Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

för någon flummig känsla om att det verkar orättvist att betala löpande för ett innehav?

Ungefär som en tjej som satt utan för riksdagen på fredagar. Vi har alla våra övertygelser.
Men vi släpper det ISK är vettigt för de flesta ja och det har jag aldrig argumenterat emot och jag använder även ISK och KF själv.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Använder som sagt ISK också för att minimera skatt på de snabbare vinsterna (d.v.s. närmsta åren). Det som sparas till "framtiden" skattar jag på sen när jag väl vill realisera vinsten, men jag vill inte hålla på att betala skatt löpande på dessa pengar under tiden. Vi har ju ingen aning om vad för förändringar av skattelagstiftningen som kommer under vår livstid.

Skatten du betalar för pengarna varje år på ett ISK konto med dagens skämt till ränta är så låg att den inte är värd att tala om. For all intents and purposes kan vi lika gärna säga att det är noll skatt på ISK. Hade du 1 miljon investerat var skatten för 2020 3750kr.

Framtida lagstiftningar och förändringar är ett faktum även på ett AF-konto.

Enda scenariot då du tjänar på AF är om du blir tvungen att sälja när du ligger back eller runt 0-strecket. Ser du detta som en risk du måste mitigera till vilken kostnad som helst så ligg kvar i AF, men antagligen blir det en riktigt fet förlust den dagen du säljer och måste skatta på kalaset. Andra sidan av detta är att ISK har den stora fördelen att du faktiskt kan sälja när du vill utan att bry dig om någon skattesmäll.

Den dagen räntan stiger igen kan det kanske bli en ny funderare över detta men i dagens läge? har väldigt svårt att se det.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Skatten du betalar för pengarna varje år på ett ISK konto med dagens skämt till ränta är så låg att den inte är värd att tala om. For all intents and purposes kan vi lika gärna säga att det är noll skatt på ISK. Hade du 1 miljon investerat var skatten för 2020 3750kr.

This.

Som arbetande betalar man ju kring hälften av inkomsten om man räknar med arbetsgivaravgift, där är jag nu.

Jag sparar för ekonomisk oberoende. Om man är rik nog att kunna leva på avkastningen betalar man ~0.4% på sitt innehav idag, vilket med antagande om 6% genomsnittlig årlig avkastning bli cirka 0.4/6=6.66% skatt på avkastningen (i genomsnitt då, givetvis med extra riskfaktor).

Dvs. om saker inte förändras kommer jag gå från att betala hälften i skatt till några futtiga procent på min "inkomst". Jag tackar och bugar men det är knappast rättvist mot de som jobbar hela livet...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Du ska aldrig vara fullt investerad. Du ska alltid ha 20% likvid för att köpa till sig i nedgångar.

Om man förutsätter att portföljen har en genomsnittlig utveckling som är positiv, låter det som något man förlorar på att göra.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du ska aldrig vara fullt investerad. Du ska alltid ha 20% likvid för att köpa till sig i nedgångar.

Återigen en som kan förutspå marknaden...

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kan tillägga för er som diskuterar skattesatser etc för ISK eller inte att för oss som bor i Norge så är det inga ursäkter.
Här ska man betala 32% skatt på eventuell vinst, oavsett..
Och nej, man måste vara skriven i Sverige för att få ha ISK så vi har inget val..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

This.

Som arbetande betalar man ju kring hälften av inkomsten om man räknar med arbetsgivaravgift, där är jag nu.

Jag sparar för ekonomisk oberoende. Om man är rik nog att kunna leva på avkastningen betalar man ~0.4% på sitt innehav idag, vilket med antagande om 6% genomsnittlig årlig avkastning bli cirka 0.4/6=6.66% skatt på avkastningen (i genomsnitt då, givetvis med extra riskfaktor).

Dvs. om saker inte förändras kommer jag gå från att betala hälften i skatt till några futtiga procent på min "inkomst". Jag tackar och bugar men det är knappast rättvist mot de som jobbar hela livet...

Vadå? Du jobbar, får lön och betalar enormt mycket skatt på det. Du investerar de beskattade pengarna och betalar ytterligare skatt på det. Håller med att det är orättvist, men i så fall i avseendet att behöva betala ytterligare skatt på besparingar och redan skattade pengar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Återigen en som kan förutspå marknaden...

Fast nja. Jag håller med om att "time in market beats timing the market" men att det regelbundet kommer fyndtillfällen där det är bra med lite likvida medel råder det ingen tvekan om. Marknaden överreagerar ganska ofta så om man ser en aktie sjunka en massa efter t.ex. en medelmåttig rapport så är det ofta den kommer åka upp ett par procent dagarna efter.

Man kan förstås gå på minor emellanåt men min erfarenhet är att det överlag går väl ut.

Sen finns det vissa aktier som är volatila av sin natur och de kan sjunka en del utan någon förklaring för att sedan studsa upp igen.

Med det sagt så är har jag inte många kronor liggandes löst på Avanza men det finns tillfällen då jag önskat att jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vadå? Du jobbar, får lön och betalar enormt mycket skatt på det. Du investerar de beskattade pengarna och betalar ytterligare skatt på det. Håller med att det är orättvist, men i så fall i avseendet att behöva betala ytterligare skatt på besparingar och redan skattade pengar.

Konceptet "redan skattade pengar" är bara en dum slogan som används för att göra politiska poänger. Det finns inget som heter redan skattade pengar. Skatt tas ut när pegnar omsätts på olika vis, enkelt sett kan vi reducera det till att det är transaktioner som beskattas, inte "pengar". Har du skattat på en transaktion är inte de delaktiga pengarna efter det att på något vis "färdigskattade" varesig konceptionellt eller praktiskt. Det är helt enkelt inte så skattesystemet är uppbyggt och det är inte så pengar fungerar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Då skulle jag råda dig att köra en värdepapperskredit liknande superlånet på Avanza eller Nordnets motsvarighet Trunk. Då slipper du ligga onödigt likvid och har alltid tillgång till pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vadå? Du jobbar, får lön och betalar enormt mycket skatt på det. Du investerar de beskattade pengarna och betalar ytterligare skatt på det. Håller med att det är orättvist, men i så fall i avseendet att behöva betala ytterligare skatt på besparingar och redan skattade pengar.

Det är väl en fråga om skatt är något som bör läggas på tid investerad i jobb, eller faktiska inkomster.

Du verkar tycka att det endast är ok att beskatta tid, t.ex. att om man jobbar 2 timmar skattar man hälften när man får ut inkomst av detta så man får pengar för motsvarande 1 timmes jobb, men alla andra inkomster ska vara skattefria.

Jag tycker detta är väldigt knas, och tycker snarare att skatt på inkomst är rimligt, oberoende av var den kommer ifrån och med någorlunda liknande villkor. Illa nog att det skiljer sig så mycket mellan olika inkomstkällor, men det är rent av löjligt att säga att det är orättvist eftersom de som redan är låga inte är 0%.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv

Någon som testat att göra en "dum" portfölj som kopierar från Shareville? Jan Dinkelspiel följer de bästa och bara köper/säljer rakt av, 667% på 5 år. Har förstått det som att han bara kopierar rakt av på folk han tycker verkar vettiga på Twitter etc.

Nackdelen är att det tar tid och blir en jäkla massa courtage. Men ändå intressant koncept att bara haka på de som presterar riktigt bra. Man får nog gå inte med lite störra peng också om inte courtaget ska urholka alla transaktioner.

Permalänk
Skrivet av Xiano:

Komiskt att se hur alla Bitcoin-wurmare inte syns till längre med sina närms religösa budskap. De kanske lärde sig att allt kan inte gå upp i all oändlighet. Kanske är nu det är köpläge då det är så tyst!

Bitcoin $3 686,75 i skrivande stund. Ska bli kul att kika på det här inlägget igen om ett år eller så.

Lite drygt två år nu iofs men ja, det var intressant att kolla tillbaka.

Jag har själv inga bitcoin och har inga planer på att köpa men fascinerande är det.

Permalänk
Skrivet av anon324648:

Någon som testat att göra en "dum" portfölj som kopierar från Shareville? Jan Dinkelspiel följer de bästa och bara köper/säljer rakt av, 667% på 5 år. Har förstått det som att han bara kopierar rakt av på folk han tycker verkar vettiga på Twitter etc.

Nackdelen är att det tar tid och blir en jäkla massa courtage. Men ändå intressant koncept att bara haka på de som presterar riktigt bra. Man får nog gå inte med lite störra peng också om inte courtaget ska urholka alla transaktioner.

Kan du tipsa om bra sparare?

Permalänk
Skrivet av anon324648:

Någon som testat att göra en "dum" portfölj som kopierar från Shareville? Jan Dinkelspiel följer de bästa och bara köper/säljer rakt av, 667% på 5 år. Har förstått det som att han bara kopierar rakt av på folk han tycker verkar vettiga på Twitter etc.

Nackdelen är att det tar tid och blir en jäkla massa courtage. Men ändå intressant koncept att bara haka på de som presterar riktigt bra. Man får nog gå inte med lite störra peng också om inte courtaget ska urholka alla transaktioner.

Intressant tanke som jag själv funderat på att göra men inte riktigt slagit till på. Kul utveckling för honom dock. Jag kollar på mina favoritfonder eller intressanta ETF:er och sen går jag in i deras största innehav, har funkat bra för mig.

Angående courtaget så varför skulle det bli det? Du kan ju anpassa courtaget till storleken på dina inköp eller bara göra flera köp/sälj för att anpassa dig efter courtaget

Permalänk
Medlem

Gårdagens köp av fingerprint känns rätt så ok idag. Dock sålde jag strax efter öppningen men en vinst är alltid en vinst.

Permalänk
Medlem

Tänkte få igång månadsspar i fonder nu när man amorterat bort lån, byggt buffert och har kontantinsats klart för bostadsköp. Jag börjar med ett par/några tusen per månad.

Sparhorisont 15-25år
Syfte: Pension/möjlighet att sluta jobba/gå ner i tid när man blivit äldre och kanske ha möjlighet att hjälpa barnen vid ev bostadsköp.

Fördelning i %
Länsförsäkring global indexnära 60% alt splitta 50/50 med avanza global
Handelsbanken Gl Småbolag ind cri A1 10%
Avanza Emerging markets 10%
Plus Allabolag Sverige Index 10%
Plus Småbolag Sverige Index 10%

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Varför är det så krångligt att köpa bitcoin? Trodde det skulle vara världens enklaste sak. Swedbank har blockat alla bankmottagare på kraken, så det går inte gör banköverföringar. Via ledger live kostar det 13 EUR för ett 100 EUR-köp för tillfället med banköverföring. Löjligt. Och alla kortköp är ju inte ens att tala om. Vad göra?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Varför är det så krångligt att köpa bitcoin? Trodde det skulle vara världens enklaste sak. Swedbank har blockat alla bankmottagare på kraken, så det går inte gör banköverföringar. Via ledger live kostar det 13 EUR för ett 100 EUR-köp för tillfället med banköverföring. Löjligt. Och alla kortköp är ju inte ens att tala om. Vad göra?

Finns trådar för Bitcoin. Men Safello funkar bra

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns trådar för Bitcoin. Men Safello funkar bra

Deras SEPA är säkert blockat av swedbank också. Swedbank verkar ogilla att folk handlar bitcoin.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Deras SEPA är säkert blockat av swedbank också. Swedbank verkar ogilla att folk handlar bitcoin.

Finns även Coinbase.

Ta det i trådar om Bitcoin.

Permalänk
Medlem

Jag tror på Nelly.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

tipsar om Angler Gaming som har rapport på torsdag.
läs föregående rapporter så ser ni att de varit urstarka och med tanke på rapporter som kommit från kindred mfl tror jag på en riktigt bra rapport och höjd utdelning i Angler.

vill även påtala att jag äger aktier och sitter lång sedan 6,5kr så ingen köprek utan gör er egna analys..

vill man skicka in en trisslott har Arcane Crypto gått riktigt starkt senaste tiden, tror den kan gasa mer på crypto hypen vi ser just nu men vem vet

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/02/18/angler-gami...

oj oj oj säger jag bara, vilken rapport det blev, och nästan dubblad utdelning från 0.07 till 0.12 EUR

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/02/18/angler-gami...

oj oj oj säger jag bara, vilken rapport det blev, och nästan dubblad utdelning från 0.07 till 0.12 EUR

Tur att man köpte på sig när du rekomendera det sist

Permalänk
Medlem

Vilken mäklare/tjänst använder ni för amerikanska aktier? Jag har isk på avanza idag och är rätt missnöjd.
1. Man kan inte sätta slutdatum på köp/sälj ordrar. Dom gäller bara för dagen.
2. Man kan inte sätta stop-loss.

Och igår när jag skulle byta courtage klass fick jag ett meddelande att det kunde ta upp till 2 bankdagar. Tog en dag men vafan?! Tidigare har det varit instant och jag hade inte bytt på över en vecka.

Jag tänker på nordnet eller Nordea i första hand för isk/kf, men funkar tex webull eller liknande här?

Tack

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

All in i Corsair sedan $18.8 (nu ~$40 med förväntad surge inom kort, ATH på $51 men endast varit publikt börsnoterade sedan 4 mån). Kommer endast hoppa av när jag behöver pengarna för insats till liten villa, eller om tecken visas på att USD börjar toktanka vs SEK. Osannolikt scenario dock. Därefter kommer jag inte investera mer, utan samla värde i bostaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Tänkte få igång månadsspar i fonder nu när man amorterat bort lån, byggt buffert och har kontantinsats klart för bostadsköp. Jag börjar med ett par/några tusen per månad.

Sparhorisont 15-25år
Syfte: Pension/möjlighet att sluta jobba/gå ner i tid när man blivit äldre och kanske ha möjlighet att hjälpa barnen vid ev bostadsköp.

Fördelning i %
Länsförsäkring global indexnära 60% alt splitta 50/50 med avanza global
Handelsbanken Gl Småbolag ind cri A1 10%
Avanza Emerging markets 10%
Plus Allabolag Sverige Index 10%
Plus Småbolag Sverige Index 10%

Jag har precis flyttat hela mitt innehav i avanza global efter att ha läst på lite om att den är registrerad i Luxemburg med högre skatt, eftersom de inte har avtal med USA.

LF indexnära räcker gott. Du kan utöka med tin ny teknik eller swedbank ny teknik och du vill ha en extra krydda.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Vilken mäklare/tjänst använder ni för amerikanska aktier? Jag har isk på avanza idag och är rätt missnöjd.
1. Man kan inte sätta slutdatum på köp/sälj ordrar. Dom gäller bara för dagen.
2. Man kan inte sätta stop-loss.

Och igår när jag skulle byta courtage klass fick jag ett meddelande att det kunde ta upp till 2 bankdagar. Tog en dag men vafan?! Tidigare har det varit instant och jag hade inte bytt på över en vecka.

Jag tänker på nordnet eller Nordea i första hand för isk/kf, men funkar tex webull eller liknande här?

Tack

Angående byte av courtageklass: "Om man har gjort ett köp/sälj samma dag som man gör ett byte så kommer bytet att ta 1-2 dagar"

Sedan skulle jag rekommendera att använda KF när du handlar med utländska aktier för källskattens skull.

Svordomar och känslor är dumt att blanda in när det gäller pengar/investeringar!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

All in i Corsair sedan $18.8 (nu ~$40 med förväntad surge inom kort, ATH på $51 men endast varit publikt börsnoterade sedan 4 mån). Kommer endast hoppa av när jag behöver pengarna för insats till liten villa, eller om tecken visas på att USD börjar toktanka vs SEK. Osannolikt scenario dock. Därefter kommer jag inte investera mer, utan samla värde i bostaden.

”All in” i en aktie och ”insats till villa” är inga fraser som borde finnas i samma mening

Förutsatt att du faktiskt vill köpa hus inom en hyfsad snar framtid.

Är lite nyfiken på vad du menar med att ”samla värde i bostaden”. Renoveringar och dyl? (Det är i så fall en investering strikt talat men jag förstår vad du menar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/02/18/angler-gami...

oj oj oj säger jag bara, vilken rapport det blev, och nästan dubblad utdelning från 0.07 till 0.12 EUR

Du hade två "rekommendationer" i det inlägget. Angler gick +6,4% igår, trisslotten Arcane gick -35,48%.