Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det där är en rätt bra balanserad burk som det inte är något fel på alls, de flesta casual gamers skulle vara jättenöjda med den datorn. Stoppar man den där datorn i ett nytt chassi så går den för 6000:- alla dagar i veckan på Blocket och jag tycker inte ens att det är ett absurt pris, även om runt 5000:- kanske vore mer rimligt.

Begagnad, 7-10 år gamla komponenter bortsett från grafikkortet för det priset är det verkligen fel på. Delarna kan gå sönder när som och att då lägga 6000, eller ens 5000 kr, på något utan garanti är dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Begagnad, 7-10 år gamla komponenter bortsett från grafikkortet för det priset är det verkligen fel på. Delarna kan gå sönder när som och att då lägga 6000, eller ens 5000 kr, på något utan garanti är dumt.

Grafikkortet i sig kostar fortfarande runt 2500:- beggat. En processor med fyra kärnor och 8 trådar i ok klockfrekvenser är en rätt dulig cpu med 16gb ram med allt annat inkluderat. Har man bara 5000:- och inga kunskaper skulle jag säga att det är en rätt ok deal

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Grafikkortet i sig kostar fortfarande runt 2500:- beggat. En processor med fyra kärnor och 8 trådar i ok klockfrekvenser är en rätt dulig cpu med 16gb ram med allt annat inkluderat. Har man bara 5000:- och inga kunskaper skulle jag säga att det är en rätt ok deal

Fast TKD gillar ju inte att köpa begagnat så då är paketet mer eller mindre värdelöst för alla.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooffee:

Iphone 11 med speciellt Fortnite nedladdat. Detta gör mobilen väldigt exklusiv och dyr..

https://www.blocket.se/annons/skane/iphone_11_64_gb__rod__med...

Jag blir faktiskt förbannad när jag ser sånt här. Vill skratta åt det men kan fasen inte det. Tror de seriöst att folk är så pass efterblivna att de ger mer för att Fortnite är installerat på telefonen? Eller finns det folk som går på detta elände till människa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Fast TKD gillar ju inte att köpa begagnat så då är paketet mer eller mindre värdelöst för alla.

Det är ju ett fenomen hos vissa här på forumet att begagnade delar automatisk blir vatten värda oavsett hur de presterar. Jag har byggt säkert 30-40 datorer av begagnade delar och aldrig haft problem med någon av dom. Av alla begagnade delar jag haft att göra med har ett moderkort slutat fungera i min hantering, allt annat lever såvitt jag vet än idag. Men för all del, om man tycker man att ett nytt gtx 1650 Super är mer prisvärt än ett beggat gtx 1080 så go ahead.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Nej, snarare 2000, vilket egentligen det också är tveksamt om det inte finns garanti. Det är en helt okej dator - om det är till rätt pris. Jag kan inte förstå någon som köper den datorn för 5000-6000 kr med de riskerna.

Skrivet av Shakermaker:

Till mig som värderar garanti högt så tappar den datorn mycket i värde, ja. Grafikkortet är lite bättre men de andra delarna är typ sju år gamla!

Det är ju ett fenomen hos vissa här på forumet att begagnade delar automatisk blir vatten värda oavsett hur de presterar. Jag har byggt säkert 30-40 datorer av begagnade delar och aldrig haft problem med någon av dom. Av alla begagnade delar jag haft att göra med har ett moderkort slutat fungera i min hantering, allt annat lever såvitt jag vet än idag. Men för all del, om man tycker man att ett nytt gtx 1650 Super är mer prisvärt än ett beggat gtx 1080 så go ahead.

Se det som en försäkring. Med så pass gamla delar - vi snackar alltså om typ sju år bortsett från grafikkortet - är det en stor risk att lägga ut 5000-6000 kr.

Gammal processor, ful och gammal chassi, liten och gammal SSD, DDR3 och säkert ett nätagg som börjar bli till åren med. Jag ska vara ärlig, och det är ju uppenbart, att min värdering av gamla datorer och datorkomponenter är betydligt lägre än andras. Nog borde jag varit tydligare med det i mitt första inlägg där jag gjorde en värdering av datorn, säljaren kan säkert få mer, men jag står fast vid att det är dumt av köpare att lägga 5000-6000 kr på den. I såna fall rekommenderar jag folk att spara lite till och köpa ett budgetbygge, en konsol, eller bärbar dator på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Se det som en försäkring. Med så pass gamla delar - vi snackar alltså om typ sju år bortsett från grafikkortet - är det en stor risk att lägga ut 5000-6000 kr.

Det finns saker som inte åldras/slits något direkt som te.x CPU & RAM, jag har datorer med 20-25 år gamla CPU'er & RAM som tuffar på än idag.

Men visst jag kan hålla med dig om att 5000-6000:- för en dator med ~7 år gamla komponeter är en hel del i överkant, och jag skulle personligen inte heller ge så mycket för den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Här är in riktig lycksökare/blåsare.

GTX 1080 för 3800st, eller varför inte båda för 7000?!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

"blocket" har hittat sig till sweclockers

https://www.sweclockers.com/marknad/190441-ryzen-9-5900x

Permalänk
Medlem

Vad sägs om ett Super rare Godzilla PS4-spel?

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

AMD CPU 5600X / 5800X - GPU MSI 3070 Ventus 3x OC - med lite lagom påslag som utgångspris.

~700kr eller ~21,6% för 5600X
~1000kr eller ~20% för 5800X
~400kr eller ~6% för 3070 Ventus 3X OC (nästan generöst )

"All typ av aggressiv kommunikation anmäls." - men vem skulle bli upprörd på en solklar scalper?

Permalänk
Medlem

Helt klart "rare" men aldrig 10.000:- rare, kanske nån dåre som degar 2-3.000 för ett fint ex.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

lol

Visa signatur

NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Ack vad jag önskar att jag inte haft någon moral... https://www.blocket.se/annons/skane/xbox_series_x_1_tb_harddi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Eller 1700 spänn för ett begagnat G3 750W?!
Vem på den här planeten betalar >350kr mer än vad ett motsvarande nätagg kostar i butik?!

han har ju justerat sina priser lite 1070 1700:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

han har ju justerat sina priser lite 1070 1700:-

Phew, känns ju lite mer rimligt nu. Höll på att tappa tron på mänskligheten lite där ett tag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Isleho:

Hej alla!

Jag har varit medlem i Sweclockers några år, men inte varit aktiv i forumen.
Nu känner jag dock att jag vill skriva lite eftersom jag blev lurad av "Matilda i Vimmerby". Swishade iväg pengar med löfte om att kortet skulle skickas senare under dagen, vilket det naturligtvis inte gjorde.

Hade också kontakt med "Tilda i Ystad", men vis av erfarenheten bad jag om blocketpaketet. Fick då svaret: "Jag har läst lite om blocketpaket och det tar några dagar innan pengarna kommer in. Min son tänkte nämligen köpa en el skateboard imorgonså vi hade föredragit swish eller om du har möjlighet att komma och hämta grejerna." (Exakt citat, inklusive stavfel)

I detta läget backade jag, vilket jag såklart är glad för nu! Men eftersom jag ganska snabbt fick misstankar om att det kanske var samma bedragare som den i Vimmerby, så ångrade jag mig efteråt att jag inte bad om numret för att se om det var samma.

Hur fick du veta att det var samma annonsör i Ystad som i Vimmerby?

Nåväl, jag polisanmälde naturligtvis detta och igår fick jag brev från dem om att förundersökningen läggs ner med motiveringen:

"[Den misstänkte] är åtalad, kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten. Samhällets eller enskildas intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse."

Jag har fortfarande inte fått tag på förundersökningsledaren för fråga vad detta betyder i sin helhet och vad det betyder för mig personligen.

Men kanske någon här vet?
Var det fler här som gick på samma nit?
Finns det något vi kan göra för att få tillbaka våra pengar?

Jag hade också ett liknande fall men då var det en Carina på Gotland som sålde Sonoshögtalare. Jag var dum nog att swisha pengar och fick naturligtvis inga högtalare.
Fick sen ett halvår senare samma brev som du fick och tänkte att jag fick ta de pengarna som läropengar. Två år senare så hörde polisen av sig och sa att jag hade x pengar att hämta ut och de behövde bara en bekräftelse och ett kontonummer. Fixades och vips var pengarna på kontot.
Så det är inte helt kört ändå.

Här i Sverige har vi något form av generalfel, här får man straffrabatt om man utfört fler brott vid olika tillfällen. I USA kan man dömas till livstids fängelse flera gånger om.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Här i Sverige har vi något form av generalfel, här får man straffrabatt om man utfört fler brott vid olika tillfällen.

Nej, det finns generellt ingen straffrabatt så sett, utan har man begått flera olika brott av olika allvarlighet/kategori så bakas alla brott ihop och man döms i regel endast för det brott som ger högst straff.
Så om man te.x har begått ett eller flera brott som endast ger böter men också ett som ger fängelse, så döms man endast för det som ger fängelse.

Men visst detta kan tolkas som ett slags straffrabatt.

Skrivet av Stefflo:

I USA kan man dömas till livstids fängelse flera gånger om.

Anledningen till att man kan bli det, är väldigt enkel.
Det är ett sätt att komma förbi lagens begränsning för att se till att "de värsta" brottslingarna aldrig ska få komma ut igen eftersom USA (precis som Sverige) inte har livstids fängelse straff egentligen, då man i USA efter en viss tid avtjänad kan ansöka om benådning, men om man döms att avtjäna flera livstids straff i följd så skjuts denna tid upp, så om man te.x döms till 10 livstids straff vilka ska avtjänas i föjld och vi säger för enkelhetens sak att varje livstids straff har 10 år man måste avtjäna innan man kan ansöka om benådning så blir detta 100 år innan man kan göra det, aka man får alltså i princip sitta i fängelse tills man dör.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Nej, det finns generellt ingen straffrabatt så sett, utan har man begått flera olika brott av olika allvarlighet/kategori så bakas alla brott ihop och man döms i regel endast för det brott som ger högst straff.
Så om man te.x har begått ett eller flera brott som endast ger böter men också ett som ger fängelse, så döms man endast för det som ger fängelse.

Men visst detta kan tolkas som ett slags straffrabatt.
Anledningen till att man kan bli det, är väldigt enkel.
Det är ett sätt att komma förbi lagens begränsning för att se till att "de värsta" brottslingarna aldrig ska få komma ut igen eftersom USA (precis som Sverige) inte har livstids fängelse straff egentligen, då man i USA efter en viss tid avtjänad kan ansöka om benådning, men om man döms att avtjäna flera livstids straff i följd så skjuts denna tid upp, så om man te.x döms till 10 livstids straff vilka ska avtjänas i föjld och vi säger för enkelhetens sak att varje livstids straff har 10 år man måste avtjäna innan man kan ansöka om benådning så blir detta 100 år innan man kan göra det, aka man får alltså i princip sitta i fängelse tills man dör.

Jo det är väl som du säger och i mina ögon sett så premieras du om du har utfört 20 brott då du bara räknar straffet på det som ger högst. Åker man istället dit efter varje gång man begått ett brott så skulle det vara mer kännbart då du säkerligen har ett par som bara ger böter, något som ger kortare fängelsestraff osv.
Idag får man också ett snällare straff om man är förstagångsförbrytare och det är väl helt ok men då ska det också läggas på ordentligt med personer som man vet kommer vara tillbaka i brottets bana inom ett par dagar efter utsläpp.

Fast allt detta är helt och totalt OT i detta ämne om blocketannonser men jag tycker iallafall något är fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/goteborg/playstation_5/92936817

Det ligger en annan PS5 på blocket för 10.000kr men där skriver han att den är importerad så det är väl helt i sin ordning. Har ingen åsikt om själva priserna utan de får sälja för vilken summa de vill, men..

Den här snubben ovan nämner ingenting om att den skulle vara importerad så det vore kul att veta hur han löst den i förtid före oss andra? Någon som arbetat i butik och vet om det förekommer mygel bland butiksanställda på detta vis, att enheter köps ut i smyg? Skulle väl bli ett jäkla liv om det kom fram..

Spontant skulle jag inte vara förvånad med tanke på vilken klappträn som är "butikschef" på vissa ställen.

Om namnet stämmer i annonsen så finns det en Erik Fröström i Västra Götaland och han ser inte ut som en gamer direkt. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/playstation_5/92936817

Det ligger en annan PS5 på blocket för 10.000kr men där skriver han att den är importerad så det är väl helt i sin ordning. Har ingen åsikt om själva priserna utan de får sälja för vilken summa de vill, men..

Den här snubben ovan nämner ingenting om att den skulle vara importerad så det vore kul att veta hur han löst den i förtid före oss andra? Någon som arbetat i butik och vet om det förekommer mygel bland butiksanställda på detta vis, att enheter köps ut i smyg? Skulle väl bli ett jäkla liv om det kom fram..

Spontant skulle jag inte vara förvånad med tanke på vilken klappträn som är "butikschef" på vissa ställen.

Om namnet stämmer i annonsen så finns det en Erik Fröström i Västra Götaland och han ser inte ut som en gamer direkt. 😂

Annonsen borttagen 😕😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Annonsen borttagen 😕😁

Jäklar vad snabbt efter min post..

Smått sjukt om han fick den såld för 15k. 😂
Men jag är mest nyfiken på om det jag skrev om ovan förekommer.. Har aldrig jobbag i butik så bara gissar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jäklar vad snabbt efter min post..

Haha, reagerade också på det. Hann dock aldrig se priset, men det lät ju helt sjukt. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Haha, reagerade också på det. Hann dock aldrig se priset, men det lät ju helt sjukt. 😁

15.000kr var den uppe för.
Stod bara typ: Playstation 5 säljes, kvitto finns. Inte mycket mer info. Var någon Erik_Frostrom i Västra Götaland. Hade man googlat och sett "butikschef för elgiganten" på linkedin hade man ju skrattat ihjäl sig.

Permalänk
Medlem

ja gameshop har det nytt i lager för billigare...

https://gameshop.se/product/spel/469741/godzilla-4/?utm_sourc...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

lite OT men vad e speciellt med det spelet? så dåligt att det bara gjordes i typ 100 ex?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Permalänk
Medlem

Med möblerna i bakgrunden förstår jag att pengarna måste in. Nu tycker jag vi visar vårt stöd och köper en var så han kan köpa lite nya möbler. 🤣

Paul Forsberg, Örebro. Jobbar som advokat? Trodde man tjänade bra som advokat men han måste vara en kass sådan när han behöver köpa hela 9 stycken Xbox för att tjäna vadå, 10.000kr? 🤣

Permalänk
Avstängd

Nån som är på att säga att man är intresserad och möta upp honom nånstans? ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman