Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan det vara så atr playtjänsten körs i 60Hz men bildströmmen i 25 bilder per seund och att det skulle ge upphov till det här lagget på grund av att renderingstiderna inte synkar upp med bildströmmen?

Kan finnas mängder med förklaringar det du skriver med missmatchande frekvenser, inklusive förlust av bildrutor i själva castingen. 25p genom 60p i dator innebär att vanligtvis att man repeterar var femte bildruta en extra gång (för att få 30p) vilket är rejält sabla ryckigt. Detta dubbleras sedan för att kunna nå 60 Hz. Castingen kan i sin tur kasta bort bildrutor enligt någon godtycklig algoritm för att kunna pressa igenom allt genom Wifi.

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av Göteborgaren:

Har tcl någon billig 4k tv med hdmi 2.1 i 55"-75"?

Hej

ingen på markanden ännu mer 120Hz panel och HDMI 2.1
Men det är lite högre upp i serierna.

Om 60hz räcker så finns det bra alternativ.

Mvh Pelle, TCL

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av Chris_Kadaver:

55" är tanken. Kommer P725 vara ljusstarkare eller är det samma ljusstyrka? Hittade ingen info om den. La ju en beställning på P715 för 4790 kr men överväger nu en avbokning. Använder normalt inte interpolering men just i det här fallet hade det behövts eftersom telia play-appen för android sänder i lägre bildhastighet än deras vanliga TV-sändning. Vet du om listpriset är detsamma för P725 som P715 så att man kan hoppas att även den kommer som "veckans deals"?

Hej

Har inte sett P725 ännu så kan inte riktigt uttala mig om bildkvalitén mm.
Men på pappret så är ljusstyrkan likvärdig.

P725 kommer i maj om allt går som det skall så det är en liten bit dit också.

Mvh Pelle, TCL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan finnas mängder med förklaringar det du skriver med missmatchande frekvenser, inklusive förlust av bildrutor i själva castingen. 25p genom 60p i dator innebär att vanligtvis att man repeterar var femte bildruta en extra gång (för att få 30p) vilket är rejält sabla ryckigt. Detta dubbleras sedan för att kunna nå 60 Hz. Castingen kan i sin tur kasta bort bildrutor enligt någon godtycklig algoritm för att kunna pressa igenom allt genom Wifi.

Okey. Det gäller inte bara casting utan även direkt med android TV-appen. Har testat med två olika routrar, en dedikerad chromecast hos mig också på en annan TV med samma resultat. Min gissning var att telia vill ge en sämre upplevelse via playtjänsten för att man inte ska ersätta deras tvillingabonemang som man får betala för med den här lösningen som är gratis. Min budetlösning var att slå igång interpoleringen. Inte ens med interpoleringen satt till max så hinner den med fullt ut att kompensera för hackandet utan resulterar i större hack med lite längre mellanrum. Så det minst dåliga alternativet som nästan replikerar vanlig TV-sändning var att ställa interpoleringen till lägsta läget. Då ser det nästan ut som vanliga 25fps man är van vid. Skulle ju kunna testa att ta hem den beställda TCL-TVn men funkar det inte bättre där, vilket jag betvivlar att det gör, så får den nog åka tillbaka till butiken. Får se hur vi gör.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TCL_Nordic:

Hej

ingen på markanden ännu mer 120Hz panel och HDMI 2.1
Men det är lite högre upp i serierna.

Om 60hz räcker så finns det bra alternativ.

Mvh Pelle, TCL

har ni någon för ca 5-8tusen som är 60hz med hdmi 2.1 och 55" eller större?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Okey. Det gäller inte bara casting utan även direkt med android TV-appen. Har testat med två olika routrar, en dedikerad chromecast hos mig också på en annan TV med samma resultat. Min gissning var att telia vill ge en sämre upplevelse via playtjänsten för att man inte ska ersätta deras tvillingabonemang som man får betala för med den här lösningen som är gratis. Min budetlösning var att slå igång interpoleringen. Inte ens med interpoleringen satt till max så hinner den med fullt ut att kompensera för hackandet utan resulterar i större hack med lite längre mellanrum. Så det minst dåliga alternativet som nästan replikerar vanlig TV-sändning var att ställa interpoleringen till lägsta läget. Då ser det nästan ut som vanliga 25fps man är van vid. Skulle ju kunna testa att ta hem den beställda TCL-TVn men funkar det inte bättre där, vilket jag betvivlar att det gör, så får den nog åka tillbaka till butiken. Får se hur vi gör.

Interpolering i det här fallet är endast något som delvis döljer ett grundproblem. Jag skulle undvika casting om det är så uppenbart sämre. Vilket det ofta är i min mening. Är Android-appen lika illa så är det troligtvis baserat på detta med att man har material i 25p medan App- och smartsystem kör 60 Hz som bas. Detta är något man kan undvika med extra lösningar som Apple TV och Nvidia Shield. Men det förutsätter att appen är byggd för att växla frekvens vilket inte alltid går. Men man kan åtminstone manuellt ställa dessa källor till 50 Hz och slippa grundproblemet. Finns inget sätt att ändra TV:ns inbyggda system att köra 50 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Interpolering i det här fallet är endast något som delvis döljer ett grundproblem. Jag skulle undvika casting om det är så uppenbart sämre. Vilket det ofta är i min mening. Är Android-appen lika illa så är det troligtvis baserat på detta med att man har material i 25p medan App- och smartsystem kör 60 Hz som bas. Detta är något man kan undvika med extra lösningar som Apple TV och Nvidia Shield. Men det förutsätter att appen är byggd för att växla frekvens vilket inte alltid går. Men man kan åtminstone manuellt ställa dessa källor till 50 Hz och slippa grundproblemet. Finns inget sätt att ändra TV:ns inbyggda system att köra 50 Hz.

När jag tänker efter så har jag för mig att man på min andra generationens chromecast via google home appen kan tvinga 50Hz. Skulle kunna testa och se om det löser problemet när man castar för att fastställa om felet är det du beskriver. Annars tror jag att interpoleringslösning är tillräckligt bra i det här fallet. Det här TV-rummet kommer inte användas jätteofta.

Uppdatering: Testade nu att tvinga 50Hz via google home-appen till min chromecast och det var såklart precis som du misstänkte. Sen jag testade telia play hos mig sist så har jag även uppgraderat till en bättre router och skillnaden mellan 60 och 50hz var som natt och dag. I 50Hz ser det ju faktiskt ut att flyta som på riktig TV-sändning. Tyvärr är det väl inte troligt att man kan tvinga 50Hz för TCL-TVns inbyggda androidsystem. Undrar huruvida det på app-basis skulle gå att tvinga 50Hz eller om begränsningen är i TVns inbyggda operativsystem? Via chromecasten så är det ju en separat enhet som i det fallet säger åt HDMI-porten att det är en 50Hz signal.
Jaja... Nu blev det plötsligt mer att fundera över. Det finns kanske inga genvägar till perfekta renderingstider av bildström i förhållande till skärmens uppdateringsfrekvens?!
Tack för att du gör den här världen lite bättre!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

Man har generellt inte löst detta för Europa eftersom smartsystemen likt Android TV kommer från länder där man med skygglapp länkar allt till 60 Hz. Responsen med våra krav med en tradition i 50 Hz har alltid varit "Ojdå. tänkte inte på det". Så var fallet när man spikade 1080p i Blu-ray-standarden till 24 och 60 Hz så att endast 1080i/50 blev tillgängligt för material i 25p.

50 Hz-problemet är ännu en sak som väger över mot fördelarna med att ignorera de inbyggda smartsystemen till fördel för externa lösningar. Särskilt för dem som inte kan med nackdelarna med interpolering.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vill bara flika in kort med att dina genomgångar och inlägg uppskattas oerhört! Jagar TV för fullt nu, trots "fel" tid på året, den kunskap du förmedlar är ovärderlig och gör att det hela känns klart enklare!

Stort tack!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Så...Nu är jag med Sony XH95. Mycket nöjd än så länge. Bra bild, snygg TV och smidigt gränssnitt. Hyggligt ljud också tycker jag, men det blir nog en soundbar på sikt.

Edit: Hittade en del svar på min Soundbarfråga genom att läsa på lite och skapar egen tråd om köpråd i rätt forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Man har generellt inte löst detta för Europa eftersom smartsystemen likt Android TV kommer från länder där man med skygglapp länkar allt till 60 Hz. Responsen med våra krav med en tradition i 50 Hz har alltid varit "Ojdå. tänkte inte på det". Så var fallet när man spikade 1080p i Blu-ray-standarden till 24 och 60 Hz så att endast 1080i/50 blev tillgängligt för material i 25p.

50 Hz-problemet är ännu en sak som väger över mot fördelarna med att ignorera de inbyggda smartsystemen till fördel för externa lösningar. Särskilt för dem som inte kan med nackdelarna med interpolering.

Tack för klargörandet. Har för mig du tagit upp detta i en guide tidigare. Men det är ändå en sak man lätt glömmer bort om det nu är en sak inte ens tillverkarna tänker på. Nu hann farsgubben avbeställa TVn så vi får fundera på hur dom ska göra istället. Nu saknade den här modellen dolby vision. Antar att den saknar HDR10+ också? Vad är att föredra egentligen? "Dålig HDR" från andra tillverkare eller att helt enkelt bara köra SDR istället? Konverteras då HDR-materialet till SDR eller hur funkar det? Finns det några nackdelar med det jämfört med vanligt SDR-matrial? Tänker nu om de skulle välja någon annan modell från annan tillverkare om de ändå inte kommer använda inbyggda androidsystemet på den här dumburken vilket var främsta anledningen att välja den, bortsett från priset. Ska man ändå köpa en extern enhet för appar, så kan man ju lika gärna välja en TV-modell från annan tillverkare med stöd för HDR som kanske saknar android TV. Om det nu är att föredra? Eller blir HDR då mer som en gimmick som egentligen inte tillför så mycket? Vad är din subjektiva uppfattning?

Har kollat lite på externa lösningar. Det verkar som att Xiaomi Box S 4K HDR påstås kunna hantera 50Hz men att det trots detta ser ut som att materialet körs i 60Hz i alla fall enligt olika användare. Inte heller den nya chromecasten verkar stödja 50Hz(?). Det går att ställa in 50Hz via google home i telefonen så när du väl ska casta via enheten, precis som de äldre modellerna men att det inte finns inställning för 50Hz i det inbyggda "Google TV"-systemet. Vad föräldrarna ville slippa var just att behöva casta från telefonen när de ska se på TV vilket jag förstår och det verkade onödigt med 130:- i månaden för tvillingabonemang nu när det finns en android app för telia play. Det är ju samtidigt lite löjligt att köpa en dyr nvidia shield eller apple TV som kostar häften så mycket som TVn gör bara för att se telia play i halvkass kvalitet. Vet du nån billigare androidlösning som fixar 50Hz utan strul?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

Har aldrig hunnit fördjupa mig ämnet, bara konstaterat att de är ett problem med material i 50 och 60 Hz beroende på plattform. Särskilt som det är tjänster bakom betalväggar vilket gör det svårt att spontant testa.

Men man kan ställa AppleTV manuellt i 50 Hz och aktivera automatisk ändring av frekvens, så länge apparna hanterar den funktionen, vilket inte alla gör. Bör kunna göra samma med Nvidia Shield. Men det kan fortfarande bli besvärligt när man vill strömma något från 24/30/60-domänen och då måste man själv in och ställa om videoinställningarna hela tiden.

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av Göteborgaren:

har ni någon för ca 5-8tusen som är 60hz med hdmi 2.1 och 55" eller större?

Hej

Det som finns tillgängligt just nu är P815 serien som stödjer ALLM & e-ARC

Mvh Pelle, TCL

Permalänk
Medlem

Någon som vet om en 85" Samsung Q80T har lika många dimming zones som en 55"?
Det borde ju vara fler ju större TVn är om man ska få samma upplevelse?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Naslin:

Någon som vet om en 85" Samsung Q80T har lika många dimming zones som en 55"?
Det borde ju vara fler ju större TVn är om man ska få samma upplevelse?

Samsung går inte ut med exakt siffra och jag vet ingen som räknat på 85:n. Generellt kan man tänka så här: det är färre zoner på 49:or och 55:or jämfört med 65:or och uppåt. Men det är inte givet att det är fler på riktigt stora. Ofta lite sak samma då de här lösningarna tänder ganska stora sjok av skärmen på en gång.

Ifall detta med FALD-zoner är viktigt, vänta 2021-modellerna med mini-LED-FALD:er där det är 700+ zoner eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samsung går inte ut med exakt siffra och jag vet ingen som räknat på 85:n. Generellt kan man tänka så här: det är färre zoner på 49:or och 55:or jämfört med 65:or och uppåt. Men det är inte givet att det är fler på riktigt stora. Ofta lite sak samma då de här lösningarna tänder ganska stora sjok av skärmen på en gång.

Ifall detta med FALD-zoner är viktigt, vänta 2021-modellerna med mini-LED-FALD:er där det är 700+ zoner eller mer.

Tack för svar!
Man kan tycka att antalet zoner borde öka linjärt med storleken för att ge samma prestanda och upplevelse, men det kanske inte funkar så i verkligheten..

Ja känslan är att det är dumt att köpa ny tv nu när miniled står runt hörnet..
Jag nappade dock på en QE8580T nu när den var nersatt till 25k.
Jag misstänker att det dröjer länge innan en miniled i den storleken hamnar under 30k i pris.
Vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samsung går inte ut med exakt siffra och jag vet ingen som räknat på 85:n. Generellt kan man tänka så här: det är färre zoner på 49:or och 55:or jämfört med 65:or och uppåt. Men det är inte givet att det är fler på riktigt stora. Ofta lite sak samma då de här lösningarna tänder ganska stora sjok av skärmen på en gång.

Ifall detta med FALD-zoner är viktigt, vänta 2021-modellerna med mini-LED-FALD:er där det är 700+ zoner eller mer.

Eller kan det vara så att miniled tekniken är ett sånt lyft att man kan gå ner ett segment men förvänta sig samma bildsegenskaper?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Naslin:

Eller kan det vara så att miniled tekniken är ett sånt lyft att man kan gå ner ett segment men förvänta sig samma bildsegenskaper?

Mini-LED-FALD kommer främst vara en toppklassfunktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mini-LED-FALD kommer främst vara en toppklassfunktion.

Det blev en 85" Q80T.
Kort och gott blev slog den alla mina förväntningar och är en fröjd att titta på
Helnöjd och jag lägger ner tankarna på att nyttja öppet köp och vänta på något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naslin:

Det blev en 85" Q80T.
Kort och gott blev slog den alla mina förväntningar och är en fröjd att titta på
Helnöjd och jag lägger ner tankarna på att nyttja öppet köp och vänta på något bättre.

Jag slog oxå till på en 85" Q80T via elgigantens pris på 24 990. En helt ok tv upplevelse. Men lite besviken när man läser rtings att återigen så skiljer sig vi åt mellan länder i features. I detta fall så är (enligt rtings) FALDen sämre än vad den är i deras (USA?) samt titt vinklar. vet ej om det är så. En mer likvärdig med den q80t som testades hade varit q85t i europa.

Lite mer besviken blev jag idag när jag skulle konfigurera Google Assistant (nått jag aldrig använder, men va fasen, det stod ju att den stödjer det). Men nä inte i Sverige. (NU är detta inte ett stort problem då jag bara ville kolla det)

Har också upplevt problem med HDMI 4 och Xbox Series X. Med medföljande HDMI kabel (Till xbox) så hittar den inte xboxen om man konfigurerat den som 120hz (xboxen). Men det går utmärkt att spela 120hz om man redan är i xboxen.

Du har inte hittat nått problematiskt?

Är ingen fan av Samsungs tv, men likförbannat köper jag dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Jag slog oxå till på en 85" Q80T via elgigantens pris på 24 990. En helt ok tv upplevelse. Men lite besviken när man läser rtings att återigen så skiljer sig vi åt mellan länder i features. I detta fall så är (enligt rtings) FALDen sämre än vad den är i deras (USA?) samt titt vinklar. vet ej om det är så. En mer likvärdig med den q80t som testades hade varit q85t i europa.

Lite mer besviken blev jag idag när jag skulle konfigurera Google Assistant (nått jag aldrig använder, men va fasen, det stod ju att den stödjer det). Men nä inte i Sverige. (NU är detta inte ett stort problem då jag bara ville kolla det)

Har också upplevt problem med HDMI 4 och Xbox Series X. Med medföljande HDMI kabel (Till xbox) så hittar den inte xboxen om man konfigurerat den som 120hz (xboxen). Men det går utmärkt att spela 120hz om man redan är i xboxen.

Du har inte hittat nått problematiskt?

Är ingen fan av Samsungs tv, men likförbannat köper jag dom.

"helt ok tv upplevelse" 😆
Vi har lite olika uppfattningar du och jag😀

Hur som.. Skillnaderna som jag förstår det är att amerikanska modellen har bättre anti-reflexfilter samt bättre betraktningsvinklar. Vilket också gör att den blir lite mindre ljusstark och lite sämre svärta. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Satt precis och skulle fixa Google Assistant men kunde inte hitta det.. Har helt missat att detta inte skulle stödjas i Sverige?! Det förklarar att jag inte hittar funktionen..

Jag förstår nog inte riktigt vad det är för problem du har med xboxen?
Hittar inte tvn xboxen?
Jag plockade bort xboxen från tvn då den envisades med att starta mitt xbox varje gång jag startade tvn.. Gick inte att stänga av 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naslin:

"helt ok tv upplevelse" 😆
Det är inte den upplevelsen jag har fått 😀

Hur som.. Skillnaderna som jag förstår det är att amerikanska modellen har bättre anti-reflexfilter samt bättre betraktningsvinklar. Vilket också gör att den blir lite mindre ljusstark och lite sämre svärta. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Satt precis och skulle fixa Google Assistant men kunde inte hitta det.. Har helt missat att detta inte skulle stödjas i Sverige?! Det förklarar att jag inte hittar funktionen..

Jag förstår nog inte riktigt vad det är för problem du har med xboxen?
Hittar inte tvn xboxen?
Jag plockade bort xboxen från tvn då den envisades med att starta mitt xbox varje gång jag startade tvn.. Gick inte att stänga av 🙄

Jag satte på 120hz mode på xboxen, spelade lite call of duty, testade lite andra 120hz spel. Fungerade fint. Skulle spela senare på kvällen men då hittade den inte xboxen. Efter mycket om och men så hoppade allt igång på 1080p på xboxen istället. Med hänvisning till att kabeln inte stödde 120hz. Kör jag 60hz så är det inga problem. (Detta med series x kabeln)

Hade en ok tv innan en MU8005 75" som saknade nya features för gaming plus hade banding med dimming då den inte hade fald. Likaså fungerade inte Arc med 5.1 passthrough eller dolby atmos så jag var intresserad av byta. Men vägrade köpa nått över 25 000. (Och tvn skulle vara större än 75" och definitivt bättre än den jag hade - rimliga krav? )

q80t är en bra tv och jag ångrar inte köpet. Jag tror - och hoppas - att problemet jag har är kabel relaterat. Har även råkat ut för att ljudet försvann i ett spel.

Använder en Sonos Arc som ljud. Men vi får se. Min erfarenhet av mina andra två samsung tv de senaste 6 åren är att det tar något år innan de rullat ut alla uppdateringar som gör den stabil. De är rätt slöa på det. Denna gång har jag dragit strömmen så att jag lätt kan rycka strömsladden när den behöver startas om. (För det räknar jag med att den kommer behöva).

För det priset jag betalade knappt 25000 så tror jag inte att jag kunnat köpt en bättre tv. Men det gör den inte perfekt. Men nu håller den i 4 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Jag satte på 120hz mode på xboxen, spelade lite call of duty, testade lite andra 120hz spel. Fungerade fint. Skulle spela senare på kvällen men då hittade den inte xboxen. Efter mycket om och men så hoppade allt igång på 1080p på xboxen istället. Med hänvisning till att kabeln inte stödde 120hz. Kör jag 60hz så är det inga problem. (Detta med series x kabeln)

Hade en ok tv innan en MU8005 75" som saknade nya features för gaming plus hade banding med dimming då den inte hade fald. Likaså fungerade inte Arc med 5.1 passthrough eller dolby atmos så jag var intresserad av byta. Men vägrade köpa nått över 25 000. (Och tvn skulle vara större än 75" och definitivt bättre än den jag hade - rimliga krav? )

q80t är en bra tv och jag ångrar inte köpet. Jag tror - och hoppas - att problemet jag har är kabel relaterat. Har även råkat ut för att ljudet försvann i ett spel.

Använder en Sonos Arc som ljud. Men vi får se. Min erfarenhet av mina andra två samsung tv de senaste 6 åren är att det tar något år innan de rullat ut alla uppdateringar som gör den stabil. De är rätt slöa på det. Denna gång har jag dragit strömmen så att jag lätt kan rycka strömsladden när den behöver startas om. (För det räknar jag med att den kommer behöva).

För det priset jag betalade knappt 25000 så tror jag inte att jag kunnat köpt en bättre tv. Men det gör den inte perfekt. Men nu håller den i 4 år till.

Okej det låter som om det skulle vara kabeln.
Men märkligt att det händer med orginal kabel, den borde ju fungera bra.. Jag kör inte orginal hdmi kabel och har heller inte upplevt de problem du verkar ha.
Kört en hel del CoD i 1440p och 120hz. Fantastisk spelupplevelse för övrigt!
Ljudet kör jag via eARC ut till en förstärkare.

Nu har ju tvn funnits i snart ett år och jag kan tycka att den borde vara stabil vid det här laget 👍

Permalänk

Jag köpte en Samsung Q80T 65 och en Q800T soundbar på black friday. Supernöjd med båda men det händer en lite märklig grej när jag ställer in Dolby Atmos på min Xbox series X. Ljudet får då en fördröjning på ca 0,5 sekund gentemot bilden vilket såklart är helt ohållbart. Inga problem på Stereo, DTS eller Dolby digital. Nån som vet vad detta kan bero på? Xboxen är kopplad till HDMI 2.1 ingången på tvn och soundbaren till HDMI in eARC, också den till tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T Tuffing:

Jag köpte en Samsung Q80T 65 och en Q800T soundbar på black friday. Supernöjd med båda men det händer en lite märklig grej när jag ställer in Dolby Atmos på min Xbox series X. Ljudet får då en fördröjning på ca 0,5 sekund gentemot bilden vilket såklart är helt ohållbart. Inga problem på Stereo, DTS eller Dolby digital. Nån som vet vad detta kan bero på? Xboxen är kopplad till HDMI 2.1 ingången på tvn och soundbaren till HDMI in eARC, också den till tvn.

Det finns en inställning under "inställningar>ljud>expertinställningar>Digital utgångsljudfördröjning"
Justerna ner den och se om det blir bättre.

Permalänk
Skrivet av Naslin:

Det finns en inställning under "inställningar>ljud>expertinställningar>Digital utgångsljudfördröjning"
Justerna ner den och se om det blir bättre.

Det hjälpte tyvärr inte men tack ändå. Det var förresten samma problem på Xbox one S så tror jag kan utesluta dessa.

Permalänk

Jag funderar på att köpa ny tv, 4k 65"ish. Jag använder Nvidia Shield för alla appar,tittar nästan bara på hockey eller Netflix och spelar PS4 ibland. Kommer förmodligen inte köpa soundbar.

Har idag en gammal Grundig 46" LED.

Kommer jag märka skillnad på en tv för 5000kr och 10000kr eller är det samma segment? Tips och ideer?

Visa signatur

yeee

Permalänk
Medlem

har precis satt igång min samsung q80t och kopplat in ps5. en sak jag undrar över är att när jag sätter på tv så startar även ps5an, är det någon som har samma "problem"? är det någon inställning jag missat? hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbyffs:

har precis satt igång min samsung q80t och kopplat in ps5. en sak jag undrar över är att när jag sätter på tv så startar även ps5an, är det någon som har samma "problem"? är det någon inställning jag missat? hjälp uppskattas.

Ja värdelöst.
Där alla ingångar visas, gå längst till höger och gå in under något som heter i stil med "universal kontroll" eller liknande.
Där väljer du delete på din ps5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naslin:

Ja värdelöst.
Där alla ingångar visas, gå längst till höger och gå in under något som heter i stil med "universal kontroll" eller liknande.
Där väljer du delete på din ps5.

”Skönt” att fler lider av det 😬
Ska testa de där när jag kommit hem