Intel Core i9-11900K "Rocket Lake-S" får basfrekvensen 3,5 GHz

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yoshman:

En av källorna är Wccfech, vad de skriver är väl kanske i nivå med att spå i kaffesump, men de skriver i alla fall

"But since these are early ES chips, we can't say for sure if these are the final clock speeds for the chip. Intel's Core i7-10700K also featured a base clock of 3.5 GHz and boosted up to 5.1 GHz while the Core i9-10900K featured a 3.3 GHz base clock but boosted up to 5.3 GHz."

Har inte koll på vad ES-kretsarna haft för frekvenser tidigare, men låter inte helt osannolikt att de inte håller riktigt slutnivå på frekvens.

Angående Rocket Lake S. Å ena sida är det väl bra om AMD och Intel växeldrar, svårt att se hur Rocket Lake S inte ska ta över spelkronan då den har 15-20 % högre IPC än Skylake samtidigt som det är rätt jämt mellan Ryzen 5000 och Comet Lake.

Å andra sidan, vad säger det om utvecklingen på PC om man kan ligga i toppen med en 6 år gammal tillverkningsnod och en bakporterad 1,5 år gammal mikroarkitektur?

En Rocket Lake-S ES tas upp i nyheten, den låg på 3,4 GHz. Jag kan inte likt Wccftech dra slutsatsen att det är en ES som testats då den biten saknas i processorns namntagg. Det kan å andra sidan vara ett val AOTS-databasen gjort, att droppa allt efter frekvensen i Intels namntaggar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon56869:

Vad ska man med prestanda till? Var det en seriös fråga?

Du behöver ju inte få mer prestanda bara för att du har fler kärnor. Finns inte många program som kan använda sig av 32 kärnor. Särskilt inte spel, om det är det du syftar på.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Kan någon förklara mig anledningen till dessa "låga basfrekvenser" ? Teoretiskt sätt bör Turbo vara en OC, eller det är väl en OC.. Men varför gör dom ofta så låga Basfreq, de har jag aldrig förstått..

Förr i tiden var basfrekvensen helt enkelt frekvensen som processorn alltid körde på. Nu för tiden så klockar dock processorer både ner sig vid låg belastning och upp sig vid hög belastning, och processorns frekvens kan bero på vilken typ av last den kör, hur mycket ström den drar, hur varm den är, månens fas, o.s.v.

Så det är egentligen svårt att säga vilken klockfrekvens en modern processor ligger på eftersom det kan variera så mycket. Men basfrekvensen är väl vad Intel garanterar att processorn klarar att hålla på alla kärnor samtidigt under obegränsad tid (med vissa undantag som t.ex. AVX). Men det är nog över lag ovanligt att en processor faktiskt kör exakt på sin basfrekvens.

Turbo är för övrigt inte överklockning eftersom det är något som tillverkaren specificerar att processorn ska göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

Du behöver ju inte få mer prestanda bara för att du har fler kärnor. Finns inte många program som kan använda sig av 32 kärnor. Särskilt inte spel, om det är det du syftar på.

Varför skulle jag syfta på spel? Och varför skulle man inte få mer prestanda i spel med fler kärnor?

Klart att ooptimerade spel kanske inte presterar bättre om de inte lyckas nyttja hela processorn. Men det kommer ju onekligen att enbart utvecklas i en riktning.

Och om man inte vill ha flera kärnor vad är då poängen med att uppgradera överhuvudtaget? Några % högre klockfrekvenser och marginellt bättre IPC? Är ju att slänga pengarna i sjön.

Permalänk
Medlem

Taket har slagits i när det kommer till Intels 14 nm nod.

Skrivet av rewoX:

Om jag inte minns fel så hade PS3 också 8 kärnor...🤔😄 CPU marknaden rör sig inge fort fram utan mest förfiningar av varandras.

I teorin? Ja. I praktiken? Nej eftersom Sony låste antingen en eller två kärnor (beroende på om det var en defekt kärna med på köpet eller inte) med laser och tillät bara sex kärnor användas och en kärna enkom avsedd till operativsystemet.

Skrivet av anon201296:

Förhoppningsvis blir det en bra ersättare till min defekta 9900k, då utgår jag ifrån att Intels nya kommer slå Ryzen

Varför utgår du efter detta? Högre IPC får säkert Intels processorer men med lägre klockfrekvenser så kan prestandan lika gärna bli +/- 0.

Skrivet av Yoshman:

En av källorna är Wccfech, vad de skriver är väl kanske i nivå med att spå i kaffesump, men de skriver i alla fall

"But since these are early ES chips, we can't say for sure if these are the final clock speeds for the chip. Intel's Core i7-10700K also featured a base clock of 3.5 GHz and boosted up to 5.1 GHz while the Core i9-10900K featured a 3.3 GHz base clock but boosted up to 5.3 GHz."

Har inte koll på vad ES-kretsarna haft för frekvenser tidigare, men låter inte helt osannolikt att de inte håller riktigt slutnivå på frekvens.

Angående Rocket Lake S. Å ena sida är det väl bra om AMD och Intel växeldrar, svårt att se hur Rocket Lake S inte ska ta över spelkronan då den har 15-20 % högre IPC än Skylake samtidigt som det är rätt jämt mellan Ryzen 5000 och Comet Lake.

Å andra sidan, vad säger det om utvecklingen på PC om man kan ligga i toppen med en 6 år gammal tillverkningsnod och en bakporterad 1,5 år gammal mikroarkitektur?

Traditionellt så brukar ES hålla lägre frekvenser. Detta gäller både Intel och AMDs ES.

Vill minnas att den första Ryzen höll vadå? 2,9 GHz som ES? Däremot kan man inte dra slutsatsen att detta skulle vara en ES. I alla fall inte utefter vad wccftech förmedlar åt oss i alla fall.

Skrivet av DasIch:

Det kan bara betyda att Intel nått perfektion. Deras 14nm borde egentligen heta Perfection, som de sen finputsat till Perfection-plus(-plus-plus-plus).

Antingen det, eller så är Intel och AMD dinosaurier som inte insett att asteroiden redan slagit ner.

Finns inget som kan kallas för perfektion eftersom det skulle innebära noll nackdelar... och Intels processorer har en drös av sådana.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi börjar komma där det snart är dags att heja på Intel istället för att få mer konkurrens.

Kanske när de börjar med mindre vidrig marknadsföring som rEaL lIfE bEnChMaRkS! och skapa en ny cpu istället för en refresh som av någon anledning behöver ny bräda för varje refresh så kanske.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon56869:

Varför skulle jag syfta på spel? Och varför skulle man inte få mer prestanda i spel med fler kärnor?

Inte vet väll jag vad du syftar på? Kanske därför jag frågar? Och varför skulle man få mer prestanda i spel med fler kärnor om inte kärnorna används? Det är högst ovanligt att ett spel ens använder 8 kärnor, 6 kärnor klarar man sig utan problem med. Så egentligen är alla processorer över 8 kärnor onödigt för spel idag. Sedan vet jag inte hur det ser ut om ett par år, men det är oftast mer ekonomiskt att köpa lite billigare för att sedan uppgradera när det behövs.

Tittar du på hur en 24c, 32c eller 64 kärnig threadripper presterar i spel idag så är de inte bättre än en annan processor från samma generation. Ibland är de t.o.m sämre p.g.a alla trådar.

Skrivet av anon56869:

Och om man inte vill ha flera kärnor vad är då poängen med att uppgradera överhuvudtaget? Några % högre klockfrekvenser och marginellt bättre IPC? Är ju att slänga pengarna i sjön.

Några % behöver det inte vara, eller det beror ju på vad man anser vara några. Från Ryzen 3000 till 5000 så ökade prestandan med nästan 20% på bara en gen med samma antal kärnor. Ganska bra uppgradering på bara ett år om du frågar mig. Tänk då uppgraderingen från en 8-kärnig 1800X till en 8-kärnig 5800X, jäkligt stort prestandahopp utan extra kärnor.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Finns inget som kan kallas för perfektion eftersom det skulle innebära noll nackdelar... och Intels processorer har en drös av sådana.

Nu missade du tonen i mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser så många säga detta samt att gamla konsollerna hade 8-kärniga processorer. Det man tydligen har glömt är att processorna är sjukt svaga, det som blir intressant är utvecklingen som kommer nu när man faktiskt kan jobba med de cpuer som sitter i de nya konsollerna.

Tragiskt när det inte är PC i sig som har utvecklats då konsollerna har hållit tillbaka utvecklingen.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu missade du tonen i mitt inlägg.

Uppenbarligen. Om du var ironisk så får jag be om ursäkt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Viking
Skrivet av Xinpei:

Han menar att de mjölkat 14 nm tillräckligt. Att den inte går att göra bättre längre, den är så bra som en 14 nm CPU kan bli...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad ska man med prestanda till? Var det en seriös fråga?

Är en ganska relevant fråga enligt mig. Få personer idag drar någon reell nytta av 32 kärnor idag så när du på ett nördforum säger att du vill/behöver det finns det säkert någon som är intresserad av varför. Din respons blev att med en dryg ton skriva ett icke-svar, snyggt jobbat.

Att köpa en cpu med 32 kärnor är lite som att köpa en lastbil. Finns de som har nytta av det men för nästintill alla är det onödigt och slöseri på pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

Inte vet väll jag vad du syftar på? Kanske därför jag frågar? Och varför skulle man få mer prestanda i spel med fler kärnor om inte kärnorna används? Det är högst ovanligt att ett spel ens använder 8 kärnor, 6 kärnor klarar man sig utan problem med. Så egentligen är alla processorer över 8 kärnor onödigt för spel idag. Sedan vet jag inte hur det ser ut om ett par år, men det är oftast mer ekonomiskt att köpa lite billigare för att sedan uppgradera när det behövs.

Tittar du på hur en 24c, 32c eller 64 kärnig threadripper presterar i spel idag så är de inte bättre än en annan processor från samma generation. Ibland är de t.o.m sämre p.g.a alla trådar.

Några % behöver det inte vara, eller det beror ju på vad man anser vara några. Från Ryzen 3000 till 5000 så ökade prestandan med nästan 20% på bara en gen med samma antal kärnor. Ganska bra uppgradering på bara ett år om du frågar mig. Tänk då uppgraderingen från en 8-kärnig 1800X till en 8-kärnig 5800X, jäkligt stort prestandahopp utan extra kärnor.

Jovars men jag sa ju att jag helst väntar tills de börjar komma till ett bra pris innan det känns värt att uppgradera, inte att jag var sugen på att sprätta en månadslön på att köpa en idag.

1800x var ju väldigt oslipad och en lite taskig jämförelse. Men jag känner verkligen inte att det vore värt att betala 7-8000 för att uppgradera min numera ganska gamla i7 6800k mot en i9 11900k.

Den är säkert ungefär dubbelt så snabb men det känns inte som morot nog jämfört med en 3990x som vore typ 6-7x snabbare.

För dagens spel duger min nuvarande processor annars väldigt väl, hade räckt med att byta grafikkort för att spela det mesta i hög upplösning utan att det laggar. Skulle ge mycket mer att lägga några extra tusen på ett 3080 över ett 3060ti än att bläddra upp 7-8papp för en ny processor o moderkort.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon56869:

Jovars men jag sa ju att jag helst väntar tills de börjar komma till ett bra pris innan det känns värt att uppgradera, inte att jag var sugen på att sprätta en månadslön på att köpa en idag.

1800x var ju väldigt oslipad och en lite taskig jämförelse. Men jag känner verkligen inte att det vore värt att betala 7-8000 för att uppgradera min numera ganska gamla i7 6800k mot en i9 11900k.

Den är säkert ungefär dubbelt så snabb men det känns inte som morot nog jämfört med en 3990x som vore typ 6-7x snabbare.

För dagens spel duger min nuvarande processor annars väldigt väl, hade räckt med att byta grafikkort för att spela det mesta i hög upplösning utan att det laggar. Skulle ge mycket mer att lägga några extra tusen på ett 3080 över ett 3060ti än att bläddra upp 7-8papp för en ny processor o moderkort.

Tvivlar inte på att din processor fortfarande räcker. Säger bara att allt inte handlar om kärnor.

Sen om vi fortfarande snackar spel så är inte 3990X 6-7x snabbare, och 11900k kommer vara betydligt mycket snabbare än 3990X (i spel). (menar bara att 3990X inte skulle vara så mycket snabbare för din del om jag förstått ditt användningsområde rätt)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GarfieldPower:

Ser så många säga detta samt att gamla konsollerna hade 8-kärniga processorer. Det man tydligen har glömt är att processorna är sjukt svaga, det som blir intressant är utvecklingen som kommer nu när man faktiskt kan jobba med de cpuer som sitter i de nya konsollerna.

Tragiskt när det inte är PC i sig som har utvecklats då konsollerna har hållit tillbaka utvecklingen.

Förstår inte riktigt vad du menar? Om kärnorna är svaga så är det väl ännu viktigare att utnyttja alla trådar? Ju klenare, ju större anledning att optimera för att utnyttja resurserna fullt ut.

Skrivet av Xinpei:

I teorin? Ja. I praktiken? Nej eftersom Sony låste antingen en eller två kärnor (beroende på om det var en defekt kärna med på köpet eller inte) med laser och tillät bara sex kärnor användas och en kärna enkom avsedd till operativsystemet.

Var det inte 1+8 konfiguration? Varav 6 SPEs användbara för utvecklare, en låst till os och en avstängd.

Skrivet av perost:

Förr i tiden var basfrekvensen helt enkelt frekvensen som processorn alltid körde på. Nu för tiden så klockar dock processorer både ner sig vid låg belastning och upp sig vid hög belastning, och processorns frekvens kan bero på vilken typ av last den kör, hur mycket ström den drar, hur varm den är, månens fas, o.s.v.

Så det är egentligen svårt att säga vilken klockfrekvens en modern processor ligger på eftersom det kan variera så mycket. Men basfrekvensen är väl vad Intel garanterar att processorn klarar att hålla på alla kärnor samtidigt under obegränsad tid (med vissa undantag som t.ex. AVX). Men det är nog över lag ovanligt att en processor faktiskt kör exakt på sin basfrekvens.

Värt att tillägga är väl att TDPn har en koppling till basfrekvensen, alltså den frekvensen processorn kan köra vid långvarig ”hög” last vid vidhållen tdp. Därför man ser modeller med flera kärnor och högre turbo kan ha samma tdp (alltid lägre basfrekvens). Så om basfrekvensen stämmer så är det högst troligt att man gått ner från 125w och det är därför den sjunkit.

Det är dessutom så de flesta workstation och server system fungerar, dom är rätt strikt satta efter intel specifikationer, och där är det i princip alltid maxlast över samtliga trådar = basfrekvens, samtidigt som dom håller sig rätt nära tdp i faktiskt förbrukningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

Tvivlar inte på att din processor fortfarande räcker. Säger bara att allt inte handlar om kärnor.

Sen om vi fortfarande snackar spel så är inte 3990X 6-7x snabbare, och 11900k kommer vara betydligt mycket snabbare än 3990X (i spel). (menar bara att 3990X inte skulle vara så mycket snabbare för din del om jag förstått ditt användningsområde rätt)

Vem pratar om 6-7x spel prestanda? Om de flesta spel inte klarar av att utnytja alla kärnora känns ointressant. 3990x hade klarat alla spel galant men däremot totalt krossat en 11900k i alla applikationer som kräver hög cpu prestanda.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon56869:

Vem pratar om 6-7x spel prestanda? Om de flesta spel inte klarar av att utnytja alla kärnora känns ointressant. 3990x hade klarat alla spel galant men däremot totalt krossat en 11900k i alla applikationer som kräver hög cpu prestanda.

Ja, det var väll du som pratade om spelprestanda? "För dagens spel duger min nuvarande processor annars väldigt väl". Svårt att skilja på vad du menar när det enda du nämner är spelprestanda.

Också svårt att veta vad du vet och inte vet när du inte skrivit något om det. Det jag kan se är att du skrev "Och varför skulle man inte få mer prestanda i spel med fler kärnor?". Så varför är det då konstigt att jag tror, att du tror att man får 6-7x spelprestanda med 64c/128t?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Förstår inte riktigt vad du menar? Om kärnorna är svaga så är det väl ännu viktigare att utnyttja alla trådar? Ju klenare, ju större anledning att optimera för att utnyttja resurserna fullt ut.

Man ofloadade mot GPU då den faktiskt var bra, därför vi nu börjar se multitrådade spelmotorer och inte på denna generation.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inget du behöver be om ursäkt för, men visst missade du ironin.

Skrivet av Donnerstal:

Han menar att de mjölkat 14 nm tillräckligt. Att den inte går att göra bättre längre, den är så bra som en 14 nm CPU kan bli...

Ja, jo... fast främst så menar jag att antingen har vi nått "peak CPU" och det är bara mjölkandet som återstår, eller så har vi två gamla dinosaurier som ännu inte insett att deras tid är förbi. Vi ska ju inte heller glömma att det tagit AMD väldigt lång tid att springa förbi Intel. Att det tas stora kliv framåt med ARM indikerar att x86 borde pensioneras.

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna men hur väl stämmer det att Intel sitter lite fast på 14nm på grund av sig själva? Jag tänker att 14nm har blivit så pass mogen att om 11900k hade byggts på 10nm skulle det i prestandaväg vara noll fördelar trots övertag i IPC för att 14nm kan nå så mycket högre frekvens och det är därför vi endast ser 10nm i bärbart än så länge? Ice Lake såg ju knappt 4GHz, vet inte hur Tiger Lake ser ut.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Är en ganska relevant fråga enligt mig. Få personer idag drar någon reell nytta av 32 kärnor idag så när du på ett nördforum säger att du vill/behöver det finns det säkert någon som är intresserad av varför. Din respons blev att med en dryg ton skriva ett icke-svar, snyggt jobbat.

Att köpa en cpu med 32 kärnor är lite som att köpa en lastbil. Finns de som har nytta av det men för nästintill alla är det onödigt och slöseri på pengar.

Då hoppade du in i diskussionen utan att läst allt där emellan. Jag skrev aldrig att gamers borde sprätta stora pengar på en 32 kärnig cpu utan att jag själv helst väntar med att uppgradera tills jag får lite fler kärnor för en vettig peng. Annars känns det inte värt pengarna att uppgradera. Därmed har intel nu tills vidare blivit helt oaktuell vid en uppgradering eftersom de trots 5 generationers utveckling inte lyckas få ut mer än kanske 100% performance boost. 100% kanske låter mycket men att köpa en helt ny dator för att bara halvera processeringstiden känns för mig inte värt mödan och pengarna. Vid 3-4x prestandökning så hade det kännts mycket mer självklart men det lär inte ske förenes tidigast vid 5nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kan ej svara för andra, men har man ett datorintresse så är det inga problem att nästan förbruka "oändligt resurser". Det finns dock faktorer som pengar, ha tid som hindrar. Sedan 32 core, ja då bör man upp i ddr5 minne plus pcie 4.0 ssd.
Såklart att speciella tillämpningar kan nyttja 32 core mer, men svenne banans experiment med en massa olika saker får lätt andra flaskhalsar. Ens system blir inte bättre än det svagaste länken, varvid en dator med 32 core cpu idag blir svindyr för de flesta om valet av cpu var rätt dimensionerad.

Kan du inte ge ett konkret exempel? Jag är genuint intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Kan du inte ge ett konkret exempel? Jag är genuint intresserad

Det första jag tänker när jag hör 32kärnor är att man behöver en massa minneskanaler för att ge kärnorna den data de behöver.
Tänk dig AM4 cpu med 32 kärnor, som ska samsas om 2 minneskanaler, lär ju bli en stor flaskhals.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det stämmer, men det handlar inte för mig om att köra ett program åt gången. Jag har multipla utvecklingsmiljöer, mysql, sql-server, containers och liknande körandes lokalt. Och kan köra ett spel i bakgrunden som man kan tappa över till när man behöver en liten paus. Min 3900X toppar oftast inte ut, men det händer. Hade inte haft något emot att haft det dubbla antalet kärnor. Eftersom det är mitt arbetsredskap och även mitt hobbyredskap så är det inte några problem att motivera ekonomiskt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Dom flesta använder en dator till mer än att bara spela på vill jag tro!Annars är ju en konsoll det spontana alternativet. Videoredigering,Rendering osv vilket sätter Intel i en sämre position!

Permalänk
Viking
Skrivet av kelthar:

Det stämmer, men det handlar inte för mig om att köra ett program åt gången. Jag har multipla utvecklingsmiljöer, mysql, sql-server, containers och liknande körandes lokalt. Och kan köra ett spel i bakgrunden som man kan tappa över till när man behöver en liten paus. Min 3900X toppar oftast inte ut, men det händer. Hade inte haft något emot att haft det dubbla antalet kärnor. Eftersom det är mitt arbetsredskap och även mitt hobbyredskap så är det inte några problem att motivera ekonomiskt.

Såklart, men han jag svarade verkade tro att så många kärnor skulle gynna i spel, och att han inte skulle uppgradera förens 24 och 32 kärnor är mainstream.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Såklart, men han jag svarade verkade tro att så många kärnor skulle gynna i spel, och att han inte skulle uppgradera förens 24 och 32 kärnor är mainstream.

Ok, det gör det ju inte på ett jävla bra tag. Ser inte ens ett scenario där det kommer att vara så. Kanske när vi får extremt paralleliserade fysikmotorer som utnyttjar kraften för simulering av fler kroppar eller väldigt många actors på skärmen på samma gång med mer avancerad AI.

Jag ser inte när så många kärnor kommer nyttjas i något som finns idag.

Det måste vara extremt många actors för att sådan parallelisering skall ge något tror jag. Och andra sidan så kanske det tar bort någon begränsning som spelutvecklare tvingats leva med. Något som hindrat dem från att realisera någonting. Jag säger mot och håller med.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Då hoppade du in i diskussionen utan att läst allt där emellan. Jag skrev aldrig att gamers borde sprätta stora pengar på en 32 kärnig cpu utan att jag själv helst väntar med att uppgradera tills jag får lite fler kärnor för en vettig peng. Annars känns det inte värt pengarna att uppgradera. Därmed har intel nu tills vidare blivit helt oaktuell vid en uppgradering eftersom de trots 5 generationers utveckling inte lyckas få ut mer än kanske 100% performance boost. 100% kanske låter mycket men att köpa en helt ny dator för att bara halvera processeringstiden känns för mig inte värt mödan och pengarna. Vid 3-4x prestandökning så hade det kännts mycket mer självklart men det lär inte ske förenes tidigast vid 5nm.

Du missförstod nog min kommentar.

Det enda jag kommenterade var ditt dryga svar till hen som undrade vad du skulle med alla de kärnorna till.

Varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Man undrar varför Intel har kört med 3.5Ghz nu i så många år när de flesta enheter kan klockas till närmare 5Ghz.

Visst kan man inte förvänta sig att alla exemplar klarar detta men nästan alla bör klara 4.5 eller åtminstone 4 Ghz.

Är det för att kunna hävda en visst TDP eller att man ska klara sig med relativt enkel kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Om jag inte minns fel så hade PS3 också 8 kärnor...🤔😄 CPU marknaden rör sig inge fort fram utan mest förfiningar av varandras.

Ja... och nej...

PS3 har en cell processor med en PowerPC baserad huvudkärna, PPE (Power Processing Element) och 8st SPE (Synergistic Processing Elements).
En av dessa 8 SPE är permanent deaktiverad för att få bättre yeild. Så då var det 7st kvar.
1 + 7 = 8 ?
Ja... men eftersom PPE och SPE är olika typer av kärnor och den arkitekturen är svårare att använda är det inte samma sak som en processor med 8 likadana kärnor.

Under rätt förutsättningar så var PS3 väldigt kraftfull för sin tid.
Därför en del körde linux på dem när de gick och använda i kluster o dyl.
Men samtidigt en plattform som är svårare att utnyttja och för utvecklare som inte ville lägga ner resurserna på optimering, kunde göra så att de bara använde PPE och i de fallen blev PS3 i princip som en single core konsol.

Även om både PPE och SPE används så är det fortfarande två olika typer av kärnor som inte är jämbördiga med varandra.

Korta svaret: Det är komplicerat.