Microsoft: Xbox Series S skapades för att kontra stagnerande priser för transistorkrympningar

Permalänk

Microsoft: Xbox Series S skapades för att kontra stagnerande priser för transistorkrympningar

I en intervju med Digital Foundry berättar Xbox systemarkitekt Andrew Goossen om varför man bestämde sig för att göra en billigare model, Xbox Series S, som lanserades tillsammans med Xbox Series X. Anledning är att tidigare har processornod krympningar inneburit stora besparingar i tillverkningskostnad för konsolen. Till exempel för Xbox 360 gick man från 90 nm ner till 32 nm under generationen och tillverkningskostnaden sjönk från 460$ ner till 120$. Nu menar man att priset per transistor inte nödvändigtvis kommer gå ner vid krympningar under 7 nm och att detta medför att man inte som tidigare kommer kunna sänka priset på konsolerna över generationen på samma vis som tidigare generationer. Detta gjorde att man redan vid början av generation ville ha ett ett billigare alternativ vilket resulterade i Xbox Series S.

Tyckte det var lite intressant info även för konkurrenten (PS5) men även för PC-spelande. Vi har under lång tid nu sett hur komponenter till PC ökat i pris efter varje ny lansering på en mindre mer avancerad nod.

Permalänk
Medlem

Finns ju en aspekt till också, nämligen kraftigt minskade marginalnytta. Efter ett tag kommer många uppleva att upplösning X och bildhastighet Y helt sonika duger. Varför då betala mer? Lite som den utveckling vi sett hos mobiltelefoner där tre generationer knappt kan skiljas åt annat än med syntetiska tester.

Permalänk
Medlem

Meanwhile on Sweclockers: Va, grafikkortet jag köpte idag kostade mer än kortet jag köpte 2002. Greeed, bara greeeeed!

Som jag sagt hela tiden, det är andra tider nu, rent tekniskt/ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Finns ju en aspekt till också, nämligen kraftigt minskade marginalnytta. Efter ett tag kommer många uppleva att upplösning X och bildhastighet Y helt sonika duger. Varför då betala mer? Lite som den utveckling vi sett hos mobiltelefoner där tre generationer knappt kan skiljas åt annat än med syntetiska tester.

Detta, verkligen.

Upplösning är ju en sån grej. Jag kanske är gammal och synsvag eller nåt men jag ser verkligen ingen alls skillnad på 1080p och 4K på rimligt avstånd från en rimligt stor TV. Visst, har man ett gigantiskt vardagsrum (och partner som inte ogillar teknik) så kanske man har en 70" TV, men på ca 50" och typ 3 m bort så ser iaf jag ingen skillnad överhuvudtaget.

Så jag hade väl tyckt det var toppen om man kunde välja 1080p/60 på de flesta spel på XSX med extra mycket grafiska detaljer och RT istället för 4K.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."