Svart skärm och GPU fläkten går i max

Permalänk
Medlem

Svart skärm och GPU fläkten går i max

Hej och hå alla! Har på senare tid fått svart skärm och GPU fläkten går i max tills jag drar ut strömmen från PSU. Får alltid problemet när jag streamar och spelar via Discord typ. Har koll på temperaturerna och det är inte där problemet sitter, GPU går aldrig över 70c.

Någon som har en aning vad det kan vara? Läst runt lite att det kan vara min PSU som måste bytas ut.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade något liknande för väääääldigt länge sen. Vill säga runt 10 år sedan. Och i mitt fall var det just PSU. Så fort jag bytte den problemet försvann. Har du kanske en annan PSU eller möjlighet att låna en för att testa?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Jag hade något liknande för väääääldigt länge sen. Vill säga runt 10 år sedan. Och i mitt fall var det just PSU. Så fort jag bytte den problemet försvann. Har du kanske en annan PSU eller möjlighet att låna en för att testa?

Alltså min PSU är på 650w och köpt 2009, så kanske dags att byta

Permalänk

Testa ett annat grafikkort om du har möjlighet!
Byggde en dator för nån vecka sen och fick dessa problem. Jag hoppade in i denna tråden för hjälp: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1617136-black-screen-v...

När jag bytte ut RTX 2060 (helt nytt) mot ett RTX 3060 Ti så upphörde problemet. Trodde först att det kunde vara min gamla PSU som samlat damm i 5 år sen ett bygge från 2010 men det funkar som det ska nu. Har hittat en hel del poster som hävdar att ett byte av kylpastan löser problemet trots att de inte ser höga temperaturer. Jag var inte redo att göra ett sånt ingrepp på ett helt nytt grafikkort så jag lämnade tillbaka det.

Rekommenderar också denna läsningen:
https://linustechtips.com/topic/898055-black-screen-gpu-fans-...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - Corsair Vengeance 3600 Mhz 32 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE