Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

En smak sak. Jag har haft outside in tracking och inside out tracking. För mig är inside out en stor fördel. Jag vet att jag tappar precision etc men det är fortfarande en stor fördel för mig. Har haft en hel del problem med outside in tracking och kan inte i nuläget optimera för det. Nu har jag haft en G1 med sämre tracking och den var precis "godkänt" för mig så G2 med bättre tracking bör nå upp till min nivå av godkänt. Testade lite Pavlov på min G1 och trackingen var ok så tror inte G2 är sämre för mig iaf.
Har dock stor respekt för dom som inte håller med. Kanske har man högre krav eller har vant sig vid outside in tracking. Även så allt jag läst om Oculus quest(1/2) med ir är definitivt bättre. WMR behöver definitivt fokusera på spårningen av kontroller för att vara ett alternativ framöver.

Som användare av både wmr och Oculus vill jag påstå att Oculus insideout är betydligt bättre än wmr's inside out.
Wmr funkar men inte i närheten av Oculus.
Jag vill nog påstå att trackingen på Quest 2 är snäppet bättre än det var på Quest 1 tom.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Som användare av både wmr och Oculus vill jag påstå att Oculus insideout är betydligt bättre än wmr's inside out.
Wmr funkar men inte i närheten av Oculus.
Jag vill nog påstå att trackingen på Quest 2 är snäppet bättre än det var på Quest 1 tom.

Som sagt detta är nog mer personligt. Jag själv kommer bara fokusera på inside-out tracing pga mina behov. Jag har inga problem med att säga att Q2 är bättre. Jag kommer fokusera på om G2 är OK.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

En smak sak. Kanske har man högre krav eller har vant sig vid outside in tracking. Även så allt jag läst om Oculus quest(1/2) med ir är definitivt bättre. WMR behöver definitivt fokusera på spårningen av kontroller för att vara ett alternativ framöver.

Jag köper att vi har olika preferenser.

Jag kör mest sittande. Helst racingspel men de jag gamar med kör flygspel så då hakar jag på där med.
Reverb har inte fungerat tillräckligt bra för flygspelen, hur man än har gjort. Såklart torde det bli aningen bättre men eftersom oculus inte har failat en enda gång såvitt jag kommer ihåg, och Pimax verkar fungera med så är jag bestämd att inte acceptera en dåligt fungerande tracking om jag inte måste. Reverb G2 måste vara riktigt bra i ävrigt, G1 var nog bäst för ett år sen, och man har fixat alla smådetaljer, men man fortsätter med inside out. Med samma kvalite som oculus tracking hade det vart super.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/64Gb DDR5@6600/RTX5090/ 3x Samsung m2.
Varjo Aero, Reverb G1. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Vilka problem hade du med flygspel? Jag hade inga trackingproblem med min reverb G1 för sittandes. Jag hade ju en dålig första batch så jag hann inte testa kontrollerna så mycket. Men de gick absolut att lira med i mitt rum men inte lika bra som oculusens externa sensorer eller lighthouse. Även Rift S var en nedgradering nog mer lik reverb än CV1 setupen men lite bättre iaf

Pimax med endast gyros blev jag förvånad hur bra det fungerade även om det bär emot att ge ros åt Pimax... Behövde egentligen aldrig recentrera men nu rör man inte huvudet så otroligt när man rejsar iaf.

Sen så köper jag att det är en fördel med att man kan ha större roomscale med inside out och wireless om man har utrymmet och flåset att springa runt i 5x5 meter roomscale eller något. Man blir ju bra svettig bara av att stå still i thrill of the fight liksom. Fatta om man ska springa runt i en hel boxningsring

Nu har de ju typ samma kamerasetup som quest 2 med minuset inte ir. Men borde gå att få väldigt nära den trackingen hoppas man

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Jag köper att vi har olika preferenser.

Jag kör mest sittande. Helst racingspel men de jag gamar med kör flygspel så då hakar jag på där med.
Reverb har inte fungerat tillräckligt bra för flygspelen, hur man än har gjort. Såklart torde det bli aningen bättre men eftersom oculus inte har failat en enda gång såvitt jag kommer ihåg, och Pimax verkar fungera med så är jag bestämd att inte acceptera en dåligt fungerande tracking om jag inte måste. Reverb G2 måste vara riktigt bra i ävrigt, G1 var nog bäst för ett år sen, och man har fixat alla smådetaljer, men man fortsätter med inside out. Med samma kvalite som oculus tracking hade det vart super.

Intressant. Har inte set någon som haft "problem" med G1/G2 vid sim användande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

En through the lenses video från MRTV.
Lite snack om trackingen också under tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Då måste de öka upplösningen. Jag vill ha samma låga fov fram tills vi uppnår retina för Reverb. Pimax, Index får ju gärna satsa på högre fov i stället.

Tycker det är rätt smidigt med headtrackingen ändå. Det är värre med monitorer där man måste dra runt vyn med mus och hålla på. Där håller man på tvärtom. Lirar på mer högupplöst panel för det mesta men med 21:9 format istället för 16:9

Om de inte skulle öka så skulle det bli 3:e headsetet i rad med samma upplösning, så ganska så troligt att de ökar till g3. Fov är vikigt för inlevelsen. Högre upplösning med samma fov har jag inte så stor nytta av då jag tittar på 3d 360 filmer. Fov behövs maxas.

Permalänk
Medlem

G3 blir säkert högre upplösning på skulle jag tippa. Är ju förhoppningsvis en bit bort till vi får refreshen på ampere och big navi iaf. 360 filmer jag sett så ja där får man nog dålig utväxling på högre upplösning.

Jag vill kunna använda den som virtuell projektor för film kanske tv också så slipper jag punga ut 85k för en åtminstone 85" tv. Projektor är opraktiskt där jag bor.

Hade gärna testat ett VR headset med vettiga paneler och vid fov. Jag har ju bara testat vid fov med pimax men dock finns inget som dödar immersion mer än SDE. Även om hjärnan försöker tänka bort det så finns det alltid där. Så fort man går till en non SDE skärm är det som hjärnan pustar ut

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Med G1 räcker det med att luta sig lite framåt och titta nedåt som man ofta gör i flygspel i en cockpit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hade gärna testat ett VR headset med vettiga paneler och vid fov. Jag har ju bara testat vid fov med pimax men dock finns inget som dödar immersion mer än SDE. Även om hjärnan försöker tänka bort det så finns det alltid där. Så fort man går till en non SDE skärm är det som hjärnan pustar ut

Pimax 5+ ?

Har du provat 8KX ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara testat 5k+ inte 8KX.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Med G1 räcker det med att luta sig lite framåt och titta nedåt som man ofta gör i flygspel i en cockpit.

Finns ju rätt många youtubes med Reverb ihop med X-plane samt Aerofly. Känner inte alls igen detta. Menar du att trackingen lägger av när man lutar sig lite framåt? Låter helt sjukt märkligt

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Någon defekt med gyrot att göra? Jag testade bara ett par timmar helikopter så hann inte märka av något sånt på mitt ex iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Efter flera tiotal timmar flygsim med G1 så har jag råkat ut för lite drifting en enda gång och det var just när jag lutade mig framåt. Har också en OVR toolkit overlay med mitt desktop som är typ halvvägs in i bröstkorgen på mig och det är ärligt talat inget problem ens då.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag har nu avbokat min beställning på g2 ifrån komplett, finner det helt absurd hur hp och deras underleverantörer har skött denna release, och när komplett inte ens kan lova att produkten kommer skickas ut i januari så hoppar jag av.
Inväntar 2021 och ser ifall det blir bättre, får bli en 49 tums skärm istället att köra bil sim på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Jag har nu avbokat min beställning på g2 ifrån komplett, finner det helt absurd hur hp och deras underleverantörer har skött denna release, och när komplett inte ens kan lova att produkten kommer skickas ut i januari så hoppar jag av.
Inväntar 2021 och ser ifall det blir bättre, får bli en 49 tums skärm istället att köra bil sim på.

Jag mejlade HP i förra veckan och skrev att de måste gå ut med öppna kort och meddela vad förseningen beror på. Radiotystnad håller inte. Det är ju en sak att en produktlansering/pressrelease är försenad men när releasen är genomförd och ordrar mottagna (och i många fall redan betalda) så får man leverera. Eller vara jävligt öppen med vad förseningarna beror på. Det är ju inte EN försening det handlar om. Har dock inte fått svar och räknar väl inte med det heller.

Jag tror inte längre på Corona. Jag tror dom upptäckt tracking-problem och valt att hålla inne på leveranserna tills detta är löst. Men man är för stolta för att erkänna misstaget pga G1:ans alla barnsjukdomar. Dessutom har man haft ganska högt självförtroende i marknadsföringen så....failure is not an option.

Synd bara att så redan skett i form av uteblivna leveranser i kombination med radiotystnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara för att jag skrev radiotystnad så har HP en uppdatering som - egentligen - inte säger ett dugg.

https://press.hp.com/us/en/blogs/2020/hp-reverb-g2-vr-shippin...

Däremot väcker den en del frågor:

"The team is working closely with our retailers to get you product as fast as possible"

ALLA återförsäljare jag varit i kontakt med (inkl HP Sverige) säger att dom inte får någon info överhuvudtaget.

Annat citat

"we know that some pre-orders will not be received by the end of this month"

Sedan inget mer efter det. Vad betyder det. Kommer dom i december eller februari? Mars?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mars

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hehe ja var det inte det du sa från början? Du får kanske rätt till sist?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Bara för att jag skrev radiotystnad så har HP en uppdatering som - egentligen - inte säger ett dugg.

https://press.hp.com/us/en/blogs/2020/hp-reverb-g2-vr-shippin...

Däremot väcker den en del frågor:

"The team is working closely with our retailers to get you product as fast as possible"

ALLA återförsäljare jag varit i kontakt med (inkl HP Sverige) säger att dom inte får någon info överhuvudtaget.

Annat citat

"we know that some pre-orders will not be received by the end of this month"

Sedan inget mer efter det. Vad betyder det. Kommer dom i december eller februari? Mars?

Hmm, jag har skummat igenom guiden som länkas där. Som svar på frågan om Index Knuckles kan användas med G2 så länkar HP:s officiella dokument direkt vidare till MRTV:s youtubeklipp. Detta känns som ytterligare ett argument för att ta MRTV:s åsikter kring G2:an med en extra nypa salt. Något samarbete måste det ändå finnas mellan dem, tänker jag.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Hmm, jag har skummat igenom guiden som länkas där. Som svar på frågan om Index Knuckles kan användas med G2 så länkar HP:s officiella dokument direkt vidare till MRTV:s youtubeklipp. Detta känns som ytterligare ett argument för att ta MRTV:s åsikter kring G2:an med en extra nypa salt. Något samarbete måste det ändå finnas mellan dem, tänker jag.

Samarbetet är att han är en av dem som fick ett preproduktions exemplar att testa. Och att han sedan kunnat ge feedback tillbaka.
Samtidigt har han naturligtvis passat på att lägga upp länkar till butiker som erbjöd preorders. Varav han får kickback för beställningar som genomförs genom länkarna. Man skall nog ta alla som "tjänar" pengar på det de säger med en nypa salt, oavsett hur djupgående eller nära samarbete de har eller ej.
Att HP länkar till hans videoklipp är nog mer av lathet att istället själva skriva något om det, förmodligen för det egentligen officiellt inte stöds.

Angående tracking så funderar jag på varför folk förväntade sig några underverk? De använder samma tracking som tidigare G1 och övriga WMR headset. De skulle använda samma tracking kameror och utöver sätta två kameror på sidorna så blir det egentligen inte mycket förändringar i trackingen. Vilket knappast löser de problem WMR alltid har haft. Tracking med hängande armar vid sidan av kroppen och armar rakt upp i luften. Tyvärr tror jag mer att de som bestämmer hos Microsoft och HP ser (vill se) både G1 och G2 headseten som en lösning för främst enterprise företag. De användningsområdena brukar inte innebära vilt viftande med armarna (Beat saber), hålla kontrollerna uppe i näsan (Pavlovr) eller friskis och svettis kropsställningar (OhShape).

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Han kommenterade anklagelserna i en av sina sista livesändningar iaf och hävdade att han inte arbetar för hp.

Fler kameror som skapar större avkänningsområde är ju inte någon liten grej direkt. Men skulle haft en kamera som Rift S som pekar ner också kanske

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fler kameror är ingen garanti.
Titta på HTC Vive Cosmos.
Den kanske har blivigt bättre men hade väll trackingproblem också. Körde med synligt ljus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Skrivet av flightsim18:

Finns ju rätt många youtubes med Reverb ihop med X-plane samt Aerofly. Känner inte alls igen detta. Menar du att trackingen lägger av när man lutar sig lite framåt? Låter helt sjukt märkligt

Jag skulle säga att de flesta tester på G1 beskriver trackingproblem. Jag visste om svagheten redan när jag skaffade G1.
Kollar man på tester med G2 så finns strackingproblem med där med. Inside out är inte speciellt bra.

Ett exempel, om G2 av tomshardware:
[qoute] But, if tracking accuracy is your biggest priority, you may want to skip this headset.[/qoute].

Länken är inte för att såga G1/G2 men jag blir förvånad om man inte ens hört talas om problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Jag skulle säga att de flesta tester på G1 beskriver trackingproblem. Jag visste om svagheten redan när jag skaffade G1.
Kollar man på tester med G2 så finns strackingproblem med där med. Inside out är inte speciellt bra.

Ett exempel, om G2 av tomshardware:
[qoute] But, if tracking accuracy is your biggest priority, you may want to skip this headset.[/qoute].

Länken är inte för att såga G1/G2 men jag blir förvånad om man inte ens hört talas om problemet.

Det som Tomshardware mm sågar är ju controller tracking?
Headtracking verkar det finnas mycket färre anmärkningar på och jag kan inte minnas jag sett någon vara i närheten av såna problem att man inte ens kan titta neråt i cockpit?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=LEJeLnpEhXA

Ny video med tips gällande få bra tracking med G2.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Från Webhallen idag:
jag tyvärr inget bekräftat datum från leverantören. Utan har endast preliminär info att det förväntas i lager under mitten av December.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egnirra:

Från Webhallen idag:
jag tyvärr inget bekräftat datum från leverantören. Utan har endast preliminär info att det förväntas i lager under mitten av December.

Det är nog för det bästa i mitt fall. Kommer den nu så skulle det gå åt skogen på tentan

Är så jäkla redo med separat uppsättning index controllers också!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Det är nog för det bästa i mitt fall. Kommer den nu så skulle det gå åt skogen på tentan

Är så jäkla redo med separat uppsättning index controllers också!

Får bli en sån här så länge https://arvr.google.com/cardboard/

Permalänk
Medlem
Skrivet av egnirra:

Från Webhallen idag:

Samtidigt så har webhallen tagit bort datum från hemsidan sedan någon vecka tillbaka. Det är nog klokt med tanke på att HP flyttar fram datumet hela tiden och kan tänka mig att webhallen får ta en hel del skit som egentligen skall riktas mot HP.

Anyway...mitten av december alltså. D är jag redo att bli besviken kring den 14:e december :-).

Visa signatur