Scalpers säljer vidare för 330 miljoner kronor

Permalänk
Medlem

Har ju funnits hur länge som helst. Biljetter till shower/evenemang etc. För många herrans år sedan så kunde man läsa om folk som köat för nya iPhones och sålt för massor direkt. Det är ju bara för att det dragit sig mer inpå här på forumet som folk skriker sig hesa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OCLövet:

Hemskt!

BTW! vem vill köpa ett RTX 3080 palit oc? tar bud

5,25 SEK.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig 🙄 Låt dem göra sin grej 😒

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem

Marknaden sätter priserna - inget konstigt.
Men låt marknaden bestå av en försäljning som görs mellan konsument och återförsäljare utan mellanhand - det skulle göra att marknadspriserna kom återförsäljarna/tillverkarna tillgodo istället för scalpers som inte tillför något.

Jag hade utan tvekan betalat 8000:- för playstation 5 om jag visste att pengarna gick till utvecklarna/tillverkarna som belöning för en bra produkt och som kapital att investera i kommande firmwareuppdateringar, spelutveckling osv.
Scalper = NO NO NO

Permalänk

Vad är problemet? Kapitalism. Utbud och efterfrågan. Vill du ha en vara ja då är frågan hur mycket vill du betala för den? Uppenbarligen finns det människor som är beredda att betala mer än dubbelt så mycket som den är värd så varför gnälla? Ingen tvingar dig att köpa?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skulle aldrig köpa av en "scalper", men tycker nog att problemet är tillverkarnas. Apple har inte detta problem med scalpers, de ser till att ha tillräcklig volym för att det inte ska ta slut på 1-2 sekunder när försäljningen startar, kan inte bara alla börja hantera sin supply-chain på motsvarande sätt istället för att vara rövhattar som lanserar produkter som de inte kan leverera?

Apple har inte löst det genom stora volymer utan ett genom en galet hög prislapp (gigantiska vinstmarginaler på deras produkter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har ju funnits hur länge som helst. Biljetter till shower/evenemang etc.

Dessa har en naturlig begränsning i antal platser per show/evenemang, vad som sker nu hade lätt kunnat undvikas bara tillverkarna bara lagt lite tid på att bygga lager innan säljstart... så de skapar ett problem som egentligen aldrig borde ha existerat.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Vad är problemet? Kapitalism. Utbud och efterfrågan. Vill du ha en vara ja då är frågan hur mycket vill du betala för den? Uppenbarligen finns det människor som är beredda att betala mer än dubbelt så mycket som den är värd så varför gnälla? Ingen tvingar dig att köpa?

Men som sagt, låt tillverkarna få vad produkten är värd - inte nån mellanhand som inte adderar värde

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Apple har inte löst det genom stora volymer utan ett genom en galet hög prislapp (gigantiska vinstmarginaler på deras produkter)

Ok?
https://itigic.com/sv/10-best-selling-mobiles-of-the-year-202...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Det borde finnas en lag eller något form av stop förr sånt här rövbeteende!!!

Det som sätter stop för sånt här kräver att våra medmänniskor har lika mycket is i magen och vet i skallen att inte köpa NYA saker SECONDHAND.

Är saken slut? Surt...
Jag tänker inte köpa om jag inte får garanti skrivet i mitt namn på saker jag köper nytt.

Så folk som köper en produkt utan äkta garanti för 200+% sitt värde, känner jag ingen sympati för.

Se det som att denna väntan gör att sakerna hinner få en revision 2. Kommer ändå nästan alltid vara problem förstavågsutgåvorna på saker som konsoller, grafikkort och sånt som verkar vara prio bland SweC'are.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag förstår inte. Det här är ingenting nytt och det är själva grundbulten i ett kapitalistiskt samhälle så varför klaga så högljutt när det kommer till ”scalping”?

Alltså.... grundbulten i ett kapitalistiskt samhälle är knappast robotar som skapar artificiella behov genom att stänga ute vanliga konsumenter från köp-plattformarna genom mjukvarubrister i dessa.

Dåligr PR spiller över på tillverkarna, så bottar är knappast något de önskar.

Vidare har vi "guldgrävarna"... men det är en annan historia.

Permalänk
Medlem

Som sagt, vad är det för idioter rent ut sagt, som betalar det högre priset?

Permalänk
Medlem

Det finns andra branscher som drabbas av liknande problem. T.ex. eftertraktade konserter och idrottsevenemang. Jag tror faktiskt lösningen är lagstiftning. Producenten kan i många fall inte ändra sitt beteende eller skapar ännu större problem om de höjer priserna.

Permalänk
Medlem

Ska man tala i kapitalistiska termer så utför ju scalpers ett "jobb", de fixar till en dålig prissättning. Det är på precis samma bevekelsegrund som börsen ses som legitim.

Vanligt folk förstår ju dock att en ekonomi och ett samhälle bygger på en slags idé om att den som gör något gott, producerar något, uppfinner något, använder sin yrkesskicklighet är den som ska belönas. Scalpers - liksom börsmäklare och traders - bidrar inte med något direkt materiellt värde utan de "hjälper" bara till att fördela befintliga varor och resurser. Detta fördelande är i någon utsträckning nödvändigt för framtida utveckling och tillväxt. I en global värld och ekonomi är det svårare än någonsin med prissättning. Detta ökar antalet arbetstillfällen. Vad man också kan konstatera är att detta "jobb" är förknippat med enorma avanser. Scalpers är bara en variant på detta fenomen.

Och det som gör detta faktiskt nedslående är att det inte finns någon bra lösning (om vi nu inte börjar prata om rent regressiva idéer) eftersom marknadsregleringar och politiska påhitt alltid kommer med en enorm risk att komplicera och göra prissättning än mer opak eller direkt orättvis. För det som möjliggör den extraherande finurliga opportunistens existens är just att prissättning är krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Som sagt, vad är det för idioter rent ut sagt, som betalar det högre priset?

Kan tänka mig att det är många. dagens generation kan inte vänta på något eftersom dom är vana att allt finns vid fingerspetsarna(mobilen) och måste ha sina micro kickar hela tiden och direkt.
Va gammal man låter när man säger "på min tid" då kunde man spara pengar i månader efter relaese för att ha råd med en ny elektronik produkt, eller annat för den delen också.
Min familj var rätt fattig så även om man ville så kunde man inte köpa något utan att spara.
Väldigt många har så mycket pengar idag att dom även har råd att punga ut flera tusen extra för att stilla sitt begär.
scalpers finns PGA konsumenterna, så länge dom vill och kan betala dessa summor så kommer scalpers finnas kvar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Betala dubbelt för PS5, antingen är man idiot, eller så är man en idiot med för mycket pengar.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Avstängd

Det jag undrar är dock hur många "försäljningar" som saboterades med fejkbud och hur många som faktiskt gick igenom. Att endast kolla "sålda objekt" lär inte ge hela sanningen, men oavsett vad så lär de ha sålt en bra jävla massa enheter, det är ju inget snack om saken. People pay.

Permalänk
Skrivet av Largo-Sama:

Beror väl helt vad man använder sin dator till. Jag spelar mycket VR och vill ha så hög FPS som möjligt av komfortskäl.

Men visst, finns väl inget som säger att jag MÅSTE spela VR.

Varför måste en youtuber ha ett 3080 mer än en vanlig dödlig btw?

Jag tänkte på Youtubers som testar hårdvara

Permalänk
Medlem

Jag hatar rent seekers, och Scalpers är i praktiken rent seekers. DVS målet är att extrahera värde ur systemet utan att bidra med ett dugg själv.

det enda positiva med dessa sorgliga människor är att man nu hör vääääldigt lite om hur "bra" den fria marknaden är.

Nej, det spelar ingen roll att det är "lyxprodukter". Dessa individer skulle göra precis likadant med vatten i öknen till uttorkade människor om de fick chansen. mentaliteten att trissa upp priset på en bristvara för att sko sig själv ändras inte. Spelar ingen roll om det är grafikkort, Xbox, Smink, eller vatten. Att liksom kunna sitta där och tänka "YYYYYES!!! jag fick tag på något som är hög efterfrågan och låg tillgång på, och jag är ju så jävla bra så detta förtjänar jag bra betalt för!!!! Det är det som är så vidrigt.

Men som sagt. Skönt i alla fall att folk har börjat fatta att det skulle se ut såhär för jämnan utan en delvis reglerad marknad.

Det är i alla fall min åsikt.

§1.2 /Kent, forumledare
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle inte vara ett problem om tillverkare..... tillverkade tillräckligt.

Varför kommer dom undan någon sorts kritik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Men som sagt, låt tillverkarna få vad produkten är värd - inte nån mellanhand som inte adderar värde

De gör hellre så här och får goodwill och lämpar över tjafset det skulle blivit om de tog marknadspriset på scalparna. Så tjänar de igen det på licensavgifter och liknande på själva spelen, playstation plus och xbox live m.m.

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Skulle inte vara ett problem om tillverkare..... tillverkade tillräckligt.

Varför kommer dom undan någon sorts kritik?

Ska Samsung och TSMC smälla upp 50 nya fabriker och trolla fram tusentals gratis wafers så fort Nvidia och AMD släpper en ny serie grafikkort menar du? Eller ska de kasta ut övriga kontraktskunder från fabriken på Nvidias och AMD's beställning?

Inget av det är förståss genomförbart alls, så vad ska man kritisera dem för menar du? Samsung och TSMC producerar vad de kan, och skulle säkerligen mångtusendbbla prpduktionen om det bara gick, då det är garanterad vinst för dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska Samsung och TSMC smälla upp 50 nya fabriker och trolla fram tusentals gratis wafers så fort Nvidia och AMD släpper en ny serie grafikkort menar du? Eller ska de kasta ut övriga kontraktskunder från fabriken på Nvidias och AMD's beställning?

Inget av det är förståss genomförbart alls, så vad ska man kritisera dem för menar du? Samsung och TSMC producerar vad de kan, och skulle säkerligen mångtusendbbla prpduktionen om det bara gick, då det är garanterad vinst för dem.

AMD/Nvidia/Microsoft/Sony hade kunnat spendera lite tid på att bygga lager innan man startar försäljningen precis som Apple gör inför varje större lansering. Inte direkt hjärnkirurgi eller raketforskning...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Spontant tycker jag det är mer rättvist att de som betalar mest får korten. Sedan hade nvida eller underleverantörerna kunnat hålla på så själva istället, men då hade det väl skadat deras rykte istället genom att skapa en digital divide och förlorat framtida kunder

Scalpers försöker ju sälja av vad de har så fort som möjligt, så när marknaden börjar bli mer mättad så lär alla kunna få sitt kort de vill ha ändå. Tar bara några månader extra.

Permalänk
Medlem

Liknar beteendemönster som på börsen.

Permalänk
Medlem

Säljarna är talanglösa, det är bara att höja priserna i början så att de säljer i lagom takt.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

AMD/Nvidia/Microsoft/Sony hade kunnat spendera lite tid på att bygga lager innan man startar försäljningen precis som Apple gör inför varje större lansering. Inte direkt hjärnkirurgi eller raketforskning...

OK, det kan få två utfall. Antingen så måste AMD och Nvidia bilda kartell och i förväg komma överens om releasedatum på sina produkter, det får de inte. Det är olagligt.

eller Så skulle det ena företaget släppa sin produkt och få alla kunder medans det andra företaget sitter still och väntar "för att de vill bygga lager så det räcker till alla", och det vore affärsmässigt självmord. Det skulle betyda att när de väl släpper sin produkt så har köpsuget minskat så till den grad att de inte bara gått miste om miljontals affärer, utan också producerat massvis med produkter ingen längre efterfrågar, och det är inte bara dåligt för miljön utan också för affärerna. Inte direkt hjärnkirurgi eller raketforskning...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är helt ok! Sluta gnäll och var snabbare med att köpa nästa gång 🙂

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Inte det minsta förvånande. Lär nog fortsätta med fler sådana här nyheter ett tag framöver.

Det man kan reagera på är om något av företagen aktivt sålt vidare och dikterat ihop rövarhistorier om varför det inte finns några kort att tillgå.
Nu tror jag inte att det är varken AMD eller nVidia som står för den delen, jag tror även att det tillverkas en beskedlig mängd kort i månaden hos 3:e parts men en del rykten/nyheter som att lådor med mängder av grafikkort "trillar" ur laster eller mystiskt "försvinner" avväpnar ju inte ner fulspels-teorierna direkt.

Partnerleden är nog kapade vid fotknölarna, det kan ju inte gärna vara en slump att det råder brist på såväl nya konsoler som grafikkort från i stort sett alla tillverkare under samma period... eller kan det? Samtidigt kanske det är en smula olustigt med timingen att just alla nya produkter släpptes just detta halvåret! Ändå, inte särkilt förvånande med tanke på hur många förseningar och problem året har bjudit på hittills.

Ett sålt kort är ett sålt kort. även om en mellanhand säljer till högre pris via svarta marknaden spelar ju ingen roll så länge folk köper korten.
Efterfrågan är så enormt mycket större nu än tillgången så sett till det läget råder det kanske historiens mest lönsamma scalper läge?
Klart de inte missar den bollen.

År 2020 fortsätter att leverera. Som sagt: Inte det minsta förvånande.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Vad är problemet? Gnäller folk för att dem inte förboka i tid eller är dem så desperat efter ett PS5/kexbox?
Själv sitter jag o skrattar åt alla som betalar dessa löjliga överpriser på bla PS5. Har inget emot scalpers, säger snarare grattis till dem alla som vågat investera och det betalat sig. Det är en jäkla spelkonsol inte livsviktig medicin.

Så du ställer dig överlag bakom scalping? Var tänker du att man drar gränsen för när det blir oetiskt eftersom du nämner att medicin inte är okej?
I början av året rådde det som bekant stor brist på diverse varor, bland annat handsprit, där vissa köpte på sig lager och sålde vidare dyrare till dem som inte fick tag på något. Är det också okej?

I mina ögon är scalping (oavsett skala), som Ozzed nämner, ett rent parasitbeteende och det är trist att se att beteendet till och med är utspritt i Sweclockers marknad.