Permalänk
Medlem

BSOD WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR

Hej där!

Tänkte börja inhandla nya delar för att felsöka min dator. Så därav behöver jag lite hjälp av er!
Ursprungligen hade jag problem med BSOD i FIFA - och enbart FIFA. Aldrig under stresstester och dylikt.
Formaterade datorn ca 7 gånger, någon gång av alla dessa fungerade det i ca 1 vecka för att återkomma.

Sedan tänkte jag - jag formaterar igen, fast på en annan SSD - bam - fungerade perfekt i 21 dagar - för att sedan återkomma.
Denna gången utökades bluescreensen till även när jag startar datorn så fryser den innan den når välkomstskärmen - andra gången får jag "WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR" (när jag spelade FIFA fick jag massa olika BSODs, men aldrig denna) och sedan efter dessa två komplikationer så går datorn igång igen. Och för att göra allt konstigare så har jag senaste 2-3 dagarna kunnat spela FIFA igen. Så just nu har jag enbart BSODs när jag startar datorn.

Här är min FIFA tråd för den som vill läsa mer: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1620220-enbart-ett-av-...

Jag har just nu testat: En kompis ramminnen, massvis med formateringar, olika SSDs, byta PCI-express-slot på grafikkortet. Dock känns den osannolik i och med att jag inte ser några konstigheter på skärmen? Dock har jag haft ett kanske (?) relevant problem - när datorn hamnar i sömnläge så startar aldrig skärmarna efteråt, även om datorn vaknar upp. Så jag har sedan flera år tbx fått stänga av den funktionen.

Har datorn i sign! Är just nu inne på att köpa i5 10600K + nytt moderkort och se hur det löser situationen.

edit: Clearat CMOS, uppdaterat BIOS, återställt till originalinställningar
Även testat öka volt till både CPU och ram (1.35 och 1.45)

Permalänk
Medlem

Har själv fått den koden rätt ofta när jag överklockat över vad min processor klarar antigen i Hz eller volt. Du har ingen överklockning som kan spöka? Sedan är jag inte insatt nog för att veta vad annat kan orsaka det felmeddelandet så där får någon annan flika in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Har själv fått den koden rätt ofta när jag överklockat över vad min processor klarar antigen i Hz eller volt. Du har ingen överklockning som kan spöka? Sedan är jag inte insatt nog för att veta vad annat kan orsaka det felmeddelandet så där får någon annan flika in.

Bra idé! Uppdaterade mitt inlägg nu, då jag insåg att jag även testat det där. Kör helt på original just nu
Även testat öka volten på både ram och CPU utan att ha någon överklockning aktiv.

Permalänk
Medlem

Kan en lagringsenhet som man inte har Windows på skapa BSODs?
Jag felsökte lite igår, nya ram, olika ramslots, utan GPU, utan övriga kringkomponenter - jag lyckades aldrig kringå 2 BSODs och sedan "reparation" och sen fungerade det.

Det sista jag gjorde innan jag la mig var att ta ur min 4 månader gamla SSD. Imorse testade jag - datorn startade på första försöket. Möjligt det bara var rent flyt dock.

Har förövrigt inte ens sett den SSDn i diskhanteraren eller den här datorn senaste veckorna. Har varit spårlöst borta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag felsökte lite igår, nya ram, olika ramslots, utan GPU, utan övriga kringkomponenter - jag lyckades aldrig kringå 2 BSODs och sedan "reparation" och sen fungerade det.

Det sista jag gjorde innan jag la mig var att ta ur min 4 månader gamla SSD. Imorse testade jag - datorn startade på första försöket. Möjligt det bara var rent flyt dock.

Har förövrigt inte ens sett den SSDn i diskhanteraren eller den här datorn senaste veckorna. Har varit spårlöst borta!

Ja, hårddiskar kan sabotera. Hade själ strul med långsam uppstart, Windows hackade sig fram. Alltid första uppstarten. Omstart igen, allt bra. En av mina lagringsdiskar som håll på att dö. Inget Windows eller swapfil på den disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Låter ju som om att det skulle kunna vara det. Just det felmeddelandet kan väl bero på rätt många olika hårdvarurelaterade saker.

Kolla om det finns uppdateringar till BIOS och/eller nytt firmware till den struliga SSD:n (om det ens går att uppdatera).

Permalänk
Medlem

Hmm, idag kom bluescreensen tillbaks. Antar att det inte var SSDn trots allt - trots att det inte fungerat alls fram tills att jag faktiskt plockade ur den. Fungerade felfritt från 01-29 fram tills idag...

Sinnessjukt konstigt. Men det var faktiskt samma senast, jag ändrade någonting, det fungerade i ca 1 månad och sen kom det tillbaks..

Permalänk
Medlem

Hallå!
Läst mitt svar på denna tråden.