(O)rimliga temps för 5900x? (HWMONITOR)

Permalänk
Avstängd

(O)rimliga temps för 5900x? (HWMONITOR)

Temperaturen togs med HWMonitor samtidigt som jag håller på att ladda ned Cyberpunk 2077 i GOG Galaxy (har precis installat Win 10 x64 och uppdaterat det och det är färdigt + NVIDIAs senaste drivare):

Den ligger alltså på mellan 50-58 grader Celsius med den ovannämnda belastningen.

Läste i någon annan tråd om att det kan sitta ett plasthölje på själva processorns ovansida som man ska peela bort innan man installerar kylblocket? Sedan så ska jag väl säga att inte hela ytan av processorn är täckt med kylpasta då jag tagit av och satt tillbaka kylblocket pga. BIOS-uppdatering och alllmän oro om trasig processor (när allt berodde pga. gammal BIOS).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Tycker inte att det är något konstigt med det alls. Använder du stockkylaren?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pickadulverman:

Tycker inte att det är något konstigt med det alls. Använder du stockkylaren?

Det finns ingen stockkylare till 5900x!

NZXT X73 Kraken vattenkylning toppmonterad. Jag skall provspela Cyberpunk 2077 efter installation och hålla utkik på tempsen.

Vad bör den toppa som mest? 80 grader nånstans?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det finns ingen stockkylare till 5900x!

NZXT X73 Kraken vattenkylning toppmonterad. Jag skall provspela Cyberpunk 2077 efter installation och hålla utkik på tempsen.

Vad bör den toppa som mest? 80 grader nånstans?

Kör min 5900x med en Arctic liquid freezer 360 ligger idle runt 38 grader (chrome, discord och lite smått och gått igång) och sen runt 70-75 vid gaming

Sitter i ett meshify S2 tillsammans med ett 3080.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Resania:

Kör min 5900x med en Arctic liquid freezer 360 ligger idle runt 38 grader (chrome, discord och lite smått och gått igång) och sen runt 70-75 vid gaming

Sitter i ett meshify S2 tillsammans med ett 3080.

Har oxå en Meshify S2 dock 3090. Får testa snart och se temps när jag spelar Cyberpunk 2077 på 1080p@144Hz.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Ligger på ca 35-40 nu när jag bara kopierar över 50 GB FLAC-filer från andra burken. Så kanske kommer hamna på bara 70-80 vid gaming då i bästa fall!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Min AMD 5950X ligger på runt samma temps och går upp till runt 73-74C under Prime95. Frugans 5800X går upp direkt till 90C med en Noctua NH-D15 chromax.Black kylare.

Permalänk
Medlem

Har en 5900X med Corsair 150i-kylare. Kör jag full volt till processorn har jag mellan 45-55 grader vid enkel belastning (Spotify/internet) och kortvariga spikar upp mot 60 grader. Högt kan tyckas men när jag spelar så ökar faktiskt inte tempen mer än till 65-70 grader.

Nämnvärt är att jag har konfigurerat fläktarna så utblåset går genom radiatorn i toppen så luften som kyler är något varmare än rumsvarm.

Permalänk
Medlem

Nej, normalt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det är jättesvårt att säga något om temperaturer vid "halvload" eftersom det inte är helt lätt att veta exakt vad som jobbar och i vilken grad oavsett vad som rapporteras. Det som jag tycker är viktigast när jag bygger är att CPUn oavsett kylare ligger som högst 30-40 grader i idle vilket visar på en relativt korrekt kylarmontering och sen i load inte över 80 grader i stock. (De klarar mer men de ska inte behöva gå högre)

Permalänk
Avstängd

Aight, kort uppdatering.

När jag kör typ allt på Ultra i Cyberpunk 2077 på 1080p@144Hz (blev automatiskt inställt på nydatorn när jag startade spelet) så maxxade tempsen på 67 grader för CPU och 78 grader för GPU. Spelade cirka 2-3 timmar i ljuddämpat rum vilket torde hålla värmen inne rummet bättre oxå? Har alltså massa mineralullsabsorbenter runtomkring mig.

Är 67 (CPU) och 78 (GPU) rimliga temps som hög belastning? (Cyberpunk 2077 Ultra med 1080p@144Hz) Nu när jag skriver detta precis sefter jag stängt ned spelet (skall flytta till större skärm: 3440x1440p@100Hz) ligger CPU på 31 och GPU på 42.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aight, kort uppdatering.

När jag kör typ allt på Ultra i Cyberpunk 2077 på 1080p@144Hz (blev automatiskt inställt på nydatorn när jag startade spelet) så maxxade tempsen på 67 grader för CPU och 78 grader för GPU. Spelade cirka 2-3 timmar i ljuddämpat rum vilket torde hålla värmen inne rummet bättre oxå? Har alltså massa mineralullsabsorbenter runtomkring mig.

Är 67 (CPU) och 78 (GPU) rimliga temps som hög belastning? (Cyberpunk 2077 Ultra med 1080p@144Hz) Nu när jag skriver detta precis sefter jag stängt ned spelet (skall flytta till större skärm: 3440x1440p@100Hz) ligger CPU på 31 och GPU på 42.

Det tycker jag absolut det är!
Däremot känns 78 för 3090 varmt. Kanske värt att underclocka om du inte gjort det. Nästan så man får en prestandaboost av det.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AplAy:

Temperaturen togs med HWMonitor samtidigt som jag håller på att ladda ned Cyberpunk 2077 i GOG Galaxy (har precis installat Win 10 x64 och uppdaterat det och det är färdigt + NVIDIAs senaste drivare):
https://i.imgur.com/lcS1eW5.png

Den ligger alltså på mellan 50-58 grader Celsius med den ovannämnda belastningen.

Läste i någon annan tråd om att det kan sitta ett plasthölje på själva processorns ovansida som man ska peela bort innan man installerar kylblocket? Sedan så ska jag väl säga att inte hela ytan av processorn är täckt med kylpasta då jag tagit av och satt tillbaka kylblocket pga. BIOS-uppdatering och alllmän oro om trasig processor (när allt berodde pga. gammal BIOS).

Din temperatur är normal. Oroa dig mindre och spela mer istället!

Skrivet av ronz:

Det tycker jag absolut det är!
Däremot känns 78 för 3090 varmt. Kanske värt att underclocka om du inte gjort det. Nästan så man får en prestandaboost av det.

78-80°C är target temp för Nvidias GPU boost, att underklocka ger kanske en boost, men temperaturen lär inte förbättras.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Det tycker jag absolut det är!
Däremot känns 78 för 3090 varmt. Kanske värt att underclocka om du inte gjort det. Nästan så man får en prestandaboost av det.

Aha, hur går man tillväga då? Är det med MSI Afterburner då jag har ett MSI GeForce RTX 3090 24GB GAMING X TRIO? I en recension om den så verkar den redan vara överklockad så kanske därför den når höga höga temps fort? Minns att jag låg någonstans på typ 60-70 i temps på mitt tidigare ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming när jag spela Warzone.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, hur går man tillväga då? Är det med MSI Afterburner då jag har ett MSI GeForce RTX 3090 24GB GAMING X TRIO? I en recension om den så verkar den redan vara överklockad så kanske därför den når höga höga temps fort? Minns att jag låg någonstans på typ 60-70 i temps på mitt tidigare ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming när jag spela Warzone.

Alla nvidiakort klockar sig själva genom gpuboost som introducerades vid Turing. Du kan använda afterburner, finns guide för hur man löser undervolting med amperekort på swec.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, hur går man tillväga då? Är det med MSI Afterburner då jag har ett MSI GeForce RTX 3090 24GB GAMING X TRIO? I en recension om den så verkar den redan vara överklockad så kanske därför den når höga höga temps fort? Minns att jag låg någonstans på typ 60-70 i temps på mitt tidigare ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming när jag spela Warzone.

Finns en guide är på sweclockers https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Det är ju ingen farlig temp. Tänkte mest att det kändes högt. Mitt 2080 Ti når som högst 63c nu med Cyberpunk 2077. Men 3090 slukar såklart mer ström.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Om det är temperaturer man är ute efter är väl Cyberpunk det sista man borde se på. Även om det står i task manager att det är hög belastning på cpu eller gpu i det spelet så är det i realiteten inte det. Kör Geekbench, Realbench och sånt, som speglar produktion lite bättre och har en faktist belastning.
För allt vi vet kommer det plötsligt en patch till spelet som gör att det ser ut som samma belastning, men att den är verklig, och folks temperaturer skjuter i taket. Då tror folk att det är nått fel på deras pc. 100% är inte det samma som 100% och just Cyberpunk speglar det rätt så bra. Sen, 3090 och 1080p? Tror det kan bli svårt att få det gpu bound.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Om det är temperaturer man är ute efter är väl Cyberpunk det sista man borde se på. Även om det står i task manager att det är hög belastning på cpu eller gpu i det spelet så är det i realiteten inte det. Kör Geekbench, Realbench och sånt, som speglar produktion lite bättre och har en faktist belastning.
För allt vi vet kommer det plötsligt en patch till spelet som gör att det ser ut som samma belastning, men att den är verklig, och folks temperaturer skjuter i taket. Då tror folk att det är nått fel på deras pc. 100% är inte det samma som 100% och just Cyberpunk speglar det rätt så bra. Sen, 3090 och 1080p? Tror det kan bli svårt att få det gpu bound.

Mina temps är mer för mig att få en fingervisning på hur bra luftflöde jag skapat rent allmänt talat. Förvisso kör jag enbart med de inkluderade fläktar i Meshify S2 (1 bak, 2 fram) och 3 toppmonterade fläktar från X73 Kraken (jag skriver hela tiden Z73 vilket är fel).

Hehe, ska prova 3440x1440p snart så!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hade definitivt satt radiatorn fram i stället för toppen av flera anledningar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Hade definitivt satt radiatorn fram i stället för toppen av flera anledningar.

Är det inte en kompromiss dock? Jag vet inte utan enligt vissa "PC-YouTubers" så verkar pumpen hålla längst om man installerar den toppmonterad (enligt Gamers Nexus) eller finns det något inkorrekt med det? Vet inte hur mycket bättre eller sämre kylning man får för de olika monteringsalternativen (topp, botten, fram).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det inte en kompromiss dock? Jag vet inte utan enligt vissa "PC-YouTubers" så verkar pumpen hålla längst om man installerar den toppmonterad (enligt Gamers Nexus) eller finns det något inkorrekt med det? Vet inte hur mycket bättre eller sämre kylning man får för de olika monteringsalternativen (topp, botten, fram).

Tänker du på rotationen på själva kylaren som också har pumpen? Är ju naturligt att man har slangarna samma väg man vill ha vattnet.

Det allra bästa att ha som högsta punkt är en reservoir eller en fillport. Har du pumpen högst riskerar man ju i teroien att pumpen går torr på ett eller annat tidspunkt, och det vill man definitivt inte. Sätter du en radiator fram så hamnar ju den automatiskt högre än cpu blocket på en normal AIO.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det inte en kompromiss dock? Jag vet inte utan enligt vissa "PC-YouTubers" så verkar pumpen hålla längst om man installerar den toppmonterad (enligt Gamers Nexus) eller finns det något inkorrekt med det? Vet inte hur mycket bättre eller sämre kylning man får för de olika monteringsalternativen (topp, botten, fram).

Som tidigare person skriver så är det viktiga att pumpen hamnar under in/utlopp på radiatorn.
Sen om du placerar den fram, bak eller i toppen spelar mindre roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Som tidigare person skriver så är det viktiga att pumpen hamnar under in/utlopp på radiatorn.
Sen om du placerar den fram, bak eller i toppen spelar mindre roll

Lånar tråden lite för att utforska frågan.

Jag kommer ha 3 insug 140mm i fronten och 1x 140mm i botten, en 280mm radiator. Känslan för mig är att det finns en risk att värma upp luften som kommer in i datorn om man har AIO i fronten. Mitt 3080 Aorus Master kommer ju vara tillräckligt varmt utan ytterligare värme.

Spelar det verkligen någon roll för min CPU temp, om jag har 2x 140mm som matar in luft i fronten som antagligen kommer svänga rakt upp i toppen, medan de 2 lägre 140mm i fronten är tänkta att leverera luft till GPU?

Har möte nu men lägger upp en paintbild över flöde sen.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Lånar tråden lite för att utforska frågan.

Jag kommer ha 3 insug 140mm i fronten och 1x 140mm i botten, en 280mm radiator. Känslan för mig är att det finns en risk att värma upp luften som kommer in i datorn om man har AIO i fronten. Mitt 3080 Aorus Master kommer ju vara tillräckligt varmt utan ytterligare värme.

Spelar det verkligen någon roll för min CPU temp, om jag har 2x 140mm som matar in luft i fronten som antagligen kommer svänga rakt upp i toppen, medan de 2 lägre 140mm i fronten är tänkta att leverera luft till GPU?

Har möte nu men lägger upp en paintbild över flöde sen.

Med risk för att jag kommer få skit för detta så är det så att radiatorn i fronten teoretiskt är bättre för CPU om man har ett Open-Air-GPU.
Anledningen till detta är att GPU blåser runt varm luft i chassit som sedan måste gå genom radiatorn i toppen = radiatorn tappar kylkapacitet.

Detta har testats av tex. Bitwit och Gamers Nexus och där tex Bitwit får en 10C högre CPU-temp med radiatorn i toppen (det finns data på detta).

Har du där emot ett Blowerstyle-GPU spelar det mindre roll då den mesta varma luften går it på baksidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Actually_Jonas:

Med risk för att jag kommer få skit för detta så är det så att radiatorn i fronten teoretiskt är bättre för CPU om man har ett Open-Air-GPU.
Anledningen till detta är att GPU blåser runt varm luft i chassit som sedan måste gå genom radiatorn i toppen = radiatorn tappar kylkapacitet.

Detta har testats av tex. Bitwit och Gamers Nexus och där tex Bitwit får en 10C högre CPU-temp med radiatorn i toppen (det finns data på detta).

Har du där emot ett Blowerstyle-GPU spelar det mindre roll då den mesta varma luften går it på baksidan.

Det förvirrar mig då hur samma Gamers Nexus ändå anser att radiatorn i toppen i chassi är fel för långvarig hållbarhet, men kanske inte ger lägre temps samtidigt, så det blir en kompromiss?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det förvirrar mig då hur samma Gamers Nexus ändå anser att radiatorn i toppen i chassi är fel för långvarig hållbarhet, men kanske inte ger lägre temps samtidigt, så det blir en kompromiss?

Du menar nog den videon han pratar om vart radiatorn skall placeras i korrelation till pumpen?
Alltså att pumpen inte skall vara högsta punkten i loopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det förvirrar mig då hur samma Gamers Nexus ändå anser att radiatorn i toppen i chassi är fel för långvarig hållbarhet, men kanske inte ger lägre temps samtidigt, så det blir en kompromiss?

Tror det kanske är du som har missförstått den videon, för den är helt korrekt. En sirkulationspump skall aldrig gå torr eller få chans att gå torr. Det får man till genom att ha någon del av loopen högre upp än pumpen. Har man en fillport tex (custom loop oftast) är den ypperlig som högsta punkt. Den är nämligen utmärkt att få ur luft ur systemet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Med risk för att jag kommer få skit för detta så är det så att radiatorn i fronten teoretiskt är bättre för CPU om man har ett Open-Air-GPU.
Anledningen till detta är att GPU blåser runt varm luft i chassit som sedan måste gå genom radiatorn i toppen = radiatorn tappar kylkapacitet.

Detta har testats av tex. Bitwit och Gamers Nexus och där tex Bitwit får en 10C högre CPU-temp med radiatorn i toppen (det finns data på detta).

Har du där emot ett Blowerstyle-GPU spelar det mindre roll då den mesta varma luften går it på baksidan.

OK, så sålänge slangarna är på ovansidan av radiatorn när den hänger i fronten så ska det vara bästa läget?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

OK, så sålänge slangarna är på ovansidan av radiatorn när den hänger i fronten så ska det vara bästa läget?

Så länge högsta punkten på radiatorn är högre än pumpen(CPU-block)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Actually_Jonas:

Så länge högsta punkten på radiatorn är högre än pumpen(CPU-block)

Du tänker där slangen går in i radiatorn och sedan andra slangen som går ur radiatorn skall alltid vara högre upp i chassit än kylblockets installation på processorn? Med andra ord skall toppen av radiatorn där slangarna sitter alltid sitta högre upp (när man tittar hur det går parallellt med kylblocket) än vad kylblocket gör? Så om man vill installera framsida skall man vara noga med att den sitter så högt upp som det går? Då torde det bli krångel om man har en hårddiskkabinnett högst upp vid chassits framsida?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |