Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nytt Mini-ITX bygge - inte byggd dator på länge - ingen bild/POST/ljud

Permalänk
Medlem

Nytt Mini-ITX bygge - inte byggd dator på länge - ingen bild/POST/ljud

Suck. Hoppas få lite stöd både moraliskt och tekniskt
Har inte byggt en dator av komponenter på säkert 15år. Byggde ihop en Mini-ITX i ett Dan A4 v4.1 igårkväll och när jag startar så får jag ingen bild.

Komponenter:
Core i5-10600K
WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 (WDS100T2B0C)
ASRock Z490M-ITX/ac
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2B3200C16
Alpenföhn Black Ridge
Zotac Gaming GeForce RTX 3070 Twin Edge 8GB
Corsair SF600 600W 80+ Platinum

Inbillar mig att jag satt allting korrekt. Har följt denna "guide". Har i princip samma komponenter förutom m.2 SSD.
https://www.youtube.com/watch?v=AENfa_nNvuI

Beskrivning av vad som händer vid book:
När jag startar datorn på knappen så ger datorn inte ifrån sig några beep-ljud alls. Men dagens moderkort kanske inte ha någon inbyggd PC speaker? Finns 4-pin header på moderkortet för att koppla in - men har ingen sån.
Det blir ingen bild alls via HDMI varken med externa GPU eller intern mobo-GPU.

Alla fläktar börjar snurra. Både CPU fan och Chassi Fan. nätagget fläkten börjar snurra i några sekunder och slutar sen - men jag har läst att dessa nätagg har någon funktion som gör att vid låg last så används inte fläkten, kan det vara det?
Känner att CPU kylaren blir ljummen/varm. Så processorn verkar göra något iaf.

Har laddat upp en film på min YouTube på hur det det ser ut vid boot:
https://www.youtube.com/watch?v=1wDTPYl1ASE

Har provat koppla ur externa grafikkortet helt - båda strömmen och kopplat bort PCI riser cable från moderkortet. Beter sig 100% identiskt vid boot även med intern GPU.

Enda "enkla" teorin jag har är att min Philips LCD TV inte gillar upplösningen när datorn POST/bootar och därför får jag ingen bild, har tyvärr ingen datorskärm utan bara en TV som skärm. Har någon varit med om att det är problemet?

Några tankar och idéer om saker jag borde felsöka?
Idag ska jag plocka isär allt och se om jag kan starta med 1 RAM sticka och kanske utan m.2 SSD, borde man få POST screen även utan m.2 SSD?

tack på förhand för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Tja.
Har moderkortet nån liten led? Ibland finns det liten led indikator som kan visa grönt om allt är som det ska.. tex. Orange om den känner av problem med nån ramsticka eller rött för nått annat typ.. Jag har varit med om att min tv inte kan visa bootskärmen men då har det funkat när man kommit till Windows.. har du provat trycka typ f1,f5 vid start?.. ibland kan det stå nåt felmeddelande vid boot och sen typ press f1 to continue.

Om TVn har problem med låga upplösningen så kanske du behöver koppla in en skärm för att installera Windows och drivrutiner iaf och sen koppla in TVn. Kanske finns nån du kan låna av..

Permalänk
Medlem

Har du testat resetta CMOS? Det verkar lite som att du fått någon liten (antagligen ofarlig) kortslutning under bygget och moderkortet har skyddat sig själv.

Det är mycket enkelt att göra. Du tar bara t.ex. en skruvmejsel eller något annat som är ledande, och kopplar ihop de två pinsen som är i nedre högra hörnet på moderkortet, under ram-stickorna. Kolla t.ex. på bilden på sida 7 (komponent med markering 15).

Edit: Gör det med strömmen urkopplad. Tryck också ett par gånger på power-knappen efter att du har kopplat ur strömmen, för att dra ur eventuell spänning i nätagget.

Sen kunde du också kolla att alla kablar från nätagget är ordentligt ikopplade. Jag har sett samma problem t.ex. om kabeln till moderkortet (för CPU) inte är ordentligt ikopplad.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Tja.
Har moderkortet nån liten led? Ibland finns det liten led indikator som kan visa grönt om allt är som det ska.. tex. Orange om den känner av problem med nån ramsticka eller rött för nått annat typ.. Jag har varit med om att min tv inte kan visa bootskärmen men då har det funkat när man kommit till Windows.. har du provat trycka typ f1,f5 vid start?.. ibland kan det stå nåt felmeddelande vid boot och sen typ press f1 to continue.

Om TVn har problem med låga upplösningen så kanske du behöver koppla in en skärm för att installera Windows och drivrutiner iaf och sen koppla in TVn. Kanske finns nån du kan låna av..

Skrivet av Sando:

Har du testat resetta CMOS? Det verkar lite som att du fått någon liten (antagligen ofarlig) kortslutning under bygget och moderkortet har skyddat sig själv.

Det är mycket enkelt att göra. Du tar bara t.ex. en skruvmejsel eller något annat som är ledande, och kopplar ihop de två pinsen som är i nedre högra hörnet på moderkortet, under ram-stickorna. Kolla t.ex. på bilden på sida 7 (komponent med markering 15).

Edit: Gör det med strömmen urkopplad. Tryck också ett par gånger på power-knappen efter att du har kopplat ur strömmen, för att dra ur eventuell spänning i nätagget.

Sen kunde du också kolla att alla kablar från nätagget är ordentligt ikopplade. Jag har sett samma problem t.ex. om kabeln till moderkortet (för CPU) inte är ordentligt ikopplad.

Allt sitter i lådan så är så tight att jag inte ser någon LED. Läser lite online att det ibland kan sitta en LED på undersidan av moderkortet. Men det är omöjligt att se i det här lilla Mini-ITX bygget sen finns det inga referenser till LED i manualen. Men ska se om jag kan se nåt.

Bra tips med CMOS - följde inte med någon jumper till moderkortet men då vet jag att jag kan testa med en skruvmejsel eller så.

Testar dessa saker och återkommer med resultat.

Ska även se om jag kan åka förbi kontoret och hämta en datorskärm. Men TVn verkar hantera olika upplösningar bra så tror det är en long-shot.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejje:

Allt sitter i lådan så är så tight att jag inte ser någon LED. Läser lite online att det ibland kan sitta en LED på undersidan av moderkortet. Men det är omöjligt att se i det här lilla Mini-ITX bygget sen finns det inga referenser till LED i manualen. Men ska se om jag kan se nåt.

Bra tips med CMOS - följde inte med någon jumper till moderkortet men då vet jag att jag kan testa med en skruvmejsel eller så.

Testar dessa saker och återkommer med resultat.

Ska även se om jag kan åka förbi kontoret och hämta en datorskärm. Men TVn verkar hantera olika upplösningar bra så tror det är en long-shot.

Jag är väldigt förvånad om det beror på att TV:n inte hanterar upplösningen. Jag har inte stött på såna problem sen tidigt 2000-tal.

Det som jag skulle testa är:

1. Resetta CMOS
2. Kolla att alla kablar är ordentligt i, speciellt strömkablarna till moderkortet (även CPU). Kolla också PCI-riser-kabeln!
3. Testa med endast en ram-modul i olika slots, och kolla att den är ordentligt i (DDR4 kan va svåra att få in jämfört med äldre varianter).

M.2 ska inte påverka på det här sättet. Även utan någon typ av lagring som helst borde den POST:a.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

@Jeje; Stämmer angående SFX-agget, har själv 2st.

Riserkablar rent generellt kan vara problematiska men färdiga risers som kommer med chassiet brukar inte krångla. AMD RX5700-serie bara som ett exempel acceptar inte en riserkabel.
Den bästa rekommendationen för dig är just att koppla upp allt utanför chassiet. Möjligheten att överskåda framförallt ITX-formfaktor blir betydligt lättare.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera att testa med en skärm - du känner ingen som har en att låna ut?
Planerar du att köra en dator med 3070-kort och inte ha en vettig skärm eller vad ska du göra med datorn? Med en "Philips LCD TV" låter inte riktigt som att du kommer få ut hela datorns potential.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

@Jeje; Stämmer angående SFX-agget, har själv 2st.

Riserkablar rent generellt kan vara problematiska men färdiga risers som kommer med chassiet brukar inte krångla. AMD RX5700-serie bara som ett exempel acceptar inte en riserkabel.
Den bästa rekommendationen för dig är just att koppla upp allt utanför chassiet. Möjligheten att överskåda framförallt ITX-formfaktor blir betydligt lättare.

Rx 5700-serien funkar bra med riser. Men om grafikkortet och moderkortet stöder gen 4 så behöver tiderna också va gen 4. Gen 3 ger ingen signal.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag startade datorn igår och satt och suckade och väntade - tänkte att jag skulle köra en clear CMOS efteråt.
Sen efter ca 30 sekunder fick jag bild
Och nu funkar den perfekt.
Vet inte vad det var för jag gjorde ingenting.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk

@Sando; Sant! Misstog mig på Gen.

@Jejje; Bra där! Visa system idag kräver en uppstartscykel innan du får en post. Mycket nuförtiden innefattar lite tålamod

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare