RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Dom släpper 6900 xt den 2e dec. Jag gissar att det är ungefär där som AIB korten kommer för 6800 xt. Att referenskort görs i begränsad upplaga vid lansering tycker jag inte är något konstigt.

Jag tror amd löser detta långt mycket bättre än Nvidia. Däremot är jag beroende av referenskortet för att jag inte kan ha mer än 2.5 slots kort och mig veterligen är alla AIB 2.7 eller bredare, rätta mig om jag har fel

Var det inte 8 december för 6900xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

https://i.imgur.com/aMf27bD.png

Lite info från Komplett som lades ut på Facebook.

Komplett är ju en av de stora också.... Illavarslande.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halogen:

Komplett är ju en av de stora också.... Illavarslande.

Man kan med all säkerhet räkna med att samma sak gäller alla återförsäljare utan undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Man kan med all säkerhet räkna med att samma sak gäller alla återförsäljare utan undantag.

Med tanke på att Micro i USA fick 10 per varuhus så... nä, vi ska nog inte räkna med för mycket...

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Absolut, det håller jag med om. De säger ett riktpris men de kan också informera att i verkligheten så kommer det inte gå i början, vilket de totalt skiter i.

Riktpriset gäller väl också större volym och utan vår skatt/moms så här blir det alltid dyrare oavsett samt att det endast gäller referensdesignen så AMD gör väl samma "fuling" som nVidia med FE och tillverkar bara en begränsad mängd av dessa. Sen kommer alla tredjepartskort i större volymer men kommer också kosta runt 1000-2000 kr mer antagligen beroende på modell...

Permalänk
Jubileumsmästare

Får väl hoppas att det ryktet med betydligt fler AIB nästa vecka stämmer, för idag lär man inte se skymten av något kort

(https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jvx51z/kyle_bennett_onc...)

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Vem vet... Kanske man har tur...
Jag gissar att fysiska netonnet/elgiganten/mediamarkt butiker inte kommer att ha lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Var det inte 8 december för 6900xt

Ja helt rätt, 8e menar jag 😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Att de inte lägger ut dem på förhand kan vara en metod att göra det svårare för folk att förberedda bottar och script. om man inte vet vilket produktId den har förrän den är ute så blir det mycket bökigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

de steg som finns fram till kund ska vara medräknade i MSRP.

https://i.gyazo.com/96518cc3814c69757d1f9876fd29a77d.png

det är överpris hur man än vrider och vänder på det.

Jag fast du räknar ju lite fel

Vi har olika importtariffer, tull, moms, frakt etc så du kan ju nog lägga på ytterligare 10% där, och sedan en något högre dollarkurs eftersom man måste säkra att dollarn inte går upp/kronan går ner och man går förlust.

Är ganska övertygad om att du kommer se övriga EU-länder sälja korten för ca 650eur.

Själv tycker jag runt 8000kr är helt rimligt då det förmodligen kommer gå åt hundratals timmar administrativt för dessa korten, plus allt jobb runt om kring där det skall packas/skickas till kund mm.

Permalänk
Medlem

Mail svar från Inet
"Tack för ditt mail!
Så fort det är lansering och dom är uppe på hemsidan kommer du kunna köpa dessa då AMD kör utan några förhandsbokningar på sina produkter i år. Även därför vi inte har något upplagt på sidan ännu då vi inte vet allt än."

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Alltså - det enda vi har att gå på är nvidias siffror för sin Dollar -> SEK.
$499 = 5625 SEK (alltså * 11.27)
$699 = 7825 SEK (alltså * 11.2)
Korten såldes (i någon mån) för detta pris i Sverige. Hade FE sålts här hade de fortfarande kostat dessa siffror.

AMDs GPUer skulle med samma resonemang kosta
$579 = 6485 SEK
$649 = 7269 SEK

Så frågan är ju då var de extra 750 kronorna kom ifrån (om webhallens 7300 och 7999 står sig). Jag tror inte att dessa kort kommer föra med sig MER merarbete än ampere-serien för återförsäljarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimmuxx:

De sparar väl alla navi 21-chip till svindyra customkort med hög marginal eftersom folk köper till överpris med gott humör så inga konstigheter.

Eller till OEM byggare som vill ha korten i stationära datorer..

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem

Så vi får referensdesign till högre än listpris i begrånsad upplaga och sen de dyrare 3e partskorten om ca en vecka.

Är det rätt uppfattat?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så vi får referensdesign till högre än listpris i begrånsad upplaga och sen de dyrare 3e partskorten om ca en vecka.

Är det rätt uppfattat?

Skulle nog räkna med mer än en vecka... men annars... vi vet inte. 95% av allt som skrivs är rykten.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Får väl hoppas att det ryktet med betydligt fler AIB nästa vecka stämmer, för idag lär man inte se skymten av något kort

(https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jvx51z/kyle_bennett_onc...)

Hoppas det, och att det gäller för AIB-korten också.

Ärligt talat så tycker jag det inte spelar någon större roll om det finns i lager nu eller om en vecka, jag är bara glad att man här i Sverige lätt kan lägga en order ändå. I många andra länder så går det inte att lägga en order om de inte har de i lager, vilket gör det otroligt jobbigt att få något kort.

Sen hjälper det i detta fallet att oavsett om jag får ett kort eller inte, så finns det en stor chans att jag försöker få ett AIB-kort ändå, och sen lämna tillbaka en av dem om jag lyckas få båda. Är tyvärr så man får göra just nu tycker jag, i-och-med hur få kort det finns, och faktum att de släpper produkter utan några recensioner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurgenaut:

Alltså - det enda vi har att gå på är nvidias siffror för sin Dollar -> SEK.
$499 = 5625 SEK (alltså * 11.27)
$699 = 7825 SEK (alltså * 11.2)
Korten såldes (i någon mån) för detta pris i Sverige. Hade FE sålts här hade de fortfarande kostat dessa siffror.

AMDs GPUer skulle med samma resonemang kosta
$579 = 6485 SEK
$649 = 7269 SEK

Så frågan är ju då var de extra 750 kronorna kom ifrån (om webhallens 7300 och 7999 står sig). Jag tror inte att dessa kort kommer föra med sig MER merarbete än ampere-serien för återförsäljarna.

Jag påstår inte att de kommer resultera i mer arbete än nvidia-serien. Dock så har ju återförsäljarna blivit helt nedringda och bombade av folk som undrar vart deras 3080kort och deras amd 5000serie är. Sedan så erbjuder ju de flesta i Sverige ”gratis frakt”.

750kr är inte så farligt prispåslag enligt mitt tycke då man måste ha marginaler och vinst.

Detta är dock min aspekt på det hela och alla får ju givetvis tycka olika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

usch vad mycket coilwhine det låg med i ljudet,
jag tappade i alla fall lusten på köp när jag hörde detta, men jag är lite allergisk mot just hög coilwhine,

Inbyggd telefonmikrofon med automatisk ljudjustering någon centimeter från arbetande fläktar. Spoltjutet du tror dig höra kan mycket väl bara ha varit normalt fläktljud vid mediumtung belastning. Något man sällan kommer i kontakt med om man inte har datorlådan fasttejpat på skallen.

Permalänk

När kommer alla reviews?

Permalänk
Medlem

När släpper Sweclockers och alla andra sina tester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

När kommer alla reviews?

Klockan 15.00.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

När kommer alla reviews?

Förmodligen kl15.00

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Ofan. Det kommer alltså inte fler referenskort än de som släpps och är slut 1501? Damn boy

Nä, det har jag hört på flera ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

När kommer alla reviews?

ingen som vet får säga, AMD verkar ha blockerat precis allt. vi vanliga dödliga får gissa oss fram så bäst vi kan. med största sannolikhet kommer recensionerna på samma gång som korten släpps, alltså 15:00.

Permalänk
Medlem

Läser man här så låter det som att 3000-lanseringen kommer vara generös i jämförelse AMDs.

Men men, inget referenskort så blir det inget köp. Tänker inte betala för en kylning som skruvas bort direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

När kommer alla reviews?

1500 idag

Permalänk
Medlem

Angående tillgången hos MicroCenter i USA så har jag för mig att de hade enbart ett par 3080 i många butiker vid dess launch, så känns inte direkt som att tillgången är sämre på AMDs kort. Det som avgör om AMD lyckas bättre med lanseringen är i mina ögon snarare om de lyckas få ut AIB-modeller i större antal än Nvidia första månaden.

Permalänk
Medlem

föredrar nog att de inte syns innan misstänker att det gör det knepigare för botfolk att knipa korten för att kränga till upptrissade priser.

Permalänk
Medlem

är det någon som vet om det finns några AIB kort på <2.5 slots? Enligt ryktena alltså...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

https://i.imgur.com/aMf27bD.png

Lite info från Komplett som lades ut på Facebook.

Men fyfan då.. ville verkligen ha ett referenskort. Besviken är bara förnamnet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless