RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Fast varför? Vill du köra helt på röda laget tillsammans med din Ryzen eller?

Bättre prestanda förmodligen?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Väldigt bra tester av de nya Radonkorten.
RX 6800XT https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-radeon-rx-6800-xt-r...
RX 6800 https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-radeon-rx-6800-revi...

Att man måste ominstallera windows för att aktivera SAM var nytt Inte hört/missat det innan. Undrar när man skall göra det i installationsfasen

Du måste inte ominstallera om du redan har Windows installerat på "rätt" sätt. Igor's Lab går igenom det hela rätt bra här.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Fast varför? Vill du köra helt på röda laget tillsammans med din Ryzen eller?

Det, plus att jag tar den GPU jag kan få levererad. Har lagt en beställning för 3080 också sen 20:e september men de levereras ju inte. Tyvärr beställde jag från Elgiganten och Komplett. Nu blir det webhallen, vi får se vilket jag får tag i först.

Sen att jag kan köra SAM via röda laget gör ju det hela bättre...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Tråkigt att see 6800 xt kort på blocket för 9,2k och mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Tråkigt att see 6800 xt kort på blocket för 9,2k och mer...

Alla bristvaror inom elektronik verkar finnas där nu folk "råkade" köpa 7 st eller 10 st polare som skulle ha avbokade.
Eller han som helt ärligt skrev. Bristvara därav det höga priset. Gief me money.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alla bristvaror inom elektronik verkar finnas där nu folk "råkade" köpa 7 st eller 10 st polare som skulle ha avbokade.
Eller han som helt ärligt skrev. Bristvara därav det höga priset. Gief me money.

Håller helt med, tråkig attityd.
Men så är väl världen och dens människor, men dock inte alla. Har sett flertal här som avbokat när de fått ett kort och inväntar annat ☺️

Permalänk
Medlem

hmm på webhallen är det nu en grön bock vid beställningen men står ändå följande "Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
328155 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum."

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Skrivet av marcus84:

hmm på webhallen är det nu en grön bock vid beställningen men står ändå följande "Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
328155 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum."

Samma hos mig på msi 6800 XT

Men jag tror de har fullt upp pga av black week deals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogueJuan:

Samma hos mig på msi 6800 XT

Men jag tror de har fullt upp pga av black week deals.

Fick min idag, jävlar vilken bra kylare det var på den då MSI 6800 XT, klockar ofta till över 2600mhz håller sig över 2400 typ jämt.
62-69C med en lätt fläktkurva som knappt hörs. Bra grejer helt enkelt Minnen går också dra upp till max i Slidern.

Hoppas ni får eran med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Fick min idag, jävlar vilken bra kylare det var på den då MSI 6800 XT, klockar ofta till över 2600mhz håller sig över 2400 typ jämt.
62-69C med en lätt fläktkurva som knappt hörs. Bra grejer helt enkelt Minnen går också dra upp till max i Slidern.

Hoppas ni får eran med.

https://i.ibb.co/gPdp7St/2020-11-23.jpg

Kul. Hoppas kunna knipa ett på onsdag, men eftersom det inte finns några reviews så är det lite gamble.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Vad gjorde att du valde 3070 till fördel för 6800?

Skrivet av Yasko:

Jag har en RTX 3070 och tänkte göra tvärtom, köpa en RX 6800 om jag nu lyckas...

Skippade AMD pga ray tracing och DLSS. Uppgraderar från 1080 Ti och har en 1080p Ultrawide som inte behöver ännu mer FPS, men snygga reflektioner och skuggor blir ett lyft!
Sen sitter 3070:n redan i datorn med en najs OC/UV så det är ju ett litet plus det också. Om jag gjort rätt eller fel lär ju visa sig med tiden... 😏

Visa signatur

| Louqe Ghost S1 | Ryzen 3600 | NH-L12 Ghost S1 Edition | EVGA RTX 3080 XC3 Ultra |
| G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz CL16 32GB | WD Blue SN550 M.2 1TB |
| B550I AORUS PRO AX | Corsair SF600 | Samsung Odyssey G7 27" |
| Logi G Pro Wireless | Ducky One 2 Mini | Beyerdynamic DT-1770 PRO |
| Objective 2 Headphone Amp | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peccz:

Skippade AMD pga ray tracing och DLSS. Uppgraderar från 1080 Ti och har en 1080p Ultrawide som inte behöver ännu mer FPS, men snygga reflektioner och skuggor blir ett lyft!
Sen sitter 3070:n redan i datorn med en najs OC/UV så det är ju ett litet plus det också. Om jag gjort rätt eller fel lär ju visa sig med tiden... 😏

Ja, alla har sina prioriteringar. Jag måste få mina 120fps på skärmen, det är viktigaste. Med Raytracing kommer jag aldrig få det så lika bra skippa det för min del.

EDIT. nu såg jag hade skrivit 6800, det ska vara 6800XT.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ja, alla har sina prioriteringar. Jag måste få mina 120fps på skärmen, det är viktigaste. Med Raytracing kommer jag aldrig få det så lika bra skippa det för min del.

EDIT. nu såg jag hade skrivit 6800, det ska vara 6800XT.

Ja, det var inget lätt val! Tror datorn hamnar bredvid en 4K OLED-TV inom 6 månader. Ballansen mellan FPS, RT och pengar i plånboken är knepig... Men till dess går det säkert att köpa 3080 till rimligt pris! 😅

Visa signatur

| Louqe Ghost S1 | Ryzen 3600 | NH-L12 Ghost S1 Edition | EVGA RTX 3080 XC3 Ultra |
| G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz CL16 32GB | WD Blue SN550 M.2 1TB |
| B550I AORUS PRO AX | Corsair SF600 | Samsung Odyssey G7 27" |
| Logi G Pro Wireless | Ducky One 2 Mini | Beyerdynamic DT-1770 PRO |
| Objective 2 Headphone Amp | Blue Snowball |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kibbo:

Du måste inte ominstallera om du redan har Windows installerat på "rätt" sätt. Igor's Lab går igenom det hela rätt bra här.

Oavsett så brukar jag ändå köra clean install vid nya komponenter, speciellt GPU, CPU och sådana stora ting.

GPU avinstallationer suger ju så det hänger alltid kvar ngt. Bland annat därför DDU blivit så poppis på sistone. Bättre att nuka hela skiten och köra cleant. Går ju ändå rätt fort idag

Permalänk
Medlem

synd det är hopplöst att komma i kontakt med webhallens kundtjänst denna vecka, "inga tillgängliga" hela dagen, hade varit kul att veta om det blir nån leverans eller om man ska försöka igen på onsdag.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk

@webhallen

Hur ser tilldelningen ut på MSI korten. Mellan vilka nummer kan tänkas få inom en snar framtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon204482:

Oavsett så brukar jag ändå köra clean install vid nya komponenter, speciellt GPU, CPU och sådana stora ting.

GPU avinstallationer suger ju så det hänger alltid kvar ngt. Bland annat därför DDU blivit så poppis på sistone. Bättre att nuka hela skiten och köra cleant. Går ju ändå rätt fort idag

Ja att rensa ut gamla drivrutiner vid byte av drivrutiner eller hårdvara är alltid rekommenderat, men att ominstallera hela OS:et för ett GPU-byte är väldigt overkill, om det nu inte är så att man vill använda SAM och har Windows installerat i legacy mode.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det, plus att jag tar den GPU jag kan få levererad. Har lagt en beställning för 3080 också sen 20:e september men de levereras ju inte. Tyvärr beställde jag från Elgiganten och Komplett. Nu blir det webhallen, vi får se vilket jag får tag i först.

Sen att jag kan köra SAM via röda laget gör ju det hela bättre...

Ett av dom säkrare korten är nog Inet, dom prioriteras större leveranser från AMD än många andra butiker.

Permalänk
Skrivet av Kibbo:

Hittade följande guide som jag precis testade på min dator då jag hade installerat Windows 10 på det gamla MBR-sättet.

https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-...

fungerade och använder bara inbyggda kommandon i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellis4711:

Hittade följande guide som jag precis testade på min dator då jag hade installerat Windows 10 på det gamla MBR-sättet.

https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-...

fungerade och använder bara inbyggda kommandon i Windows 10.

Vad bra att det går att göra med Windows inbyggda grejer. Igor's Lab rekommenderade någon mjukvara som det tydligen var lite hit-and-miss med om konvertering skulle lyckas eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fattar inte..

Lite bitter är man för att det inte blev något kort på lansering, men kul för de som lyckades i dessa tider av små lager.
Däremot fattar jag inte överhuvudtaget nu när man vet hur korten presterar varför butiklistas de inte (3e part)?!
Kanske blir att strunta i AMD denna gång bara för att det är så värdelösa just nu. Däremot så är Nvidia lika värdelösa på deras kant.

Så vad gör man? tänk ifall man kunde gå i ide, ner i en håla och skeda en björn. Bara sova hela vintern och få ett pling på vårkanten när det är något erbjudande på ett billigt kort. För man vet de tusan om dessa rykten kommer stämma imorgon att det ska finnas bättre tillgång på 3e part än Nvidia.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Däremot fattar jag inte överhuvudtaget nu när man vet hur korten presterar varför butiklistas de inte (3e part)?!

Då har du inte hängt med, korten läggs upp på sekunden klockan är slagen 1500 för att bottar inte ska hinna köpa på sig massa kort, detta leder till att fler ärliga köpare kommer få korten, en bra åtgärd av AMD tycker jag.

Litet pris man får betala för större chans att få ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nastycrew:

Då har du inte hängt med, korten läggs upp på sekunden klockan är slagen 1500 för att bottar inte ska hinna köpa på sig massa kort, detta leder till att fler ärliga köpare kommer få korten, en bra åtgärd av AMD tycker jag.

Litet pris man får betala för större chans att få ett kort.

Jo då jag har hängt med. Man kan lägga upp korten och specs någon annanstans innan.

En blid lanserad utan att vara på rätt URL med specs mm hade inte varit farligt överhuvudtaget.
Man hade inte heller behövt använda hela namnet. Ser som sagt inte problemet.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Jo då jag har hängt med. Man kan lägga upp korten och specs någon annanstans innan.

En blid lanserad utan att vara på rätt URL med specs mm hade inte varit farligt överhuvudtaget.
Man hade inte heller behövt använda hela namnet. Ser som sagt inte problemet.

Instämmer helt, det är faktiskt märkligt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Webhallen
Skrivet av sergejz0rk:

@webhallen

Hur ser tilldelningen ut på MSI korten. Mellan vilka nummer kan tänkas få inom en snar framtid?

Vi har nu tagit emot alla kort som vi har fått information om, allt som kommer nu är "bonus" men har hört halvpositiva men inte närtidsaktuella svar dock :/. Så får jag ett gäng Sapphire så kommer det fördelas ut på MSI / Gigabyte kön osv.

Svårt att säga just nu, återkommer så fort jag har mer info

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Kommer partnerkorten börja säljas imorgon? Finns det någon information om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Kommer partnerkorten börja säljas imorgon? Finns det någon information om det?

https://www.inet.se/kampanj/6000/amd-radeon-rx-6000-serien

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag frågade Inet via FB. Enligt dem så har de inte fått infon om vilken tid som gäller från AMD. Men det lutar mot kl 15 igen.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Ush jag hoppas VERKLIGEN 3dje parts rx 6800 korten kommer finnas med 2 slots kylare :X Annars blir det att försöka få tag på ett referenskort på något sätt.
Inget drömläge direkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi har nu tagit emot alla kort som vi har fått information om, allt som kommer nu är "bonus" men har hört halvpositiva men inte närtidsaktuella svar dock :/. Så får jag ett gäng Sapphire så kommer det fördelas ut på MSI / Gigabyte kön osv.

Svårt att säga just nu, återkommer så fort jag har mer info

/Patrik

Hej Patrik!

Kan du se någon status på min order ....9068 (MSI RX 6800) med hämtning i Sisjön?

Mvh Anders

Specificerade tydligare
Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3