strix B550-f gaming
Ryzen 7 2700x
Zotac 1080ti
Corsair Vengeance 8gb x2
HyperX Predator 8gb x2
Och lite hårddiskar, en m2, en SSD samt två SATA-diskar.

  • Jag har dubbelkollat att jag satt in pwr-kabeln från chassit rätt i moderkortet, och vände på den utifall det var fel trots allt.

  • Jag har kollat att strömkablarna sitter i ordentligt både i nätagg samt moderkort.

  • Jag tog ur alla minnesstickor utom en.

Det är inte första gången jag bygger ihop en dator. Men det var väl ett tag sen nu. Känner mig som en nybörjare atm. Har ni något förslag på vad jag kan prova mer för att se vad som är fel? Tacksam för förslag

Permalänk
Medlem

B550-f är inte bakåtkompatibelt med 2000-serien, förmodligen det som är problemet.

Permalänk
Skrivet av Pnollten:

B550-f är inte bakåtkompatibelt med 2000-serien, förmodligen det som är problemet.

Näää vilket skämt. Haha klantigt av mig. Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantasitisk:

Näää vilket skämt. Haha klantigt av mig. Tack för snabbt svar!

Ingen fara, om du har ångerrätt kvar kan du kanske byta mot B450-f instället.

Permalänk

Okej. Kopplade in mitt AB350m-gaming 3, flyttade och tog bort en distans så allt passar. La i mitt R7 2700x osv osv. Det startade inte heller. Men hade literally första versionen av BIOS på det kortet så tänkte att det kanske var därför. Slängde i min R5 1600 istället och det är precis lika dött. Denna config fungerade utmärkt förra veckan.

Jag funderade över det även på B550... om det nu var CPU som inte ville ska det väl ändå starta men lysa nån diod att CPU är fel eller inte hittas, eller?

Så något annat måste vara fel. Tips på vad jag kan kika på? Det blir iofs imorgon för jag blev lite trött på detta för tillfället. Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantasitisk:

Okej. Kopplade in mitt AB350m-gaming 3, flyttade och tog bort en distans så allt passar. La i mitt R7 2700x osv osv. Det startade inte heller. Men hade literally första versionen av BIOS på det kortet så tänkte att det kanske var därför. Slängde i min R5 1600 istället och det är precis lika dött. Denna config fungerade utmärkt förra veckan.

Jag funderade över det även på B550... om det nu var CPU som inte ville ska det väl ändå starta men lysa nån diod att CPU är fel eller inte hittas, eller?

Så något annat måste vara fel. Tips på vad jag kan kika på? Det blir iofs imorgon för jag blev lite trött på detta för tillfället. Tacksam för tips!

B550-moderkortet har definitivt inte stöd för 2700X, se Asus lista över kompatibla processorer. Så den kombinationen ska i alla fall inte fungera. Varför ditt gamla moderkort inte heller fungerar vet jag inte, har du kopplat in både 24-pin och 8-pin till moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantasitisk:

Okej. Kopplade in mitt AB350m-gaming 3, flyttade och tog bort en distans så allt passar. La i mitt R7 2700x osv osv. Det startade inte heller. Men hade literally första versionen av BIOS på det kortet så tänkte att det kanske var därför. Slängde i min R5 1600 istället och det är precis lika dött. Denna config fungerade utmärkt förra veckan.

Jag funderade över det även på B550... om det nu var CPU som inte ville ska det väl ändå starta men lysa nån diod att CPU är fel eller inte hittas, eller?

Så något annat måste vara fel. Tips på vad jag kan kika på? Det blir iofs imorgon för jag blev lite trött på detta för tillfället. Tacksam för tips!

B550 + 2000-serien kan orsaka olika problem, sett både datorer som vägrar starta och datorer som bootar med inte ger bild.

Låter som att något kanske kortsluter, överspänningsskyddet i nätagget hejdar i så fall datorn från att starta. Testa att koppla ur allt du kan från moderkort och nätagg; diskar, frontpanel osv. Starta datorn med bara strömkablar för moderkort och grafikkort inkopplade och se om den bootar då.

Permalänk

Tack för tips! Jag har haft lite tid på förmiddagen nu. Att koppla ur allt förutom mobo, minnen, m2, GPU och frontpanel fick datorn att vakna, succé! När jag kopplade in CPU så levde den i 5-10 sekunder innan den slog av.

På måfå provade jag då att byta strömkabeln på nätaggregatet från den märkt CPU1 till CPU2 och det fungerade av nån anledning? Den kan då stå på indefinitely. Underligt.

Så fort jag sätter i SATA-ström vill den inte starta. Jag har provat att dra ur ström till hårddiskarna en och en, och så fort någon av dem är i så vägrar dator starta. Lämnar jag SATA-ström i nätagg men kopplar ur ström ur alla diskar så startar den. Den enda jag låtit vara i hela tiden är min m2-disk.

Har inte riktigt tid att prova mer nu, utan får återkomma ikväll. Under tiden hoppas jag att ni har förslag på nästa steg. Jag har ett annat nätaggregat jag kan prova om ni tror det kan vara boven? Jag tycker att det var mycket underligt att CPU2 fungerar men inte CPU1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantasitisk:

Tack för tips! Jag har haft lite tid på förmiddagen nu. Att koppla ur allt förutom mobo, minnen, m2, GPU och frontpanel fick datorn att vakna, succé! När jag kopplade in CPU så levde den i 5-10 sekunder innan den slog av.

På måfå provade jag då att byta strömkabeln på nätaggregatet från den märkt CPU1 till CPU2 och det fungerade av nån anledning? Den kan då stå på indefinitely. Underligt.

Så fort jag sätter i SATA-ström vill den inte starta. Jag har provat att dra ur ström till hårddiskarna en och en, och så fort någon av dem är i så vägrar dator starta. Lämnar jag SATA-ström i nätagg men kopplar ur ström ur alla diskar så startar den. Den enda jag låtit vara i hela tiden är min m2-disk.

Har inte riktigt tid att prova mer nu, utan får återkomma ikväll. Under tiden hoppas jag att ni har förslag på nästa steg. Jag har ett annat nätaggregat jag kan prova om ni tror det kan vara boven? Jag tycker att det var mycket underligt att CPU2 fungerar men inte CPU1.

Det är inte så att du blandat kablarna från dina olika nätagg? Kablarna är specialtillverkade för just det nätagget de kommer med och om man kopplar in kablar från ett annat nätagg får man kortslutning och i värsta fall brand.

Permalänk
Skrivet av Pnollten:

Det är inte så att du blandat kablarna från dina olika nätagg? Kablarna är specialtillverkade för just det nätagget de kommer med och om man kopplar in kablar från ett annat nätagg får man kortslutning och i värsta fall brand.

Vilken hjälte du är! Jag har haft lite dåligt med tid mellan svaren, men idag så kollade jag upp det där och du hade helt rätt. Mina SATA-kablar var från ett annat nätagg, jag bytte nu och datorn är igång. Uppskattar din hjälp mycket Pnollten, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantasitisk:

Vilken hjälte du är! Jag har haft lite dåligt med tid mellan svaren, men idag så kollade jag upp det där och du hade helt rätt. Mina SATA-kablar var från ett annat nätagg, jag bytte nu och datorn är igång. Uppskattar din hjälp mycket Pnollten, tack!

Ingen fara, ganska vanligt misstag! Tur att ditt överspänningsskydd kickade in, har sett komponenter brännas på det viset då folk gjort samma misstag på billigare nätagg.