Ikea´s laddningsbara batterier. Bra eller skräp?

Permalänk
Medlem

Ikea´s laddningsbara batterier. Bra eller skräp?

Som rubrik. Är de bra eller inte?

Kan man ladda dem och låta dem ligga med acceptabel laddning kvar när man sen använder batterierna? Hur länge kan man ha dem ligga och att de kan anses "laddade"?

Jepp. Dumma frågor men............

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Inte gjort några mätningar, men de vita batterierna verkar fungera bra.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Som rubrik. Är de bra eller inte?

Kan man ladda dem och låta dem ligga med acceptabel laddning kvar när man sen använder batterierna? Hur länge kan man ha dem ligga och att de kan anses "laddade"?

Jepp. Dumma frågor men............

Tror de flesta har kommit fram till att det är bra grejer, att det rör sig om rebrandade Eneloop Pro-batterier från Panasonic, det vill säga bland det bästa du kan få tag på. Men samtidigt väldigt mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Ska vara bra grejor. Minns inte om det bara var ena modellen eller hur det var

Permalänk
Medlem

Kolla om det är Made in Japan, då är det bra grejer!

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt, batterier är färskvara och har "shelf life".

Även om du köper de bästa/finaste märket och de har legat på hyllan 3+ år så är det möjligt att de presterar uselt i ett test mot de billigaste fabriken. Likaså om de förvarats fel, för kallt/varm/fuktigt/solljus etc.

Sen är väl inte AA/AAA batterier det bästa när det gäller laddningsbart, trots allt är dessa formfaktorer över 100 år gammal. Icke laddningsbara presterar mycket bättre när det gäller de gamla AA/AAA specifikationerna.
Lithium Ion är så mycket bättre än gårdagens "laddbara" standard-batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Som rubrik. Är de bra eller inte?

Kan man ladda dem och låta dem ligga med acceptabel laddning kvar när man sen använder batterierna? Hur länge kan man ha dem ligga och att de kan anses "laddade"?

Jepp. Dumma frågor men............

Hittar inte den jag har men jag har en som är dubbla storleken mot denna https://www.ikea.com/se/sv/p/tjugo-batteriladdare-med-foervar...

Skönt att alltid ha fullladdade batterier

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror de flesta har kommit fram till att det är bra grejer, att det rör sig om rebrandade Eneloop Pro-batterier från Panasonic, det vill säga bland det bästa du kan få tag på. Men samtidigt väldigt mycket billigare.

Stämmer gott, helt klart några av de bästa uppladdningsbara batterierna på marknaden! Även om de kanske inte är helt identiska, så presterar de likvärdigt. Vill minnas att det blev lite mer känt när denna video kom ut.

Skrivet av Chibariku:

Hittar inte den jag har men jag har en som är dubbla storleken mot denna https://www.ikea.com/se/sv/p/tjugo-batteriladdare-med-foervar...

Skönt att alltid ha fullladdade batterier

Tyvärr så har de slutat tillverka den, den var lite väl bra för priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Det är inte så enkelt, batterier är färskvara och har "shelf life".

Även om du köper de bästa/finaste märket och de har legat på hyllan 3+ år så är det möjligt att de presterar uselt i ett test mot de billigaste fabriken. Likaså om de förvarats fel, för kallt/varm/fuktigt/solljus etc.

Sen är väl inte AA/AAA batterier det bästa när det gäller laddningsbart, trots allt är dessa formfaktorer över 100 år gammal. Icke laddningsbara presterar mycket bättre när det gäller de gamla AA/AAA specifikationerna.
Lithium Ion är så mycket bättre än gårdagens "laddbara" standard-batterier.

Kan sluta med problem om man exempelvis byter till 2 stycken Li-Ion 14500 batterier istället för vanliga AA som det flesta saker drivs med.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Ja, är man så dum så lär man sig nog något av det!

Min poäng var bara att om man skall köra AA/AAA så kanske man kan skall överväga icke-laddningsbara, då de laddbara inte håller inte riktigt någon bra klass som folk är vana med.

Nåja, Panasonic Eneloop Pro har fått en del bäst i test recensioner när man testat dem i extremt krävande kamerablixt sammanhang.

IKEAs laddningasbara är prisvärsda mot konkurrensen om det var frågan. Men lite beroende på ändamål, men t.ex. en Nexa rörelsedetector får man sitta och byta laddningasbara varannan vecka medan medan icke laddningsbara håller två+ månader. Det är liksom inte värt mödan att köra laddbara.

Permalänk
Medlem

Det har nog mer med att man inte har spänningsgränserna anpassade för NiMh-batterier med lägre polspänning i Nexan rörelsedetektor och att spänningen sjunker mindre vid belastning med NiMh, utan de är anpassade för akalie-batterier där man bedömmer med vilospänningen hur mycket spänningen sjunker med lasten - och med 1.2V sättning skulle det sjunka för mycket med de regler som gäller för akaline som börja ta slut.

Detta var ett klassiskt problem med gamla digitalkameror som åt akalinebatterier som en kulspruta käkade patroner och hade spänningsgränser satta att det inte gick att använda NiMh fast det var alldeles utmärkt tillämpning för just NiMh/NiCd-batterier för att de kunde ge mycket mer ström utan att spänningen sjönk så mycket.

---

Dock FDK-batterierna (gamla eneloop-batterier, Ikeas ladda etc.) brukar prestera ca 0.1 Volt högre urladdningsspänning över sin urladdningskurva än de flesta konkurrerande tillverkare och kan vara skillnaden mellan att det gnäller på urladdat när bara 20% av kapaciteten är uttagen eller att man kan ta ut 80% av kapaciteten innan det gnäller - den där extra 0.1 Volt/cell i skillnad mot konkurrenterna gör mycket innan utrustningen tycker att batteriet är dåligt

innan man dissar NiMh-batterier helt till förmån för akali-batterier - prova FDK:s batterier (aka Ikeas LADDA) innan. FDK-batterier var(är) helt outstandning både i jämnhet, hög polspänning, jämnhet mellan cellerna och att hålla den kapacitet som lovas - var det 1900 mAh som lovades som lägsta kapacitet så fick man minst 1900 mAh även när batteriet var 3-4 år gammal och mycket mer pålitlig än en noname NiMh-batteri med 3450 mAh påstämplat och ofta inte fungerade alls efter 3-4 år.

Sedan skall man komma ihåg att NiMh-batterier som legat länge och verka lite dåliga i kapacitet mår väldigt bra att cyklas några varv i en mer intelligent laddare som laddar ur och ladda i för varje laddning och tom. mäta kapaciteten och då ser man efter 2-3 cykler är tillbaka som förr även om det var lite segt första varvet.

Permalänk
Medlem

Har kört IKEA batterier i flera år nu. (Sen dom började med dom gröna). Dom vita är ju "större" och fungerar riktigt bra. Mina xbox controller drivs av IKEA. Har även IKEAs stora laddbox så det är enkelt att byta ut vid behov.

Idag så är väl mina behov av batterier bara i fjärrkontroller och i mina xbox controllers och någon trådlös logitech mus. Man blir ju inte lika irriterad när dom tar slut som när batterierna freestylen på 80-90 talet tog slut i bussen på vägen hem från skolan.. :). Men för det ändamålet som finns nu så har IKEAs Ladda räckt väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Som lite "ficklampsentusiast" så kan jag verkligen rekommendera forumet nedan för allt som rör uppladdningsbara batterier och laddare, hoppa över reklamträffarna i början då det är en Google sökning i forumet och välj de som är budgetlight,
https://budgetlightforum.com/search?q_as=Ikea

Det finns extremt omfattande tester av olika celler och laddare på forumet.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Vi har hur många Ikea-batterier som helst, de vita. Ska köpa några till. Barnens leksaker käkar batterier till frukost, speciellt om diverse tåg, ficklampor, tusan vet allt, glöms bort påslaget under en leksaksspis. Har även till 6st wii-kontroller, 2 xbox 360, 2 gamecube-kontroller, ja, överallt. Köper bara alkaliska i nödfall och till handhållna båt-GPSen. Upplever att de "i lådan" kan ligga rejält länge, men har nog i praktiken inte provat mer än ett halvår.

Enda problemet är att de inte har i C och D-storlek, hade varit bra om Ikea hade kunnat pressa priset där. Barnens nya bilbana drivs visst med 4 D-batterier, jag har bara 2 laddningsbara...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimi84:

Ja, är man så dum så lär man sig nog något av det!

Min poäng var bara att om man skall köra AA/AAA så kanske man kan skall överväga icke-laddningsbara, då de laddbara inte håller inte riktigt någon bra klass som folk är vana med.

Nåja, Panasonic Eneloop Pro har fått en del bäst i test recensioner när man testat dem i extremt krävande kamerablixt sammanhang.

IKEAs laddningasbara är prisvärsda mot konkurrensen om det var frågan. Men lite beroende på ändamål, men t.ex. en Nexa rörelsedetector får man sitta och byta laddningasbara varannan vecka medan medan icke laddningsbara håller två+ månader. Det är liksom inte värt mödan att köra laddbara.

Ikea har ju tidigare haft olika modeller av batterier, några riktigt billiga med lägre kapacitet och bättre med högre kapacitet, nu har de bara de bättre kvar vad jag kan se. De är i princip Eneloop, byggda i samma fabrik men kanske med aningen lägre krav, och de är ju de bästa laddningsbara AA-batterierna som finns.

Tidigare hade jag samma upplevelse som dig, typ ladda varannan dag eller engångsbatterier som höll i ett par veckor, men skillnaden är alltså inte alls lika stor med dessa bättre batterier.

Permalänk
Medlem

Ijeas batterier är bra grejor, dock är de 0,15 mm större i diameter än "vanliga AA" vilket gjorde att de inte passade fysiskt i mitt ID lock.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vi har hur många Ikea-batterier som helst, de vita. Ska köpa några till. Barnens leksaker käkar batterier till frukost, speciellt om diverse tåg, ficklampor, tusan vet allt, glöms bort påslaget under en leksaksspis. Har även till 6st wii-kontroller, 2 xbox 360, 2 gamecube-kontroller, ja, överallt. Köper bara alkaliska i nödfall och till handhållna båt-GPSen. Upplever att de "i lådan" kan ligga rejält länge, men har nog i praktiken inte provat mer än ett halvår.

Enda problemet är att de inte har i C och D-storlek, hade varit bra om Ikea hade kunnat pressa priset där. Barnens nya bilbana drivs visst med 4 D-batterier, jag har bara 2 laddningsbara...

Går att köpa D adaptrar som rymmer ett eller två AA batterier exempelvis: https://www.batterioutlet.se/adapter-storlek-2x-aa-till-d.htm...

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar!

Hade bråttom och skrev i princip medans jag stängde av. Glömde nämna vad jag ska använda dem till. Ficklampor och väckarklockor.

Min fundering var om man kan massladda ett gäng och ha dem liggandes tills användning men vet inte hur snabbt de "tappar".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Du kan även titta på de som Lidl säljer denna vecka.
Tronic Laddningsbara batterier, 8-pack https://www.lidl.se/p/p43097?productId=43097&countryCode=SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar för alla svar!

Hade bråttom och skrev i princip medans jag stängde av. Glömde nämna vad jag ska använda dem till. Ficklampor och väckarklockor.

Min fundering var om man kan massladda ett gäng och ha dem liggandes tills användning men vet inte hur snabbt de "tappar".

Tronic som länken ovan visar är typisk noname-NiMH batterier man skall undvika - såvida det inte är kollat att det är just FDK-batterier (de finns under många varumärken idag) så är det bättre att spara pengarna och åka ett varv till Ikea istället och köpa på en bunt (kanske går att skicka efter också?)

FDK-batterierna som Ikeas Ladda så nämner man typiskt 70% kvar efter 5 år (vissa modeller tom. 7-10 år) och mer än 80% kvar efter 1-2 år - det stora tappet från 100% görs de första månaderna till en platå runt 90%, sedan går det väldigt långsamt.

Ikeabatterier är utmärkta i ficklampor, pannlampor då dessa har mycket låg självurladdningsgrad - många gånger bättre än noname NiMh-batterier från Biltema, Conrad, Kjell&co mfl. egen-lablade batterier med 'low discharge' - även Varta var ena jäkla skitbatterier och blev djupt besviken på dessa då det var 1 cell per 3 i var 4-pack som var mycket sämre och överlag väldigt ojämna mellan cellerna i förpakningen - ja, en höll inte laddningen med än någon vecka trots att det var 'low discharge' typ. kvalitetskontrollen hos Varta måste ha varit helt obefintlig när de fick leveransen från kina - en (tidigare) välrenommerad batteriföretag som VARTA borde aldrig ha släppt ut dessa alls över huvud taget.

Sedan har man FDK-batterierna där laddningen slår av sig inom sekunder för alla fyra cellerna ur förpackningen i en laddare med individuella oberoende laddfack, och vid urladdningsprov så avslutas urladdningen inom enstaka mAh för alla 4 cellerna, det är så jämt att man tror att batterierna är klonade - det är då man inser skillnaden med kvalitet på FDK-cellerna och att noname även om de har namn som VARTA är rent skräp i jämförelse

De som har klass på sig så är på 4 plats GP ReCyko, sedan ingenting, ingenting och så FDK-batterierna på topp som Ikeas Ladda eller äldre Eneloop från tiden när FDK fortfarande hette Sanyo och batterierna från den tiden är fortfarande i utmärkt skick trots att mina är från 2011 (det finns förvisso ofta svårläsbart tidsstämpel i skarven för etiketten på alla äkta eneloop-batterier - de som inte har det är pirat-batterier/fejk och förfalskningar förekommer. Tidsstämplingen på samma ställe och utformning gäller också Ikeas LADDA vilket också indikerar att det är äkta FDK-batterier.)

När det gäller Panasonic Eneloop får man se upp lite då det är om vartannat kinatillverkat (och inte samma klass) och japantillverkat (FDK) - dock skall Eneloop PRO vara Japantillverkat - det är lite som när man köpte DVD-R(W) skivor förr - det som gällde var vilken MID skivan presenterar sig om det var bättre eller sämre tillverkare - inte 'Varumärke' pressat på skivan då skivorna bakom varumärket bytte tillverkare som skjortor och kom ofta i batcher.

När det gäller klockor, ja det är annan femma - i alla fall för klockor som går årtal på batterier och inte högförbrukande som gnäller i tid. Problemet är inte att Ikeas batterier inte skulle hålla den tiden - utan att de blir så förfärligt djupurladdade med mycket låg ström under väldigt lång tid att när de slutar att fungera så är batteriet så djupurladdad att de i flesta fallen inte kan laddas igen och man har praktiken bara använt ett dyrt 'engångsbatteri', just klockor är en av de få saker som uppladdningsbara batterier är olämpligt.

Tror jag har förstört både 2-3 uppladdningsbara batterier den vägen just för att man stoppat in uppladdningsbart för att man inte hade något annat och så glömde man bort tills det stannade nästa gång...

Fjärrkontroller är också litet 'nja' där är risken för svår djupurladdning förvisso mindre men fjärrkontroller är också en typ av brukare där man byter batterier väldigt sällan att vinsten med uppladdningsbart är tveksam - nu hade Ikea en serie av uppladdningsbara batterier med lägre kapacitet (de var kartongbruna i etiketten) just tänkt för fjärrkontroller och andra lågströmsförbrukare med korta temporära laster (som att knappa på fjärrkontrollern) och ganska tydligt när de slutar att fungera (och innan batteriet tagit skada som annars är det som sker med just klockor)

Permalänk
Medlem

Är det inte basicly Panasonics Enelop ompaketerade? Har sett folk rekommendera dom förut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är sådan man bör kolla innan man köper mängder av dem - är det svart plastdisk runt +-polen så är det förmodligen inte FDK (har vit plastdisk), saknas datummärkning vid skarven av etiketten/omsvepet så är det troligen inte FDK.

Panasonic och FDK (fd. Sanyo) är inte samma sak längre - även om Panasonic har batterier från FDK fortfarande i sitt sortiment (eneloop pro) men de har också batterier tillverkade i kina och det är inte samma sak.

Tronic finns som ett hongkong-företag som tillverkar batterier - om de man köper här kommer från dem eller annan noname-källa går inte att avgöra - sedan är batterierna lite väl billiga för att det skall vara FDK-batterier.

Söker man lite på candle-forum så verkar det blandat när det gäller Tronic - från hyffsat till väldigt dåligt och och de som har 'hyffsat' har vit disk vid + polen. första urladdningen när man brutit förpackningen så är det typisk 900-1000 mAh på en 2400 mAh batteri så low discharge är inte i klass med FDK - utmärkande är att en äldre generation Tronic batterier på 2300 mA är mycket bättre än senare 2400 mAh-batterier, vilket också märks på vikten då 2400 mAh är lättare än den äldre versionen på 2300 mAh.

Att mäta inledande kapaciteten (om man har sådan intelligent laddare som kan mäta och redovisa sådana värden) på low-discarge batterier direkt bruten ur förpackning är väldigt bra indikation om man har fått bra batteri eller att det är av sekunda modell - FDK-batterier kan vara i lager flera år och ändå minst +70% och oftast 80% av kapaciteten kvar medans noname batterier få man vara glad om det är ens 50% kvar - beror också lite på hur mycket hyllvärmare de har varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Tronic som länken ovan visar är typisk noname-NiMH batterier man skall undvika - såvida det inte är kollat att det är just FDK-batterier (de finns under många varumärken idag) så är det bättre att spara pengarna och åka ett varv till Ikea istället och köpa på en bunt (kanske går att skicka efter också?)

FDK-batterierna som Ikeas Ladda så nämner man typiskt 70% kvar efter 5 år (vissa modeller tom. 7-10 år) och mer än 80% kvar efter 1-2 år - det stora tappet från 100% görs de första månaderna till en platå runt 90%, sedan går det väldigt långsamt.

Ikeabatterier är utmärkta i ficklampor, pannlampor då dessa har mycket låg självurladdningsgrad - många gånger bättre än noname NiMh-batterier från Biltema, Conrad, Kjell&co mfl. egen-lablade batterier med 'low discharge' - även Varta var ena jäkla skitbatterier och blev djupt besviken på dessa då det var 1 cell per 3 i var 4-pack som var mycket sämre och överlag väldigt ojämna mellan cellerna i förpakningen - ja, en höll inte laddningen med än någon vecka trots att det var 'low discharge' typ. kvalitetskontrollen hos Varta måste ha varit helt obefintlig när de fick leveransen från kina - en (tidigare) välrenommerad batteriföretag som VARTA borde aldrig ha släppt ut dessa alls över huvud taget.

Sedan har man FDK-batterierna där laddningen slår av sig inom sekunder för alla fyra cellerna ur förpackningen i en laddare med individuella oberoende laddfack, och vid urladdningsprov så avslutas urladdningen inom enstaka mAh för alla 4 cellerna, det är så jämt att man tror att batterierna är klonade - det är då man inser skillnaden med kvalitet på FDK-cellerna och att noname även om de har namn som VARTA är rent skräp i jämförelse

De som har klass på sig så är på 4 plats GP ReCyko, sedan ingenting, ingenting och så FDK-batterierna på topp som Ikeas Ladda eller äldre Eneloop från tiden när FDK fortfarande hette Sanyo och batterierna från den tiden är fortfarande i utmärkt skick trots att mina är från 2011 (det finns förvisso ofta svårläsbart tidsstämpel i skarven för etiketten på alla äkta eneloop-batterier - de som inte har det är pirat-batterier/fejk och förfalskningar förekommer. Tidsstämplingen på samma ställe och utformning gäller också Ikeas LADDA vilket också indikerar att det är äkta FDK-batterier.)

När det gäller Panasonic Eneloop får man se upp lite då det är om vartannat kinatillverkat (och inte samma klass) och japantillverkat (FDK) - dock skall Eneloop PRO vara Japantillverkat - det är lite som när man köpte DVD-R(W) skivor förr - det som gällde var vilken MID skivan presenterar sig om det var bättre eller sämre tillverkare - inte 'Varumärke' pressat på skivan då skivorna bakom varumärket bytte tillverkare som skjortor och kom ofta i batcher.

När det gäller klockor, ja det är annan femma - i alla fall för klockor som går årtal på batterier och inte högförbrukande som gnäller i tid. Problemet är inte att Ikeas batterier inte skulle hålla den tiden - utan att de blir så förfärligt djupurladdade med mycket låg ström under väldigt lång tid att när de slutar att fungera så är batteriet så djupurladdad att de i flesta fallen inte kan laddas igen och man har praktiken bara använt ett dyrt 'engångsbatteri', just klockor är en av de få saker som uppladdningsbara batterier är olämpligt.

Tror jag har förstört både 2-3 uppladdningsbara batterier den vägen just för att man stoppat in uppladdningsbart för att man inte hade något annat och så glömde man bort tills det stannade nästa gång...

Fjärrkontroller är också litet 'nja' där är risken för svår djupurladdning förvisso mindre men fjärrkontroller är också en typ av brukare där man byter batterier väldigt sällan att vinsten med uppladdningsbart är tveksam - nu hade Ikea en serie av uppladdningsbara batterier med lägre kapacitet (de var kartongbruna i etiketten) just tänkt för fjärrkontroller och andra lågströmsförbrukare med korta temporära laster (som att knappa på fjärrkontrollern) och ganska tydligt när de slutar att fungera (och innan batteriet tagit skada som annars är det som sker med just klockor)

Skrivet av xxargs:

Det är sådan man bör kolla innan man köper mängder av dem - är det svart plastdisk runt +-polen så är det förmodligen inte FDK (har vit plastdisk), saknas datummärkning vid skarven av etiketten/omsvepet så är det troligen inte FDK.

Panasonic och FDK (fd. Sanyo) är inte samma sak längre - även om Panasonic har batterier från FDK fortfarande i sitt sortiment (eneloop pro) men de har också batterier tillverkade i kina och det är inte samma sak.

Tronic finns som ett hongkong-företag som tillverkar batterier - om de man köper här kommer från dem eller annan noname-källa går inte att avgöra - sedan är batterierna lite väl billiga för att det skall vara FDK-batterier.

Söker man lite på candle-forum så verkar det blandat när det gäller Tronic - från hyffsat till väldigt dåligt och och de som har 'hyffsat' har vit disk vid + polen. första urladdningen när man brutit förpackningen så är det typisk 900-1000 mAh på en 2400 mAh batteri så low discharge är inte i klass med FDK - utmärkande är att en äldre generation Tronic batterier på 2300 mA är mycket bättre än senare 2400 mAh-batterier, vilket också märks på vikten då 2400 mAh är lättare än den äldre versionen på 2300 mAh.

Att mäta inledande kapaciteten (om man har sådan intelligent laddare som kan mäta och redovisa sådana värden) på low-discarge batterier direkt bruten ur förpackning är väldigt bra indikation om man har fått bra batteri eller att det är av sekunda modell - FDK-batterier kan vara i lager flera år och ändå minst +70% och oftast 80% av kapaciteten kvar medans noname batterier få man vara glad om det är ens 50% kvar - beror också lite på hur mycket hyllvärmare de har varit.

Tack för väldigt utförliga och bra svar!

Köpte batterier igår och hade inte läst ditt sista svar. Glömde batterierna i bilen. Ska hämta in dem och kolla för att se om det blir att lämna tillbaks dem. Men som sagt, de ska användas till ficklampor oc klocker bara.....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Köpte laddningsbara på ÖoB.

4st AA för 49:-, 2450mAh och 4st AAA för 39:-,950 mAh.
Hur är de jämfört med IKEAs.
Och hur är Lidls som de brukar sälja för 39:-/4st några ggr/år.

Har helt gått över till uppladdningsbara AA och funderar på att gå över till uppl.bara AAA på allt utom typ fjärrkontroller o temp.sensorer som drar lite ström och där alkaline-batteriers fördel är den mycket långa o låga urladdningen.

Permalänk

Du har redan fått många bra svar men slänger in ett vittnesmål till

Brukade jobba som ljudtekniker på film och i det yrket förbrukar man vansinnigt mycket AA batterier. Beroende på storlek på filmproduktionen så kan det lätt bli 30-40 batterier per dag som man använder. Alla ljudtekniker jag känner använder IKEAs uppladdningsbara och är väldigt nöjda. Har självt använt dom i många år och hade aldrig några problem och dom hade bra livslängd även fast dom användes betydligt mer "intensivt" än vanliga konsumenter gör.

Vet att innan så var Eneloop favoriten bland ljudtekniker men som sagt är IKEAs så bra att den eventuella skillnaden inte är värt priset.

Jag och många andra i mitt yrke har testat många budget/no-name batterier och kvalitén brukar vara väldigt ojämn, enstaka batterier som slutar fungera direkt medans andra från samma paket håller mycket längre. Inte värt besväret om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Må så vara, men jag är ändå lite frågande för IKEAs gröna/silver AA, 2000 mAh som jag köpte för några år sedan var de sämsta uppladdningsbara jag haft. Dålig kapacitet och snabb urladdning. Rent skräp. Använde ändå då IKEAs laddare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pjb:

Må så vara, men jag är ändå lite frågande för IKEAs gröna/silver AA, 2000 mAh som jag köpte för några år sedan var de sämsta uppladdningsbara jag haft. Dålig kapacitet och snabb urladdning. Rent skräp. Använde ändå då IKEAs laddare.

Det är helt andra batterier. Då fanns det på Ikea brun/guld-färgade som i princip var Eneloop och de gröna som var mycket sämre och billigare. Nu tror jag bara de har de vita batterierna som ska vara samma som Eneloop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Må så vara, men jag är ändå lite frågande för IKEAs gröna/silver AA, 2000 mAh som jag köpte för några år sedan var de sämsta uppladdningsbara jag haft. Dålig kapacitet och snabb urladdning. Rent skräp. Använde ändå då IKEAs laddare.

Ja, de var dåliga. Även Ikeas gula alkaliska var riktigt sopiga. Kanske inte kapacitetsmässigt men de läckte som såll.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nu måste sägas att IKEA har varit rätt stabil på sina vita uppladdningsbara 'LADDA' de senare åren och byter inte underleverantörer som andra byter skjorta under etikettnamnet.

Som sagt det finns riktigt dåliga [1], dåliga[2], GP cyclo[3], ingenting, ingenting och så FDK batterier (bl.a Ikeas Ladda)

[1] bla, de från conrad i storpack. De var i stort sett paj och rostade i toppen efter ca 2 år, Varta hör också dit för att de var så sanslöst ojämna i kvalitet inom förpackningen och med i ett fall en cell som självurladdade så snabbt att de knappt svalnade innan de var helt tomma igen

[2]
Typisk biltemabatterier och liknande egenmärkta noname-batterier - det där med 'low self dicharge' handlar inte om flera år utan snarare inom året... något lägre polspänning under urladdning (ca 0.1 Volt i jämförelse med FDK) vilket gör att batteriet indikerar 'slut' fast 70% är kvar av kapaciteten i en del apparater.

[3] räddningsplankan om man inte får tag på FDK-batterier av eneloop-typ men ändå minus då dess urladdningsspänning är runt 0.05V läge än FDK-batterier och det märks som att kapaciteten är mycket mindre än FDK-batterier för utrustning som larmar och stänger av sig tidigt för låg batterinivå...

Det 'roliga' är att Panasonic, Energizer mfl. också använder FDK som tillverkare men inte för alla cellerna utan det är utblandat med kina-tillverkade celler också mellan de olika modellserierna och det är verkligen inte lätt att navigera rätt då prislappen säger föga om det är FDK-batterier eller kinaskräp - dvs. att få bra FDK batterier är inte många kronor dyrare än att köpa skräpbatterier...

Men vit disk i toppen och en ganska svårläst tidstämpel där man kan behöva vinkla i ljuset för att se vid etiketts-skarven på batteriet ger att det är en chans att det är FDK-batterier när man granska förpackningen innan köp.

Permalänk
Medlem

Apropå uppladdningsbara batterier AA/AAA,
så har jag två IKEA-laddare m sladd, LADDA som jag använder till mina. Självklart funkar de perfekt med IKEAs batterier, men hur är det med andra märken som t ex LIDL o Ö&B? Funkar LADDA då också lika bra?
Sen har jag en Vanson 1hour snabbladdare, 1-2 st batterier/gång. Hur är det att snabbladda med den? Bra el dåligt?

Och stämmer det att NiMh-batterier blir som bäst efter ca 20 uppladdningar?