Strul med Ryzen 5600X + MSI B550 Tomahawk.

Permalänk
Medlem

Strul med Ryzen 5600X + MSI B550 Tomahawk.

Hej!

Uppgraderade till ny processor och passande moderkort igår. Passade på att unna mig en WD SN850 1TB när det ändå finns stöd för PCIe 4.0 till m.2.

Efter lite trixande med uppdatering av senaste bios så fick jag till det och det funkade finfint. Körde lite tester i 3Dmark och CPU-Z och allt verkade funka bra utan högra temps under belastning. Testade inga spel.

Idag när jag skulle spela lite CK3 så frös systemet efter ca 15 minuter. Funkade inte med reset utan fick stänga av genom att hålla in strömknappen. Kunde inte posta/boota efter det utan CPU lampan lös. Testade reset Cmos och kunde därefter boota.

Samma problem uppstår gång på gång just när jag startar ett spel men nu vägrar den posta även om jag nollställt bios. Har även fastnat på DRAM check lampa och även boot lampan. Men funkar till boot sporadiskt vid upprepade bios reset. Har även tagit ur och satt i DIMM

Misstänker att det är ett måndagsex av processorn. Har sett ett flertal guider med olika förslag på lösningar om PBO inställningar med ökning av effekten osv, har testat typ allt. Tycker dock att det är märkligt att systemet är så pass ostabilt när allt är på default, även minnena. Blir reklamation, tråkigt nog!

Är det fler här som har stött på liknande problem med Ryzen 5600X och/eller MSI B550?

Permalänk
Inaktiv

Har du laddat in default options efter biosuppdateringen och sen sparat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Har du laddat in default options efter biosuppdateringen och sen sparat?

Ja, alltså jag återställde ju bios genom att kortsluta JBAT1, blir ju default settings då. Funkade att boota till win efter det. Upprepade när problemet uppstod igen. Problemet blev mer frekvent förekommande och nu sist vill den inte ens posta och jag kan inte komma in i bios. Ska testa att lirka med minnena ikväll och se om det hjälper nåt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quirum:

Ja, alltså jag återställde ju bios genom att kortsluta JBAT1, blir ju default settings då. Funkade att boota till win efter det. Upprepade när problemet uppstod igen. Problemet blev mer frekvent förekommande och nu sist vill den inte ens posta och jag kan inte komma in i bios. Ska testa att lirka med minnena ikväll och se om det hjälper nåt.

Jag brukar iaf ladda Optimized default setting efter biosreset och se till att jag sparar det. Kör du XMP eller kör du 2666MHZ?

Permalänk
Medlem

Verkar ha löst sig nu medelst "Svart Magi" (troligtvis SBS-relaterat fel ). Tog nya tag och felsökte med bara en minnessticka i, tryckte till ordentligen den här gången. Funkade och testade sen med ytterligare minnesstickor. Kört stresstester på både minnen och CPU i sammanlagt 5 timmar utan några problem även med XMP @ 3000Mhz och PBO aktiverat, så mest troligt berodde det på att jag var lite väl försiktig när jag monterade minnena. Även om det "klickade" i ordentligt så verkar det som att det fanns ett spelrum kvar, vilket medgav dålig kontakt och därmed stabilitetsproblem...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quirum:

Verkar ha löst sig nu medelst "Svart Magi" (troligtvis SBS-relaterat fel ). Tog nya tag och felsökte med bara en minnessticka i, tryckte till ordentligen den här gången. Funkade och testade sen med ytterligare minnesstickor. Kört stresstester på både minnen och CPU i sammanlagt 5 timmar utan några problem även med XMP @ 3000Mhz och PBO aktiverat, så mest troligt berodde det på att jag var lite väl försiktig när jag monterade minnena. Även om det "klickade" i ordentligt så verkar det som att det fanns ett spelrum kvar, vilket medgav dålig kontakt och därmed stabilitetsproblem...

Just det där med minnesstickor så tycker jag att DDR4 är svårare att få i än DDR3. Jag hade också tryckt i mina DDR4-minnen, men strax innan jag skulle starta systemet så såg jag att ena minnesstickan satt längre in än den andra. Tryckte hårt som tusan på den som stack upp och det gick att få i lite till.