Lenovo avslöjar Geforce RTX 3050 med tillhörande Ti-variant

Permalänk
Melding Plague

Lenovo avslöjar Geforce RTX 3050 med tillhörande Ti-variant

Även Geforce RTX 3060 med 12 GB listas för bruk i stationära speldatorer från tillverkaren, moderiktigt nog.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästa veckas nyhet från Nvidia: "3040 samt 3040 Ti" kommer lanseras inom kort.

Permalänk

Detta är den mest intressanta grafikkretsen av alla modeller. Det är där sätter minimigränsen. Ja om vi nu exkluderar GTX 1030. Fanns det ens någon ersättare till den?

Permalänk
Medlem

Jag vill bara kunna spela Apex Legends i 1080P 144Hz med maxade inställningar. Har varit inne på ett 3060TI tidigare men ett 3060 med mer minne kanske är bättre?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ozzed:

Jag vill bara kunna spela Apex Legends i 1080P 144Hz med maxade inställningar. Har varit inne på ett 3060TI tidigare men ett 3060 med mer minne kanske är bättre?

För 1080P lär du inte behöva några 12 GB minne.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

För 1080P lär du inte behöva några 12 GB minne.

Med "Maxade inställningar" så menar jag även Texture streaming budget, som inte går ha på "insane" med 8GB utan att det blir skumma artefakter. Blir typ som ett skynke i övre delen av skärmen som rör sig upp och ner vilket stör upplevelsen, så jag behöver nog minst 12GB.

Jag vill ju kunna hålla 144FPS stadigt och det går inte nu även med rätt nedskruvad grafik. Så 1070 räcker inte.

3060TI finns ju men man får hoppas att 3060 blir billigare även med mer minne.

Tänkte väl mig typ ett Strix, så att jag kan klocka det til TI-nivåer oavsett, och det blir i så fall första gången på länge jag köper ett helt nytt gafikkort, och från Nvidia dessutom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

RTX 3050 med eller utan TI lär sälja bra.
Det är väldigt många som aldrig spelar något som kräver mer. Dom har det bra dom

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Finns det chans att dessa hamnar närmare 2000 sek till sommaren när de väl kommer?

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

RTX3050 mycket intressant som kan pusha upp "lägsta nivån" en bit.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Ännu ett nytt kort som lanseras och inte går att beställa eller?
Om man saknar produktionsvolym så är det inte jättesmart att utöka antalet varianter.
Ju mer standard ju enklare produktion.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Viktorph:

Och glöm inte 3055, 3050 1/4 med mera, och så klart Ti varianter av dessa. Och då har vi inte tala om alla tredjepartstillverkares alla olika varianter på det.

Det är bra att det finns olika pris/prestanda klasser, men det skulle väl få kunna vara lite färre varianter.
Det tror jag bara hade gynnat oss konsumenter, särskilt nu för tiden när det är så poppis med papperslanseringar

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

DVI vill verkligen inte dö alltså... Antar iaf det är DVI-I så det fyller något syfte med att kunna stödja analoga signaler utan extern signalomvandlare.

För att förtydliga så säger jag inte att det är en negativ grej, önskar bara man levde i världen där det inte behövdes men vet om att det inte är fallet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag tycker det är bra med produktsegmentering. Då finns det större chans att det finns ett grafikkort som passar än själv och just den konfiguration man är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ännu ett nytt kort som lanseras och inte går att beställa eller?
Om man saknar produktionsvolym så är det inte jättesmart att utöka antalet varianter.
Ju mer standard ju enklare produktion.

Nja. Problemet är kretstillverkningen och dessa korten kör mycket mindre kretsar. Så man kan tillverka fler på samma kapacitet och de har även bättre yield. Så ur en köpares perspektiv kan man hoppas att folk väljer dessa istället för större kretsar. Realistiskt sett däremot så tror jag många av de som vill köpa dessa korten inte hade valt de dyrare korten ur 3000 alls så kan mycket väl bli ytterligare brist. Utan att alls vara så insatt så tror jag inte flaskhalsen (kretstillverkningen) de har påverkas i större grad av att det är några olika grund chip, påverkar mer vid PCB tillverkning och montering men där är såvitt jag vet inga nämnvärda problem.

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag inte läst alla inlägg men på bilden är det ett vitt FE kort? Kommer det komma vita sådana kor? Förstår om det inte släpps i sverige men det går ju att importera själv tänker jag.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viktorph:

Japp, med 20GB vram 😊

Permalänk
Medlem
Citat:

Läckor och avslöjanden haglar tätt inför Nvidias Geforce-event som hålls den 12 januari under den digitala CES-mässan.

Jag känner att jag nog klarar mig rätt bra med mitt GTX 1060 fram tills 12:e Januari.

Spännande att det ska komma lite nya kort som förhoppningsvis inte kostar skjortan och ändå kan vara en uppgradering för oss som inte redan har GTX 1080 eller bättre.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag dessa modeller (3050-3060) är mest spännande för egen del och om de släpper något likt 1660-serien. Ska bli kul att se hur de presterar.

Permalänk
Medlem

Drömmen är ett 3050Ti med en hög med signalingångar så man kan koppla till kamera, andra pc, konsoller och allt möjligt för att kringgå capturecards.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

DVI vill verkligen inte dö alltså... Antar iaf det är DVI-I så det fyller något syfte med att kunna stödja analoga signaler utan extern signalomvandlare.

För att förtydliga så säger jag inte att det är en negativ grej, önskar bara man levde i världen där det inte behövdes men vet om att det inte är fallet.

Själv blir jag glad över att DVI finns kvar på en del kort hehe.
Min skärm som jag gärna behåller behöver DVI-D för att kunna köras i 120Hz.

Letar efter begagnade 2070 eller kort med liknande prestanda som har DVI-D. Men få verkar ha köpt dom :/

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Först tänkte jag ”varför inte”.
Men sen,
Troligtvis kommer RTX 3050 (utan TI) att vara någonstans i närheten av ett standard RTX 2060.
Känns som det är en rimlig miniminivå för kort som säljs med RTX namnet.

I så fall får de antingen hitta på en ny nummerserie för GTX kort.
Något som är högre än 1600 och lägre än 3000.
Eller fortsätta sälja GTX 1650 och GTX 1660 kort som alternativet under RTX 3050 fram tills nästa generation grafikkort.
När det kanske kan finnas utrymme för ett xx40 eller xx30 kort som kan ha RTX 2060 liknande prestanda.

Permalänk
Medlem

Är det rimligt att 3050ti kommer prestera mellan Radeon 5600XT och 5700XT i prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Själv blir jag glad över att DVI finns kvar på en del kort hehe.
Min skärm som jag gärna behåller behöver DVI-D för att kunna köras i 120Hz.

Var ju sjukt länge många skärmar enbart stödde full kapacitet över DVI-D dual link, trots att de hade andra inputs ofta också. Måste varit någon kontroller de körde på alldeles för länge; för det var redan 2010 DVI i praktiken fick legacy status, men skärm tillverkarna verkar ha slarvat bort det memot tills bandbredden slutade räcka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Var ju sjukt länge många skärmar enbart stödde full kapacitet över DVI-D dual link, trots att de hade andra inputs ofta också. Måste varit någon kontroller de körde på alldeles för länge; för det var redan 2010 DVI i praktiken fick legacy status, men skärm tillverkarna verkar ha slarvat bort det memot tills bandbredden slutade räcka.

Min Samsung S27A950D som vi pratar om började säljas 2011, så den har några år på nacken nu haha.
Men jag är väldigt nöjd med den. Spelar tex i 3D då och då.
så jag byter gärna inte ut den fören jag måste.

Utan DVI-D måste jag har en aktiv adapter, och dom kostar skjortan och två par skor tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

DVI är bästa kontakten. Displayport absolut sämsta.

Min MSI 1080P@120Hz gaming skärm använder Dual-Link DVI t.ex.

Det borde vara olagligt att lansera ett grafikkort utan DVI-uttag. Punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Någon som sitter med en Core 2 och en skärm från 2009 lär inte köpa ett RTX 3090.
Så det är troligtvis fler av de som köper kort i de lägre segmenten som sitter med legacy hårdvara och har nytta av äldre typer av anslutningar.

Om detta stämmer är det inte första gången kort i nedre segmenten har andra anslutningar än övre segmenten, för att vara bättre anpassade till de som sitter med gamla skärmar och projektorer.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Någon som sitter med en Core 2 och en skärm från 2009 lär inte köpa ett RTX 3090.
Så det är troligtvis fler av de som köper kort i de lägre segmenten som sitter med legacy hårdvara och har nytta av äldre typer av anslutningar.

Om detta stämmer är det inte första gången kort i nedre segmenten har andra anslutningar än övre segmenten, för att vara bättre anpassade till de som sitter med gamla skärmar och projektorer.

Det ironiska är att de som sitter med bra högpresterande hårdvara men usel skärm. Det är tyvärr alltför vanligt bland konsumenter även bland Sweclockare och då menar jag allt över TN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det ironiska är att de som sitter med bra högpresterande hårdvara men usel skärm. Det är tyvärr alltför vanligt bland konsumenter även bland Sweclockare och då menar jag allt över TN.

För att ge någon vikt åt dina ord får du först redogöra vad en usel skärm är.
Tänk på att du är inte en måttstock för resten att följa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket hat mot DVI, är ju en bra kontakt och jag skulle välja den över i varje fall HDMI om jag kunde. Sett många förstörda HDMI-portar i mina dagar men DVI verkar motstå allt, kanske inte lika som VGA kontakterna som verkar i princip oförstörbara men nära nog.

Kör mina tre skärmar över displayport idag men frugan har två stycken DVI-skärmar där vi tyvärr tvings till DVI->HDMI adapter på den ena så hennes gpu bara har en dvi-kontakt

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Vilket hat mot DVI, är ju en bra kontakt och jag skulle välja den över i varje fall HDMI om jag kunde. Sett många förstörda HDMI-portar i mina dagar men DVI verkar motstå allt, kanske inte lika som VGA kontakterna som verkar i princip oförstörbara men nära nog.

Kör mina tre skärmar över displayport idag men frugan har två stycken DVI-skärmar där vi tyvärr tvings till DVI->HDMI adapter på den ena så hennes gpu bara har en dvi-kontakt

Jag hoppas att allt går mot att köras över USB c porten. Då får man plats med flera utgångar/ingångar på Skärmar/Tv och grafikkorten. DVI är bara onödigt stor de som har kvar utrustning med det får klara sig med adaptrar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb