Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Finns det någon här som skulle kunna testa att köra ett stresstest som asus realbech eller aida64 (med FPU) eller Prime95 small utan avx.
Med stock utan överklock eller med MCH och sedan rapportera eran Vcore?

Edit: Även bättre om någon kunde köra samma som mig och se om ni också får error.
Allt stock i bios med MCH enable - kör asus realbech i 30 min https://rog.asus.com/articles/news/realbench-v2-43-new-versio...
Och se om ni också får WHEA errors (som ni kan se i eventlog eller med hwinfo https://www.hwinfo.com/)

Så här ser det ut för mig efter 30 min

Permalänk
Medlem

Hej där!
Har haft EXAKT samma problem med min nya 2:a inköpta cpu en 9700K.
Blev tokig på problemenet! WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR - 9700K Stock AUTO / XMP (huvudvärk)
Alltid vid spel bara! Vid Prime, Cinebech, 3mark stabilt eftter 2h ca.
Till slut har jag löst det i alla fall. Men innan, hade testat allt innan, tom två CPU, memtest osv.

Väldigt osannolik att det skulle vara mina komponenter, efter som jag har kört 8600K@5G 4x8@3200 (3000 standard) i flera år.
Men gjorde alla sorter felsökningar och kom fram måste vara CPU. Men efter den andra kom och visade exakta samma felkod.
Så började jag tro det vara mobo, psu.
Men VÄGRADE tro det.

Googlade, läst forum etc. Till slut blev det stabilt!

Har felsökt testat detta i flera dagar!
Nu kör jag 9700K@4,9 XMP 3000 Stabilt temp ca 65! Med Intel Speedstep, för avskyr när kärnor går på max för surf.. tom 8600K@5 gjorde det. Så ska fan i mig denna också göra det
Ska fortsätta att klocka ska komma över 5,0.

Tänkte först skriva allt det jag har gjort, men tänker bilder säger mera.
Så har kort på alla inställningar jag har gjort på mitt för att få det stabilt.

https://imgur.com/a/bGucynV

Lycka till

Fråga om det är något efter jag som har läst/googlat massor.
Dessa saker ska funka på 9700/9900 så borde även funka på din.
Det som gjorde största skillnaden var stänga av MCE och IntelSpeedShift och MAX PowerLimit

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Fråga om det är något efter jag som har läst/googlat massor.
Dessa saker ska funka på 9700/9900 så borde även funka på din.
Det som gjorde största skillnaden var stänga av MCE och IntelSpeedShift och MAX PowerLimit

Jag hoppas ni använder Intel Xtreme Tuning Utility (XTU) när ni testar fram överklockning? För ni sitter väl inte i BIOS och pillar och rebootar mellan varje ändring?

https://downloadcenter.intel.com/download/29183/Intel-Extreme...-

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag hoppas ni använder Intel Xtreme Tuning Utility (XTU) när ni testar fram överklockning? För ni sitter väl inte i BIOS och pillar och rebootar mellan varje ändring?

https://downloadcenter.intel.com/download/29183/Intel-Extreme...-

WOW det var hjälpsam!
TS tackar säkert dig!

....

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

WOW det var hjälpsam!
TS tackar säkert dig!

....

😂😂😂
Jag har svårt att läsa om du är ironisk eller inte. Hursomhelst, lycka till.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Köpte en i9 10900k i förra veckan.
Jag kör totalt stock i bios, inte ens XMP är aktiverad.
Jag har kört ett antal Asus realbench jag får WHEA error och även 1 BSOD efter 30 min test.
Vad ska man göra?

Ska tillägga att multi core enhanced är aktiverat automatiskt.
Har testat att stänga av multi core enhanced manuellt och då klarar den 30 min Asus realbench.
Men då går frekvensen ner till 4.4ghz efter någon min.

Stäng av MCE, det är inte stock och det enda det gör är att se bra ut i benchmarks. ASUS-korten innehåller en mängd fabriksöverklockningar, vissa bara för att se bra ut i benchmarks.

Jag kör också ASUS Z490 med 10900K, XMP, ingen MCE, två snabbaste kärnorna utan HT. En best i det mesta. NH15S kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag hoppas ni använder Intel Xtreme Tuning Utility (XTU) när ni testar fram överklockning? För ni sitter väl inte i BIOS och pillar och rebootar mellan varje ändring?

https://downloadcenter.intel.com/download/29183/Intel-Extreme...-

Jo. Det är i Bios vi ändrar ja. Som sig bör.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jo. Det är i Bios vi ändrar ja. Som sig bör.

Som sig bör? Jävlar bror. 😂
Du ändrar ju så klart i BIOS när du har hittat toleranserna mha XTU. Sparar massor med tid. Lite som om du skulle tuna din GPU i BIOS istället för att använda Afterburner.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Som sig bör? Jävlar bror. 😂
Du ändrar ju så klart i BIOS när du har hittat toleranserna mha XTU. Sparar massor med tid. Lite som om du skulle tuna din GPU i BIOS istället för att använda Afterburner.

Jag tror faktiskt att du får svårt att hitta många här på sweclockers som överklockar i mjukvara.
Undantaget är minnestuning till Ryzen för dom som håller på med det.
Det är Bios som är vanligast.
Mjukvara för att överklocka cpu har en förmåga att kräma på med onödigt hög spänning.
Samt att det ofta behövs ändras manuellt i Bios innan det ens är lönt att börja för tillverkarna av moderkort har settings på default som måste stängas av.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag tror faktiskt att du får svårt att hitta många här på sweclockers som överklockar i mjukvara.

Jag letar inte efter någon så det gör inget om det är svårt.😂

Skrivet av SCORPIUS:

Mjukvara för att överklocka cpu har en förmåga att kräma på med onödigt hög spänning.

Jag vet inte vad du syftar på, har du ens kört XTU? Vill du lattja med spänning så går det utmärkt. Jag har en känsla av att Intel har rätt bra koll på såna här saker i sitt eget verktyg för sina egna CPU'er. 🤷‍♂️

Skrivet av SCORPIUS:

Samt att det ofta behövs ändras manuellt i Bios innan det ens är lönt att börja för tillverkarna av moderkort har settings på default som måste stängas av.

Vilket är precis det som Gamers Nexus artikel handlar om, som jag tror refererades tidigare här gällande MCE. Dom vänder sig mot det faktum att vissa tillverkare av moderkort har på olika slags OC by default och andra inte. Då blir reviewers tester svårare att genomföra och gemene man har svårt att förstå.

Just den frågan kom på sin spets för några år sedan när HUB sågade Maximus X eller nåt sånt som att de hade en dålig VRM. Botten i den "striden" var att Asus följde Intels specifikation noggrannare än andra och by default så gick alltså Asus moderkort långsammare och CPU drog mycket mindre ström. Det fick HUB till att det berodde på en inferior VRM.

Edit: Det var då jag skrev detta inlägg för övrigt (2018-10-25):
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1534518-vrm-liten-grun...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag letar inte efter någon så det gör inget om det är svårt.😂

Jag vet inte vad du syftar på, har du ens kört XTU? Vill du lattja med spänning så går det utmärkt. Jag har en känsla av att Intel har rätt bra koll på såna här saker i sitt eget verktyg för sina egna CPU'er. 🤷‍♂️

Testat för länge sedan detta program. Och den väljer automatiskt CPU CORE,
den väljer alltså inte den som jag har valt i BIOS. Jätte bra. (ironi så du förstår denna ggn
Så tänker man inte på det så sticker V iväg mot 1,4 och över. Onödigt mycket.
Men som sagt går att ställa in manuellt, men varför de väljer att köra med AUTO på CPU Core vet jag inte..

Kollade lite snabbt nu på min, jo visst. AUTO = 1,425 på CPU core när jag själv valt 1,325 i BIOS.

Kanske inte du är van vid BIOS?
Kört alltid mina OC i BIOS aldrig låter jag ett "verktyg" ställa in min OC.

Är oldschool, så BIOS all the way.

Men förstår programmet. Fortfarande smidigt att ställa in "on the fly"
Som sagt, vissa kanske gillar det. Men är inget för mig.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Testat för länge sedan detta program. Och den väljer automatiskt CPU CORE,
den väljer alltså inte den som jag har valt i BIOS. Jätte bra. (ironi så du förstår denna ggn

Hahaha... ja, tack

Det är väl så klart lite si och så, OC kräver ju en del kunskap och har man manuellt satt Vcore till 1.325V i BIOS så inser man nog att man skall sätta det i Intel XTU också. Har man däremot inga grundläggande kunskaper om CPU'er och OC så ger Auto en fungerande OC på bekostnad av onödigt hög temperatur.

Skrivet av AxxT:

Kanske inte du är van vid BIOS?
Är oldschool, så BIOS all the way.

Jorå, jag är oldschool så det räcker till (första PC köpte jag 1986 för pengar jag fått från en personskadeförsäkring) och använder så klart BIOS-inställningar hela tiden. Det är inte där min poäng ligger.

Intel XTU ersätter inte inställningar i BIOS, utan som jag skrev tidigare så underlättar det (sparar tid framförallt) att lattja med dina inställningar utan att reboota mellan varje iteration. När du tycker du hittat nåt bra är det dags att lägga in dom i BIOS.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Snikar in med ett eget problem som är liknande, fast har en i9 10850k som blåskärmar eller tvärlåser sig efter en stunds Prime95.
Min första fundering är om det beror på för gammal PSU,har en OCZ 600w.

Min hårdvara.
i9 10850k
Gigabyte Z490 UD
2st Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 2x8GB (totalt 32gb)
Nvidia 1060 GPU

Trodde först det va minnesproblem så har kört lite olika minnestester men där får jag grönt ljus. Så antingen tror jag det är PSU eller CPUn kanske?

Har inte ändrat till fasta värden i BIOS på vcore, kan det va en ide?

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

jag kör allt stock i bios och MCH körs automatiskt då.
MCH boostar inte klockfrekvens på z490. Allt den funktionen gör är att låsa upp TDP vilket medför att den kan köras konstant i 4.9ghz även om den går över 125w tdp.

jag överklockar inte...
jag vill inte att den ska trottla till 4.4ghz eller mindre när den kommer upp i 125w vilket jag är ganska säker på att den gör i tex spel.

jag måste säga att jag aldrig varit med om otrevligare forum än detta får nästan bara svar där jag blir förklarad som en idiot och ingen hjälp...

Du får ju svar på svar med att du faktiskt klockat processorn när du valde optimize default. Prova att ändra i bios till Intels stock operation så ska du se på annan temp.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Snikar in med ett eget problem som är liknande, fast har en i9 10850k som blåskärmar eller tvärlåser sig efter en stunds Prime95.
Min första fundering är om det beror på för gammal PSU,har en OCZ 600w.

Min hårdvara.
i9 10850k
Gigabyte Z490 UD
2st Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 2x8GB (totalt 32gb)
Nvidia 1060 GPU

Trodde först det va minnesproblem så har kört lite olika minnestester men där får jag grönt ljus. Så antingen tror jag det är PSU eller CPUn kanske?

Har inte ändrat till fasta värden i BIOS på vcore, kan det va en ide?

Datorn ska ju klara av att starta stock.
Man ska inte behöva ändra någonting förrän man ska överklocka eller vill undervolta cpun.

Vad har du för temp? Kylare ?
Kör du med xmp, testa utan isåfall.
Bios uppdatering?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Datorn ska ju klara av att starta stock.
Man ska inte behöva ändra någonting förrän man ska överklocka eller vill undervolta cpun.

Vad har du för temp? Kylare ?
Kör du med xmp, testa utan isåfall.
Bios uppdatering?

Direkt vid CPU byte startade den inte ens, hade en i5 10600kf innan som funka perfekt med samma konfiguration.
Körde med lite olika antalet minnen och tillslut starta den med alla minnen i.
Efter 5 min prime95 har jag maxat 85c ungefär.
Har inte xmp igång. Utan ställde in bios i default.
Ska kolla ny bios om det finns.
Kylaren är en cooler master hyper 212 evo v2.

Prime95 kan rulla en 20-30 min kanske innan den låser sig.

Update: La på senaste BIOS och bytte till senaste Prime95.
Kör jag Blend så rullar de på ca 10-15 min innan den låser sig.
Kör jag Large FFT så har den rullat på i 60 minuter i skrivande stund.

kör jag "Smallest FFT" eller "Small FFT" så hänger din sig på någon sekund med volt ställd på Auto.
Testa att låsa volten till minnet på 1.35v då det är spec på dom och CPUn på från 1.35 upp till 1.4v, men då dör datorn och bootar om direkt jag klickar igång den.

Dålig CPU eller dålig PSU eller fel inställningar på mobo?

XMP är disable och Enhanched Multi-core performance likaså.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erickey:

Du får ju svar på svar med att du faktiskt klockat processorn när du valde optimize default. Prova att ändra i bios till Intels stock operation så ska du se på annan temp.

Jo den blir svalare efter att den trottlat ner till 4400mhz och lägre frekvens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjornsson:

Direkt vid CPU byte startade den inte ens, hade en i5 10600kf innan som funka perfekt med samma konfiguration.
Körde med lite olika antalet minnen och tillslut starta den med alla minnen i.
Efter 5 min prime95 har jag maxat 85c ungefär.
Har inte xmp igång. Utan ställde in bios i default.
Ska kolla ny bios om det finns.
Kylaren är en cooler master hyper 212 evo v2.

Prime95 kan rulla en 20-30 min kanske innan den låser sig.

Update: La på senaste BIOS och bytte till senaste Prime95.
Kör jag Blend så rullar de på ca 10-15 min innan den låser sig.
Kör jag Large FFT så har den rullat på i 30 minuter i skrivande stund.

kör jag "Smallest FFT" eller "Small FFT" så hänger din sig på någon sekund med volt ställd på Auto.
Testa att låsa volten till minnet på 1.35v då det är spec på dom och CPUn på från 1.35 upp till 1.4v, men då dör datorn och bootar om direkt jag klickar igång den.

Dålig CPU eller dålig PSU eller fel inställningar på mobo?

XMP är disable och Enhanched Multi-core performance likaså.

Om du kan köra tex hwinfo64 så vi kan se klockfrekvens, vcore och temp när du kör prime95 så skulle det hjälpa att se vad som orsakar problemet.
Om du kör Small FFT med avx så borde cpun trottla direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Direkt vid CPU byte startade den inte ens, hade en i5 10600kf innan som funka perfekt med samma konfiguration.
Körde med lite olika antalet minnen och tillslut starta den med alla minnen i.
Efter 5 min prime95 har jag maxat 85c ungefär.
Har inte xmp igång. Utan ställde in bios i default.
Ska kolla ny bios om det finns.
Kylaren är en cooler master hyper 212 evo v2.

Prime95 kan rulla en 20-30 min kanske innan den låser sig.

Update: La på senaste BIOS och bytte till senaste Prime95.
Kör jag Blend så rullar de på ca 10-15 min innan den låser sig.
Kör jag Large FFT så har den rullat på i 60 minuter i skrivande stund.

kör jag "Smallest FFT" eller "Small FFT" så hänger din sig på någon sekund med volt ställd på Auto.
Testa att låsa volten till minnet på 1.35v då det är spec på dom och CPUn på från 1.35 upp till 1.4v, men då dör datorn och bootar om direkt jag klickar igång den.

Dålig CPU eller dålig PSU eller fel inställningar på mobo?

XMP är disable och Enhanched Multi-core performance likaså.

Har du kvar din gamla CPU?
Hoppas det, så kan du testa med. Kör allt på default. Gör samma test igen.
Går den igenom då så skulle jag göra ett återköp på din CPU (14 dagar)

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av asus574:

Om du kan köra tex hwinfo64 så vi kan se klockfrekvens, vcore och temp när du kör prime95 så skulle det hjälpa att se vad som orsakar problemet.
Om du kör Small FFT med avx så borde cpun trottla direkt.

Den tvär hänger sig inom 1-2 sekunder då jag startar den.
Så måste fota skärmen.
Körde Large över 1 timma utan problem, men båda "smal" så hänger den sig direkt.
Är det fel infå från HWinfo så kan jag starta om och ställa mig på rätt ställe då jag inte kan bläddra runt eller om den ens hinner få några värden som är nått att gå på.

https://bjornsson.org/13/CPU/

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Har du kvar din gamla CPU?
Hoppas det, så kan du testa med. Kör allt på default. Gör samma test igen.
Går den igenom då så skulle jag göra ett återköp på din CPU (14 dagar)

Har ju inte det, va och lämna tillbaka min i5 på netonent i torsdags och bytte till denna.
Så kan ju göra ett återköp vilket fal.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Har ju inte det, va och lämna tillbaka min i5 på netonent i torsdags och bytte till denna.
Så kan ju göra ett återköp vilket fal.

Kolla samtidigt sockel så inte den är skadad...

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Kolla samtidigt sockel så inte den är skadad...

Den kollade jag vid första läget då den inte ville starta, och allt såg ok ut. Både på CPUn och sockeln.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjornsson:

Den tvär hänger sig inom 1-2 sekunder då jag startar den.
Så måste fota skärmen.
Körde Large över 1 timma utan problem, men båda "smal" så hänger den sig direkt.
Är det fel infå från HWinfo så kan jag starta om och ställa mig på rätt ställe då jag inte kan bläddra runt eller om den ens hinner få några värden som är nått att gå på.

https://bjornsson.org/13/CPU/

Kan du ta lite bilder när du kör Large?
Vcore, temp och frekvens (vcore hittar du längre ner i hwinfo, på din bild ser man bara VID).

Permalänk
Skrivet av asus574:

Kan du ta lite bilder när du kör Large?
Vcore, temp och frekvens (vcore hittar du längre ner i hwinfo, på din bild ser man bara VID).

Nu har jag fyra bilder till där, Large....
https://bjornsson.org/13/CPU/

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjornsson:

Nu har jag fyra bilder till där, Large....
https://bjornsson.org/13/CPU/

Det där ser inte ut som "stock intel settings".
1.4vcore och dessutom ser det ut som du kör konstant 4.8ghz.
Du kör också XMP på bilden ser det ut som?

Permalänk
Skrivet av asus574:

Det där ser inte ut som "stock intel settings".
1.4vcore och dessutom ser det ut som du kör konstant 4.8ghz.
Kolla om det finns en ny bios.

Kör senaste BIOS, kollade idag.
Sedan är allt default/auto i bios förutom XMP och Enhanched Multi-core performance som är disable.
Så volt till CPU är ställd på auto.
Så den kör ju någon boost från 3.6 till 4.8 ghz,

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjornsson:

Kör senaste BIOS, kollade idag.
Sedan är allt default/auto i bios förutom XMP och Enhanched Multi-core performance som är disable.
Så volt till CPU är ställd på auto.
Så den kör ju någon boost från 3.6 till 4.8 ghz,

Vcore borde inte vara så hög vid stock. Kör Prime95 och se om frekvensen ligger konstant på 4.8ghz.
Om det är fallet så kör du någon upplåsning av TDP.

Edit: grymma ram btw vilka kör du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Kör senaste BIOS, kollade idag.
Sedan är allt default/auto i bios förutom XMP och Enhanched Multi-core performance som är disable.
Så volt till CPU är ställd på auto.
Så den kör ju någon boost från 3.6 till 4.8 ghz,

Som sagt kör du auto så går den enligt CPU specifikationer.
1,4 är ju inga problem för en CPU.
Går säker snabbt upp mot 1,4 vid turbo.
Minne kan du testa utan XMP alltså default brukar vara 2133mhz och ställa minnen på 1,35v. Eller vad ska kräva.

Funkar det inte att köra med stock så är det troligen NGT fel på cpun.
Vad får du för felkoder förresten?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB