Permalänk
Medlem

Nytt moderkort + chassi till Omen 30L

Det fanns inte så mkt prylar att köpa i dessa tider
Så jag köpte en oem pc för första gången i mitt liv.
Jag är delvis nöjd och jag har inte värme problem konstigt nog som alla andra verkar ha med samma system.
Det rullar på rätt bra men känns inte direkt som att man har kontroll över sitt eget system med alla konstiga hp uppdateringar på windows update osv.
och jag behöver plats för mer diskar än vad hps omen moderkort kan ge mig.
Så nu kliar det i fingrarna att riva ut cpu psu minnen och grafikkort och stoppa det i en större mer välkyld låda med mer plats för diskar osv.

krav jag har är dts ljud minst 2st m.2 platser med intel optane stöd och bluetoth och så låg temp som möjligt vid spel.

Vad skall jag stoppa dessa prylar i?
jag skall ej överklocka jag vill ha ett snabbt stabilt och svalt system gärna tyst iaf vid idle och surf/chatt.
När jag spelar spelar är fläkt ljud inget problem pga av lurar.
Räcker det med luft att kyla en i9 10900k eller måste man köra på vatten med en sån?
Och en fråga om hps ddr4 3200mhz(hyperX rgb) kan man kasta in dom i tex ett asus z490/590 moderkort och få ut 3200mhz från minnena även där eller är dom hard coded att funka i 3200mhz På bara hps moderkort?

Budget 3-7000:- för låda och kylning och ev minnen.
Diskar har jag och i9 10900k 64 gb ram rtx 2080ti och något grafik kort ur 3xxx serien kommer dom inte att lura på mig.
Men plats för 4xxx serien bör ett chassi ha...

Tacksam för tips.

Kortat ner titel /Andreaz1, mod
Permalänk

Allt borde funka att flytta, kanske ram som ställer till det.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

@JormaL

Minnena: 👍
Ingen risk att du tappar hastighet vid byte av moderkort, så länge det nya stödjer önskad hastighet (eller åtminstone OC/klockning).

Tycker att du ska skaffa ett hyfsat bra (nytt) moderkort, så du enklast är garanterad kompabilitet med befintliga grejor.
Kolla så det har nog med slots etc. också förstås (PCIe, RAM, samma CPU socket, ...).

Tillverkare av RAM och CPU skulle aldrig släppa specialanpassade varianter för exvis HP utan att ta mycket mer betalt för dem...
HP m.fl. skulle få svårt att ha ekonomi i sådana metoder.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Ja moderkort är med i tanken glömde ta med det..
Vad gäller nuförtiden är rätt länge sedan jag byggde nytt då var det asus som var det man skulle ha är det så fortförande?

Permalänk
Medlem

@JormaL

Jag är inte överdrivet insatt i just Asus moderkort + Intel, men det verkar stämma bra nuförtiden iallafall 👍

Behöver du riktigt "top notch" så är det väl i princip bara SuperMicro's moderkort som gäller (de gör ju mkt för enterprise-marknaden, server-kort etc), men de kan medföra begränsning(ar) ändå.

Så ja, lämpligt från Asus lär bli prima - men oavsett tillverkare så är det nog bäst att undvika de absolut billigaste, eller de med äldre chipset (z490 är nog bra som "lägsta" utgångspunkt).

Det borde inte kunna bli fel som du tänkt hittills! 🙂

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Vilket chassi behöver man för att få plats med ordentlig kylning och vilken kylning är rekomenderad?
kan man köra på luft eller behöver man vatten ?
I vilket moderkort går minnena fria från ev lufkulning och i vilket chassi går aio i toppen fria från fullstora minnen,.