Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Håll dig borta från VAG! Problem bilar.

Nämn en bil som inte är problembil.
Kört VAG sen 2004 och inte haft några nämnvärda problem.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Jag hade en Seat Leon innan, i 3 år. 2014 årsm. Gissar att de delar en del likheter med Cupra.
Min var snål och kändes pigg trots 1.2l motor (115 turbohästar eller vad det var). Gillade utseendet på den också.
Men det var en simpel bil på alla sätt.
Sätena var inte speciellt bra, funkar att köra en timme, men gissar att det sitter andra säten i en Cupra.
Ljudnivån var märkbart högre än t.ex Volvo v40, speciellt motorväg.
Det värsta var nog ändå att inredningen luktade plast när solen legat på en varm dag, så jag och passagerare blev ofta lite illamående. Det gick inte att vädra ur direkt heller utan det satt i länge. Nu är det kanske inget som gäller generellt för dessa bilar men på min modell var det så.

I övrigt var den krångelfri och rullade 4500 mil i min ägo.
VAG brukar hamna sämre än snittet i undersökningar för pålitlighet. Där är som sagt japanska och koreanska bilar i topp.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kolla in tex Skoda Superb. För 250k får du en fin med mycket utrustning. Och den är ju byggd på vw grejjer så kvaliten är bra.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Hej där! Jag kan väl vara den tråkiga. För din ekonomis skull - köp inte en ny bil. Särskilt då du inte köper den kontant! Har du bilar som en stor hobby så att du faktiskt kommer ÄLSKA att du äger den här typen av bil? Den kommer tappa cirka 15-25% per år fram tills den är 5 år. Det är MYCKET pengar den tappar varje år.

För några år sedan köpte jag själv en Fullutrustad Audi A6 -13 för 210 000, sålde den ett år senare för studier och hade då tappat 50 000 kronor. Då jag köpte den kontant så slår det ju inte lika hårt mot att sälja en bil och ha lån kvar. Kan säga att 50 000 per år är en ny bil INTE värd - då gör jag hellre något roligt för pengarna. Man åkte mest runt och var lite smånöjd över det, men bidrog inte till någon ökad livskvalité direkt.

Om du nu trots detta vill köpa en ny bil - se till att amortera minst 4200 per månad för att du aldrig ska ha mer lån än bilen är värd. Så du kan sälja den och att det ganska exakt kvittar av sig mot lånet. Köper du från bilfirma så bör du amortera minst 50000 kronor då du säkerligen köper den för 30-40 000 överpris då.

4200+ränta+förspäkring -> ca 6500 per månad för att äga en bil.

Jag köpte en Saab 9-5 -08 för 14 000 istället. Rostfri, rolig att köra, bra komfort - går den sönder kan jag åtminstone laga den själv. I värsta fall kan jag skrota den och köpa en annan bil. Händer något med en dyr bil måste man laga den, oavsett om det så kostar 60 000 kronor i reparationskostnader..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Håller med kwame i inlägget innan, ta en titt på begagnatmarknaden(även fast den är galen nu). Ett tips som passar någorlunda in på dina krav är en första generationens s80. Rostar inte, inga speciella dyra välkända problem förutom att centrallåsen i dörrarna bak kan börja strula, samt bra komfort. Även rätt skoj att köra med ltt och manuell låda. S60n är imo lite grannare, men priserna för dem är betydligt högre, samt skillnaden på komfort är som natt och dag.

https://i.imgur.com/XkzhECd.png

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Titta på Länsförsäkringars statistik gällande maskinskada om du vill ha problemfritt bilägandet. https://lansforsakringar.se/vasterbotten/privat/forsakring/bi...

Du är helt rätt ute när du tittar på Toyota/Lexus.

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för Opel Insignia. Tycker man fick mycket bil för pengarna när jag körde en sån. Bygger på samma platform som togs fram tillsammans med saab. Nu har jag familj och behöver en bil för att åka ut till jaktmarker så köpt en SUV (Mitsubiushi Outlander PHEV) Perfekt för mina korta turer när jag storhandlar här i stan då jag kan köra på 100% el och ladda på ICA maxi.

Tex. denna 220hk och 4x4. Klockren om man vill komma undan billigt och ha något kul.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/opel_insignia_2_0_turb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Nämn en bil som inte är problembil.
Kört VAG sen 2004 och inte haft några nämnvärda problem.

Då har du haft tur, jag har haft 2st vw och båda har haft enorma problem, vag är skräp när det väl börjar gå sönder. Finns bilar med betydligt bättre durabilitet än vag, som tidigare nämt japanska eller koreanska bilar håller mycket högre standard.

Kan bara tillägga att jag aldrig någonsin varit så nöjd med en bil som med min nuvarande Kia.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

jag har ägt lexus is300h i mer än 1 år nu och jag gillar den. Stabil, bekväm och tyst. Det ända jag önskar är att den hade Apple Carplay och Android auto. Mjukvara som finns i denna Lexus är inte den bästa eller modernaste. Funkar men inte mer än så

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig ens tänkt tanke på att köpa en ny bil om inte min yaris blev skrotad. Jag vill egentligen inte lägga så mycket pengar på en bil då jag vet att det är bland det sämsta köpet man kan göra.

Jag är inte så bra när det kommer till bilar så jag kan inte mecka eller laga om de skulle bli trasig därför är jag framförallt ute efter en bil där det inte uppstår mycket problem. Har fått tänka om sen jag skapade tråden för ett par veckor sedan och tänker nu på japanska sportbilar. Är det Honda type r som är den roligaste bilen att köra utan större problem? Tänker att man får lite körglädje samtidigt som det är en stabil bil med få problem

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Då har du haft tur, jag har haft 2st vw och båda har haft enorma problem, vag är skräp när det väl börjar gå sönder. Finns bilar med betydligt bättre durabilitet än vag, som tidigare nämt japanska eller koreanska bilar håller mycket högre standard.

Kan bara tillägga att jag aldrig någonsin varit så nöjd med en bil som med min nuvarande Kia.

Man kan ha otur och få en problembil oavsett vilket fabrikat man väljer. Sannolikheten är såklart större om man väljer utifrån statistiken, så är det.

Haft VAG-modeller själv i flera år utan problem, men då har jag medvetet valt bort de mest feldrabbade modellerna såklart.

Permalänk
Medlem

Köp en v70, typ 2007-2008. 30tusen=0kr lån. (Det hoppas jag folk har på kontot iallafall)
Mkt plats i bilen och vem som helst kan laga dom.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0st:

Har haft min leon cupra sedan 2018-01 (köptes med 300mil på mätarn, nu uppe i 3200) och har än så länge inte haft några större problem. Det enda som är gjort förutom vanlig service är att den trådlösa laddplattan byttes på garanti.
Motorn som sitter i dessa är välkänd och välanvänd inom hela VAG och är som jag förstått det riktigt driftsäker och med massor av potential (finns ett helt gäng med 600hk+)

Angående körglädje så är den i min mening fruktansvärt rolig som vinterbil (4hjuls driftande överallt), och på sommaren har man löjligt mycket grepp, ligger som ett strykjärn på vägen.
Det som drar ner betyget är komforten som lämnar en del att önska, framförallt vägljud som är ganska högt jämfört med premiumbilar...men något får man offra när man inte betalar så mycket.

Förbrukning för mig ligger på cirka 1L/Mil men jag har aldrig någonsin kommit under det med någon bil...så det kanske du inte ska lita på...har väldigt tung högerfot och fortkörningsförsäkring (ja, det finns)

Kan tipsa om att även kolla in den nya cupran som precis kommit ut i hybridform, bensinaren med 310hk ryktas komma runt mars. Har provkört hybriden och där är komforten förbättrad och har mer utrustning jämfört med utgående modell.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/cupra_leon_245hk_plug...

Tack för svaret. Hur mycket kostar det att serva en cupra hos seat?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej där! Jag kan väl vara den tråkiga. För din ekonomis skull - köp inte en ny bil. Särskilt då du inte köper den kontant! Har du bilar som en stor hobby så att du faktiskt kommer ÄLSKA att du äger den här typen av bil? Den kommer tappa cirka 15-25% per år fram tills den är 5 år. Det är MYCKET pengar den tappar varje år.

För några år sedan köpte jag själv en Fullutrustad Audi A6 -13 för 210 000, sålde den ett år senare för studier och hade då tappat 50 000 kronor. Då jag köpte den kontant så slår det ju inte lika hårt mot att sälja en bil och ha lån kvar. Kan säga att 50 000 per år är en ny bil INTE värd - då gör jag hellre något roligt för pengarna. Man åkte mest runt och var lite smånöjd över det, men bidrog inte till någon ökad livskvalité direkt.

Om du nu trots detta vill köpa en ny bil - se till att amortera minst 4200 per månad för att du aldrig ska ha mer lån än bilen är värd. Så du kan sälja den och att det ganska exakt kvittar av sig mot lånet. Köper du från bilfirma så bör du amortera minst 50000 kronor då du säkerligen köper den för 30-40 000 överpris då.

4200+ränta+förspäkring -> ca 6500 per månad för att äga en bil.

Jag köpte en Saab 9-5 -08 för 14 000 istället. Rostfri, rolig att köra, bra komfort - går den sönder kan jag åtminstone laga den själv. I värsta fall kan jag skrota den och köpa en annan bil. Händer något med en dyr bil måste man laga den, oavsett om det så kostar 60 000 kronor i reparationskostnader..

Audi är antagligen det sämsta köpet första 5-7 åren.

Deras facelifts är bara just det facelift, ändå behandlas de som nya generationer och äldre varianter tappar värde som fan.

5+ år gammalt så kan jag bara rekommendera japanskt, de har åtminstone fortfarande någon heder kvar och är oftast pålitliga även begagnade men tyvärr har servicekostnaden på dem gått upp som en raket senaste 5-10 åren, ligger på samma nivå som Mercedes/BMWs premium ligger på.

På "the flip side" så har jag haft 2 Saab, båda har havererat utan förvarning då jag var väldigt långt ifrån min destination och hemifrån, första gången var det -20 grader mitt i natten och bilen bara dog, är säkert bra bilar men kommer aldrig äga en igen.

Med andra ord så finns det skräckhistorier om alla bilar, därför man har helförsäkring, assistans och hyrbil.

Permalänk
Medlem

Jag köpte helt ny bil för 3 år sen, varför? För att jag har haft 2 begagnade, och hade absolut INTE tur med mina köp, isär då jag är datorkille, inte greasemonkey - så det där med att meka själva, är inte mig, hatar olja o skruvar som kräver att man har gått i nån gym 3 gånger i veckan och risken med att klämma fingrarna sönder.

Min senaste Mazda 626, kostade 20K i reparationer på 1 år, före det, 30K och det var alltid nåt som skulle fixas. Köpte den för 75K begagnat. Kopplar man ihop den summan så är det snabbt 125K. Sålde den och har hört att den nya ägaren fortsätter att "meka" på den.

Istället för att köpa DYR ny bil, bestämde jag mig för att köra på Japansk + billig. Så det blev en Suzuki Ignis 90 HK liten Baby-SUV med vikt på 855 Kilo, nästan som en mikrobil men med 5 dörrar och ohört mkt. plats inuti. Går som en klocka, har ägd den i 3 år nu, och den kommer till att gå som en klocka dom nästa 7 åren.

Kostade mig 145.000... Köpte den på avbetalning på 3 år, men betade av alla amorteringar på mindre än ett år, så räkna 2000,- i räntar och extra kostnader så totalt 147K. Så stort sätt - kontantköp.

inkl. Vinterdäck MED TPMS och sommardäck, fick dragkrok med på köpet. Bilen har alla modena faciliteter såsom Apple Airplay, Android Auto, ABS, 6 Krock kuddar, 4 vägs DAB-stereo, 7" datorskärm med video + back kamera, säten justerbara i höjden, front ljus justerbara i vinkeln elektrisk, elektriska fönster, elektriska sidospegel, Air kondition som funkar kanon om sommarn, värma säten, digital konsol som ger tryckmätning i däcken på varje däck, elektrisk däckpump med, bluetooth ratt med multimedia kontroller o handsfree. Servostyrning, säten bak kan även justeras i vinkel och position, fällas ner. Hill Control, takfästen till extra tillbehör. Försäkring 2000,- delkasko och 360,- vägavgift om året. Love it!

Så i mitt tillfälle var att köpa ny bil en drömaffär, skulle aldrig få för mig att köpa en bil till en halv miljon.

viktiga fakta for köpet.
Permalänk
Medlem

Vet att jag snackat skit om VAG bilar men tror nog jag har bestämt mig för GTI. Har svårt att glömma den dagen för 2 år sedan när jag fick köra min väns gti. Jag var som ett litet barn, bilen bara flög iväg. Anledningen till varför det inte blir en golf R är pga försäkringen. För GTI så kommer den hamna på 8k per år medan golf R på 25k(!) har suttit och läst om modellen i flera timmar och det är inga problem med gti mk7.5. Är denna jag är intresserad av, ska se om jag kan få ner den ett par tusenlappar då den har varit uppe ett tag. 1 års garanti från VW samt en ägare (en äldre dam)

https://www.dasweltauto.se/swe/sv/begagnade-bilar/volkswagen+...

Vroom vroom 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Tack för svaret. Hur mycket kostar det att serva en cupra hos seat?

Första tre åren ingår service, så har bara haft den inne en gång där jag själv stod för kostnaden. Det landade på 5500 men då var det en mellanservice med byte av tändstift och något mer jag inte kommer ihåg.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Pratade med bilhandlare och fick ner den till 264 000kr inkl begagnade vinterdäck. En rörlig ränta på 3.95% vad tycker ni?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volkswagen Golf GTI TSI 245hk DSG https://www.blocket.se/vi/94210449.htm

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Inaktiv

Skulle jag köpa bil idag så skulle jag köpa en el bil, har noll behov av bil men de skulle vara perfekt med en elbil i stan och då räcker de med en räckvidd på max 10 mil och de gör att de finns gott om billiga el bilar under 100 tusen.

Körde Renault Kango i mitt senaste jobb i flera år och de skulle vara en perfekt statsbil för mig, gott om lastutrymme och billig att köpa, finns flera för 60-70 tusen till salu som bara rullat 3-4 tusen mil.

Permalänk
Medlem

Jag kör IS 300h och tycker den är fantastisk skön att köra, den ser också väldigt unik ut vilket jag gillar...

personligen är jag rätt så frälst av lexus cvt, ogillar automater som växlar. I så fall föredrar jag manuell. Som någon sa är det dyr service och det stämmer, å andra sidan går ju inget sönder så totalkostnaden är nog inte så farlig.

Ser att det verkar bli en GTI och den är också rätt cool tycker jag. Enda negativa är väl allt pianosvart inuti och att den mer eller mindre ser ut som vilken golf som helst på insidan (minus stolarnas mönster då). Inget dåligt funktionsmässigt med golf men fruktansvärd tråkig. säkert jättekul att köra dock och extremt praktisk... man har väl i princip aldrig hört någon med dåliga saker att säga om dessa.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Pratade med bilhandlare och fick ner den till 264 000kr inkl begagnade vinterdäck. En rörlig ränta på 3.95% vad tycker ni?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volkswagen Golf GTI TSI 245hk DSG https://www.blocket.se/vi/94210449.htm

För det första hade jag aldrig accepterat ränta på över 1.95, sen låter det som sjukt mycket pengar för en begagnad Golf, men vad vet jag.

Eftersom du kör så pass lite borde du kunna räkna hem en billigare elbil utan några större svårigheter, de är ju utöver ekonomin (i bruk, värde och service) också bra mycket roligare att köra.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Eftersom du kör så pass lite borde du kunna räkna hem en billigare elbil utan några större svårigheter, de är ju utöver ekonomin (i bruk, värde och service) också bra mycket roligare att köra.

Snarare tvärtom, det blir mycket svårare att räkna hem en elbil när man kör lite eftersom man inte tjänar något på minskad bensinkostnad då...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

För det första hade jag aldrig accepterat ränta på över 1.95, sen låter det som sjukt mycket pengar för en begagnad Golf, men vad vet jag.

Eftersom du kör så pass lite borde du kunna räkna hem en billigare elbil utan några större svårigheter, de är ju utöver ekonomin (i bruk, värde och service) också bra mycket roligare att köra.

Håller med, du kan köpa en sprillans ny bil för mindre pengar, typ Ford eller nån japanare.

För dom pengarna skulle jag köpa en el bil direkt.

Du får en Nissan Leaf som gått 2-3 tusen mil för samma peng och den blir sjukt mycket billigare att äga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triffid:

Snarare tvärtom, det blir mycket svårare att räkna hem en elbil när man kör lite eftersom man inte tjänar något på minskad bensinkostnad då...

De första man sparar in är skatten som typ är några hundra lappar per år för en elbil jämfört med flera tusen för en fossil bil.
Sedan så tjänar man in pengar på billigare och enklare service, man byter typ filter till Ac 1 gång per år.

Jag har kört el bil i mitt jobb och jag hade en och samma bil i fem år, var på service varje år för översyn av Ac och de var de enda jag gjorde under fem år, något annat behövdes inte göras, körde enbart i stad så slitaget blev nog inte så våldsamt men kör man lite så kan en billig el bil bli riktigt billig att äga eftersom den knappt kostar något att äga.
Jag fyllde på spolarvätska på vintern och tankade diesel till värmaren som rymde 6 L och de räckte typ 2 veckor men då körde jag flera timmar varje dag.

För mig så skulle en stads el bil vara perfekt, man kan ladda gratis lite överallt så den kostnaden slipper man, är bara skatten man ska betala samt service och försäkring.

Jag har kollat på en Kangoo som kostar 74 tusen och som gått under 3000 mil, års skatten är 360 kr och den har en räckvidd på 21 mil vilket är perfekt eftersom jag bara kör i stan.
Jag kan ladda på Coop som ligger mindre en 1 km från mig medans jag handlar så hemma kommer jag aldrig behöva ladda.
Och de finns massor med gratis ställen man kan ladda runt stan, man kan åka på Ikea och käka lunch och ladda där under tiden och hemma har jag i och för sig direkt ström i mitt motorvärmare uttag och då laddar men den full över natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

För det första hade jag aldrig accepterat ränta på över 1.95, sen låter det som sjukt mycket pengar för en begagnad Golf, men vad vet jag.

Eftersom du kör så pass lite borde du kunna räkna hem en billigare elbil utan några större svårigheter, de är ju utöver ekonomin (i bruk, värde och service) också bra mycket roligare att köra.

3.95% är i det lägsta laget, vet att vissa handlare tar 7%. Har tyvärr ingen bostad som jag kan baka in lånet på.

Det må vara dyr för en golf, i det här fallet är det en GTI som anses mer som en entusiastbil och håller högre i värde, därav det höga priset

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

De första man sparar in är skatten som typ är några hundra lappar per år för en elbil jämfört med flera tusen för en fossil bil.
Sedan så tjänar man in pengar på billigare och enklare service, man byter typ filter till Ac 1 gång per år.

Jag har kört el bil i mitt jobb och jag hade en och samma bil i fem år, var på service varje år för översyn av Ac och de var de enda jag gjorde under fem år, något annat behövdes inte göras, körde enbart i stad så slitaget blev nog inte så våldsamt men kör man lite så kan en billig el bil bli riktigt billig att äga eftersom den knappt kostar något att äga.
Jag fyllde på spolarvätska på vintern och tankade diesel till värmaren som rymde 6 L och de räckte typ 2 veckor men då körde jag flera timmar varje dag.

För mig så skulle en stads el bil vara perfekt, man kan ladda gratis lite överallt så den kostnaden slipper man, är bara skatten man ska betala samt service och försäkring.

Jag har kollat på en Kangoo som kostar 74 tusen och som gått under 3000 mil, års skatten är 360 kr och den har en räckvidd på 21 mil vilket är perfekt eftersom jag bara kör i stan.
Jag kan ladda på Coop som ligger mindre en 1 km från mig medans jag handlar så hemma kommer jag aldrig behöva ladda.
Och de finns massor med gratis ställen man kan ladda runt stan, man kan åka på Ikea och käka lunch och ladda där under tiden och hemma har jag i och för sig direkt ström i mitt motorvärmare uttag och då laddar men den full över natten.

Skatten är en obetydlig summa i förhållande till priset som TS kollar efter. Dessutom har en is300h också 360kr skatt, och en golf gti 2018 runt 1000kr så knappt någon skillnad. Service är något billigare på en elbil i regel, men även om servicen vore gratis hade det inte räckt på långa vägar för att täcka upp prisskillnaden i inköp av en elbil i samma klass.

Kör man lite finns det ingen mening med en elbil utöver personlig preferens. Du räddar knappast klimatet heller eftersom du som sagt ändå kör så lite. Du får nackdelarna med el men ingen av fördelarna.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Mk7.5 golf gti kommer du nog ha roligt i, enligt många den bästa golfen. Mk8 har fått ett mycket svalare mottagande. Nypris för den bilen med dsg var väl 325k, den du länkade till registrerades först 2017-06, så nästan fyra år gammal. 19% värdeminskning på 3.5 år är ju väldigt lite, men priserna på begagnatbilar har ju skjutit i höjden och jämför man med liknande bilar på blocket så ligger den ganska bra till, så det är nog ganska rimligt ändå. Om du ska ta kredit på bilen så tänk på att du kan få lägre ränta än vad bilhandlaren erbjuder om du fixar egen kredit. Googlade lite snabbt och här kan man få 2.36% om man är medlem i något av de anslutna fackförbunden: https://danskebank.se/privat/produkter/lan/billan-bilkredit

Alla har ju förstås sina anekdoter om olika bilmodeller och dess tillförlitlighet, men maskinskadestatistiken ljuger inte, VAG-bilarna ligger helt enkelt väldigt illa till där, men självklart varierar det mellan modellerna också, så att bara gå på märket går inte heller. I.o.m. att bilen är så ny går ju de flesta dyra reparationerna på maskinskadeförsäkringen, så där är ju en liten trygghet i alla fall. Oavsett märke så borde man budgetera med dyra reparationer, annars är det bättre att cykla.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ställer mig på de tråkigas sida, köp något med hög tillförlitlighet, helst i cash, om du inte är extremt intresserad av snabba och coola bilar samt bara kör 1000 mil per år. 3000+ kr per månad i leasing (ungefär lika mycket jag betalar i hyra) för nöjet att köra en ny bil känns som extremt slöseri på resurser.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Pratade med bilhandlare och fick ner den till 264 000kr inkl begagnade vinterdäck. En rörlig ränta på 3.95% vad tycker ni?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volkswagen Golf GTI TSI 245hk DSG https://www.blocket.se/vi/94210449.htm

Rörlig ränta på 3.95%? What!
Allt över 1.5% ränta är oacceptabelt.
Förhandlingen startar på under procenten.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Rörlig ränta på 3.95%? What!
Allt över 1.5% ränta är oacceptabelt.
Förhandlingen startar på under procenten.

Vart finner man en så pass förmånlig ränta?