Speldator till mig och grabbarna, lite input uppskattas

Permalänk

Speldator till mig och grabbarna, lite input uppskattas

God förmiddag,

Då var det dags för mig att göra en sådan här tråd. Har kikat på andras tankar och funderingar, och nu har jag landat här.
Speldator till min och mina grabbar. Dom spelar Fortnite och Minecraft, jag vill främst spela MS Flight Simulator och andra lite tyngre spel. Tänker mig en 1440p-skärm till också, har inte bestämt mig där.
Vad tror ni om mitt tänkta bygge? Jag vet att AMD har släppt ny processor, och att grafikkort är nära. Jag vill ha så mycket som möjligt för pengarna bara, och samtidigt ha något som står sig ett tag.

Mvh Marcus

Permalänk
Medlem

@MacMacarus, mitt förslag är att byta ut processor, moderkort, RAm och chassi samt kylare till luftkylare (om ni nu inte verkligen vill ha vattenkylt av någon anledning). Mitt förslag innebär mer RAM för samma totala kostnad (32 GB) samt riktig bra processor från AMD som kommer stå sig länge.

Edit:

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk

@Yaana

Tusen tack för feedback! Jag har funderat över det med moderkortet, jag tog grunden från en config som @Webhallen bygger, men det kanske är overkill att ha så dyrt moderkort, jag kommer inte hålla på med överklockning.
Du valde en fläkt som var dyrare än vattenkylningen jag hade valt. Är det bättre med sådan kylning?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att om du köper ett nvidia-kort att du också satsar på en skärm med G-Sync (inte bara G-sync-compatible, utan faktisk G-Sync). Absolut värt pengarna och gör att du får en mycket smidigare bildfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacMacarus:

@Yaana

Tusen tack för feedback! Jag har funderat över det med moderkortet, jag tog grunden från en config som @Webhallen bygger, men det kanske är overkill att ha så dyrt moderkort, jag kommer inte hålla på med överklockning.
Du valde en fläkt som var dyrare än vattenkylningen jag hade valt. Är det bättre med sådan kylning?

Definitivt overkill när du kan få bättre AMD processor med billigare moderkort för lägre kostnad (CPU + moderkort).

Gällande luftkylare så kan du givetvis komma undan med en billigare om du vill. Men dels ville jag färgmatcha då det är fönstersida samt ta till biffigare kylare om ni i framtiden låter systemet leva vidare genom att uppgradera processorn (tänkte långsiktigt då det efterfrågades i första inlägget). Gällande vatten vs luft så skulle jag sätta tillit gällande långtidsfunktionalitet till luft.

Edit: Glömde helt bort. Det följer faktiskt med en luftkylare till processorn jag rekommenderat er. Den funkar helt ok vilket innebär att systemet blir tusenlappen billigare om ni inte lägger pengar på Noctua-kylaren.

Visa signatur

[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Skrivet av Yaana:

Definitivt overkill när du kan få bättre AMD processor med billigare moderkort för lägre kostnad (CPU + moderkort).

Gällande luftkylare så kan du givetvis komma undan med en billigare om du vill. Men dels ville jag färgmatcha då det är fönstersida samt ta till biffigare kylare om ni i framtiden låter systemet leva vidare genom att uppgradera processorn (tänkte långsiktigt då det efterfrågades i första inlägget). Gällande vatten vs luft så skulle jag sätta tillit gällande långtidsfunktionalitet till luft.

Tack för tipsen!
Jag har faktiskt beställt en dator, det blev med en Ryzen 5 5600x, ett MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB samt
MSI MPG B550 GAMING PLUS i stora drag.
Angående cpu-fläkten så ser den så sjukt massiv ut, svårt att förstå att den ska passa jämte ram och grafikkort

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacMacarus:

Tack för tipsen!
Jag har faktiskt beställt en dator, det blev med en Ryzen 5 5600x, ett MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB samt
MSI MPG B550 GAMING PLUS i stora drag.
Angående cpu-fläkten så ser den så sjukt massiv ut, svårt att förstå att den ska passa jämte ram och grafikkort

Trevlig helg!

Ursäktar mig för missen: Glömde helt bort. Det följer faktiskt med en luftkylare till processorn jag rekommenderat er. Den funkar helt ok vilket innebär att systemet blir tusenlappen billigare om ni inte lägger pengar på Noctua-kylaren.

Så avboka kylaren om ni vill spara en slant.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yaana:

Ursäktar mig för missen: Glömde helt bort. Det följer faktiskt med en luftkylare till processorn jag rekommenderat er. Den funkar helt ok vilket innebär att systemet blir tusenlappen billigare om ni inte lägger pengar på Noctua-kylaren.

Så avboka kylaren om ni vill spara en slant.

Jag snålade faktiskt in och beställde ingen fläkt, tänkte att jag alltid kan byta i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacMacarus:

Jag snålade faktiskt in och beställde ingen fläkt, tänkte att jag alltid kan byta i framtiden

Klokt, hoppas ni blir nöjda med datorn.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yaana:

Klokt, hoppas ni blir nöjda med datorn.

Tack för hjälpen, det tror jag säkert!