jag har tänkt köpa nya datordelar och behöver hjälp med vad

Permalänk

jag har tänkt köpa nya datordelar och behöver hjälp med vad

Tjena!
jag har tänkt uppgradera min dator med ny processor, nytt moderkort, nytt ram minne och ny ssd disk så jag behöver hjälp med vad som passar bäst och vad som är bäst.

jag har ett amd radeon rx 5600 xt grafikkort och 500 w nätagg så vad passar till det?

min budget är runt 4000 så tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av lövets dator:

Tjena!
jag har tänkt uppgradera min dator med ny processor, nytt moderkort, nytt ram minne och ny ssd disk så jag behöver hjälp med vad som passar bäst och vad som är bäst.

jag har ett amd radeon rx 5600 xt grafikkort och 500 w nätagg så vad passar till det?

min budget är runt 4000 så tack på förhand

Typ något sådant här hade jag valt. Moderkortet är inte särskilt snyggt men det har bra funktioner för priset. Processorn har 6 kärnor och 12 trådar och räcker gott och väl för gaming kombinerat med ett 5600 XT. För att kyla processorn så valde jag en Hyper 212 Black Edition, det är en bra kylare som kommer vara tystare än originalkylaren. SSD:n är en MX500 på 500gb och det är en bra SSD helt enkelt. RAM-minne är 2x8gb HyperX Fury 3000 Mhz CL15 som kommer köras vid 2666 Mhz eftersom Intel i5 på B460 är begränsad till det. Priset blir ~3960 kr om du köper där allt finns i lager just nu.

Permalänk
Skrivet av izzeww:

https://komponentkoll.se/bild/ndwZw.png

Typ något sådant här hade jag valt. Moderkortet är inte särskilt snyggt men det har bra funktioner för priset. Processorn har 6 kärnor och 12 trådar och räcker gott och väl för gaming kombinerat med ett 5600 XT. För att kyla processorn så valde jag en Hyper 212 Black Edition, det är en bra kylare som kommer vara tystare än originalkylaren. SSD:n är en MX500 på 500gb och det är en bra SSD helt enkelt. RAM-minne är 2x8gb HyperX Fury 3000 Mhz CL15 som kommer köras vid 2666 Mhz eftersom Intel i5 på B460 är begränsad till det. Priset blir ~3960 kr om du köper där allt finns i lager just nu.

men om min disk som jag har nu inte passar på det där moderkortet hur gör jag då, tappar jag windows och allt och måste köpa nytt windows för 1500 eller kan man sätta på disken som jag har nu på det där moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lövets dator:

men om min disk som jag har nu inte passar på det där moderkortet hur gör jag då, tappar jag windows och allt och måste köpa nytt windows för 1500 eller kan man sätta på disken som jag har nu på det där moderkortet?

Jag vet inte vad det är för disk du har men så länge disken använder SATA så kommer du kunna använda den med det nya moderkortet. Oavsett om du kan använda din gamla disk eller inte så kan du alltid koppla din Windows 10 licens till ditt Microsoft konto och på så vid föra över din licens till ditt nya moderkort/processor. Du kan läsa mer här.

Permalänk
Skrivet av izzeww:

Jag vet inte vad det är för disk du har men så länge disken använder SATA så kommer du kunna använda den med det nya moderkortet. Oavsett om du kan använda din gamla disk eller inte så kan du alltid koppla din Windows 10 licens till ditt Microsoft konto och på så vid föra över din licens till ditt nya moderkort/processor. Du kan läsa mer här.

Amen tack så himla mycket, har bara en fråga till rekomederar du intel i 5 istället för amd rysen 5 3600?
Har sett många som sagt att det är bra

Tänkte också finns det ingen kabel som konvertar till SATA som man kan koppla ifall det inte är SATA?

Permalänk

https://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Datorko...

En sån isf.

Mot förmodan att du har så gammal disk. Skulle jag köpt en ny för är inte så dyrt

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

https://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Datorko...

En sån isf.

Mot förmodan att du har så gammal disk. Skulle jag köpt en ny för är inte så dyrt

Ja kanske är smartast men tappar jag inte windows då?

Permalänk
Skrivet av lövets dator:

Det går att köpa en OEM licens till Win 10 Pro på nätet för drygt en hundring in worst case scenario. T ex via gamekeys.se. Retail är enklare då du kan flytta den mellan olika moderkort. Jag köper alltid OEM dock.

Permalänk
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Det går att köpa en OEM licens till Win 10 Pro på nätet för drygt en hundring in worst case scenario. T ex via gamekeys.se. Retail är enklare då du kan flytta den mellan olika moderkort. Jag köper alltid OEM dock.

Aa okej tackar tackar

Permalänk
Medlem

Vi kommer kunna hjälpa dig mycket bättre om du skriver vad du har för komponenter nu. Beroende på vad du har kanske det inte är värt att uppgradera alls. Vad är förresten syftet med ny SSD? Snabbare? Mer plats helt enkelt?

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
Alienware AW3225QF 32" 4K 240 Hz QD-OLED | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Skrivet av Nachtgeist:

Vi kommer kunna hjälpa dig mycket bättre om du skriver vad du har för komponenter nu. Beroende på vad du har kanske det inte är värt att uppgradera alls. Vad är förresten syftet med ny SSD? Snabbare? Mer plats helt enkelt?

Syftet med ssd är att det ska gå fortare för har ingen just nu

Sen behövs det ny processor för den är dålig just nu och den behövs uppgraderas och då passar jag på att köpa nytt ram och nytt moderkort behövs för att det ska passa med processorn

Permalänk
Skrivet av izzeww:

Det står på disken SATA type = SATA TYPE III så då borde det funka va på det nya grafikkortet?

Permalänk

Tror ni det här hade passat bra

MSI B455 TOMAHAWK MAX moderkort

AMD ryzen 5 3600 3.6 GHz 35 mb processor

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX Svart RAM minne

Corsair Force MP510 240GB och den här SSD

tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lövets dator:

Det står på disken SATA type = SATA TYPE III så då borde det funka va på det nya grafikkortet?

Ja, det betyder att den kommer funka på det gamla moderkortet.

Skrivet av lövets dator:

Tror ni det här hade passat bra

MSI B455 TOMAHAWK MAX moderkort

AMD ryzen 5 3600 3.6 GHz 35 mb processor

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX Svart RAM minne

Corsair Force MP510 240GB och den här SSD

tack för svar

Japp det där passar bra ihop, du kan eventuellt behöva uppdatera BIOS men det kan du göra enkelt med bara en USB-sticka. Inet har gjort en bra instruktionsfilm för hur man gör det: https://www.youtube.com/watch?v=jHvQIrGtsEk

Permalänk
Skrivet av izzeww:

Ja, det betyder att den kommer funka på det gamla moderkortet.

Japp det där passar bra ihop, du kan eventuellt behöva uppdatera BIOS men det kan du göra enkelt med bara en USB-sticka. Inet har gjort en bra instruktionsfilm för hur man gör det: https://www.youtube.com/watch?v=jHvQIrGtsEk

men så bra, tack för hjälpen
GOD JUL