Pimax 8K Plus - Intryck efter ett par dagar

Permalänk
Medlem

Pimax 8K Plus - Intryck efter ett par dagar

Jag införskaffade efter mycket grubblande ett Pimax 8K Plus under blackfriday-rean, mycket skuld på den iden får läggas på @SweViver då jag tittat en del på hans videos sedan Vive lanserades. Jag kommer från original HTC Vive som jag beställde innan release, jag har sedan modifierat det med GearVR linser, satt på DAS, dämpat mick och kompletterat med index controllers, men det började bli dags för nytt.

Grubblandet var över huruvida jag verkligen behövde OLED, och i slutänden bestämde jag mig för att det var värt att testa något annat än jag var van vid och köra på LCD. Tyvärr fanns 8KX inte till lågt nog pris för min smak, men Komplett erbjöd 8K Plus för 9499kr.

Så, om headsetet- det är då alltså två LCD med 3840*2160 var, men ingående upplösning är 2560*1440p som uppskalas med någon form av svart magi. Vidare så gissar jag att inte hela ytan på 3840*2160 används, vilket kan förklara varför den kan driva 2x4k över displayport i 110hz. Linserna är av fresneltypen men mycket klarare än original på vive, och inte cirkulära- de är lite avlånga för att stödja en större FOV. Ingen breakout-box används utan headsetets kabel kopplas direkt till USB, DP och ström. Det finns en on/off knapp på headset, ett par volymknappar, samt två st USB typ C. Detta är trevligt då jag har en lavaliermick med typ C som jag tänkte testa. Ena typ C porten sitter under skum-masken och kan inte kommas åt utan att ta loss det, vilket är lite udda, men gissar på att den är tänkt för eye-tracking moduler. Ansiktsmasken med skumavstånd sitter hårt för att både ta loss och sätta tillbaka, och varje gång är jag lite rädd att något ska spricka
Jag har printat ut ett par adaptrar för min Vive Deluxe Audio Strap vilken lätt monterades, sitter klockrent och ger bra komfort även med detta stora headset.

För/Nackdelar:

+ Vansinnig bildkvalite, jag tittade efter första minuten efter om komplett skickat 8KX av misstag då det är svårt att tro att det kan bli skarpare än så här.
+ Bra tracking trots att det på pappret har mindre/sämre placerade trackingpoints än vive/index.
+ Funkade omedelbart out of the box utan problem, tvärtemot de förväntningar r/Pimax hade gett mig om att headsetet skulle vägra fungera och sedan sannolikt råna mig med kniv och tända eld på mig och min dator.
+ Mjukvaran har fungerat väl för mig.
+ Svärtan är inte alls så stort problem som jag väntat mig- har inte kört Phasmophobia än men i de spel jag spelat har det knappast varit märkbart. Om jag verkligen tittar efter så är det ju visserligen mer grått än svart, men bildkompositionen är bra. Den väldigt fina fillraten är nog en stor hjälp här.

- Lite konstiga prestandaproblem som jag inte upplevt med vive- stabil och fin framerate överlag men kan bli massiva framedrops i någon halv sekund, särskilt i början av en spelsession- dock kan detta vara mitt system som strular, och det har inte egentligen försämrat upplevelsen, mest lite skumt.
- Inte min erfarenhet, men Pimax verkar har lämnat många kickstarters i sticket med diverse delar av deras ordrar, och deras support ryktas vara dålig vad gäller byten. Å andra sidan finns det inga skäl att beställa direkt när du kan köpa från återförsäljare såvidare du inte får en väldigt fin rabatt hos pimax.
-En del lightbleed på sidan av skum-masken, den har ett par notches för glasögon där vilka är onödiga för mig vilka sannolikt är problemet kombinerat med ett spetsigt ansikte. Jag är van vid att köra med ljuset av i rummet för att eliminera risk för lightbleed ändå så inte hela världen.

Några allmänna observationer (även postade på reddit):

  • Tracking av controller var lite långsam först- såg rykten på nätet om att bandbredded när man pairade mot headset var dåligt och tänkte testa att flasha en Steam Controller Dongle för att paira ena kontrollern med, men testade först att sätta headsetet i en USB3 istället för USB2 på baksidan moderkortet, och då flöt det rätt flawless i allt jag testat hittills.

  • I diverse youtubevideos/kommentarer och redditrådar såg jag referencer till olika tweaks man behövde göra i mjukvara för att få allt att fungera med upplösning och allt annat- men detta verkar inte gälla längre då allt fungerade perfekt för mig out of the box.

  • Fish-eye liknande distortion finns där, den är mindre än jag kände mig ledd att tro av vissa reviews, men den märks definitivt om man tittar efter.

  • Efter ett par sessions i Pavlov har jag fått en väldigt fin känsla- att headsetet faktiskt har lämnat mer spelutrymme åt rena skillz. Hade förmodligen min bästa team deathmatch i pavlov igår där jag upprepade gånger span runt med Desert Eagle efter att jag hört ett fotsteg och plockade omedelbara headshots, något som jag tidigare sett andra göra men inte förstått hur de så till synes lätt fått till.

  • Ökad fov är inte lika märkbar som jag trodde- byter jag tillbaka till Vive så känns det som att titta genom ett sugrör givetvis, och det är lätt att se att FOV nu är en avlång historia istället för mer eller mindre cirkulärt, men jag känner mig ändå fortfarande rätt "instängd". Jag har dock enbart kört på normal än, ska se om jag står ut med Large.

För att sammanfatta lite så skulle jag säga att det var värt pengarna för min del- om man inte redan besitter Lighthouses, Index controllers osv så skulle jag titta på Reverb G2 som alternativt- tradeoffs i form av out-of-field tracking och FOV finns givetvis, men vad jag förstår ska bildkvalitet vara on par med 8KX och för mindre än hälften av priset. För de som mig som vill stanna i lighthouse-systemet dock kan jag varmt rekommendera Pimax på den tekniska nivån, och jag känner som sagt att jag faktiskt fått en boost till min prestanda i till exempel skjutspel. Nu är frågan vad man gör med ett gammalt ensamstående Vive headset, något bör man kunna hitta på

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Kul att pimax gör framsteg. Det krävdes alltid en mängd voodoo för att få min pimax 5k+ att identifieras korrekt men därefter var det stabilt. Nog rätt val gå för återförsäljare också. Det tog ett år av den mest sjuka support innan jag fick mitt ex utbytes. Sen så hade jag bett om en refund ett par månader innan också som de inte verkade förstå vad det innebar.

Det var någon community manager på deras forum som hajade till till slut att inget någonsin hände med mitt ärende efter snack med support som inte kan ett ord engelska eller fått någon slags instruktioner att spela dumma och försena ärenden. Men de kan ju ha bättrat sig där med.

Hur finner du panelerna i form av färger, kontrast etc? Min 5K+ var någonstans mellan gråskala och faktiskt ha färger. Mycket sämre svärta än Rift S LCD också. Lika bra som Vive eller bättre?

Också nyfiken om ditt 2080 lyckas orka driva headsetet i simulationer om du kör nå flyg eller racing?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kul att pimax gör framsteg. Det krävdes alltid en mängd voodoo för att få min pimax 5k+ att identifieras korrekt men därefter var det stabilt. Nog rätt val gå för återförsäljare också. Det tog ett år av den mest sjuka support innan jag fick mitt ex utbytes. Sen så hade jag bett om en refund ett par månader innan också som de inte verkade förstå vad det innebar.

Det var någon community manager på deras forum som hajade till till slut att inget någonsin hände med mitt ärende efter snack med support som inte kan ett ord engelska eller fått någon slags instruktioner att spela dumma och försena ärenden. Men de kan ju ha bättrat sig där med.

Hur finner du panelerna i form av färger, kontrast etc? Min 5K+ var någonstans mellan gråskala och faktiskt ha färger. Mycket sämre svärta än Rift S LCD också. Lika bra som Vive eller bättre?

Också nyfiken om ditt 2080 lyckas orka driva headsetet i simulationer om du kör nå flyg eller racing?

Trist att höra, och det var den upplevelsen jag förberett mig för, luften gick nästan ur mig lite när jag inte har något att 'fixa' med en gång. Jag känner fortfarande att det kanske är bäst både för köpare och för pimax att hantera support och garanti genom återförsäljare i första hand.

Givetvis är svärta sämre än Vive- dock har ju vive som standard aldrig helt släckta leds och det kan se lite konstigt ut i totalt mörker det med. Färgerna är mer neutrala- jag ska pillanlite i pitool där man tydligen kan ändra en hel del men känner mig inte alls missnöjd med dem. Det är något lite magiskt med pixeldensiteten, medan jag på vive behöver anstränga mig lite för att ignorera aliasing, SDE osv så är det här tvärt om och jag behöver nästan anstränga mig för att se det alls.

Inte kört några simulatorer än så det återstår, hörde rykten om att flight simulator 2020 ska släppa stöd för vr i december någon gång och jag har lägligt nog en massa ledighet för Cyberpunk och andra spel redan

Min plan är att uppgradera kort snart ändå, måste bara faktiskt få tag i ett.. I övrigt så räcker ju 2080S till mer än väl för det mesta i VR.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Ja SDE är ett gissel främsta anledningen jag flytt amoledsen. Tror du fick den bättre 8k varianten om de fortfarande kör pentile oleds i 8k X.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Intressant inlägg, tack
. Alltid kul att läsa om andra headsets och folk erfarenheter

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja SDE är ett gissel främsta anledningen jag flytt amoledsen. Tror du fick den bättre 8k varianten om de fortfarande kör pentile oleds i 8k X.

Det ska faktiskt vara exakt samma displays i dessa två- Båda 8K+ och 8KX ska ha RGB matrix alltså. Skillnaden antar jag är driver/scalers som tillåter högre bandbredd och upplösning på 8KX än 8K+

Skrivet av Molotov:

Intressant inlägg, tack
. Alltid kul att läsa om andra headsets och folk erfarenheter

Det är en av anledningarna till varför jag gillar VR- det har inte kommit till nivån av pc-komponenter eller tillbehör där all fortfarande är i princip samma med lite småskillnader och design som passar olika smaker utan det är fortfarande ganska rejält olika upplevelser och styrkor/svagheter på olika devices.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja SDE är ett gissel främsta anledningen jag flytt amoledsen. Tror du fick den bättre 8k varianten om de fortfarande kör pentile oleds i 8k X.

När man projekterade 8KX var det planerat att kunna få OLED mot pristillägg men det fanns inget intresse bland backers för det så det blev bara RGB pixelmatrix(CLPL som pimax kallar dem).

Har 8KX, och tycker att displayerna är riktigt okey.

Skrivet av Shiprat:

För att sammanfatta lite så skulle jag säga att det var värt pengarna för min del- om man inte redan besitter Lighthouses, Index controllers osv så skulle jag titta på Reverb G2 som alternativt- tradeoffs i form av out-of-field tracking och FOV finns givetvis, men vad jag förstår ska bildkvalitet vara on par med 8KX och för mindre än hälften av priset.

Har inte sett G2 men har G1 sen 1 år och med samma upplösning och FOV är det samma pixeltäthet mellan G1 och G2. Det är aningen tätare i reverb än i 8KX så synskärpan är aningen bättre i Reverb, i vart fall i mitten i G1. G2 ska ha bredare sweet spot. SDE är även den aningen mindre i reverb G1 än i pimax 8KX, fast det är ingen avgörande skillnad.

Den breda FOVen gör att det inte riktigt går jämföra Reverb med Pimax(tycker jag).
För bilspel, fartkänslan blir såå mycket bättre så upplevelsen blir helt enkelt mer virtuell verklighet. För flygspel, samma sak.
För FPS-spel är antagligen samma sak. Har bara hunnit med ungefär en timme Alyx men känslan är att det är såhär man egentligen vill ha det.

Jag hade inte lighthouse eller valve controllers (Har oculus och Reverb sen innan)så det blev inte jättebilligt men det känns som det klart var värt det när man använder grejerna.

Jag tror ditt köp blev kanon mht att du hade basstationer och controllers.

Håller med om att G2 sannolikt är bästa VR-systemet för pengen när de väl går att få tag på.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Det är tätare i reverb än i 8kx med minsta möjliga fov? 8KX är väl klart bredare ändå om det är liknande 5k+

Jag blev inte så såld på vidare fov som jag trodde jag skulle bli. För racing får man ju fort tunnelseende oavsett och kändes som skygglapparna hjälpte mig fokusera. Kan tänka för flyg och fps så skulle jag nog uppskatta vidare fov mer.
Hade det vart trevligare paneler på 5k+ så hade man kanske uppskattat fov mer också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

När man projekterade 8KX var det planerat att kunna få OLED mot pristillägg men det fanns inget intresse bland backers för det så det blev bara RGB pixelmatrix(CLPL som pimax kallar dem).

Har 8KX, och tycker att displayerna är riktigt okey.

Har inte sett G2 men har G1 sen 1 år och med samma upplösning och FOV är det samma pixeltäthet mellan G1 och G2. Det är aningen tätare i reverb än i 8KX så synskärpan är aningen bättre i Reverb, i vart fall i mitten i G1. G2 ska ha bredare sweet spot. SDE är även den aningen mindre i reverb G1 än i pimax 8KX, fast det är ingen avgörande skillnad.

Den breda FOVen gör att det inte riktigt går jämföra Reverb med Pimax(tycker jag).
För bilspel, fartkänslan blir såå mycket bättre så upplevelsen blir helt enkelt mer virtuell verklighet. För flygspel, samma sak.
För FPS-spel är antagligen samma sak. Har bara hunnit med ungefär en timme Alyx men känslan är att det är såhär man egentligen vill ha det.

Jag hade inte lighthouse eller valve controllers (Har oculus och Reverb sen innan)så det blev inte jättebilligt men det känns som det klart var värt det när man använder grejerna.

Jag tror ditt köp blev kanon mht att du hade basstationer och controllers.

Håller med om att G2 sannolikt är bästa VR-systemet för pengen när de väl går att få tag på.

Allright, bra att veta. Känner mig redan väldigt nöjd med köpet men man undrar ju alltid om det är grönare på andra sidan osv
Blir fortfarande ibland chockad över hur vansinnigt bra trackingen är, känns som att det vore väldigt svårt att byta det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Allright, bra att veta. Känner mig redan väldigt nöjd med köpet men man undrar ju alltid om det är grönare på andra sidan osv
Blir fortfarande ibland chockad över hur vansinnigt bra trackingen är, känns som att det vore väldigt svårt att byta det.

Ja, tracking är viktigt.

Hade i princip aldrig problem med oculus rift.
Dagligen problem med reverb(G1) om jag körde flygspel. I bilspel, där man sitter rätt statiskt har jag inte haft problem.
Hittills, efter lite setupstrul som jag tror berodde på att jag hade 8KX utan basstationer några månader, har det fungerat klockrent med Pimax+ basestations 2.0.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är tätare i reverb än i 8kx med minsta möjliga fov? 8KX är väl klart bredare ändå om det är liknande 5k+

Jag blev inte så såld på vidare fov som jag trodde jag skulle bli. För racing får man ju fort tunnelseende oavsett och kändes som skygglapparna hjälpte mig fokusera. Kan tänka för flyg och fps så skulle jag nog uppskatta vidare fov mer.
Hade det vart trevligare paneler på 5k+ så hade man kanske uppskattat fov mer också.

Det är ju samma grundprincip för alla Pimax med vinklade displayer. Wide FOV är angett till 200grader, horisontell FOV är uppmätt till runt 175 grader, dvs nästan rakt åt höger och vänster. Denna FOV använder den största delen av displayen, sedan släcks ju displayen när man ställer in smalare FOV, normal är 150 grader horisontal och smal är 130.
Antal pixlar per grad synfält ( PPD) är fast, 22.6 för 8KX.
HP Reverb G1 har 25 PPD så runt 10% bättre pixeltäthet än 8KX.

Har inte studerat G2 i detalj sedan release, innan var det ett antal frågetecken eftersom HP inte släppte alla data.
G2 har mekanisk IPD-justering och då brukar man flytta linsen men inte displayen. Detta kostar sannolikt lite PPD om man ska bibehålla FOV eftersom man måste zooma in den del av displayen vi ser för att tillåta att linsen flyttas. Har inte sett några PPD-värden för G2. Det finns troligen nu. Hade funderat på att byta ut mina Reverb "G1" mot G2 trots att jag visste att jag skulle ha Pimax men det fungerar tillräckligt bra med Pimax för att jag är rätt säker på att det är det som gäller för min del. Har ett RTX3090 vilket är att rekommendera, i vart fall för DCS( man kunde nog rent tänka sig ett 5090Ti, om det hade funnits ).
Bilspelen verkar ha betydligt mindre prestandakrav så där går det nog komma undan med aningen mindre.

Hur man gillar bred FOV skiljer nog, jag är fett såld på det och har väntat på bredare sedan jag köpte Oculus Rift när de släpptes.
Jag tycker det ger mycket mer upplevelse och betydligt bättre fartkänsla, som är en stor del i upplevelsen för racing

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Har 8KX, och tycker att displayerna är riktigt okey.

Har idag ett Vive PRO som jag börjar bli väldigt sugen att uppgradera till något vassare. Då jag redan har lighthouse och index-controllers så ser jag Pimax 8kx som det som ger mest i form av uppgradering för en (nästan) rimlig peng?
Har du något skäl till att jag inte skall/borde uppgradera? Hur mycket problem har man att konfigurera spel för att köra med bredaste FOV? Hur väl fungerar 110HZ-läget på 8kx (om man kör upsamplat?)

Permalänk
Medlem

Tror ingen ogillar bred fov. Min G2 var tyvärr inkompatibel så man suktar efter alternativ.

Ett annat problem jag hade med 5k+ var att 3dn kändes mer 2.5D. Djupperspektivet var inte nära oculus rift CV 1 eller Rift S eller Reverb G1 väldigt platt i jämförelse.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Har idag ett Vive PRO som jag börjar bli väldigt sugen att uppgradera till något vassare. Då jag redan har lighthouse och index-controllers så ser jag Pimax 8kx som det som ger mest i form av uppgradering för en (nästan) rimlig peng?
Har du något skäl till att jag inte skall/borde uppgradera? Hur mycket problem har man att konfigurera spel för att köra med bredaste FOV? Hur väl fungerar 110HZ-läget på 8kx (om man kör upsamplat?)

Jag ser två möjliga spefika anledningar till att vara skeptisk, om de inte är tillämpliga är det en stark köprekommendation:

1) Pimax linser producerar bilden så att den är nära ögat. Avståndet som ögat ska fokusera på för att se bilden skarpt är väl under metern, kanske så nära som 50-75cm. Kan man inte läsa en tidning skarpt på det avståndet 0.5-1m) kommer Pimax upplevas suddig. Jag visste inte det så när jag fick mina insåg jag problemet och skaffade läsglasögon för att ha på inne i pimaxen. Fungerar hyffsat även om jag hellre vart utan.
Jag ser bilden i Oculus Rift, Rift S och HP reverb knivskarpt. Men i pimax är det suddigt urtan glasögon, anledningen är åldersseendet som gjort att jag inte ser skarpt på kort håll men jag ser skarpt på långt håll. Ett par bekanta som bägge är närsynta blev lyriska eftersom de såg skarpt utan glasögon och deras tidigare tester med VR har vart lite suddiga. Närsynt= ok i pimax.
Kan man inte se skarpt på...säg, 0.75m och inte vill ha glasögon ”ombord” så är det kanske inte rätt med pimax.

2) Om man ska spela spel med pimax som kräver lite extra finns det ingen väg runt en rätt kompetent dator, vilket innebär att man måste köpa ett bra(läs dyrt) grafikkort. Jag hade RTX2080ti OC som desutom klockats lite till och det gick rejält tungt i DCS. Hade behövt tuna ned grafiken mer än jag hade velat för att inte försämra bilden mot mina HP Reverb.
Hade dock RTX3090OC på order ungefär samtidigt så jag hann inte tuna med 2080ti, utan monterade 3090 och helt plötsligt blev det film av slideshoven i DCS.
Övriga spel, 2 bilspel och HL Alyx flyter fint även med 2080ti.
Jag har inte haft tid att testa FS2020 men räknar med att det kommer vara jobbigt för datorn.
Summerat; man måste redan ha, eller ha avsatt ekomomi för att skaffa ett rejält grafikkort.

Bredaste FOV: Det är väldigt stor skillnad i datakraftskravet mellan normal FOV (150-ish) och Wide(180-200). Så vissa spel får man nog ställa ned. DCS är trögt med wide fov trots 9900KS@5.2ghz och ASUS Strix 3090OC överklockat, så där kör jag hellre normal fov med flyt(man behöver supersampla lite för att få skarpa instrument.
Jag var övertygad innan jag fick dem om att man måste köra Wide på allt men faktiskt är den upplevda skillnaden rätt liten mellan normal/150 och wide/200. Samtidigt är skillnaden mellan vanliga gogglar med 110-115 grader(oculus, hp reverb, HTC vive) och pimax normal FOV enorm. Pimax normal upplever jag dubbelt så mycket bild som i normala VR-googlar. Jag har kvar mina HP reverb (än), har provat dem några ggr sen jag skaffade pimax men det är helt enkelt inte okey längre med att vara så ”trångsynt”.
Konfigureringsmässigt är det rätt enkelt i pimax software.

Jag har inte testat annat än native 4K, så den uppskalningslösningen vet jag inget om. Men siktar man på at köra det så är väl pimax 8k bara hälften så dyra ?

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tror ingen ogillar bred fov. Min G2 var tyvärr inkompatibel så man suktar efter alternativ.

Ett annat problem jag hade med 5k+ var att 3dn kändes mer 2.5D. Djupperspektivet var inte nära oculus rift CV 1 eller Rift S eller Reverb G1 väldigt platt i jämförelse.

För 8KX som jag har är det nog tvärtom för mig - bättre 3D.
FOV gör dessutom att man ser saker mer som i verkligheten och upplever avstånd/3D mer.

För bilspel och flygspel blir fartkänslan mycket, mycket bättre. Tittar man i ”kikare” som med vanliga VR så får man inte den snabba ”swosha-förbi-upplevelsen” i periferiseendet.
Jag är garanterat partisk för jag kände redan när jag köpte oculus rift när de släpptes( 4 år sen?) att nästa steg skulle vara fet FOV. Har väntat rätt länge på att 8KX skulle släppas.
Jag upplever verkligen att det är såå mycket bättre, men jag tror det kan vara en del personal taste också.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är fov som påverkar djupseendet då 5k+ hade samma fov. Gissar att det är mjukvaran eller panelerna som nog är bättre

Fartkänslan var bättre helt klart pga foven.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

[quote postid="18873061" userid="36961" name="AAKEE”]

Jag har inte testat annat än native 4K, så den uppskalningslösningen vet jag inget om. Men siktar man på at köra det så är väl pimax 8k bara hälften så dyra ?
[/quote]

Absolut. Men kan vara trevligt med möjligheten till 110hz (och lägre upplösning) i spel där hastighet är en faktor tänker jag. Mest nyfiken på hur bra det faktiskt fungerar. Har ett 3090 strix redan, så har väl ganska bra prestanda. Hur ”meckigt” är det att tweaka spel att fungera bra med ”wide” fov? Eller överhuvudtaget? Såg att headsetet finns för 13200 på proshop nu. Någon som vet om det finns för bättre pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tror inte det är fov som påverkar djupseendet då 5k+ hade samma fov. Gissar att det är mjukvaran eller panelerna som nog är bättre

Fartkänslan var bättre helt klart pga foven.

Nej, jag menar inte riktigt så. Tex om man gör en lufttankning i DCS(flygspel) så ser man en ganska begränsad del av lufttankern i vanliga VR-brillor med 110 graders FOV medan man ser det mer eller mindre utan synfältsbegränsningar med Pimax. Det ger en helt annan storleksuppfattning samt ökar 3D-känslan/djupseendet eller uppfattningen av avstånd/djup om man så vill.

Samma spel, sitter man i en cockpit och böjer sig framåt så man får huvudet relativt nära något är djupupplevelsen minst lika bra eller bättre än de med smalare FOV.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Nej, jag menar inte riktigt så. Tex om man gör en lufttankning i DCS(flygspel) så ser man en ganska begränsad del av lufttankern i vanliga VR-brillor med 110 graders FOV medan man ser det mer eller mindre utan synfältsbegränsningar med Pimax. Det ger en helt annan storleksuppfattning samt ökar 3D-känslan/djupseendet eller uppfattningen av avstånd/djup om man så vill.

Samma spel, sitter man i en cockpit och böjer sig framåt så man får huvudet relativt nära något är djupupplevelsen minst lika bra eller bättre än de med smalare FOV.

Upplever att djupkänslan är densamma oavsett du kör med small eller large fov på 8k+? Eller upplever du att du får mer djup inte bara större fov med large?

Låter som en massiv förbättring mot 5k+ oavsett. Satte broms punkterna bättre med Cv1, Vive och Rift S.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

[quote postid="18873061" userid="36961" name="AAKEE”]

Jag har inte testat annat än native 4K, så den uppskalningslösningen vet jag inget om. Men siktar man på at köra det så är väl pimax 8k bara hälften så dyra ?
[/quote]

Absolut. Men kan vara trevligt med möjligheten till 110hz (och lägre upplösning) i spel där hastighet är en faktor tänker jag. Mest nyfiken på hur bra det faktiskt fungerar. Har ett 3090 strix redan, så har väl ganska bra prestanda. Hur ”meckigt” är det att tweaka spel att fungera bra med ”wide” fov? Eller överhuvudtaget? Såg att headsetet finns för 13200 på proshop nu. Någon som vet om det finns för bättre pris?

Absolut, sder inget fel i att tänka på upscaling, tänkte bara om man planerade med det för att man satt med ett GTX560

Det är bara ett klick bort att ändra FOV, och det är inte alls meckigt så. I de spel som ändå fungerar bra mht att de är skrivna så att datakraften används rätt så är det bara ställa in Wide och sedan spela. Vissa spel kanske börjar gå tungt med wide och då är det ju lite kompromissande vad man ska minska ned för att få dert flyt man själv kräver.
Andra spel, tex DCS som jag ibland kör med polare vill man ofta supersampla för att få instrument mm extra skarpa. Kombinationen av ett spel som inte har speciellt optimerad grafikmotor och där det mer eller mindre bara än en kärna på CPUn som gör jobbet gör att oavsett den bästa CPU:n och bösta GPUn så kommer man tvingas minska några settings för att få flyt om man går från normal till wide.
Jag tror detsamma gäller Flightsim 2020, trots stora microsoft bakom så är det samma sak med fs2020; bara en kärna på CPU som drar main thread i spelet.

Har du redan ett 3090 finns bara en sak att göra: Köp 8KX

Edit: En sak, så man förstår vidden av datakraftsbehovet. Även om det är 2st 4K-paneler så blir den faktiska upplösningen man behöver använda för att alla pixlar ska få minst en pixel var rätt hög. Dels har vi det klassiska barrel distortion, sen kommer de vinklade displayerna på det vilket gör att när man projicewrar bilden blir det många pixlar som behövs. Om jag kommer ihåg och hittar rätt bild ska jag posta den, en bild söger mer än 1000 ord.
Vi pratar kanske storleksordningen 6000*3700 per öga i recommended resolution...

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Upplever att djupkänslan är densamma oavsett du kör med small eller large fov på 8k+? Eller upplever du att du får mer djup inte bara större fov med large?

Låter som en massiv förbättring mot 5k+ oavsett. Satte broms punkterna bättre med Cv1, Vive och Rift S.

Ja.

Den extra bildytan man får med Wide är rätt liten faktiskt, och det är en del distortion längst ut. Dessutom smalnar bilden av i höjdled också så skillnaden mellan normal och wide är inte uppenbar - faktiskt trodde jag det var något fel första gången för jag upptäckte inte skillnaden och trodde att min Wide setting inte blivit effektuerad.

Före jag köpte/fick hem 8KX så var jag helt övertygad om att det bara är wide som gäller eftersom det inte går pruta på hur ”immersive” det är med rejäl FOV. Många skrev att det inte var behov av att köra wide och att normal räcker. Såklart trodde jag dem inte och var övertygad om att jag endast kommer köra wide. I praktiken, efter att ha fått hem och använt en del är den sista FOV-biten marginell och det är där huvudeelen av all distortion finns. Såklart att man börjar med Wide, men det kräver ganska mycket extra datakraft så jag kan fort prioritera bort det mot bättre flyt eller bibehållen skärpa etc. Har spelet inga prestandabegränsningar så kör man givet wide.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Har Pimax 8K Plus inbyggt gyro som dom andra modellerna och hur fungerar den med glasögon?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med stöd i spel för bredare FOV? Fungerar det normalt "rakt av"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Har Pimax 8K Plus inbyggt gyro som dom andra modellerna och hur fungerar den med glasögon?

Ja, den är byggd för 6dOF så det finns gyron ombord.

Glasögon: det är aningen trångt, jag behöver mht det tidigasre beskrivna med fokusavsatånd för ögonen. Det är precis att det ryms. Har beställt en tjockare foam som är tänkt att ge möjlighet för glasögon(bland annat).

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Hur fungerar det med stöd i spel för bredare FOV? Fungerar det normalt "rakt av"?

Ja, det verkar inte vara ett problem alls.

Det är vinklade displayer vilket inte är normalt på andra VR-set. Vissa spel klarar det direkt, andra spel behöver få stödet för vinklade displayer aktiverat. Det finns månne nåt spelsom inte har stöd flör vinklade displayer, och då fungerar det inte.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.