Egen router inkopplad efter Telias router/modem

Permalänk
Medlem

Egen router inkopplad efter Telias router/modem

Jag har för närvarande bryggat min Telia router/modem med min egen Asua router därefter. Detta eftersom jag då kan placera Asus routern på ett ställe som ger bättre wifi-täckning i huset.
Jag ska nu koppla in en stationär dator med nätverkskabel och pga närhet till Telia modemet vore det enklast att koppla in datorn direkt i denna. För att undivka problem med ip-adresstilldelningen tänkte jag stänga av bryggningen men fortfarande ha kvar Asus routern som wifi-källa. Är det någon som vet om det kommer fungera bra?

Permalänk
Medlem

Det kommer att fungera bra.

Om du inte har ett behov av att kunna dela data mellan nätverken så behöver du inte ändra någonting alls.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kommer inte att fungera bra.
Asusen måste göras om (konfas) så den inte längre är en router utan agerar accesspunkt för att man ska undvika adressproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kommer inte att fungera bra.
Asusen måste göras om (konfas) så den inte längre är en router utan agerar accesspunkt för att man ska undvika adressproblem.

Det förstår jag inte.

Jag tänker mig att Telia-routern idag har en egen adressymd (IP-range) och det finns ingenting anslutet till den.

Port nummer 4 är bryggad och från den går det en kabel till en ASUS-router som också har en egen adressrymd. ASUS-routern delar också ut WIFI.

Om förutsättningarna är som ovan så kommer väl en dator som ansluts med kabel i Telia-routern att tilldelas en adress från den. Det skulle kunna redan finnas en sådan adress upptagen på det nätverket som ASUS-routern också har delat ut, men i och med bryggningen så kommer de aldrig att kollidera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det förstår jag inte.

Jag tänker mig att Telia-routern idag har en egen adressymd (IP-range) och det finns ingenting anslutet till den.

Port nummer 4 är bryggad och från den går det en kabel till en ASUS-router som också har en egen adressrymd. ASUS-routern delar också ut WIFI.

Om förutsättningarna är som ovan så kommer väl en dator som ansluts med kabel i Telia-routern att tilldelas en adress från den. Det skulle kunna redan finnas en sådan adress upptagen på det nätverket som ASUS-routern också har delat ut, men i och med bryggningen så kommer de aldrig att kollidera?

"Jag tänker mig att Telia-routern idag har en egen adressymd (IP-range) och det finns ingenting anslutet till den."
Så du menar alltså att när du bryggar något så har det en egen adress-rymd och tilldelar ip utifrån den? Det är inte min uppfattning av vad bryggning innebär. Bryggning innebär väl ändå att allt skickas vidare eller?

Permalänk
Medlem

Dubbelnat brukar fungera fint, men din dator hamnar i ett annat nät/lan om du inte ställer om Asus till accesspunkt. Läs manualen och ställ om.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hnsander:

För att undivka problem med ip-adresstilldelningen tänkte jag stänga av bryggningen men fortfarande ha kvar Asus routern som wifi-källa.

Skrivet av MickeBoy:

Det förstår jag inte.

Jag tänker mig att Telia-routern idag har en egen adressymd (IP-range) och det finns ingenting anslutet till den.

Port nummer 4 är bryggad och från den går det en kabel till en ASUS-router som också har en egen adressrymd. ASUS-routern delar också ut WIFI.

Om förutsättningarna är som ovan så kommer väl en dator som ansluts med kabel i Telia-routern att tilldelas en adress från den. Det skulle kunna redan finnas en sådan adress upptagen på det nätverket som ASUS-routern också har delat ut, men i och med bryggningen så kommer de aldrig att kollidera?

Men bryggningen ska stängas av och då får man dubbel nat och bubbla dhcp servrar i lanet, dessutom kan enheterna ha samma förvalda adress till admininterfacet.
Om Asusen ska användas som AP ska den vara konfad som det annars ska den inte kopplas in om lanet ska fungera korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

"Jag tänker mig att Telia-routern idag har en egen adressymd (IP-range) och det finns ingenting anslutet till den."
Så du menar alltså att när du bryggar något så har det en egen adress-rymd och tilldelar ip utifrån den? Det är inte min uppfattning av vad bryggning innebär. Bryggning innebär väl ändå att allt skickas vidare eller?

Jag har gjort precis samma sak hemma hos mig. Kör också med Telia routern. Den är inställd med DHCP påslaget och allting som ansluts till den på portarna 1-3 ger ett IP-nummer i den serie som är konfigurerad.

Port nummer 4 är bryggad och där sitter en annan router som delar ut en helt annan IP-nummer serie. Det som ansluts till Telia routerns port nummer 4 får ett eget publikt ip-nummer.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Jag fick som svar från Telia att det inte skulle fungera bra ifall jag hade bryggningen fortsatt aktiv. Detta eftersom jag då skulle tilldelas 3 ip-nummer från Telia (Telia-router ett, Asus-router ett och den stationära datorn ett), och man får bara använda två av telias samtidigt.
Jag tänkte därför stänga av bryggningen och låta Telia-routern agera router, och Asus-routern bara sköta wifi. Men jag vet inte om det blir bra. Måste jag i så fall konfa om Asus-routern?
ps. jag tänker stänga av wifi på Telia-routern då den ändå står på ett ställe med mycket dålig täckning. Och jag har inget behob av att den stationära ska kunna dela data med enheterna på wifi-nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men bryggningen ska stängas av och då får man dubbel nat och bubbla dhcp servrar i lanet, dessutom kan enheterna ha samma förvalda adress till admininterfacet.
Om Asusen ska användas som AP ska den vara konfad som det annars ska den inte kopplas in om lanet ska fungera korrekt.

Du vet väl inte med säkerhet att bryggningen faktiskt ska stängas av? Frågan uppstod då datorn som skulle kopplas in stod närmast Telia-routern fysiskt. Det var enklare att koppla in den där jämfört med att dra en kabel till ASUS-routern.

Och då tycker jag att om det inte finns ett krav att dela information i mellan de två nätverken, så behöver inga förändringar alls göras och det är bara att ansluta datorn med en kabel. T.ex. om det endast finns mobiltelefoner, surfplattor och spelkonsoler anslutna till ASUS-routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnsander:

Tack för era svar.
Jag fick som svar från Telia att det inte skulle fungera bra ifall jag hade bryggningen fortsatt aktiv. Detta eftersom jag då skulle tilldelas 3 ip-nummer från Telia (Telia-router ett, Asus-router ett och den stationära datorn ett), och man får bara använda två av telias samtidigt.
Jag tänkte därför stänga av bryggningen och låta Telia-routern agera router, och Asus-routern bara sköta wifi. Men jag vet inte om det blir bra. Måste jag i så fall konfa om Asus-routern?
ps. jag tänker stänga av wifi på Telia-routern då den ändå står på ett ställe med mycket dålig täckning. Och jag har inget behob av att den stationära ska kunna dela data med enheterna på wifi-nätverket.

Då tycker jag att du ska prova. Det är ju inte så svårt. Stoppa i en kabel i telia-routern port 1, 2 eller 3 och anslut den till datorn.
Jag hävdar att datorn kommer att få internetanslutning från telia-routern och ditt övriga nät kommer att fungera lika bra som idag.

Permalänk
Medlem

Tack MickeBoy! Det var så jag tänkte göra först. Men jag blev osäker då Telia techsuppport hävdade att det inte skulle fungera pga att jag då tildelades för många ip-adresser från dem.

Permalänk
Medlem

Det funkar att få internetaccess från de andra portarna på Telia-routern, men Telia hävdade som sagt att det blev instabilt och kunde sluta fungera när som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnsander:

Det funkar att få internetaccess från de andra portarna på Telia-routern, men Telia hävdade som sagt att det blev instabilt och kunde sluta fungera när som helst.

Jag kör såhär sedan i våras då jag började jobba hemifrån och ville ha jobbdatorn i ett separat nätverk. Jag har inte upplevt några problem alls.

Jag har en fiberanslutning från telia.

Permalänk
Medlem

Det är jätteenkelt att ställa om din egna router till accesspunkt. Det är en fördel att kunna casta, skriva ut, dela filer o.s.v. mellan datorn och de trådlösa enheterna. Du ändrar från routerläge till accesspunktläge bara.

Ser inte varför Telias router skulle ta en IP-adress i bryggat läge och brygga alla portarna, hade den gjort det hade det inte funkat för dig.

Permalänk

jag fick aldrig telias router att fungera bra med något. spelar ingen roll om du bryggar till världens bästa router, krånglar det i telias hårdvara så är man körd

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnsander:

Tack för era svar.
Jag fick som svar från Telia att det inte skulle fungera bra ifall jag hade bryggningen fortsatt aktiv. Detta eftersom jag då skulle tilldelas 3 ip-nummer från Telia (Telia-router ett, Asus-router ett och den stationära datorn ett), och man får bara använda två av telias samtidigt.
Jag tänkte därför stänga av bryggningen och låta Telia-routern agera router, och Asus-routern bara sköta wifi. Men jag vet inte om det blir bra. Måste jag i så fall konfa om Asus-routern?
ps. jag tänker stänga av wifi på Telia-routern då den ändå står på ett ställe med mycket dålig täckning. Och jag har inget behob av att den stationära ska kunna dela data med enheterna på wifi-nätverket.

Det är helt rätt att du skall ställa din ASUS som accesspunkt och inte köra den som router om du kopplar in den mot Telia routerns dhcp (ej bryggad port).
Du kan ha wifi påslaget på både telia och ASUS i detta läget, se bara till att SSID och lösen är samma på båda enheterna.

@MickeBoy Din lösning med dhcp på telia port 1 - 3 och bryggad port 4 är ju inte vad TS fråga om.
Som jag tolkar din lösning blir det 2 olika lan där 1 ip-adress från telia går till dhcp och 1 vidare genom port 4 till nästa router, men det är fortfarande inte den lösningen TS frågade efter samt att TS redan i första posten skrev att bryggningen skulle kopplas bort.

Permalänk
Medlem

Tack igen för alla svar. Nu tror jag att jag har fått en bra uppfattning om hur det fungerar.
MickeBoys lösning fungerar sannolikt bra om jag inte bryr mig om ifall den stationära och wifi-enheterna är på olika LAN. Då låter jag bryggningen vara kvar.
Om jag vill ha allt på samma LAN tar jag bort bryggningen pch gör om Asus-routern till en accesspunkt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnsander:

Tack igen för alla svar. Nu tror jag att jag har fått en bra uppfattning om hur det fungerar.
MickeBoys lösning fungerar sannolikt bra om jag inte bryr mig om ifall den stationära och wifi-enheterna är på olika LAN. Då låter jag bryggningen vara kvar.
Om jag vill ha allt på samma LAN tar jag bort bryggningen pch gör om Asus-routern till en accesspunkt istället.

Inte helt korrekt, det enkla svaret är att om du kopplar in din ASUS router i en port som inte är bryggad på Telia routern skall ASUS routern ställas som accesspunkt.

Bryggad port >>> Router
Ej bryggad port >>> Accesspunkt

edit: Om endast 1 av portarna på Telia routern är bryggad så kan det funka att ASUS som router i den och övriga enheter direkt i Telia routern.
Nu vet jag inte om portarna är tjänsteberoende på Telia routern, är dom det får du bara internet till datorn genom den porten som är avsedd för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnsander:

Jag har för närvarande bryggat min Telia router/modem med min egen Asua router därefter. Detta eftersom jag då kan placera Asus routern på ett ställe som ger bättre wifi-täckning i huset.
Jag ska nu koppla in en stationär dator med nätverkskabel och pga närhet till Telia modemet vore det enklast att koppla in datorn direkt i denna. För att undivka problem med ip-adresstilldelningen tänkte jag stänga av bryggningen men fortfarande ha kvar Asus routern som wifi-källa. Är det någon som vet om det kommer fungera bra?

Skrivet av hnsander:

Tack för era svar.
Jag fick som svar från Telia att det inte skulle fungera bra ifall jag hade bryggningen fortsatt aktiv. Detta eftersom jag då skulle tilldelas 3 ip-nummer från Telia (Telia-router ett, Asus-router ett och den stationära datorn ett), och man får bara använda två av telias samtidigt.
Jag tänkte därför stänga av bryggningen och låta Telia-routern agera router, och Asus-routern bara sköta wifi. Men jag vet inte om det blir bra. Måste jag i så fall konfa om Asus-routern?
ps. jag tänker stänga av wifi på Telia-routern då den ändå står på ett ställe med mycket dålig täckning. Och jag har inget behob av att den stationära ska kunna dela data med enheterna på wifi-nätverket.

Skrivet av MacAllan:

Det är helt rätt att du skall ställa din ASUS som accesspunkt och inte köra den som router om du kopplar in den mot Telia routerns dhcp (ej bryggad port).
Du kan ha wifi påslaget på både telia och ASUS i detta läget, se bara till att SSID och lösen är samma på båda enheterna.

@MickeBoy Din lösning med dhcp på telia port 1 - 3 och bryggad port 4 är ju inte vad TS fråga om.
Som jag tolkar din lösning blir det 2 olika lan där 1 ip-adress från telia går till dhcp och 1 vidare genom port 4 till nästa router, men det är fortfarande inte den lösningen TS frågade efter samt att TS redan i första posten skrev att bryggningen skulle kopplas bort.

Hej @MacAllan!

Då tolkar vi den ursprungliga posten olika.

Jag läser den första posten som en fråga. Det finns en osäkerhet i hur det kan göras. Mitt svar är att det kan göras ännu enklare under förutsättning att det är godtagbart att ha två olika lan.

Detta bekräftas också senare i en efterföljande post.

Eftersom Telia-routern redan är bryggad idag, och det fungerar bra, och det inte finns ett behov av att från den nya datorn som ska kopplas in att nå det nätverket som ASUS-routern hanterar så blir den minsta möjliga förändring att endast ansluta den nya datorn med en sladd till Telia-routern.

Jag är helt med på att det går att lösa på ett annorlunda sätt genom att ändra så att ASUS-routern blir accesspunkt.
Det som händer då är ju att Telia-routern "tar över" och blir router för ett enda nätverk och ASUS-routern förändras till att bli en accesspunkt. Eventuell konfiguration som finns i ASUS-routern måste då föras över till Telia-routern. Det kan vara mycket eller lite, men det framgår inte i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Hej @MacAllan!

Då tolkar vi den ursprungliga posten olika.

Jag läser den första posten som en fråga. Det finns en osäkerhet i hur det kan göras. Mitt svar är att det kan göras ännu enklare under förutsättning att det är godtagbart att ha två olika lan.

Detta bekräftas också senare i en efterföljande post.

Eftersom Telia-routern redan är bryggad idag, och det fungerar bra, och det inte finns ett behov av att från den nya datorn som ska kopplas in att nå det nätverket som ASUS-routern hanterar så blir den minsta möjliga förändring att endast ansluta den nya datorn med en sladd till Telia-routern.

Jag är helt med på att det går att lösa på ett annorlunda sätt genom att ändra så att ASUS-routern blir accesspunkt.
Det som händer då är ju att Telia-routern "tar över" och blir router för ett enda nätverk och ASUS-routern förändras till att bli en accesspunkt. Eventuell konfiguration som finns i ASUS-routern måste då föras över till Telia-routern. Det kan vara mycket eller lite, men det framgår inte i tråden.

Ja om port 1 - 3 på Telia routern inte är tjänsteberoende så funkar det, jag vet inte hur det är på Telias router med det finns de som är tjänsteberoende till vad dom är tänkta som t.ex. TV, telefon och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja om port 1 - 3 på Telia routern inte är tjänsteberoende så funkar det, jag vet inte hur det är på Telias router med det finns de som är tjänsteberoende till vad dom är tänkta som t.ex. TV, telefon och liknande.

Poängen är ju att det redan är uppsatt på detta viset idag, så bevisligen fungerar det finfint för TS. Det står ju i den första posten att han funderar på att ta bort bryggningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MickeBoy:

Då tycker jag att du ska prova. Det är ju inte så svårt. Stoppa i en kabel i telia-routern port 1, 2 eller 3 och anslut den till datorn.
Jag hävdar att datorn kommer att få internetanslutning från telia-routern och ditt övriga nät kommer att fungera lika bra som idag.

Internet kommer troligen att fungera för alla enklare saker som innebär anrop inifrån men lanet kommer troligen inte att vara problemfritt om man har det som ett krav, det lär förekomma enheter med samma privata ip bakom dubbel nat och skulle man tex vilja öppna portar till "den andra nivån" så blir det väldigt bökigt.Det komemr troligen inte heller att gå att logga in på adminsidan på den router som är närmast internet från en enhet som är ansluten till router 2, fil och skrivardelning komemr troligen att strula...
För mig är ett fungerande lan ett lan som fungerar fullt ut och inte bara nått som ger tillgång till internet för att kunna surfa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara väldigt enkelt att ställa om Asus-routern till accesspunkt, så det ska jag nog testa.
Denna lilla varning förekommer dock: "In Access Point (AP) mode, the DHCP- assigned IP address changes. Install and use the Device Discovery Utility in order to detect the wireless router’s IP address". Innebär det att jag inte kommer att kunna nå routerns inställningssida via standard ip:et 192.168.1.1 efter omställningen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hnsander:

Det verkar vara väldigt enkelt att ställa om Asus-routern till accesspunkt, så det ska jag nog testa.
Denna lilla varning förekommer dock: "In Access Point (AP) mode, the DHCP- assigned IP address changes. Install and use the Device Discovery Utility in order to detect the wireless router’s IP address". Innebär det att jag inte kommer att kunna nå routerns inställningssida via standard ip:et 192.168.1.1 efter omställningen?

Det betyder att den adresseras via dhcp eller så kan du göra det manuellt, den kan alltså få behålla 192.168.1.1 det är visserligen osannolikt men det är inte omöjligt.
Personligen tycker jag att man ska använda statiska ip på nätverksinfrastruktur så fort man har mer än bara en router och då också saker som inte lämnar lanet typ nas, skrivare och servrar och alltid använda dhcp på saker som är mobila.
Man ska heller aldrig sätta statiska ip inom dhcp serverns arbetsområde, ofta går det bra men inte alltid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnsander:

Det verkar vara väldigt enkelt att ställa om Asus-routern till accesspunkt, så det ska jag nog testa.
Denna lilla varning förekommer dock: "In Access Point (AP) mode, the DHCP- assigned IP address changes. Install and use the Device Discovery Utility in order to detect the wireless router’s IP address". Innebär det att jag inte kommer att kunna nå routerns inställningssida via standard ip:et 192.168.1.1 efter omställningen?

Den kommer dynamiskt ta en adress från din Telia-router, och jag rekommenderar att du kör allt dynamiskt tilldelat. Du ser i Teliaroutern vilken IP den tar, du kan också ställa in i Teliaroutern vilken IP-adress den ska ta.

Du hittar den också om du skriver http://findasus.local i webbläsaren. Detta ska fungera även i AP-läge, men det kan bero på vilken firmware du kör.

Utöver att du har möjlighet att köra verktyg på datorn som ser vilken adress den tar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Internet kommer troligen att fungera för alla enklare saker som innebär anrop inifrån men lanet kommer troligen inte att vara problemfritt om man har det som ett krav, det lär förekomma enheter med samma privata ip bakom dubbel nat och skulle man tex vilja öppna portar till "den andra nivån" så blir det väldigt bökigt.Det komemr troligen inte heller att gå att logga in på adminsidan på den router som är närmast internet från en enhet som är ansluten till router 2, fil och skrivardelning komemr troligen att strula...
För mig är ett fungerande lan ett lan som fungerar fullt ut och inte bara nått som ger tillgång till internet för att kunna surfa.

Det fungerar inte så som du tänker dig det hela. Vid bryggningen kommer port 4 att få en ny publik ip-adress. Det blir två helt separata nätverket, båda tillgängliga bakom sin egen router. Således kommer det inte gå att komma åt eller flytta data från det ena nätverket till det andra. Du kan inte dela skrivare och inte heller administrera en router från det andra nätverket utan t.ex. VPN eller två olika nätverkskort i en och samma dator.

De båda routrarna påverkar inte varandra så det kommer att bli precis så problemfritt som varje router fungerar, men såklart blir ASUS-routern beroende av att telia routern fungerar som den ska.

Det var detta jag menade när jag skrev att om man inte har behov av att dela data mellan de två nätverken så behöver man inte göra någonting alls. Bara stoppa i en sladd och köra.