Flytande metall gav "kristaller"

Permalänk
Medlem

Flytande metall gav "kristaller"

Hallå SweC:are,

För ett tag sedan så bytade jag ut kylpastan på min gpu till flytande metall.
Kortet i fråga är ett EVGA 1070 SC med stockkylare. Kollade på förhand att kylplattan var nickelplätterad och inte aluminium då flytande metall käkar på aluminium.

Resultatet var fenomenalt. Tappade ca 20 grader och kortet blev allmänt mer stabilt. Men efter ett tag så steg tempen igen och lade sig mellan 60-65 grader. Tog isär kortet igen för att inspektera och det hade bildats något kristalliknande på kylaren och på själva gpu-kretsen. Det gick att skrapa bort med ett plektrum så ingen skada men då flytande metall inte härdar så står jag frågandes om vad som kan ha orsakat detta.

Någon här som har varit med om det förut eller bara vet vad som kan ha orsakat detta?

Tack på förhand,

/Pagge

Permalänk
Medlem

Det låter som en förorening av andra metaller, oftast då flytande metaller kristalliseras, kanske någon annan form av smuts.

Det behöver inte vara mycket, utan räcker med knappt synlig mängd för att störa önskvärda resultat. Särskilt då det är väldigt små mängder kylpasta/metall man använder till o börja med.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

helt klart en förorening med den kemiska reaktionen, frågan är bara var ifrån, är kylar delen pläterad med nickel bara kanske? å pläteringen var skadad?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.