RSPH: "Över 10 procent av unga gamers skuldsätts genom lootlådor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Spelmissbruk kan kosta en del men kostnaderna för skuldsanering lär vara försumbar.

För övrigt är inte dessa 10% en jätteintressant siffra. Många av dessa hade utvecklat problem även utan lootlådor. Det är ett beteende som kommer från föräldrarna och hade det inte funnits lootlådor hade det varit något annat.
Ett kvalificerat antagande är att föräldrarna i dessa fall är tungt skuldsatta, använder kredit för lyxkonsumtion, är lågt utbildade, har taskig anställningstrygghet och fogden är efter dem lite titt som tätt. På ett ungefär. Det är en flytande skala, givetvis.
Vad som händer är helt enkelt att deras barn växer upp och blir likadana. Att förbjuda lootlådor skulle inte ändra på någonting. Det enda som händer är att arga gamers som hatar lootlådor skulle känna sig lite bättre till mods.

Att "dom ändå trillat dit" är väl ett ganska svagt argument för att undvika att reglera ett problemområde?

Att ur lagens synvinkel likställa lootbox mekaniken med hur casinon fungerar hade varit ett rimligt första steg.
Vidare fundera över hur man minskar konsekvenserna av att 3åringar plötsligt kan gå på spelens motsvarighet av Casino Cosmopol.

Lootlådorna är ju, förenklat, ett sätt att sko sig på bristande impulskontroll( hos barn). Det finns ju inget värde i att behålla den funktionen alls. Spel blir bättre utan den funktionen.

Till skillnad från vanliga casinon, som man kan tänka sig minskar behovet av svartklubbar, så kommer ju inte 3åringarna gå till på baksidan av dagis och köpa csgo skins eller fifaspelare. Detta problem skulle helt kunna upphöra i och med ett förbud.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju inte lootlådor i sig problemet måste väl vara att barnen stulit från sina föräldrar. Allting kan ju missbrukas.

Inför något sorts system som gör att det blir svårt för barn att handla lootboxes på föräldrars kontokort. Kanske typ som en checkbox med Bank-ID när man lägger in ett kort i Steam or whatever.

Jag kanske är en idiot men jag tycker att loot boxes är helt OK. De som hatar det som satan är ju helt fria att ge fan i att köpa dem. Jag har spenderat kanske 1-2 k totalt i Dota på chests. Sett till åren jag spelat och tiden jag spelat är det i princip ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Enda jag inte håller med om, är bilden i artikeln som är Fortnite, då fortnite inte har lootlådor

Jag tror dock att fortnite är ett större problem än många tror. Har hört att barn blir mobbade när de inte har senaste skinsen

Även om lootlådor är värst så borde någonting göras åt spel där man lätt kan spendera mycket pengar på skins också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tycker att det är konstigt att spel som Counterstrike aldrig får någon kritik gällande deras affärsmodell, men så fort ett spel är publicerat av tex EA så kommer de stora kanonerna fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Att "dom ändå trillat dit" är väl ett ganska svagt argument för att undvika att reglera ett problemområde?

Att ur lagens synvinkel likställa lootbox mekaniken med hur casinon fungerar hade varit ett rimligt första steg.
Vidare fundera över hur man minskar konsekvenserna av att 3åringar plötsligt kan gå på spelens motsvarighet av Casino Cosmopol.

Lootlådorna är ju, förenklat, ett sätt att sko sig på bristande impulskontroll( hos barn). Det finns ju inget värde i att behålla den funktionen alls. Spel blir bättre utan den funktionen.

Till skillnad från vanliga casinon, som man kan tänka sig minskar behovet av svartklubbar, så kommer ju inte 3åringarna gå till på baksidan av dagis och köpa csgo skins eller fifaspelare. Detta problem skulle helt kunna upphöra i och med ett förbud.

Det är knappast ett svagt argument att påpeka att det inte löser några problem att förbjuda lootlådor.

För övrigt spelar inte 3-åringar CSGO eller FIFA. Vidare har inte barn några egna inkomster och det är föräldrarnas uppgift att kontrollera deras bristande impulskontroll. Barn som inte lär sig impulskontroll av sina föräldrar kommer högst troligt få ekonomiska problem alldeles oavsett om det finns lootlådor, casinon eller annat att bränna pengar på.

Permalänk
Medlem

Loot-lådor är skit, därför är spel som Fortnite skit som förstör våra ungar och gör dom beroende, ut och lek istället! Just Fortnite är ett förklätt vuxenspel, cyniskt tänkte man -"hur får vi kontroll över gruppen 8-12 åringar?", -"jo vi gör grafiken tecknad!".

Permalänk
Skribent
Skrivet av CubaCola:

Enda jag inte håller med om, är bilden i artikeln som är Fortnite, då fortnite inte har lootlådor

Ja och nej.

Det beror på vilken aspekt av Fortnite man kollar på, det är lätt att glömma att Fortnite har ett co-op PvE läge också som är relativt stort. Ett läge som jag själv investerade drygt 4000kr~ i innan Battle Royale läget ens var en grej (pengar som jag dock fick tillbaka från Epic Games, men det är en lång historia som innehåller en del röveri från Epic's sida som gjorde att dom betalade tillbaka alla som köpt något i PvE-läget som begärde det, i slutändan).

PvE läget är dock inte gratis, men dom mest inbitna PvP Fortnite spelarna köper även detta "tillägg" då det kommer med uppdrag som ger gratis mynt som kan användas antingen för loot-lådor i PvE läget eller för kosmetiska saker/BattlePass i PvP-läget. Värt att notera här också är att PvE-läget är nästan 100% Pay-to-Win, då sakerna i dom lådorna INTE är kosmetiska, utan det är vapen (blueprints) och andra saker som uppgraderar ditt konto med stats rakt upp o ner för att enklare klara uppdragen i fråga - Ren RNG i vad du får samt vilka rolls på vapnen/traps/"stats gubbarna" dessutom.

Loot-lådorna i det läget kallas förövrigt för "loot llamas" eller "loot pinatas" om du vill kolla in det lite närmare.

Visa signatur

R < Legion 5 | R7 5800H | 64GB 3200MHz | RTX 3070 130W >
G < Blackwidow V3 | Basilisk Wireless | Blackshark Pro >
B< Panasonic JZ1000 48" | Aiyama A07 | Project 3 >

Permalänk
Skribent
Skrivet av DasIch:

Det är knappast ett svagt argument att påpeka att det inte löser några problem att förbjuda lootlådor.

För övrigt spelar inte 3-åringar CSGO eller FIFA. Vidare har inte barn några egna inkomster och det är föräldrarnas uppgift att kontrollera deras bristande impulskontroll. Barn som inte lär sig impulskontroll av sina föräldrar kommer högst troligt få ekonomiska problem alldeles oavsett om det finns lootlådor, casinon eller annat att bränna pengar på.

Det är väl just detta som är problemet och där lagstiftning borde införas - Att spel som marknadsförs mot folk yngre än 18år inte får innehålla hazardspel mekaniker så som loot-lådor.

Tror det skulle ta tvärt slut med loot-lådor om företagen i fråga riskerade miljon-böter om det visade sig att en minderåring gjort köp, med eller utan målsmans tillstånd. Och det är bara en positiv i min bok, och något som behövs då företag inte vet hur dom ska kontrollera sig själva i huvudtaget (jag vet, företag existerar för att tjäna pengar - Men tycker inte det befriar dom från etik och "moral").

Jag förstår att F2P-spel lär ha någon form av intäktskälla. Men det finns saker så som Battle Pass eller att rakt upp o ner köpa dom kosmetiska sakerna man vill utan att behöva 'gambla' om saken, metoder som inte är varken så frustrerande eller inkräktande som just loot-lådor eller motsvarande mekaniker (t.ex. Gatcha).
Det är även i min mening dags att förbjuda försäljning av andra saker så som Pokémon, Yu-Gi-Oh! eller Magic Booster Packs till minderåriga också, för det är i praktiken den fysiska versionen av loot-lådor.

Visa signatur

R < Legion 5 | R7 5800H | 64GB 3200MHz | RTX 3070 130W >
G < Blackwidow V3 | Basilisk Wireless | Blackshark Pro >
B< Panasonic JZ1000 48" | Aiyama A07 | Project 3 >

Permalänk
Medlem

Visar tydligt hur jävla värdelösa föräldrar är idag... Man har glömt hur man uppfostrar barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är knappast ett svagt argument att påpeka att det inte löser några problem att förbjuda lootlådor.

För övrigt spelar inte 3-åringar CSGO eller FIFA. Vidare har inte barn några egna inkomster och det är föräldrarnas uppgift att kontrollera deras bristande impulskontroll. Barn som inte lär sig impulskontroll av sina föräldrar kommer högst troligt få ekonomiska problem alldeles oavsett om det finns lootlådor, casinon eller annat att bränna pengar på.

Att det inte löser några problem är ju inte sant. Problemet med loot-lådor skulle minska i och med en reglering.
Däremot löser det inte alla (missbruks)problem.
Men att lägga ribban där för acceptabel lösning är bara kontraproduktivt.
Inget enskilt lösningsförslag kommer nå dit.

Det finns många områden där man sätter åldersgränser eller förbud av olika anledningar.
Åldersgränsen eller förbudet löser givetvis inte alla problem inom området, men det är en hjälp.

Alkohol
Åldesgräns för fordon.
Videofilmer
Datorspel
Hasadspel utanför datorspelsvärdlen.
Hur snabbt du får åka på olika vägar

Att loot-lådorna undgått reglering kan inte bero på annat än att lagstiftning är ett väldigt trögt område.

Åtminståne borde hazard/lootbox-aspekten vara en del av den generella åldersklassningen för datorspel.
Men har svårt att se att det skulle räcka.
Lite som att önska att online-casinon själva skulle ta ansvar för att minska spelmissbruket.

Att föräldrar ska uppfostra sina barn är självklart.
Men att föräldrarna ska hitta på detalj-regler inom precis varenda område, tycker jag är att begära lite mycket.

Eller borde föräldrarna själva bestämma när barnen får gå på krogen?
När barnen borde ta körkort?
Hur snabbt barnen får åka på olika vägar?
Hur mycket dom får dricka på krogen innan de behöver parkera nycklarna för kvällen?
osv.

Förutom att "folk/föräldrar" borde veta bättre gällande lootlådor, ser du ingen problematik när vanligt spel och dobbel är väldigt reglerat medan den datoriserade versionen går under radarn?

Permalänk
Medlem

Ja kanske missförstod det sista citatet i artikeln
"Möjligen har ännu inte ett enda barn i Sverige lockats in i "problemspelande" – men krafttagen för att förhindra att det händer ser ut att utebli."
Jag vet minst en som satt sin familj i problem genom ett mobilspel satte familjen i en skuld 22000:-
Har för mig att han var ganska ung med 12-13 år men deras överklagan nekades ändå.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ja och nej.

Det beror på vilken aspekt av Fortnite man kollar på, det är lätt att glömma att Fortnite har ett co-op PvE läge också som är relativt stort. Ett läge som jag själv investerade drygt 4000kr~ i innan Battle Royale läget ens var en grej (pengar som jag dock fick tillbaka från Epic Games, men det är en lång historia som innehåller en del röveri från Epic's sida som gjorde att dom betalade tillbaka alla som köpt något i PvE-läget som begärde det, i slutändan).

PvE läget är dock inte gratis, men dom mest inbitna PvP Fortnite spelarna köper även detta "tillägg" då det kommer med uppdrag som ger gratis mynt som kan användas antingen för loot-lådor i PvE läget eller för kosmetiska saker/BattlePass i PvP-läget. Värt att notera här också är att PvE-läget är nästan 100% Pay-to-Win, då sakerna i dom lådorna INTE är kosmetiska, utan det är vapen (blueprints) och andra saker som uppgraderar ditt konto med stats rakt upp o ner för att enklare klara uppdragen i fråga - Ren RNG i vad du får samt vilka rolls på vapnen/traps/"stats gubbarna" dessutom.

Loot-lådorna i det läget kallas förövrigt för "loot llamas" eller "loot pinatas" om du vill kolla in det lite närmare.

Ah just ja, hade fått för mig att Epic Games hade slutat utveckla Save the world eller något liknande. Har aldrig sett någon spela den delen, för det kostade ju pengar till skillnad ifrån battle royale som är gratis att spela.
Så ännu värre då att man har det dessutom som pay to win :/

Men när man googlar på det, så låter det bättre än tex i Owerwatch som dottern spelar, då man kan se innehållet i lootboxarna innan man köper vad jag förstår det som?

"The Loot Llamas in Fortnite Save The World are changing and becoming less random. Currently, Loot Llamas work like most other loot boxes: Players buy them and then open the llamas to find out what random items they’ve received. Epic Games has announced that an upcoming update will soon change this process.

In the update, V-Buck Llamas are becoming X-Ray Llamas. Before buying these new X-Ray llamas, players will be able to see exactly what they are going to receive. If players don’t like anything in the llama, they can wait until the next day when the contents inside their llama will change."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Att det inte löser några problem är ju inte sant. Problemet med loot-lådor skulle minska i och med en reglering.
Däremot löser det inte alla (missbruks)problem.
Men att lägga ribban där för acceptabel lösning är bara kontraproduktivt.
Inget enskilt lösningsförslag kommer nå dit.

Att ge Alvedon till någon med hjärnblödning kanske löser problemet med huvudvärk, men det är knappast en lösning. Vad som är kontraproduktivt är enkla populistiska "lösningar" på komplicerade problem.

Citat:

Det finns många områden där man sätter åldersgränser eller förbud av olika anledningar.
Åldersgränsen eller förbudet löser givetvis inte alla problem inom området, men det är en hjälp.

Alkohol
Åldesgräns för fordon.
Videofilmer
Datorspel
Hasadspel utanför datorspelsvärdlen.
Hur snabbt du får åka på olika vägar

Du har missat hela problematiken. Förutom alkohol och hasardspel är dina exempel irrelevanta. Vad gäller alkohol för "lösningen" med sig en rad problem såsom att missbrukarna drabbas hårdare ekonomiskt, det blir mer stigmatiserat, kriminella skor sig på smuggelsprit (vilket även gör det mer attraktivt att smuggla andra varor) och det blir sämre hjälp för dem som behöver det.

Åldergräns för framförande av fordon har knappast någon bakomliggande problematik. Det krävs viss motorisk utveckling och personlig mognad för att framföra fordon på ett säkert sätt - saker som utvecklas med åldern.

Åldersgränser för filmer och spel är det mest meningslösa någonsin. Regler och åldersgränser för hasardspel gör det främst lite småjobbigt för vanliga hederliga krögare.

Citat:

Att föräldrar ska uppfostra sina barn är självklart.
Men att föräldrarna ska hitta på detalj-regler inom precis varenda område, tycker jag är att begära lite mycket.

Det handlar knappast om att detaljstyra ungarna. Vad det handlar om är att uppfostra barnen till sunda betéenden. Problemet är att föräldrana själva inte har det. Deras betéenden går i arv - om det så är genetiskt eller genom miljö - och ungarna får en dålig start på livet. Om det sen yttrar sig lootlådor, shoppingberoende, lyxfällankonsumtion, spelmissbruk eller annat är rätt egalt. Du löser inte det problemet genom att förbjuda en sak. Det löses inte ens genom att förbjuda en massa saker, om vi inte ska gå all in Nordkorea.

Citat:

Eller borde föräldrarna själva bestämma när barnen får gå på krogen?
När barnen borde ta körkort?
Hur snabbt barnen får åka på olika vägar?
Hur mycket dom får dricka på krogen innan de behöver parkera nycklarna för kvällen?
osv.

Non-sequitur.

Citat:

Förutom att "folk/föräldrar" borde veta bättre gällande lootlådor, ser du ingen problematik när vanligt spel och dobbel är väldigt reglerat medan den datoriserade versionen går under radarn?

Relgeringarna för vanligt spel och dobbel är menlös och tandlös.

Permalänk
Skribent
Skrivet av CubaCola:

Ah just ja, hade fått för mig att Epic Games hade slutat utveckla Save the world eller något liknande. Har aldrig sett någon spela den delen, för det kostade ju pengar till skillnad ifrån battle royale som är gratis att spela.
Så ännu värre då att man har det dessutom som pay to win :/

Men när man googlar på det, så låter det bättre än tex i Owerwatch som dottern spelar, då man kan se innehållet i lootboxarna innan man köper vad jag förstår det som?

"The Loot Llamas in Fortnite Save The World are changing and becoming less random. Currently, Loot Llamas work like most other loot boxes: Players buy them and then open the llamas to find out what random items they’ve received. Epic Games has announced that an upcoming update will soon change this process.

In the update, V-Buck Llamas are becoming X-Ray Llamas. Before buying these new X-Ray llamas, players will be able to see exactly what they are going to receive. If players don’t like anything in the llama, they can wait until the next day when the contents inside their llama will change."

Dom annonserade i Juni 2020 att dom skulle gå ur Early Access, men samtidigt "trappa ner" utvecklingen ("Development of new content will slow down after this official release, but the adventure doesn’t end here for Save the World.") samt att man valde att bibehålla 'premium modellen' (d.v.s. inge F2P för PvE) - Men det är typ det sista jag hört om sakfrågan, så vet inte om dom nämnt något om att avsluta det helt eller inte.

Jag slutade spela och begärde mina pengar tillbaka innan X-ray llamas introducerades, så har inte hunnit testa den funktionen över dom vanliga/gamla lamorna. Det är klart ett bättre alternativ än gömda lådor i min mening, dock fortfarande inte en lösning för P2W-aspekten i slutändan. Dessutom var det en ändring som kom efter att EA fick smisk i Belgien, och att Belgien totalt bannlyst alla former av loot-lådor (EA plockade t.o.m. bort FIFA från butikshyllorna där, samt ändrade hur saker (rewards) tilldelas spelaren i andra spel så som APEX (i APEX fall får man in-game valuta istället för loot-lådor vid lvl-intervaller om man har Belgien som valt land i Origin-klienten)).

Och Overwatch är en rätt stor syndare på denna fronten med. Den enda "räddande faktorn" du har i OW här är att tekniskt sett är alla skins upplåsbara genom att bara spela spelet och inte gömt bakom någon betald Battle Pass eller liknande alls - Enda anledningen att köpa dom kosmetiska lådorna är om man inte har tiden att spela ihop dom, mer eller mindre (fortfarande något som dom borde ändra, och som jag klagat över sedan OW släpptes - Låt mig köpa det skinnet jag vill ha, punkt).

Visa signatur

R < Legion 5 | R7 5800H | 64GB 3200MHz | RTX 3070 130W >
G < Blackwidow V3 | Basilisk Wireless | Blackshark Pro >
B< Panasonic JZ1000 48" | Aiyama A07 | Project 3 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, jag tror att det är beteenden som är både nedärvda och inlärda. Det handlar om saker som att kräva omedelbar tillfredsställelse, dålig förmåga att spara och planera, svårt att hantera pengar och lätt att fastna för någon enkel "fix".
Det är inte fråga om att "trilla dit". Jag tror över huvud taget inte att det fenomenet existerar, utan snarare att det är en myt med sitt ursprung hos missbrukare. Det heter alltid att "först blev det Alvedon och sen trillade man dit på tyngre grejer". Vad det handlar om är snarare flera dåliga egenskaper och massor av dåliga beslut som har lett dit.
Här har vi istället ungdomar med en del dåliga egenskaper som uppfostras av föräldrar med samma problem. Det kan sen manifestera sig i spelmissbruk, lootlådor, shoppingberoende, låna till lyxfällankonsumtion, problem med alkohol eller droger osv.

Problemet är enormt mycket svårare att lösa än att förbjuda lootlådor.

Inte för att jag är någon psykolog eller så men där tror jag bestämt att du har fel.

Exempelvis så har jag en far som lämnade mig/oss när jag var yngre.
Djupt skuldsatt och alkoholist.
Jag har inget av dessa problem, inte ens nära. Nej jag är inte nykterist. 40+ idag.
Enligt dig så borde jag ju vara likadan...

Permalänk
Medlem

Tveksamt om detta behöver översyn. När fjårtisarna blir 18 skuldsätter de sig på riktigt genom statliga Svenska Spel ändå.

Kom ihåg att spela bort dina pengar ansvarsfullt!

Och drick och rök/snusa inte (men om det blir populärt vill vi ha en bit av kakan!) (c) staten.

Pay 2 win (eller Pay 2 not grind) sköts bäst genom negativa recensioner från spelare.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x ÄGskärm SA27950D!]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]

Permalänk
Medlem

Lite lätt överraskad över hur mycket sunkig människosyn som ändå bubblar under ytan på Sweclockers.

Det jag kan hålla med om är att folk i allmänhet (inklusive jag), och barn i synnerhet, är idioter. Det blir så. En kombination av:

1) Miljarder år av urval som inte innebar att handskas med väl designade Pavlovianska fällor.
2) Tänka kritiskt och samtidigt motstå sagda fällor är en metaboliskt svindyr process, så vi låter helst bli.
3) Eventuella sociala arv som ytterligare förvärrar ovanstående punkter.

Det jag inte kan hålla med om är att "folk får skylla sig själva" när aktörer lägger enorma resurser på att designa dessa fällor vars enda syfte är att "hacka" den delen av våra hjärnor som har sitt ursprung i apstadiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Problemet är väl att man köper prylar/digitalt innehåll man inte har råd med, inte att man köper lootlådor.
Om man skuldsätter sig på hasardspel, lootlådor, bilar, läppstift eller kläder kan jag tycka är skit samma.
Problemet ligger djupare i samhället.
Det finns mycket som är sjukt i vårt samhälle mycket eftersom vi har lämnat många av våra normer och rättesnören bakom oss. Problemet är att man inte har ersatt de skrotade normerna med något annat vettigt, utan det ska formas lite allt eftersom.
Se bara på Herr Löfven, först står han och i nationell TV och bannar Svensson för att de rör sig i butikerna i onödan, sedan går han direkt till Gallerian själv för lite mys-shopping. Detta är ett direkt resultat av att det saknas vissa normer, och i de fall normer skapas ska de bara gälla för vissa, andra "gör så mycket gott" att de anser sig ha en högre status/ett högre syfte och normer och regler gäller inte dessa individer eller deras leverne.

Detta förgiftar vår moraliska kompass och är till mångt och mycket skulden till bland annat den lättsamma synen i att dra på sig skulder.

Problemet är snarare hur våra hjärnor fungerar på belöningar. Endorfin utsläpp då du lottar något som du vill ha. Kan vara pengar. Leksaker, skinns mm. Om man inte kan hantera det får går vissa fall helt åt skogen. Förhållanden, Respektive och barn. Boende och kollegor som är beroende av en på ett annat sätt an familj, men lik väl beroende då det i det stora hela är svårt att lösa alla delar i ett samhälle ensam.

Vissa kan åka till Vegas en helg och spela och tänka på ekonomin och att det de förlora går till andra. Andra tänker inte alls på det runt omkring.

Belöningsysteme och beroende går ofta hand i hand, dessvärre.

Hittills anser jag att ingen har en bra lösning på detta. Equilibrium? Nej tack.
Tror vi var runt 13-14år då vi gick igenom skolsystemet. Oldersgränser fungera ju inte. 13+ fungerade i några dagar. Men man kunde radera gamla konton.

Detta är ett problem som är svårt att lösa.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad har lootlådor med expansioner att göra? Förr var en expansion ett nytt spelmode? När du köper en lootlåda vet du inte vad den kommer innehålla, du chansar och hoppas att du får det du vill ha. När du köper en expansion vet du vad du får. Inga överraskningar.

Loot lådor är väll i dom flesta fall (kanske mitt urval som är begränsat) endast kosmetiska förändringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vissa kan åka till Vegas en helg och spela och tänka på ekonomin och att det de förlora går till andra. Andra tänker inte alls på det runt omkring.

Vem tänker "det jag förlorar går till andra". "Andra" i detta fall är väll "huset". I slutändan vinner alltid "huset"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Folk känner grupptryck o villhöver nya kostymer i spelen....dem får lära sig värdet av pengar helt enkelt.

Tycker inte man ska reglera nånting. Ska inte behövas.

Hade man själv varit 10 bast så hade man kanske själv velat ha lootlådor men vad är skillnaden mot mina klasskompisar som betalade 6kr timmen för o spela quake över nätet på sitt 56K modem? Hade en Jeppe i parallellklassen som berätta för varenda jävel hur hans mamma fick en räkning på 5.000:-.....

....Han sitter också här på SweC....😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Inte för att jag är någon psykolog eller så men där tror jag bestämt att du har fel.

Exempelvis så har jag en far som lämnade mig/oss när jag var yngre.
Djupt skuldsatt och alkoholist.
Jag har inget av dessa problem, inte ens nära. Nej jag är inte nykterist. 40+ idag.
Enligt dig så borde jag ju vara likadan...

Nej, alla drabbas inte av samma problem som sina föräldrar. Men han har rätt att risken är betydligt större med föräldrar med olika svårigheter. Psykiatristöd som är Region Stockholms vårdprogram skriver om Risk- och skyddsfaktorer.

Permalänk
Medlem

Detta går också i linje med att 10% av alla människor är av beroende-typen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Nej, alla drabbas inte av samma problem som sina föräldrar. Men han har rätt att risken är betydligt större med föräldrar med olika svårigheter. Psykiatristöd som är Region Stockholms vårdprogram skriver om Risk- och skyddsfaktorer.

Ja det förstår jag mycket väl.
Som med mycket annat är just risken där, vilket betyder att vissa kommer få problem
och vissa inte.
I hans inlägg jag kommenterade lät det mer som ofrånkommligt och inte som en risk.
Skål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Skål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jcameron:

Vem tänker "det jag förlorar går till andra". "Andra" i detta fall är väll "huset". I slutändan vinner alltid "huset"

NEJ.
Andra om som du ser i kontext är personer som inte kan hantera det hela och fastnar i det.

Huset vinner alltid i slutändan eller så konker de och skyller på ditten datten.

Förmodligen otydlig som vanligt.
Vissa har lätt att fastna för beroenden andra inte. Vissa verkar vara immuna, åtminstone ångande hasardspel.
Exempel: Vissa sitter/satt och tittade på bingolotto samtidig som de säger att de är emot hasardspel. Andra mer eller mindre samma sak då det rör sig om Postkodlotteriet, med motivering det är underhållning och en del går till välgörenhet.

Jag har lätt för beroenden så jag får jobba med mina konstant. Lagliga visserligen, men inte bra för det...

Kram på er alla.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Detta går också i linje med att 10% av alla människor är av beroende-typen.

OFF:
Tror det är mer än så. Tänker på workoholics och träingsfanatiker bla.

Tror att vissa beroenden är bra. MYCKET bra. Till exempel de som gör att man går till jobbet, tar hand om de nära omkring mm.
Men vi pratar om negativa beroenden här så ja.. Det är inte samma sak även även de positiva kan gå över styr. Insert Random Idoticy that you did that made you parner not sleep. "here"

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Borde ju gå att hitta någon som kan vara med i lyxfällan pga lootlådor.
Skulle vara intressant att se deras reaktioner på

Visa signatur

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7|4790K@4,85
AKTIVA SYSTEM 9900K@5,0|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 2500 |KID2 2500k

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att ge Alvedon till någon med hjärnblödning kanske löser problemet med huvudvärk, men det är knappast en lösning. Vad som är kontraproduktivt är enkla populistiska "lösningar" på komplicerade problem.

Du har missat hela problematiken. Förutom alkohol och hasardspel är dina exempel irrelevanta. Vad gäller alkohol för "lösningen" med sig en rad problem såsom att missbrukarna drabbas hårdare ekonomiskt, det blir mer stigmatiserat, kriminella skor sig på smuggelsprit (vilket även gör det mer attraktivt att smuggla andra varor) och det blir sämre hjälp för dem som behöver det.

Åldergräns för framförande av fordon har knappast någon bakomliggande problematik. Det krävs viss motorisk utveckling och personlig mognad för att framföra fordon på ett säkert sätt - saker som utvecklas med åldern.

Åldersgränser för filmer och spel är det mest meningslösa någonsin. Regler och åldersgränser för hasardspel gör det främst lite småjobbigt för vanliga hederliga krögare.

Det handlar knappast om att detaljstyra ungarna. Vad det handlar om är att uppfostra barnen till sunda betéenden. Problemet är att föräldrana själva inte har det. Deras betéenden går i arv - om det så är genetiskt eller genom miljö - och ungarna får en dålig start på livet. Om det sen yttrar sig lootlådor, shoppingberoende, lyxfällankonsumtion, spelmissbruk eller annat är rätt egalt. Du löser inte det problemet genom att förbjuda en sak. Det löses inte ens genom att förbjuda en massa saker, om vi inte ska gå all in Nordkorea.

Non-sequitur.

Relgeringarna för vanligt spel och dobbel är menlös och tandlös.

Ibland behövs alvedon. Ibland sågar man av en lem och ibland räcker ett plåster.
Olika nivåer av sjukdom kräver olika insatser, ingen del av skalan är meningslös.

Reglerna och lagarna finns inte bara för den yttersta missbrukaren. De ska hjälpa hela skalan av folk och vägleda föräldrar i att sätta gränser och uppfostra sina barn.

Det finns en viss ironi i att du är för åldersgräns på tex fordon eftersom det kräver "personlig mognad". Men inte ser hur samma personliga mognad skulle minska eller hjälpa mot lootlåde-missbruk. Speciellt eftersom du insinuerar att en person av god karaktär/värderingar inte blir missbrukare.

Problemet är att spel designas för att psykologiskt manipulera människor att spendera mer än de tänkt.

Detta är reglerat inom andra områden, och bör regleras även här. Visst skulle det kunna regleras ÄNNU hårdare, men vi är ju både i landet lagom mellanmjölk och vidare tyvärr bakbundna av EU.

De stora spelföretagen agerar ju inte inom den svarta marknaden likt smuggelspritförsäljaren utan har starka varumärken de värnar om. De skulle falla in i ledet om en tydlig reglering kom.

Om EA som säljer en miljard(typ?) spelexemplar om året skulle sluta med lootlådor för att tex Fifa ska få behålla sin 3års gräns och kunna säljas till barn får det genomslag.
Om Apple behöver veta att användaren av telefonen är 18 för att få ladda ner och spela ett pay2win lir med manipulativa lootlådeinslag skulle det göra skillnad.

Sen skulle nog vissa trilla dit på andra saker senare i livet, men om man i alla fall klarar tonåren utan att hamna hos kronofogden så blir starten i livet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Folk känner grupptryck o villhöver nya kostymer i spelen....dem får lära sig värdet av pengar helt enkelt.

Tycker inte man ska reglera nånting. Ska inte behövas.

Hade man själv varit 10 bast så hade man kanske själv velat ha lootlådor men vad är skillnaden mot mina klasskompisar som betalade 6kr timmen för o spela quake över nätet på sitt 56K modem? Hade en Jeppe i parallellklassen som berätta för varenda jävel hur hans mamma fick en räkning på 5.000:-.....

....Han sitter också här på SweC....😁

Off:
Gick du i min parallellklass?
Vi fick en sådan räkning då vi tydligen hade en maxgräns på 5000 hos Telia, minns inte riktigt men tror den sammanlagda för det kvartalet blev 6000kr något. Men tror det var på ISDN linan då det syntes att det var jag och från mitt rum. Vi hade dubbla nummer så man skulle kunna ringa in ifall jag eller brorsan var på nätet oftast jag. Fick arbeta av det genom att hjälpa till i vårat företag på helgerna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.