Vilken mobilladdare till en Samsung Galaxy S21 Ultra?

Permalänk
Medlem

Vilken mobilladdare till en Samsung Galaxy S21 Ultra?

Hej

Nu när inte en laddare längre ingår, så har jag fått lite problem.
Samsung PD 25W Wall Charger White USB-C-väggladdare med stöd för 25W snabbladdning var jag först inställd på.
Sedan hörde jag att snabb laddning ej var bra för batteriet.
Så tänkte jag det får bli en Samsung 25W Travel Adapter White 25 W väggladdare för USB-C.
Då ser jag Linus från LTT säger han använder bara 5W för det var bättre för batteriet i långa loppet och han brukar använda sina mobiler länge. (tror han har en Note 9 han hade som daily driver)
Jag har ju haft min nuvarande i 5 år och lär ju använda min S21 länge med...
Så vad bör man köpa?

Mvh/Jonas

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas_Br:

Hej

Samsung PD 25W Wall Charger White USB-C-väggladdare med stöd för 25W snabbladdning var jag först inställd på.
Så tänkte jag det får bli en Samsung 25W Travel Adapter White 25 W väggladdare för USB-C.
Då ser jag Linus från LTT säger han använder bara 5W för det var bättre för batteriet i långa loppet och han brukar använda sina mobiler länge. (tror han har en Note 9 han hade som daily driver)
Så vad bör man köpa?

Mvh/Jonas

Hur ser ditt användningsmönster ut? Har du möjlighet att ladda telefonen under dagen, eller händer det att du nästan får slut på batteri och behöver fylla på snabbt? Om du alltid laddar under längre tid finns ju egentligen ingen anledning att välja laddaren med högst effekt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonas_Br:

Hej

Så vad bör man köpa?

Mvh/Jonas

Skaffa en trådlös laddplatta (eller flera så du kan ha på olika platser) som drivs från "vanlig" usb (helst usb 2) inte från en väggbula så får du en mycket bekväm lågeffekt laddare, bara lägg telefonen på den och vänta, perfekt på skrivbordet för då vet du även var telefonen ligger och slipper fumla efter den.
O sexiga Qi plattor kostar 49 kr på Ikea.
https://www.ikea.com/se/sv/p/livboj-tradloes-laddare-vit-5045...

Skulle du behöva det så är en kablad snabbladdare ett utmärkt komplement men det är så förra årtusendet att tvingas ansluta kablar i en telefon för det vardagliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det går säkert bra med laddaren du redan har. Om den laddas över natten / tiden du sover så finns inget behov av snabbladdning. "Poängen" med att inte skicka med en laddare är väl iden om att de flesta har förmodligen en eller fler laddare redan och även en dator med USB uttag, så det är onödigt att slösa resurser på nya.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trixtr:

Det går säkert bra med laddaren du redan har. Om den laddas över natten / tiden du sover så finns inget behov av snabbladdning. "Poängen" med att inte skicka med en laddare är väl iden om att de flesta har förmodligen en eller fler laddare redan och även en dator med USB uttag, så det är onödigt att slösa resurser på nya.

Jag tror en stor poäng också är att de kan tjäna mera ju mindre de levererar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan stänga av snabbladdning i telefonens inställningar och på så vis förvandla snabbladdaren till en långsamladdare med stöd för snabbladdning vid behov.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Om du skall ladda den över natten är trådlös laddning skonsamt. Jag har denna "Samsung Wireless Charger Stand EP-N5200" som är en av de snabbare trådlösa laddarna. Jag har använt den varje natt i 2 år och än ser jag ingen signifikant skillnad på batteriets kapacitet.
Min s10+ blir märkbart varmare om jag laddar med trådat (15w) jämfört med denna 15w så jag antar att den trådlösa laddningen är skonsammare, men tar längre tid.

Tänk även på att ladda ofta och korta laddningar är skonsammare än att ladda från nästan tomt batteri till 100%. Batteriet slits inte av antal gånger, utan av hur varmt batteriet blir och hur mycket man laddar.

Jag klarar mig på en laddning per dygn. Laddar som sagt över natten på min laddplatta och har ca 20% när jag går och lägger mig, om jag inte lägger den på plattan under dagen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Om du skall ladda den över natten är trådlös laddning skonsamt. Jag har denna "Samsung Wireless Charger Stand EP-N5200" som är en av de snabbare trådlösa laddarna. Jag har använt den varje natt i 2 år och än ser jag ingen signifikant skillnad på batteriets kapacitet.
Min s10+ blir märkbart varmare om jag laddar med trådat (15w) jämfört med denna 15w så jag antar att den trådlösa laddningen är skonsammare, men tar längre tid.

Tänk även på att ladda ofta och korta laddningar är skonsammare än att ladda från nästan tomt batteri till 100%. Batteriet slits inte av antal gånger, utan av hur varmt batteriet blir och hur mycket man laddar.

Jag klarar mig på en laddning per dygn. Laddar som sagt över natten på min laddplatta och har ca 20% när jag går och lägger mig, om jag inte lägger den på plattan under dagen.

Du kan ju också ladda telefonen med sladd utan snabbladdning, det är nog det mest skonsamma för ett batteri.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror en stor poäng också är att de kan tjäna mera ju mindre de levererar.

Ju mindre plats en kartong tar ju mer får plats i en container. Shipping är ju dyrt idag, troligtvis därför.
Sambon köpte en Iphone 12 Pro och vi fick köpa till en ny snabbladdare, annars körde vi med tredje part för vanlig slö laddning.
Funkar nog lika bra här.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hur ser ditt användningsmönster ut? Har du möjlighet att ladda telefonen under dagen, eller händer det att du nästan får slut på batteri och behöver fylla på snabbt? Om du alltid laddar under längre tid finns ju egentligen ingen anledning att välja laddaren med högst effekt.

Då min S6 Edge + var 5 år i sep 2020 så åker jag ju på att ladda så ofta jag kan under dagen.
Skulle ju bytt ut den mot en S10 men så kom den med ett irriterande jätte hål i skärmen...

Skrivet av Trixtr:

Min nuvarande laddare är den jag fick med min S6 Edge +.
USB A i laddaren så kabeln som följer med kommer ej att fungera.
Så kan lika gärna skaffa en ny laddare i stället för bara en ny kabel.
Även den har ju fått slitit hårt i många år nu.

Vill kunna använda mobilen medans jag laddar därför vill jag ha sladd och inte trådlös laddning.
Fast...
Kanske inte samma behov av det när det inte tar flera timmar att ladda mobilen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas_Br:

Då min S6 Edge + var 5 år i sep 2020 så åker jag ju på att ladda så ofta jag kan under dagen.
Skulle ju bytt ut den mot en S10 men så kom den med ett irriterande jätte hål i skärmen...

Min nuvarande laddare är den jag fick med min S6 Edge +.
USB A i laddaren så kabeln som följer med kommer ej att fungera.
Så kan lika gärna skaffa en ny laddare i stället för bara en ny kabel.
Även den har ju fått slitit hårt i många år nu.

Vill kunna använda mobilen medans jag laddar därför vill jag ha sladd och inte trådlös laddning.
Fast...
Kanske inte samma behov av det när det inte tar flera timmar att ladda mobilen.

Jag har testat en relativt billig USB-PD-laddare från Deltaco och kommer ner i en laddtid på cirka 80-90 minuter från relativt tomt batteri på Note 20 Ultra. Om appen jag använder för att kolla stämmer laddar mobilen med runt 15 watt i det läget. Om du vill kunna komma ner i omkring en timme eller kortare med relativt stort batteri behöver du nog gå upp på 25 watt, men annars lär 15 watt räcka utmärkt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Br:

Hej

Så vad bör man köpa?

Mvh/Jonas

Helt ärligt så tycker jag kostnaden att bara sätta in ett nytt batteri vid behov är såpass låg så kör med vilken laddare som helst bara. Brukar hålla utan problem i minst 2 år ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har snabbladdat min S8 sen den kom, den håller batteri lika bra som min nya S20, dvs behöver ladda varje natt. Inga problem. S8an blir obehagligt varm av trådlös laddning

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån här rackare, funkar kalas bra dock står det att den är anpassad för iPhone men tror knappast det har större betydelse.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jawa74:

Helt ärligt så tycker jag kostnaden att bara sätta in ett nytt batteri vid behov är såpass låg så kör med vilken laddare som helst bara. Brukar hålla utan problem i minst 2 år ändå.

Det svåra är att jag tror vi inte har en enda firma i den här stan jag skulle lita på att göra det.

Jag såg det är en laddare Samsung visar på sin hemsida bland dom nya mobilernas tillbehör.
Så tänkte köpa en sådan:
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefontillbehor/m...

På måndag är det 2v sedan jag beställde mobilen och 3-4v leveranstid (Comviq 256gb) så ej beställt ännu.
Tänkte ju beställa ett skal samtidigt men är svårt.
Många har ju bara ett stort hål för hela kameran, även Otterbox som jag funderade på först.
Tror Samsungs skal är dom enda som skyddar kameran och bara har små hål för kamera linserna.
Men Samsungs skal ser ut att vara väldigt tunna och rädd dom skall skydda övriga mobilen sämre.
Hade kunnat tänkt mig det Samsung har i skinn om det haft ett lock för framsidan för att skydda skärmen.
Just nu lutar det mest åt:
https://www.dustinhome.se/product/5011217768/smart-led-view-c...
Fast känns tunt (rädd det skall ge sämre skydd) + dyrt.
Någon som hittat något bra fodral med både skydd för kamera delen + resten av mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag köpte en sån här rackare, funkar kalas bra dock står det att den är anpassad för iPhone men tror knappast det har större betydelse.

Det är knappast en äkta Apple laddare för det priset. Skulle akta mig för att använda den

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Br:

Det svåra är att jag tror vi inte har en enda firma i den här stan jag skulle lita på att göra det.

Jag såg det är en laddare Samsung visar på sin hemsida bland dom nya mobilernas tillbehör.
Så tänkte köpa en sådan:
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefontillbehor/m...

På måndag är det 2v sedan jag beställde mobilen och 3-4v leveranstid (Comviq 256gb) så ej beställt ännu.
Tänkte ju beställa ett skal samtidigt men är svårt.
Många har ju bara ett stort hål för hela kameran, även Otterbox som jag funderade på först.
Tror Samsungs skal är dom enda som skyddar kameran och bara har små hål för kamera linserna.
Men Samsungs skal ser ut att vara väldigt tunna och rädd dom skall skydda övriga mobilen sämre.
Hade kunnat tänkt mig det Samsung har i skinn om det haft ett lock för framsidan för att skydda skärmen.
Just nu lutar det mest åt:
https://www.dustinhome.se/product/5011217768/smart-led-view-c...
Fast känns tunt (rädd det skall ge sämre skydd) + dyrt.
Någon som hittat något bra fodral med både skydd för kamera delen + resten av mobilen?

Jag har orginal clear wiev till s21 ultran. Den blir lite klumpig då kamerabumpen skall skyddas. Men den känns verkligen som att mobilen skyddas.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KingCobra:

Jag har orginal clear wiev till s21 ultran. Den blir lite klumpig då kamerabumpen skall skyddas. Men den känns verkligen som att mobilen skyddas.

Fast det skalet gör inte speciellt mycket, telefonen blir en thicc boi förvisso men kameradelen skyddas inte alls.

Permalänk

Undvika snabbladdning för att det sliter mer på batteriet och istället ignorera brandrisken som laddning över natten resulterar. Ja, vi alla prioriterar olika. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tre-av-fyra-laddar-m...
https://www.newsner.com/knep/brandmannens-varning/

Nå ma bör ha flera laddare, inte fel med ett par snabbladdare och några vanliga. Så jag ser frågan mer som vilken kombination som man tänker skaffa, där det beror på vad man redan har.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undvika snabbladdning för att det sliter mer på batteriet och istället ignorera brandrisken som laddning över natten resulterar. Ja, vi alla prioriterar olika. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tre-av-fyra-laddar-m...
https://www.newsner.com/knep/brandmannens-varning/

Nå ma bör ha flera laddare, inte fel med ett par snabbladdare och några vanliga. Så jag ser frågan mer som vilken kombination som man tänker skaffa, där det beror på vad man redan har.

En korrekt konstruerad laddare ansluten till ett korrekt draget eluttag med rätt säkringar och jordfelsbrytare är nog snudd på helt oproblematiskt i det här hänseendet.

Tyvärr finns det en del laddare som inte klarar grundläggande CE-krav, bland annat kring hur låga och höga spänning skiljs åt i konstruktionen, och då kan det uppstå rätt hemska situationer. Generellt sett bör ju rekommendationen vara att ha en elanläggning i bra skick, med så bra personsäkerhet som möjligt, och använda produkter från tillverkare som antingen är beprövade eller som åtminstone klarat granskning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonas_Br:

Varför inte se till att kunna ladda på flera olika sätt för du verkar ju orolig, man brukar väl ändå inte bara ha en laddmöjlighet utan flera och långsamladdare har du ju alltid via datorn och liknande saker med vanliga usb 2 portar, usb 3 lämnar lite mer ström, laddportar och usb c kan lämna mycket ström så se till att ha flera kablar bara så kan du välja och skippa snabbladnning om du inte måste, du kan ju även ha en powerbank som reservkraft om det är väldigt viktigt för dig.

Visa signatur