AMD Ryzen 5000-processorer säljs till överpris av ockrare

Permalänk
Medlem

Som flera redan sagt, köp inte och problemet är löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Låt folk köpa och betala för vad dem vill, vi har en fri marknad ingen som tvingar dig att handla! Sluta med dessa kommunist fasoner.

Jag har inte på något sätt påpekat att jag eller någon annan tvingas att köpa av scalpers. Det handlar enligt min mening inte om att stoppa folk från att tjäna pengar (om än på ett oärligt sätt), det handlar om att minska den artificiella efterfrågan som scalpers skapar.

Permalänk
Medlem

Jag känner en person som köpte en lägenhet (nyprod) i Örebro utan att ha en enda tanke på att flytta dit.

Han gjorde vinst på 400.000kr utan att sätta sin fot i lägenheten.

Är inte det samma sak?
Han såg en chans att göra pengar, men på bekostnad av folk som kanske verkligen ville bo där?

Att tjäna 400.000kr på att ringa några samtal men att tjäna 500kr på en CPU så går folk i taket?

Sånt här förekommer överallt, precis överallt.

T.ex Champions League finalen varje år. UEFA får typ in 1 miljon ansökningar om biljetter varav det finns kanske 10.000 som går till allmänheten, max.

Dessa biljetter hamnar ofta på ebay eller stubhub med prispåslag på 500-1.000% på ord. priset.

Sen kan jag tycka att det är extremt fult spel att använda sig av bottar. Det är fusk imo.

Enkelt att fixa detta i Sverige, max 1 per kund och bank-id krävs vid köp eller liknande.

Men det är inte bara inom elektronik detta förekommer. Det är ju extremt vanligt inom biljettindustrin och då är det dessutom stora 3:e parts företag som köper stora mängder och sedan säljer för 2-3 gånger så dyrt!

Fotbollsmatcher, superbowl, konsertbiljetter, elektronik med hög efterfrågan, lägenheter, hus.. Ja, allt man kan tänka sig där efterfrågan är högre än vad som erbjuds skapar detta fenomen.

Permalänk
Medlem

Man kan undra varför det är så omöjligt svårt att stoppa in en Captcha "I'm not a robot" o så en enkel uppgift för människor... funkar ju i alla andra lägen, så varför inte i köpflödet.

Så det man kan tänka sig då är att ÅF/Butiker faktiskt inte bryr sig - de får ju betalt ändå. Vi är ju inte sura på Butik X, utan på AMD/Nvidia...

Sen borde man ju kunna kolla så att inte samma betalningsmottagare köper flera av produkten...oavsett om man kör kort, direkt eller swish - så borde betal-ägare vara den samma...

// LZ

Permalänk
Medlem

Alla större produktlanseringar borde ske med några dagars Holländsk auktion. Börja på MSRP x 150% och sänk med 5% av MSRP per dag i 10 dagar. Justera startpris och tid beroende på tillgång/efterfrågan. Det ger tillverkaren hela kakan av marknadspriset istället för att lämna stora delar av den till scalpers som inte tillför något. Hela affärsmodellen med scalping slås i spillror och seriösa kunder har ett datum i närtid där de nästan garanterat kommer att kunna köpa produkten till normalpris.

Detta gäller även biljettsläpp till konserter och liknande.

Permalänk
Skrivet av Zrbit:

Köp nu, betala zen.

Skrivet av Kr:

Sicken ryzare!

Köp zen. Varför ha så bråttom? 😊

Permalänk
Medlem

när efterfrågan är större än tillgången så blir det såhär, inget konstigt med det
tycka vad man vill om det... om någon vill betala 40% extra för att slippa vänta några veckor, so be it

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad många menar med fri marknad och supply+demand.

Men detta med scalpers (och folk som bokar 3-10st) skapar en artificiell efterfrågan. Det förstör den normala marknaden.

Nu är ju tillgången på dessa grejer dåliga från början. Men tar vi bort scalpers och "boka-överallt-för-snabbast-leverans" så ser det säkert inte så illa ut.

Förstår ni hur lockade det blir då att köpa det där kortet på marknaden för 2000kr över nypris? När man suttit och väntat på sitt beställda kort i 2 månader.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Duger inte priset - köp inte, kommentera inte. Svårare än så är det inte kan jag tycka.

Att gråta över att folk vill tjäna pengar blir man inte gladare av.

Verkligen, jag blir mer irriterad på folket som går in och grinar på någon annans annons än någon som försöker tjäna en tusing eller två på hög efterfrågan.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Skulle Sweclockers kunna dra sitt strå till stacken när det gäller marknaden? Förslagvis köra en period där utsatta produkter bara får säljas vidare för inköpspris med kvitto. Tyckte det dök upp väldigt mycket scalpers kring 3080-releasen, och misstänker att det kommer hända igen med RX 5000.

Visst det är jävligt tråkigt att detta händer men helt ärligt det är en del av att göra affärrer. Ska det bli förbjudet att göra bra affärer överlag då ?

Felet ligger hos AMD/NVIDIA som lanserar en vara som de inte kan leverera. Om det är någonting som borde gjorts är det ett senare lanseringsdatum inget annat.. Jag hörde något om 15st per butik vad gäller CPU:s, ockrare eller inte, nästan ingen hade fått nån ändå.

I slutändan är det inte en jävla rättighet att köpa en CPU eller Graikkort till "rättpris". Vill någon köpa 1000x ska denna väl få göra det.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Mycket vill ha mer som det heter.

Så länge någon betalar för det kommer det finnas kvar då det uppenbarligen finns en marknad för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta problem har funnits sedan människor började med handel och lösningen då var bara att anpassa priset till vad marknaden vill betala. Är tillgången på något lågt och marknaden vill betala mycket så höj priset, väljer man inte att göra det så kommer det för 10 000år sedan en mellanhand som köpte upp varorna och gjorde likadant.

Det finns exempel på lösningar som redan existerar.

Reglering av vissa priser. T.ex. hyran för hyreslägenheter reglerares i Sverige och i andra delar av världen. Andrahandspriset för sjukvårdsprodukter(handsprit, osv.) är reglerade i vissa länder. Det finns också reglering av biljetter som säljs i andra hand i vissa länder. Biljetter till olika events är en underhållningsprodukt på samma sätt som grafikkort som är ämnade för spel.

Privata marknadsplatser som Tradera, Blocket, Facebook och Ebay förbjuder försäljning av vissa varor.

Det är inte omöjligt att göra det svårare att för folk att sälja vissa produkter om man skulle vilja göra det. Marknadsplatser skulle kunna förbjuda försäljning av vissa nya datorkomponenter under en period tills det finns tillräckligt med tillgång i butiker. Tradera förbjuder redan försäljning av en del elektronisk utrustning.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Priserna är höga redan som de är, förstår inte vitsen med att vara så desperat och betala långt över MSRP.

BankID + captacha, som någon skrev ovan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

En enkel sak som Captcha kan lösa detta problem, lata återförsäljare.

Lär inte lösa det, bottarna har captcha bypass

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Alla större produktlanseringar borde ske med några dagars Holländsk auktion. Börja på MSRP x 150% och sänk med 5% av MSRP per dag i 10 dagar. Justera startpris och tid beroende på tillgång/efterfrågan. Det ger tillverkaren hela kakan av marknadspriset istället för att lämna stora delar av den till scalpers som inte tillför något. Hela affärsmodellen med scalping slås i spillror och seriösa kunder har ett datum i närtid där de nästan garanterat kommer att kunna köpa produkten till normalpris.

Detta gäller även biljettsläpp till konserter och liknande.

En rätt "enkel" lösning, däremot kan jag se framför mig hur upprörda alla kommer att bli, från distributör ända ner till slutkonsumenterna. För folk gillar att klaga...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jag förstår vad många menar med fri marknad och supply+demand.

Men detta med scalpers (och folk som bokar 3-10st) skapar en artificiell efterfrågan. Det förstör den normala marknaden.

Nu är ju tillgången på dessa grejer dåliga från början. Men tar vi bort scalpers och "boka-överallt-för-snabbast-leverans" så ser det säkert inte så illa ut.

Förstår ni hur lockade det blir då att köpa det där kortet på marknaden för 2000kr över nypris? När man suttit och väntat på sitt beställda kort i 2 månader.

Samma sak gör folk här på swec. Var ju en fråga för några veckor sen hur många Nvidia kort folk hade bokat och vissa var väl uppe i över fem stycken bara för att se vilket som kom först.

Hade de som ville ha ett kort beställt ett så hade många fler fått sina kort istället för att några lyckades få igen leveranser på både två och tre kort. Mycket mera strul för både köpare och säljande företag för att folk måste ha det samma dag som prylen släpps.

Några dagar senare börjar sen gnället när de hittar barnsjukdomar på mjukvaran och i värsta fall hårdvaran.
Trist utveckling får man väl säga men det är så här det funkar och kommer säkerligen bli värre.

Snart är vi framme vid Black Friday och då börjar nästa panikshopping där folk ska kasta sig in på tio olika sidor och genomföra så många köp som möjligt på så kort stund som möjligt.

Hela världen drabbas av någon form av köphysteri och reorna blir fler och fler för varje år.
Dagen efter sitter man och pratar om uppvärmning, vattenhöjning och miljöproblem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Samma sak gör folk här på swec. Var ju en fråga för några veckor sen hur många Nvidia kort folk hade bokat och vissa var väl uppe i över fem stycken bara för att se vilket som kom först.

Hade de som ville ha ett kort beställt ett så hade många fler fått sina kort istället för att några lyckades få igen leveranser på både två och tre kort. Mycket mera strul för både köpare och säljande företag för att folk måste ha det samma dag som prylen släpps.

Några dagar senare börjar sen gnället när de hittar barnsjukdomar på mjukvaran och i värsta fall hårdvaran.
Trist utveckling får man väl säga men det är så här det funkar och kommer säkerligen bli värre.

Snart är vi framme vid Black Friday och då börjar nästa panikshopping där folk ska kasta sig in på tio olika sidor och genomföra så många köp som möjligt på så kort stund som möjligt.

Hela världen drabbas av någon form av köphysteri och reorna blir fler och fler för varje år.
Dagen efter sitter man och pratar om uppvärmning, vattenhöjning och miljöproblem.

Nej, många fler hade inte fått sina kort. Hade färre beställt två, tre kort, eller fler så hade det varit färre i kö.

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå ett osympatiskt beteende, så lite skit får scalperarna räkna med

Visa signatur

9800X3D | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 6000 MHz
Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 ICE
Fractal Torrent | KC3000 4TB + 2TB | RM1000X | NH-D15 G2
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G915X

Permalänk
Medlem

Bra sätt att tvätta pengar....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Vem vill ge någon pengar bara för att de råkade vara 0,5s snabbare på köpknappen om man inte måste? Scalpers/ockrare skapar en högre efterfrågan bara för att få ur någon annan pengar de förtjänar all skit de får oavsett marknad...

Men hörde EVGA ska tydligen ha ett intressant system på deras sida där du får ställa dig i kö för att köpa 1 kort och sen när de kommer in så får man ett mejl och har man typ 10h på sig att köpa det... Adderar man någon form av adress/betalning/info kontroll så blir det extra svårt att köpa mer än 1 kort. Omständligt men å vetan lite mer när man kan förvänta sig att få sitt kort...

Permalänk
Medlem

Vad chockad jag blir. Nästan så vi lever i något slags kapitalistiskt samhälle eller något.

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt att marknadsplatser som Sweclockers får ta ställning till det här. Det är inte bara att hävda fri marknad också är det bra.

Har sett ett par annonser där RTX-korten gått ut till försäljning med en prislapp 2000kr högre än ursprungspriset.

Det som varit uppenbart är att det även är personer som köper upp korten bara för att kunna göra dig en hacka, i vissa fall flertalet kort och skulle ”testmäta” i sitt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Jag tycker faktiskt att marknadsplatser som Sweclockers får ta ställning till det här. Det är inte bara att hävda fri marknad också är det bra.

Har sett ett par annonser där RTX-korten gått ut till försäljning med en prislapp 2000kr högre än ursprungspriset.

Det som varit uppenbart är att det även är personer som köper upp korten bara för att kunna göra dig en hacka, i vissa fall flertalet kort och skulle ”testmäta” i sitt chassi.

Varför ska SweClockers ta ställning till att folk vill tjäna lite extra pengar? Det är väl upp till dig som köpare om du är villig att köpa eller inte.

Säger du likadant till ägaren till den lokala macken, som tar 35 kr för en påse chips? Eller den lokala pizzabagaren som tar 40 kr för 1.5 liter Coca Cola? I mitt fall väljer jag helt enkelt i att skita i att köpa Coca Cola där och Chips på macken, även om det tar en stund extra att ordna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Vad chockad jag blir. Nästan så vi lever i något slags kapitalistiskt samhälle eller något.

Det påminner mycket mer om öststaternas svartabörshhajar under kommunisttiden.

Typo
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag känner en person som köpte en lägenhet (nyprod) i Örebro utan att ha en enda tanke på att flytta dit.

Han gjorde vinst på 400.000kr utan att sätta sin fot i lägenheten.

Är inte det samma sak?
Han såg en chans att göra pengar, men på bekostnad av folk som kanske verkligen ville bo där?

Att tjäna 400.000kr på att ringa några samtal men att tjäna 500kr på en CPU så går folk i taket?

Sånt här förekommer överallt, precis överallt.

T.ex Champions League finalen varje år. UEFA får typ in 1 miljon ansökningar om biljetter varav det finns kanske 10.000 som går till allmänheten, max.

Dessa biljetter hamnar ofta på ebay eller stubhub med prispåslag på 500-1.000% på ord. priset.

Sen kan jag tycka att det är extremt fult spel att använda sig av bottar. Det är fusk imo.

Enkelt att fixa detta i Sverige, max 1 per kund och bank-id krävs vid köp eller liknande.

Men det är inte bara inom elektronik detta förekommer. Det är ju extremt vanligt inom biljettindustrin och då är det dessutom stora 3:e parts företag som köper stora mängder och sedan säljer för 2-3 gånger så dyrt!

Fotbollsmatcher, superbowl, konsertbiljetter, elektronik med hög efterfrågan, lägenheter, hus.. Ja, allt man kan tänka sig där efterfrågan är högre än vad som erbjuds skapar detta fenomen.

I ett land där det råder bostadsbrist, och i synnerhet Örebro som också är en studentstad så tycker jag att din vän var ett rövhål, ja Lite som kineserna som köper upp lägenheter i London och andra metropol områden för att inte ha avsikt att flytta dit men driva upp priserna, nu är det många mäklare som säger nej till sånt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Säger du likadant till ägaren till den lokala macken, som tar 35 kr för en påse chips? Eller den lokala pizzabagaren som tar 40 kr för 1.5 liter Coca Cola? I mitt fall väljer jag helt enkelt i att skita i att köpa Coca Cola där och Chips på macken, även om det tar en stund extra att ordna det.

Haha, tack för dagens skratt.
Nästa gång på pizzerian ska jag testa den där.
ICA MAXI TAR JU BARA 17.90 PLUS PANT!!! VARFÖR SKA NI HA 50KR? DET ÄR JU SAMMA LÄSK!

Permalänk
Medlem

Många som tycker scalping är OK ändå ser man i kommentarerna men det är väl för att det är ”lyxteknik” det handlar om.

Vi fick ett smakprov i våras hur det annars kan se ut i coronavirusets spår när maten, dassapappret eller i värre fall medicinen tar slut för att folk panikhandlar upp det.

Jag såg tyvärr många panikslagna föräldrar jaga alvedon till sina små barn i facebookgrupper för ALLT var slut. Har svårt att tänka mig att folk tycker det är lika okej att ta 500kr för en ask med 2 kartor alvedon, men det är väl dit vi kommer komma innan folk reagerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Varför ska SweClockers ta ställning till att folk vill tjäna lite extra pengar? Det är väl upp till dig som köpare om du är villig att köpa eller inte.

Din jämförelse är skit och det vet du också.

Skulle pizzabagaren köpa upp ALL Coca Cola och Chips så lovar jag att du också hade reagerat till slut.

Men jag vet inte, du kanske känner någon ICA-butik som säljer obegränsat med RTX3080 så folk slipper handla hos Pizzabagaren?

Edit: Ett annat bra exempel är när ett företag köper upp patentet till en medicin och sedan höjer priset 3000%.

Är det också okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Duger inte priset - köp inte, kommentera inte. Svårare än så är det inte kan jag tycka.

Att gråta över att folk vill tjäna pengar blir man inte gladare av.

Problemet är inte om man blir glad eller inte, problemet är att det blir helt meningslöst att recenscera/rekommendera produkter eftersom dom har osäker tillgång till osäkra priser. Vem med något vett i behåll vill rekommendera sådana produkter?

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

Mycket prat om att "sluta gråta, du behöver inte..., lägg av med kommunistfasonerna" osv. Sköna inställningar där. Problemet är att scalpers inte agerar på samma villkor som vanliga konsumenter och de behöver inte anstränga sig för detta heller, det sköts automatiskt. Några har nämnt captcha, men ni kan ju glömma att det skulle göra någon skillnad. Jag tror att diskussionen skulle bli en helt annan om alla spelade med samma förutsättningar.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja