Konstigt beteende från GPUn, prestanda drop på 70% efter nån minut

Permalänk
Medlem

Konstigt beteende från GPUn, prestanda drop på 70% efter nån minut

Hejsan och tack i förhand för er tid. Tldr längre ner.

Jag har ett nytt grafikkort och PSU som jag varit väldigt nöjd med hittils. (MSI RTX 3090 och Asus Rog 1000w PSU.)
Igår så test streamade jag genom mjukvaran OBS för första gången på ett tag. Märkte med mina vänner att spelet Valheim hade det tufft att komma över 30fps. Antog att detta var Early Access problem med optimering då jag hade 130+ FPS igår. Jag hoppade in i FFXIV Shadowbringers (MMO) för att utesluta att det var nå fel på något annat.
Började bra för med 180fps, men efter fem minuter så vart det 30-46fps.

Började bli nervös då GPU tempen låg på 92C så kollade inställningar och stängde sedan av streamen och obs. Men det verkar inte ha något att göra med det. Öppnar task manager och ser att även i idle så används GPUn 9-40% i Windows.

Börjat tro det är en bitcoin mining virus som gömmer sig så jag skannar med malwarebyte, Rogue killer och adwcleaner genom någon YouTube guide som hittar 8 malware. Jag tar bort dem och tyckte mig se GPU användningen gå ner. Jag lät en custom Scan stå på i 9h till denna morgon utan att hitta något. Så jag avbröt den och starta om datorn.
Skuttade in i Valheim nu på morgonen och hade 80fps som sedan sjönk till 30 igen efter någon minut...

Blir galen, vad kan det vara? Allt är nytt och fungerade bra äntligen för någon dag sedan. Även VR titlar laggar och har sig.

TLDR: något får datorns prestanda att sänkas ca: 70% efter någon minut i ett spel. Idle windows använder 7-30% GPU. Spelen går från 180fps till 30fps efter nån minut. Gjort lite felsökningar (se ovan). Värmen går upp till 92C° men sänks i idle.

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan det vara så enkelt att ditt grafikkort blir varmt, och klockar ner sig för att skydda sig?

Hur ser din CPU-temp ut? Att streamar tar ju lite mer cpu-kapacitet än att inte streama.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kan det vara så enkelt att ditt grafikkort blir varmt, och klockar ner sig för att skydda sig?

Hur ser din CPU-temp ut? Att streamar tar ju lite mer cpu-kapacitet än att inte streama.

Kanske borde stryka det här med streamen så jag inte vilseleder. Men detta fortsätter alltså efter jag stängt av alla program. Att jag nämner streamen är pga att det var då vi la märke till fenomenet.

Precis som du trodde jag att de hade med överhettning och göra då man kan använda sig av NVENC teknologin för att lägg streamens vikt på GPUn. Men detta hände aldrig med mitt RTX 2060 som är väsentligt sämre.

Det är som att något använder min GPU så när jag spelar så överhettade den och throttlar ner till 32fps.
Eller så har jag fått något ström problem under tiden jag använde stream mjukvaran?

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem

Ditt huvudsakliga problem är att kortet trottlar PGA temperaturen, 3090 kortet skyddar sig själv från ca 90-91c och sänker prestandan rejält, men trottlar förstås innan denna temp också.

Kolla över alla skruvar så de åtdragna först och främst...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hur beter sig fläktarna på grafikkortet? Den borde ju rimligen flåsa på rätt ordentligt om det blir 92 grader varmt.

Använder du Afterburner för att hålla koll på tempen? I så fall, kolla så att du inte har råkat komma åt fläktreglaget, och satt den i manuellt läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ditt huvudsakliga problem är att kortet trottlar PGA temperaturen, 3090 kortet skyddar sig själv från ca 90-91c och sänker prestandan rejält, men trottlar förstås innan denna temp också.

Kolla över alla skruvar så de åtdragna först och främst...

Tack, ska kolla skruvar ikväll. Dock öppnade jag chassit och kika kablar och att kortet sitter i / inte hänger.

Skrivet av FarbrorBarbr0:

Hur beter sig fläktarna på grafikkortet? Den borde ju rimligen flåsa på rätt ordentligt om det blir 92 grader varmt.

Använder du Afterburner för att hålla koll på tempen? I så fall, kolla så att du inte har råkat komma åt fläktreglaget, och satt den i manuellt läge.

Bra fråga, får kika fläktarna ikväll efter jobbet. Har afterburner med riva för att se förändringarna. Men är inte proffs. Tempen går upp i 92 i spel och håller sig mellan 30/40 i idle eftersom GPUn används i idle något.

Hmm bra tips får kolla mina afterburn inställningar ifall jag klickat på nåt. Relativt tyst kort allmänt så kan ha missats. MSI RTX 3090 Suprim.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har råkat stänga av fläktarna på mitt 3090 flera gånger, låter som att det skulle kunna vara det du har råkat göra

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Om din GPU klockar ner sig i windows vilket det ska göra om du inte ändrat i nvidias kontrollpanel är det vanligt att se 20-30% gpu usage. Mitt 3080 gör samma sak när det klockar ner sig och går på låg mhz/volt och fläktarna står still. Nu under jobbet med en stream på och en RDP går gpun i 30-40% men kortet är svalt, fläktarna står still och mhzen är låg.

Har du kopplat 2st separata strömkablar till GPUn från PSUn? Tänkte så det inte är en 8pin som delas upp i 2x 8pin för då får ju inte ditt 3090 tillräckligt med ström. GPUtempen lät dock väldigt hög, ladda ner HWINFO64 och kolla på GPUtemps, volt, clockspeeds och fanspeed och se vad som händer där. 92c är väldigt högt även om du överklockat kortet manuellt, kan garantera att det påverkar hastigheten kortet går i. Mitt 3080 går i 72-73c med manuell OC för referens.
Går FPSen upp igen efter ett tag när den väl dippat till 30-40 eller stannar den tills du startar om spelet? Har du samma problem i andra spel?

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag har råkat stänga av fläktarna på mitt 3090 flera gånger, låter som att det skulle kunna vara det du har råkat göra

Det verkar stämma, de rör sig inte ens under 85 grader. Hur har man råkat göra detta och hur får man dem snurrandes igen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Om din GPU klockar ner sig i windows vilket det ska göra om du inte ändrat i nvidias kontrollpanel är det vanligt att se 20-30% gpu usage. Mitt 3080 gör samma sak när det klockar ner sig och går på låg mhz/volt och fläktarna står still. Nu under jobbet med en stream på och en RDP går gpun i 30-40% men kortet är svalt, fläktarna står still och mhzen är låg.

Har du kopplat 2st separata strömkablar till GPUn från PSUn? Tänkte så det inte är en 8pin som delas upp i 2x 8pin för då får ju inte ditt 3090 tillräckligt med ström. GPUtempen lät dock väldigt hög, ladda ner HWINFO64 och kolla på GPUtemps, volt, clockspeeds och fanspeed och se vad som händer där. 92c är väldigt högt även om du överklockat kortet manuellt, kan garantera att det påverkar hastigheten kortet går i. Mitt 3080 går i 72-73c med manuell OC för referens.
Går FPSen upp igen efter ett tag när den väl dippat till 30-40 eller stannar den tills du startar om spelet? Har du samma problem i andra spel?

Hej tack för ditt inlägg!
Då förstår jag bakgrunds processen en del. Jag ser nu att mina fläktar inte rör sig alls på grafikkortet... Har ett mATX chassi så grafikkortet sitter lågt så man ser inte riktigt fläktarna. Men den hettar såklart upp och throttlar. Jag förstår inte varför de inte snurrar och hittar ingen knapp i afterburner som sätter igång dem. Inte varit ett problem alls förut så hoppas verkligen de finns någon lösning. Satt och spelade några timmar med den prestandan så hoppas jag inte har förstört nåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon774:

Det verkar stämma, de rör sig inte ens under 85 grader. Hur har man råkat göra detta och hur får man dem snurrandes igen?

Använder du fler mjukvaror för att pilla med grafikkortet än Afterburner? Med risk för att mitt Afterburner är allt annat än uppdaterat, så borde du ha en auto-knapp i närheten av fläktslidern. Se i vilket läge den är. Prova ställa den i manuellt läge (bocka ur auto), dra upp slidern på max och tryck på Apply. Det borde susa rätt bra då. Vidare har väl MSI nåt annat program för att lattja med RGB och sånt. Vet inte om det går att mecka med fläktarna där, eller om du har använt det. Om ja, kan det ju vara lönt att kika där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Använder du fler mjukvaror för att pilla med grafikkortet än Afterburner? Med risk för att mitt Afterburner är allt annat än uppdaterat, så borde du ha en auto-knapp i närheten av fläktslidern. Se i vilket läge den är. Prova ställa den i manuellt läge (bocka ur auto), dra upp slidern på max och tryck på Apply. Det borde susa rätt bra då. Vidare har väl MSI nåt annat program för att lattja med RGB och sånt. Vet inte om det går att mecka med fläktarna där, eller om du har använt det. Om ja, kan det ju vara lönt att kika där också.

Nej använder Afterburner med Riva Statistics för ingame overlay. Avinstallerade de och installera Dragon Center och kan se att alla fans står på noll. Har försökt innan att så kallat bocka ur Auto läget och dra upp den till max men inget händer.

Visa signatur