Köpråd helt ny dator - AMD 5900x & RTX 3080 bygge

Permalänk
Medlem

Köpråd helt ny dator - AMD 5900x & RTX 3080 bygge

Hej Sweclockers!

Behöver en sista input från er gällande ett datorköp.
Kommer bli en dator primärt för spel, och vill gärna ha den användbar även om 5-6 år framåt. Vad tror ni om nedan bygge? Är det något ni skulle ha ändrat?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14364887

Det som tillkommer är processorn: AMD 5900x för ca 6,000:-. Resten bör vara helt ok?

Tusen tack för feedback!
(Chassit, så vill jag ha ett relativt litet, men med bra luftflöde... Därav tänker jag att typ NR200P chassin går bort, blir lite väl varmt i dem).

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen 32gb ram samt 2tb utrymme? Om du nu mest spelar ändå låter det lite overkill kanske. Jag håller själv på med ett bygge nu men bytte till 16gb ram samt 1tb lagringsutrymme.

Permalänk
Skrivet av Grimhall:

Hej Sweclockers!

Behöver en sista input från er gällande ett datorköp.
Kommer bli en dator primärt för spel, och vill gärna ha den användbar även om 5-6 år framåt. Vad tror ni om nedan bygge? Är det något ni skulle ha ändrat?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14364887https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14364887

Det som tillkommer är processorn: AMD 5900x för ca 6,000:-. Resten bör vara helt ok?

Tusen tack för feedback!
(Chassit, så vill jag ha ett relativt litet, men med bra luftflöde... Därav tänker jag att typ NR200P chassin går bort, blir lite väl varmt i dem).

Hade rekommenderat byte av grafikkort till 6800XT om du ska köra AMD cpu. Någon som inte håller med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Hade rekommenderat byte av grafikkort till 6800XT om du ska köra AMD cpu. Någon som inte håller med?

Är det någon skillnad på att ha AMD CPU och Nvidia GPU mot AMD GPU? Hade för mig att det inte spelade någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sireen:

Behöver du verkligen 32gb ram samt 2tb utrymme? Om du nu mest spelar ändå låter det lite overkill kanske. Jag håller själv på med ett bygge nu men bytte till 16gb ram samt 1tb lagringsutrymme.

Tack, tänkte att det kanske vore smutt med 32GB.. Helt enig i lagringen. Kanske tar bort 2.5" SSDn.

Permalänk
Skrivet av Grimhall:

Är det någon skillnad på att ha AMD CPU och Nvidia GPU mot AMD GPU? Hade för mig att det inte spelade någon roll?

Vanligtvis inte, men enligt AMD presentationen, om man kombinerar zen 3 cpu som du valt med deras nya RDNA gpu som jag föreslog 6800XT (runt samma prisklass som 3080) ska det ge en 11% boost. Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Så länge det inte finns några som helst benchmarks att lita på så kan nog ingen svara på den frågan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimhall:

Tack, tänkte att det kanske vore smutt med 32GB.. Helt enig i lagringen. Kanske tar bort 2.5" SSDn.

Tror personligen inte du får många % extra för de du tänker använda än att köpa ett par corsair 16gb 3200mhz för 690 kr, eller om du nu vill ha rgb så ett par för 859 kr. Samt om du främst spelar så tror jag 5600x är mer än tillräckligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimhall:

AMD GPU + CPU har typ ett bättre sammarbete nu i nya generationen, hur information ska flöda mellan dina delar internt i datorn.
Jag tror jag läst någonstans att de optimerar sina delar för varandra, likväl på samma sätt varför "konsoller är så starka" (trots svagare hårdvara)
1TB windows installation är helt onödigt om du inte vet att du måste köra program på OS disk, kör 500gb windows och 2tb lagring?
32GB ram bara om du verkligen behöver, kan va idé med nya cpu och om annat än spel intresserar dig.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

AMD GPU + CPU har typ ett bättre sammarbete nu i nya generationen, hur information ska flöda mellan dina delar internt i datorn.
Jag tror jag läst någonstans att de optimerar sina delar för varandra, likväl på samma sätt varför "konsoller är så starka" (trots svagare hårdvara)
1TB windows installation är helt onödigt om du inte vet att du måste köra program på OS disk, kör 500gb windows och 2tb lagring?
32GB ram bara om du verkligen behöver, kan va idé med nya cpu och om annat än spel intresserar dig.

Kan man inte köra Windows OS på samma M.2 lagringsenhet som allt annat? Spel osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sireen:

Tror personligen inte du får många % extra för de du tänker använda än att köpa ett par corsair 16gb 3200mhz för 690 kr, eller om du nu vill ha rgb så ett par för 859 kr. Samt om du främst spelar så tror jag 5600x är mer än tillräckligt!

OK Tack! Men är det inte värt att framtidssäkra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimhall:

OK Tack! Men är det inte värt att framtidssäkra?

Nja jag vet inte, de 16gb 3200 mhz är också ganska "framtidssäkra". Och om du nu behöver 32gb 3600 mhz i framtiden så lär de vara betydligt billigare då så det kanske blir billigare att köpa att par 16gb nu och sen isåfall byta ut dessa om några år. Men spelar pengar ingen roll så klart du ska ta 32gb 3600 mhz men jag tycker det är riktigt ovärt gentemot extra prestandan du kommer få ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimhall:

Kan man inte köra Windows OS på samma M.2 lagringsenhet som allt annat? Spel osv?

Jo det går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimhall:

Absolut, men surt att gå miste om massa lokala filer, bilder, dokument eller saves om du får haveri, om du enbart kör spel med cloudsaves så är en grej mindre att bry sig om.
Känns personligen som att jag undvikit slita på C:\ disken i onödan (genom alla år) och bara köra saker som verkligen "måste fungera".
Lägga ut på en större lagringsdisk ger säkerheten på att ditt Windows kan braka men att lagringen finns kvar orörd.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7