Permalänk
Medlem

Försökte handla företag via OTC på avanza t.ex. mmedf psyk cybn etc. men inga av dessa dök upp i avanza när jag sökte. Kräver OTC något speciellt?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Är det för sent att hoppa på cannabiståget? Är det någon som är insatt i APHA, TLRY eller SNDL här?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Är det för sent att hoppa på cannabiståget? Är det någon som är insatt i APHA, TLRY eller SNDL här?

Möjligt. Vi såg vinsthemtagningar vid öppning idag och sen en enooorm volym. Just nu 6x snittet. Möjlighet finns ju för en stegrande uppvärdering.

Samtidigt har den största ökningen säkert skett. Men det kommer ta fart återigen när snack om legalisering i USA börjar gasa.

Det är min högst spekulativa tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Möjligt. Vi såg vinsthemtagningar vid öppning idag och sen en enooorm volym. Just nu 6x snittet. Möjlighet finns ju för en stegrande uppvärdering.

Samtidigt har den största ökningen säkert skett. Men det kommer ta fart återigen när snack om legalisering i USA börjar gasa.

Det är min högst spekulativa tro.

Okej, jag petade precis in lite i SNDL utan någon som helst påläsning utan enbart grundat på att det har börjat hypeas ordentligt på wsb nu istället för GME. Får se om man lyckas pricka en försäljning innan dippen kommer eller om det visar sig vara värt att hålla i det.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Är det för sent att hoppa på cannabiståget? Är det någon som är insatt i APHA, TLRY eller SNDL här?

Finns samtidigt ny forskning som tyder på att legalisering inte är så effektivt som man först trodde och hoppades. Så finns en klart en påtaglig risk i investeringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Även jag undrar hur man kan handla LTC-aktier på enklast sätt i Sverige. Någon som har tips?

Skrivet av Zer0x:

Är det för sent att hoppa på cannabiståget? Är det någon som är insatt i APHA, TLRY eller SNDL här?

Ingen vet. Om det blir lagligt på ett federalt plan i usa så kommer de nog fortsätta rusa. Även om det inte blir lagligt så finns det en chans att det kommer stiga. Konkurrensen är dock hård och det finns de som menar att cannabisaktierna är i lite av en bubbla just nu. Långsiktigt så tror jag att de mer väletablerade företagen kommer få en fin aktiekurs. Kortsiktigt så känns det som att det kan gå åt precis vilket håll som helst.

Som jag nämnde på förra sidan tror jag att High Tide (HITI) är ett hyfsat säkert kort. De säljer inte cannabis i sig däremot säljer de allt som behövs för att både odla och röka den. De säljer både till de stora odlarna som till de små privatpersonerna.

Om du är rökare själv kanske du hört talas om grasscity.com, en av de största onlinebutikerna. De äger den butiken. De äger även ca 70 fysiska butiker i Canada. Ett ganska etablerat företag med andra ord och har trots det en, i mitt tycke, låg aktiekurs.

Aktien har rusat en del senaste tiden men har de senaste två dagarna legat runt nollan. Så många vinsthemtagningar har troligtvis redan skett men det kan förstås komma fler så om man går inte nu ska man inte bli alltför förvånad om det dippar, men samtidigt ska man inte bli förvånad om den rusar.

Långsiktigt tror jag stenhårt på att kursen kommer bli riktigt, riktigt fin. Kortsiktigt är svårare att säga men jag tror den kommer stiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Finns samtidigt ny forskning som tyder på att legalisering inte är så effektivt som man först trodde och hoppades. Så finns en klart en påtaglig risk i investeringen.

Det här spelar mindre roll kortsiktigt. Om det börjar diskuteras legalisering kommer kursen reagera, och om det lutar åt att den går igenom kommer kursen gå upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Det här spelar mindre roll kortsiktigt. Om det börjar diskuteras legalisering kommer kursen reagera, och om det lutar åt att den går igenom kommer kursen gå upp.

Plus att det finns fler aspekter än enbart hur effektivt det är med en legalisering. Inte för att vet exakt vad som menas med ”effektivt” i det här sammanhanget men oavsett vad som menas fins det som sagt andra fördelar med legalisering. (Har jag rätt i tron att ”effektiv” syftar på hur legalisering minskar missbruk och dess konsekvenser?)

Cannabis är kanske ingen favoritdrog för min del men det finns mängder med anledningar till att det ska vara legaliserat. Jag förstås verkligen inte vart motståndet kommer ifrån. Är det så dumt att alla trodde på de där gubbarna som kom till skolan och sa att ena veckan röker man gräs och andra veckan gör man inbrott för att finansiera sitt heroinmissbruk. (Sann historia!). Eller som när jag tog körkort ganska nyligen, då fick jag höra att cannabis lagras i fettet och kan frigöras helt utan förvarning i upp till flera år efteråt. Alltså tillräckligt mycket för att man ska bli hög. Alltså, vad fan? Men aja, det är väl en diskussion för en annan tråd.

Jag trodde sådan okunskap inte fanns på 2000-talet men jag hade tydligen fel.

Permalänk
Medlem

Ska vi släppa dessa sidospår och istället fokusera på trådens ämne? Jag säger fortfarande att legalisering eller rykte om legalisering kommer spegla sig i cannabis-bolagens kurser, genom uppgång, vilket är det som en investerare bryr sig om.

Permalänk

Blir intressant att se hur populärt Fractal var att teckna. Lycka till imorgon allihopa.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Blir intressant att se hur populärt Fractal var att teckna. Lycka till imorgon allihopa.

Håller med. Jag gissar att det blev övertecknat och att man får betydligt färre än vad man anmält sig för.

Någon som vet när man kan handla med aktierna, är det redan vid öppning imorgon?

Jag debatterar fortfarande om jag ska sälja ganska snabbt och hoppas på en dipp för återköp eller om jag ska hålla hårt i dem. Lutar åt det första, förutsatt att kursen stiger förstås.

Permalänk

Nej fick ingen tilldelning. Synd.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Nej fick ingen tilldelning. Synd.

Fick 150st av 250st.
Du kan få köpa mina för 82kr st

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Fractal Design ska börsnoteras. Känns som ett toppen-företag för SweC. Jag har signat upp mig för 250 aktier.

https://www.avanza.se/kampanjer/fractal.html

Blev ingen tilldelning. Hoppas någon annan fick.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Fick heller ingen tilldelning av Fractal, mycket tråkigt o behöva titta på alla pengar man eventuellt missar idag då 😂

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Fick 150 av 250 anmälda iaf, blev en lite för liten post egentligen kan jag tycka. Får se om jag köper lite mer när handeln börjar.

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Fick 150st av 250st.
Du kan få köpa mina för 82kr st

Stort grattis.

Tycker det är orättvist undrar om dom bara lottar eller har tillgång och kolla ens portfölj etc.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Men vafan, ingen tilldelning av fractal.
Då har ju 10k bara legat och gjort ingen nytta alls 😔

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Två saker. Jag har inte tagit något steg eller doppat tån, än. Jag har inte bestämt mig om jag skulle bli långsiktig eller daytrader och misstänker att jag initialt skulle bli en inaktiv daytrader, vilket för en oinvigd som mig låter som en oattraktiv, dålig kombo...

Men, i princip kanske man skulle testa, eller? Jag kanske får höra nya röster om hur folk ser och tolkar framtiden, vilket lockar. I coronatider är man lite less på det mesta av det gamla vanliga. Min hjulspår börjar bli lite väl djupa.

Har du något tips på hur man börjar? Jag har sett att det finns många liknande frågor med svar tidigare i tråden, men när man längtar efter måndag, då måste du gjort något extra rätt.

Vad är en bra summa att börja med? Skall man tänka i procent av tillgängliga medel eller i absoluttal eller hanterbara förluster? Jag vet inte alls vad som är ett rimligt utgångsläge. Kourtageavgiften är den i procent eller fast belopp? Ingen aning om något, inser jag. Jag såg att 1 bitcoin kostar 360 000 kr, vilket får mig att undra om man kan köpa 0,68 bitcoin eller om det måste vara heltal? Det verkar finnas en mängd hjälpsamma webbsidor, men initialt litar jag mer på Sweclockers än några andra, faktiskt. Jo, jag har vänner... Men de är inte alltid lika vidsynta som alla Argus-ögon här.

Nu är jag ingen expert eller stor fisk, men ska skriva ett riktigt svar under dagen. Hinner inte riktigt just nu.

Skrivet av Yonie:

Ska vi släppa dessa sidospår och istället fokusera på trådens ämne? Jag säger fortfarande att legalisering eller rykte om legalisering kommer spegla sig i cannabis-bolagens kurser, genom uppgång, vilket är det som en investerare bryr sig om.

Ämnet är intressant, speciellt för någon som mig som inte är insatt alls. En egen Cannabis-tråd, om moderatorerna tillåter, där investering och legalisering diskuteras kan jag själv inte se något bekymmer med iallafall.

Skrivet av Dahle86:

Fick 150st av 250st.
Du kan få köpa mina för 82kr st

Skrivet av Aktsu:

Fick 150 av 250 anmälda iaf, blev en lite för liten post egentligen kan jag tycka. Får se om jag köper lite mer när handeln börjar.

Grattis båda! Nu tecknade jag inte denna gång men blir att följa kursen under dagen, och köpa lite om kursen vänder neråt.

Permalänk
Medlem

Dåligt som fan av avanza att de verkar köra lottning(?).
Borde antingen ge samma till alla eller pro-rata tycker jag.
De hade tjänat mer om fler fått tilldelning (courtage vid sälj)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Tycker dessa tilldelningar är så sjukt orättvisa. Frigjorde en kvarts miljon för jag verkligen ville ha aktier då jag genuint är intresserad av bolaget och haft flera av deras produkter genom åren. Nu ser vi minst 73 kronor på öppningen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag fick inte heller någon tilldelning. Hade ansökt via 3 konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Dåligt som fan av avanza att de verkar köra lottning(?).
Borde antingen ge samma till alla eller pro-rata tycker jag.
De hade tjänat mer om fler fått tilldelning (courtage vid sälj)

Fast får man under 150 aktier så är det ju verkligen ingen idé att nyteckna, redan vid 250 var ju posten i minsta laget för att hålla över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast får man under 150 aktier så är det ju verkligen ingen idé att nyteckna, redan vid 250 var ju posten i minsta laget för att hålla över tid.

Klart det är! All vinst är vinst. Jag tyckte själv från början det var mycket med 250.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv

Satan, 82kr nyss när jag kollade!

Permalänk
Medlem

Den som ändå fick tilldelning och kunnat sälja halva innehavet nu. Tröttsamt Avanza!

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast får man under 150 aktier så är det ju verkligen ingen idé att nyteckna, redan vid 250 var ju posten i minsta laget för att hålla över tid.

Det är relativt, jag hade varit nöjd med 50 st.
Nu fick jag 0 av 750, när andra som tecknat sig för mindre belopp får 60% av det de tecknat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Klart det är! All vinst är vinst. Jag tyckte själv från början det var mycket med 250.

Ja men inte värt att bemöda sig för de nivåerna.

Sålde av mina kring 80 iaf.

Permalänk

Inte Avanza som väljer vilka som får tilldelning. Fractal själva.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men inte värt att bemöda sig för de nivåerna.

Sålde av mina kring 80 iaf.

Det kanske är din åsikt men många andra sparar i mindre summor eller bara för skojs skull. Största innehav jag brukar lägga i företag är 10k.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl